Metrum NOS dac

Started by Alco, November 10, 2010, 19:34:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

chansig

We gaan het zien...sla jij onze posts op ?  :D

Binnen 10 jaar is de hele high end markt veranderd. Geneuzel over kabels invloed van versterkers, DAC's, kabels allemaal over. Ander audio geneuzel is er voor in de plek gekomen. Bv de app waarmee ik mijn streamer bedien heeft een upgrade gehad en klinkt nu echt anders.

Het kleine groepje wat er overblijft heeft een apart plekje op dit forum waar het lekker kan neuzelen: Audio zoals het was... :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Iedere luidspreker wifi? Of rj45? Hoe ga je dat op de us synchroon krijgen dan met een asynchroon netwerkprotocol?  :nowink:

chansig

Geen idee...ik denk alleen dat de tijd van losse kastjes over is of gaat zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Quote from: chansig on May 22, 2016, 18:05:56
Geen idee...ik denk alleen dat de tijd van losse kastjes over is of gaat zijn.

Gr. Hans
Ik denk het niet, alleen commercieel gezien al zou dit geen goeds doen.
Daarnaast blijf je altijd met een 'vaste' configuratie zitten, wil je eens wat anders dan moet je je hele keten verkopen. En er blijft dan niets meer over om een set naar je 'smaak' in te richten.
Je kan op papier nog zulk mooie cijfers presenteren, 'smaak' blijft heel persoonlijk.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

YamahaRXV

#2054
Quote from: chansig on May 22, 2016, 18:05:56
Geen idee...ik denk alleen dat de tijd van losse kastjes over is of gaat zijn.

Gr. Hans

Ik weet het wel zeker, want de verkopen van meer compacte maar hoogwaardige (all in one) systemen zijn in vergelijking met grote en gescheiden componenten de laatste 1,5 a 2 jaar al drastisch omhoog gegaan.
Ik zie het wel bij mijn dealer (Audiofile) die vanaf het begin puur gefocust is op verkoop van compacte maar goedklinkende systemen; ondanks beduidend minder goede economische tijden verkoopt hij gewoon als een tierelier en wordt zelfs door zaken als Chattelin en Rhapsody gebeld hoe hij dit voor mekaar krijgt.
Als je tegenwoordig een beetje aardige versterker van bijv. het formaat Pass Labs wilt verkopen of erger nog: inruilen bij een dealer hoor je niet anders als dat de vraag naar dit soort versterkers ontzettend is afgenomen en er nauwelijks meer vraag naar is (uitgezonderd het verhoudingsgewijs zeer kleine selecte groepje audiofielen wat nog wel voor grote en zoveel mogelijk gescheiden componenten gaat).
Met buizenversterkers is het nog veel erger gesteld, wil men zelfs helemaal niet inruilen  :(

Of hoogwaardige all in one componten het vandaag de dag drastisch af moeten leggen tegen grotere en gescheiden componenten wil ik nog wel eens zien.
Een goed opgebouwd all in one component kent qua synergie en signaalwegen doorgaans veel minder problemen als gescheiden componenten waar het allemaal maar goed moet matchen en waarbij vaak de gehele kabelmaterie ook nog eens een grote (en vervelende) rol kan spelen.

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

chansig

Volgens mij zijn we het eens..

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

YamahaRXV

Quote from: chansig on May 22, 2016, 19:21:36
Volgens mij zijn we het eens..

Gr. Hans

Geeft mij een oprecht goed gevoel Hans dat we het vroeg of laat toch wel eens kunnen zijn  ;) :)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

StereoMike

Quote from: Bergsman on May 22, 2016, 17:31:13
Te koop aangeboden: Eensgezinshuis met kajuitjacht tezamen Euro 200.000. Dit even als voorbeeld . Jongens ik zeg niet dat Davialet niet OK is  maar alles in één doosje betekent concessies. Neem een huis van 2 ton of een kajuitjacht van 2 ton maar beide voor de zelfde prijs betekent concessies voor beiden.
Dus toch maar geen Adagio?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

scrutinizer

Quote from: Kjelt on May 22, 2016, 17:54:01
Niet veel als je exact dezelfde componenten en ontwerp zou gebruiken. Tenzij je van die exotische behuizingen hebt die uit 1 stuk aluminium gefreesd zijn daarna nog tien manuele behandelingen heeft ondergaan waarvan de laatste het afpolijsten is met schaapsvel, dan zal het significant schelen.

