Metrum NOS dac

Started by Alco, November 10, 2010, 19:34:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sebassie

Mijn Octave heeft inderdaad een driver nodig. Had due van de site van Metrum gedownload, maar dat bracht geen soelaas. Op de site van M2Tech vond ik er eentje die wel werkt.

Maar kan het feit dat ik geen driverless Octave heb betekenen dat ik mijn DAC niet via USB kan gebruiken met een Auralic Aries?
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Bergsman

Quote from: sebassie on September  7, 2015, 17:49:10
Mijn Octave heeft inderdaad een driver nodig. Had due van de site van Metrum gedownload, maar dat bracht geen soelaas. Op de site van M2Tech vond ik er eentje die wel werkt.

Maar kan het feit dat ik geen driverless Octave heb betekenen dat ik mijn DAC niet via USB kan gebruiken met een Auralic Aries?

Je kunt die driver niet in de Auralic zetten.

YamahaRXV

#1853
Quote from: sebassie on September  7, 2015, 17:49:10
Mijn Octave heeft inderdaad een driver nodig. Had due van de site van Metrum gedownload, maar dat bracht geen soelaas. Op de site van M2Tech vond ik er eentje die wel werkt.

Maar kan het feit dat ik geen driverless Octave heb betekenen dat ik mijn DAC niet via USB kan gebruiken met een Auralic Aries?

Je hebt waarschijnlijk de eerste versie van de Octave mkII. Deze waren uitgerust met een M2Tech usb board, de latere versies zijn bewust voorzien van een ander merk (ben even kwijt welk merk) usb board wat driverless was en ook volgens Cees R. nog wat klankmatige voordelen zou moeten opleveren  ;)

Auralic Aries kan je dus van je favorieten lijstje met renderers afhalen, zo ook de Aurender (welke alleen usb out heeft...)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

sebassie

Hmm, da's mooi k*t.
En dat M2Tech usb board dat er nu in zit, kan ik niet (laten) vervangen door de nieuwe?
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Bergsman

Quote from: sebassie on September  7, 2015, 19:22:52
Hmm, da's mooi k*t.
En dat M2Tech usb board dat er nu in zit, kan ik niet (laten) vervangen door de nieuwe?
Denk dat je die vraag bij de bron moet neerleggen

sebassie

Heb ik gedaan. Benieuwd naar hun reactie.
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Rijder

Ik heb de m2t usb module in mijn Hex laten vervangen door een Amanero usb module.
Ben even in Maarsbergen geweest en het werd door Cees a la minute vervangen.
Daarna bij wifimedia geluisterd naar de Hex via usb Aries combo en dat werkte uitstekend.

Grt Tom

sebassie

Heb ff contact gehad en kan vrijdag langs komen om de USB module te vervangen. [emoji1]
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Pjotr27

Binnenkort wordt naast de Octave ook de Hex vervangen door een nieuw model. Op de X-Fi waren de twee oude modellen met aanzienlijk prijsvoordeel te koop.
Dus liefhebbers die niet perse het nieuwste van het nieuwste willen, sla je slag!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

RCduck7

Quote from: Pjotr27 on September 28, 2015, 18:04:55
Binnenkort wordt naast de Octave ook de Hex vervangen door een nieuw model. Op de X-Fi waren de twee oude modellen met aanzienlijk prijsvoordeel te koop.
Dus liefhebbers die niet perse het nieuwste van het nieuwste willen, sla je slag!

Ik weet niet of ik het ondertussen al eens gepost heb in dit inmiddels grote topic... Ik zou graag bij een Metrum DAC blijven maar zou willen dat er één met volume control beschikbaar komt. Lijkt me ideaal om mijn mono amps te bedienen en zo een kort mogelijke signaalweg te behouden.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

Isflicka

Quote from: RCduck7 on September 29, 2015, 00:06:06
Ik weet niet of ik het ondertussen al eens gepost heb in dit inmiddels grote topic... Ik zou graag bij een Metrum DAC blijven maar zou willen dat er één met volume control beschikbaar komt. Lijkt me ideaal om mijn mono amps te bedienen en zo een kort mogelijke signaalweg te behouden.
Dan moet je toch naar een ander merk gaan uitkijken. Heb zelf naast de Metrum nog een Auralic Vega (met volume control) maar het is niet ideaal om deze rechtstreeks op mono amps aan te sluiten.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

YamahaRXV

#1862
Quote from: RCduck7 on September 29, 2015, 00:06:06
Ik weet niet of ik het ondertussen al eens gepost heb in dit inmiddels grote topic... Ik zou graag bij een Metrum DAC blijven maar zou willen dat er één met volume control beschikbaar komt. Lijkt me ideaal om mijn mono amps te bedienen en zo een kort mogelijke signaalweg te behouden.