....buiten de behuizing en aansluitmateriaal benodigd ieder gescheiden circuit zo ook zijn eigen powersupply.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Quote from: chansig on May 22, 2016, 17:53:22
Ik zeg: Speakers met alles erin...Jaartje of 10 ?

Gr Hans

DE oplossing voor de tevreden (huis)vrouw.... :)

Kwalitatief gezien, mits dat het belang (nog) draagt............
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on May 24, 2016, 13:52:47
....buiten de behuizing en aansluitmateriaal benodigd ieder gescheiden circuit zo ook zijn eigen powersupply.
Ik mag toch wel hopen dat een beetje high end manufacturer het (digitale) streaming gedeelte, het DAC gedeelte (grens) en het voorversterker gedeelte (analoog) toch ook zijn eigen volledig gescheiden voedingen geeft.


Fred Mulder

Weet iemand hier hoe de Hex het doet tov een Schiit Yggdrasil?

En een algemene Metrum vraag, zijn de dac's upgradebaar? Aan de foto's van het binnenwerk te zien, is dat wellicht mogelijk. Maar ik weet niet of het wordt aangeboden? Gezien de ontwikkelingen/vooruitgang in de digitale hoek zou snel gaan, ben ik hier erg van gecharmeerd.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Isflicka

Quote from: Fred Mulder on June 21, 2016, 21:35:38
Weet iemand hier hoe de Hex het doet tov een Schiit Yggdrasil?

En een algemene Metrum vraag, zijn de dac's upgradebaar? Aan de foto's van het binnenwerk te zien, is dat wellicht mogelijk. Maar ik weet niet of het wordt aangeboden? Gezien de ontwikkelingen/vooruitgang in de digitale hoek zou snel gaan, ben ik hier erg van gecharmeerd.
Als je een dac wil upgraden dan zou ik maar voor de Schiit gaan. Voor Metrum's bestaan geen upgrades hooguit een andere usb module.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Bergsman

Quote from: Isflicka on June 23, 2016, 08:46:19
Als je een dac wil upgraden dan zou ik maar voor de Schiit gaan. Voor Metrum's bestaan geen upgrades hooguit een andere usb module.

Ik vermoed dat men wel iets met de DAC TWO module gaat doen, die is immers uitwisselbaar met de DAC ONE. Maar op dit moment voorbehouden aan de Adagio zo lijkt want ze zijn er net mee gestart zo is op facebook te lezen

Kingpin

Quote from: Bergsman on June 23, 2016, 17:00:16
Ik vermoed dat men wel iets met de DAC TWO module gaat doen, die is immers uitwisselbaar met de DAC ONE. Maar op dit moment voorbehouden aan de Adagio zo lijkt want ze zijn er net mee gestart zo is op facebook te lezen
Heeft er iemand al eens de Eva board gemaakt en getest?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Fred Mulder

Bedankt, interessant dat een upgrade wellicht in de toekomst mogelijk is. Zou dat betekenen dat de DAC chips vervangbaar zijn??

Gedachtespinsels...
De archieven van het internet lieten nog een vergelijk zien tussen Hugo, Yggdrasil, Hex en Pavane. Hierbij kwam de Hex niet al te best naar voren.. (Zie hieronder) Dankzij de huidige verlaagde (uit)verkoopprijs had deze mooi binnen budget gepast. De Pavane lijkt juist top te zijn (ook op andere plaatsen gooit de Pavane hoge ogen, deze wordt herhaaldelijk als verbetering tov Yggdrasil gezien )... Alleen de prijs van de Pavane is een ander verhaal, bijna het dubbele in aanschaf.. Bij de overwegingen merk ik dat ik Metrum -naast het kwaliteitsniveau- ook als sympathieke fabrikant beschouw (Cees als persoon en de filosofie van het ontwerp / whitepaper), ik gun het ze ook als kleinere partij, ook nog eens uit Nederland.

Dubio...
Als de huidige Metrum DAC modellen geen upgrade mogelijkheid hebben, lijkt de keuze tussen de Yggdrasil en Pavane. Belangrijk is dat het een DAC wordt die lange lange tijd meegaat. Dit kan betekenen om op kortere termijn voor de Yggy te gaan (met mogelijkheid om in de toekomst te upgraden) óf te wachten totdat de Pavane binnen bereik komt door een prijsverlaging of demo/occasion (budget is circa 2500). Obv van de ervaringen lijkt de Pavane een top DAC, waarvan jaren kan worden genoten.. Maar ja, het duurt misschien nog een paar jaar voordat de Pavane haalbaar is..

Andere delen van de set zijn
- Harbeth compact 7
- Primaluna Dialogue HP geïntegreerd
- ntb USB decrapifier, bv Afi-USB (na de DAC wss het volgende op priolijst)
- pc met Roon



Uit head-fi.org (http://www.head-fi.org/t/766568/metrum-pavane/180)
My original plan was to look at the yggdrasil as an upgrade option over the hugo. Im not sure how many hours the yggdrasil had on it (it was the instore demo unit). I preferred the sound signature of the yggdrasil to the hugo but to me there didnt seem to be a lot of difference in terms of each dacs ability to provide detail and handle complexities. My reference tracks for the audition were from Talk Talks Spirit of Eden album and Colour of Spring album, all lossless and uncompressed flacs on the ak240.

The sound signature differences to me were a slightly less clinical sound in the yggy, I know terms like warmer and harsher etc are overused and mean different things to different people, what I mean by warmer is that there is more body to the sound, the details that are heard are the same but the depth is greater, and by harsh I mean lacking in depth and bright, not necessarily unpleasantly so but you sense that something is not quite right. Not a great explanation I know but hopefully that assists.

Anyway, to my ears the yggdrasil had a slight edge on the hugo, I think it had a little more depth, and listening to the two I was more drawn in to the music on the yggy than the hugo. This was in direct comparison. I did feel however that there was so little in it that an upgrade to the yggy was not really a big enough leap to justify the cost to me (given Id have to sell the hugo at less than retail, but pay new for the yggy.)

I then tried the pavane, and compared it back and forth with the yggy. Switching between them, the pavane felt more relaxed, blacker background and yet extreme detail, instruments are located quite precisely spatially, and some small details seemed to come from out of nowhere quite effortlessly. The Yggy was not as relaxed, the key difference though was how hard the pavane kicked, for example drum strikes and percussive sections, it offered a more visceral sensation than the yggy or the hugo. My impression of the pavane overall was it was less compressed sounding than the yggy or hugo,but more effortlessly powerful. Its like it is mainly idling along and has power when needed, while the hugo and yggy operate closer to their limit a lot of the time.

Given the expense of the pavane I was offered to try the hex. Ill admit I didnt spend a lot of time listening to it, its priced around the same as the yggy, my impressions were it didnt have the refinement of the pavane, and that was immediately obvious to me. Its a very good dac but I found it perhaps a bit "smeared" in its presentation, it didnt handle complex passages as precisely and I felt that instruments in the mix were more blended than separate. For example, on the pavane I hear each instrument separately along with its individual reverbs, however on the hex its like the instruments shared the reverb. Theres one particular percussive passage on Spirit of Eden where on the pavane I hear the percussive instruments separately and placed in their physical locations in the soundstage (ie you can follow a drum roll around the kit), on the hex I hear the elements but with a much narrower soundstage, like you hear the kit but not the placement of the toms etc relative to each other.

I had a second audition of the pavane and hugo a few days later, and I left the shop with the pavane and a crater in my wallet.To me the upgrade is worth it, and in my system I think theres no question that the pavane plays more nicely than the hugo, but that does not mean the hugo is not a fantastic sounding dac. Ive loved it and think its a fantastic value, however I also think that the yggy has closed the gap considerably since the hugo came out.


Pjotr27

Tja, ik kan me niet echt vinden in zijn conclusies over de HEX, en met mij meerdere forumgenoten denk ik zo. Ga gewoon eens luisteren in plaats van je te richten op een recensie waar ik in ieder geval mijn vraagtekens bij heb. Ik heb hier langere periode met zowel de HEX als de PAVANE gespeeld. De PAVANE haalt echt alles eruit maar is misschien ook wel iets minder natuurlijk als de HEX. Zeker voor de prijzen waar de HEX nu voor aangeboden wordt zou ik niet lang hoeven te twijfelen.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Bergsman

Mensen los van klank eigenschappen zie ik grote verschillen met de Schitt producten. Het afwerkingsniveau van de Schiitt geeft te denken , het zijn allemaal instabiele  kastjes van dun plaatwerk. Ik weet dat het niets te maken heeft met de elektronica maar daar komt onder andere het prijsverschil vandaan en het feit dat ze niet met dealers werken.

Technische gesproken kun je de dac modulen uit wisselen van ieder huidig Metrum product en kun je dat vinden op hun OEM site Transient. Aanvullend het filmpje van Cees op Alpha kun je er op rekenen dat meer modules de revue gaan passeren en  zullen die mogelijk pin compatible zijn immers, dat is DAC ONE en DAC TWO nu ook.


Kjelt

Quote from: Bergsman on June 24, 2016, 07:00:15
Mensen los van klank eigenschappen zie ik grote verschillen met de Schitt producten. Het afwerkingsniveau van de Schiitt geeft te denken , het zijn allemaal instabiele  kastjes van dun plaatwerk. Ik weet dat het niets te maken heeft met de elektronica maar daar komt onder andere het prijsverschil vandaan en het feit dat ze niet met dealers werken.
Eerste lijkt mij weinig terzake doende. De Yggdrasil heeft ook een zware gebogen aluminium front van voor naar achter voor de looks maar inderdaad heeft dat weinig met het uiteindelijke geluid te maken. Het is geen GHz RF technologie dat potdicht moet zitten.
Grootste prijsverschil zit mijn inziens inderdaad door het skippen van de tussen persoon (denk dan zelf al gauw aan 40% van de eindprijs) maar vermoedelijk ook door de gebruikte DACs, die eigen ontwikkelde DACs zijn alles behalve goedkoop, dan stoppen ze er twee keer zoveel van in ivm de Yggdrasil dus tja dan lopen de kosten ook op.
Transformatoren zien er netter uit bij Metrum, alhoewel de laatste tijd U trafo's weer de voorkeur schijnen te krijgen tov ringkern transformatoren ivm strooiveld maar beiden schermen ze deze niet af of nemen andere voorzorgsmaatregelen.
Voedingen moeilijk te zeggen vanuit een plaatje, je ziet bij Metrum dikke elco's verder weinig (misschien op de bodemzijde van de print), bij de Shiit zie je standaard regulatoren met extra maatregelen.

Hoe dan ook het belangrijkste is gewoon het geluid, beluister ze naast elkaar en beslis dan, probleem is dat er geen bedrijf is (of roept u maar) waar je ze beiden kunt lenen en beluisteren in je eigen set. Eenieder die uitspraken doet over welke het beste is zonder ze A/B naast elkaar te hebben gehoord roept wat mij betreft in het lege, en daarnaast spelen zeer zeker subjectieve smaken een grote rol.
Ik ken inmiddels genoeg mensen die de perfect metende apparatuur te kil vinden en zijn gegaan voor apparatuur waar wat meer afwijkingen in het spectrum zaten.
Smaak valt niet over te twisten denk ik zo en dat maakt het ook zo interessant.

Fred Mulder

Inderdaad, doordat voor een Yggdrasil een demo niet mogelijk is, probeer ik dmv ervaringen/vergelijkingen van anderen een indruk te krijgen van de verschillen tussen de Yggy en Hex. Dit kán dan een eerste aardige voorspeller zijn voor het opstellen van een shortlist. Directe vergelijkingen tussen de Yggdrasil en Hex zijn echter helaas erg schaars (bovenstaande is de enige die ik heb gevonden, vandaar ook de vraag in dit topic..), en helemaal eens dat het link is om blind op te varen op één korte luisterimpressie in een andere setting met andere oren.

Alleen naar een Hex luisteren geeft nog geen vergelijking met de Yggdrasil, dit laat zich dus nog lastig raden. Een vergelijking van Yggy met Pavane lijkt voorspelbaarder, van de 5-7 ervaringen: allen in het voordeel van de Pavane (helaas ook met beduidend prijsverschil). Dus nog even niet wijzer.. Wel bedankt allemaal voor het meedenken, much appreciated [emoji106][emoji3]

StereoMike

Quote from: Bergsman on June 23, 2016, 17:00:16
Ik vermoed dat men wel iets met de DAC TWO module gaat doen, die is immers uitwisselbaar met de DAC ONE. Maar op dit moment voorbehouden aan de Adagio zo lijkt want ze zijn er net mee gestart zo is op facebook te lezen
Is er wel zekerheid dat de Adagio de DAC TWO gaat krijgen?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Fred Mulder

Ik ben hierbij ook benieuwd of de recente modellen ook van de TWO worden voorzien (bv Menuet)

Als ik het filmpje op alpha-audio goed heb beluisterd, waren de TWO's voordeliger te produceren!??

Bergsman

De Adagio krijgt de DAC TWO zo staat er op facebook. De DAC TWO is een combinatie van 2x DAC ONE en een ingebouwde FPGA. Bij de Pavane is deze techniek opgesplitst maar is het technisch feitelijk gelijk.  Lijkt me dus niet dat DAC TWO  goedkoper is dan een DAC ONE. 

Fred Mulder

#2074
Nu begon ik te twijfelen.. heb het filmpje terug gekeken. Hier wordt wel over gesproken (ong vanaf 21 min), maar misschien dat ik het verkeerd interpreteer..!??
http://www.alpha-audio.nl/2016/04/interview-cees-ruijtenberg-metrum-acoustics/

In de inleidende tekst boven het fimpje staat : "... Deze Transient-chips zijn inmiddels aanbeland bij versie 2. Of zoals Ruijtenberg ze noemt: DAC2. Onder de kap zit nu een tweetal 16-bit NOS-chips waarbij 12 bits worden gebruikt. Een fpga (ook nu onder het kapje) regelt het splitten van het digitale signaal en voedt de twee NOS-dacs. Aan het einde wordt het signaal in het analoge domein weer samengevoegd. Vernuftig en zeer effectief.

"Bij de Pavane hadden we nog niet de middelen om het allemaal in één chip te maken", zegt Ruijtenberg. "De signatuur van de weergave is gelijk. De DAC2 is echter goedkoper om te maken én gemakkelijker te implementeren voor andere fabrikanten".

De volgende stap voor Metrum is dat deze chips wat goedkoper worden om te maken. Dan kunnen er nog beter betaalbare modellen uit komen. Zeg een model onder de Musette."




Wat ik nu nog even niet kan plaatsen is dat in de tekst 2x 12 bit wordt aangehaald, terwijl in de video wordt gesproken over effectief 20 bits..

Qua kosten:
- mogelijk kan de DAC2 leiden tot een model vergelijkbaar aan de Musette, maar dan zo'n 200/400 voordeliger (in de Musette zitten 2 DAC1 chips)
- Als dit kan worden doorgetrokken naar de Menuet en Pavane (met resp. 4 en 8 DAC1 chips), is er mogelijk een prijsverschil van -/- 400/800 (Menuet) en 800/1600 (Pavane) haalbaar voor een vergelijkbaar model..?? Hmm, het is vast veel te simpel geredeneerd (ik heb er geen verstand van), maar zou het wel erg interessant zijn. Dan komt een Menuet ineens in bereik..

Na ja, zal nog even afwachten zijn