Zoals Isflicka al aangaf is dit niet de meest optimale optie, maar als je voor deze optie wil gaan zou ik eens kijken naar een Wyred4Sound DAC 2 of een Bel Canto dac, beiden zijn naar mijn ervaring klankmatig goed klinkende dac,s en hebben ook nog best een aardige volume regeling.
Daarbij is het zo dat Metrum zeker niet dé enige referentie is qua goed klinkende dac,s want er is zoveel meer moois op dac gebied te koop wat zeker zo goed is  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Quote from: RCduck7 on September 29, 2015, 00:06:06
Ik weet niet of ik het ondertussen al eens gepost heb in dit inmiddels grote topic... Ik zou graag bij een Metrum DAC blijven maar zou willen dat er één met volume control beschikbaar komt. Lijkt me ideaal om mijn mono amps te bedienen en zo een kort mogelijke signaalweg te behouden.

Er is een goede reden waarom Metrum geen volumeregeling toepast:
1. Het volume aanpassen in het digitale domein doet afbreuk aan de kwaliteit van de output;
2. De Metrum Quad en Octave hebben geen traditioneel opgebouwde analoge uitgangstrap waarin het volume geregeld kan worden.

Een volumeregeling vind je ook niet terug op de actuele modellen. Functioneel zou je dit als een nadeel kunnen kwalificeren, maar daar staat voor de liefhebber heel erg veel moois tegenover.
Heb je wel eens overwogen om te upgraden van de Quad naar de Octave?

RCduck7

Quote from: Onder013 on September 29, 2015, 20:44:37
Heb je wel eens overwogen om te upgraden van de Quad naar de Octave?

Ja, maar ik ben de kat nog wat uit de boom aan het kijken. Momenteel is er (nog) geen haast bij.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

RCduck7

Quote from: Onder013 on September 29, 2015, 20:44:37
Er is een goede reden waarom Metrum geen volumeregeling toepast:
1. Het volume aanpassen in het digitale domein doet afbreuk aan de kwaliteit van de output;
2. De Metrum Quad en Octave hebben geen traditioneel opgebouwde analoge uitgangstrap waarin het volume geregeld kan worden.

Een volumeregeling vind je ook niet terug op de actuele modellen. Functioneel zou je dit als een nadeel kunnen kwalificeren, maar daar staat voor de liefhebber heel erg veel moois tegenover.
Heb je wel eens overwogen om te upgraden van de Quad naar de Octave?

Ga ik niet betwisten. Maar zowiezo moet je extern het volume kunnen regelen, dat is vanzelfsprekend. Metrum zou toch een volume regeling kunnen ontwikkellen en het in één kastje zetten samen met een dac. Net zoals 2 toestellen maar dan apart opgebouwd en in één doos.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

Deleted Member 2

Quote from: RCduck7 on September 30, 2015, 00:01:06
Ga ik niet betwisten. Maar zowiezo moet je extern het volume kunnen regelen, dat is vanzelfsprekend. Metrum zou toch een volume regeling kunnen ontwikkellen en het in één kastje zetten samen met een dac. Net zoals 2 toestellen maar dan apart opgebouwd en in één doos.

Dat zou inderdaad kunnen, maar toch neem ik niet aan dat ze gegeven hun visie dat gaan doen. Het zou namelijk als consequentie hebben dat ze afscheid moeten nemen van het gegeven dat  de metrum dac's geen analoge uitgangstrap nodig hebben.
Ook de nieuwe Musette is op basis van deze visie en techniek ontworpen.

Barry32

Een DAC met volume regeling is wellicht iets voor de ideeënbus. Ze hebben met de Aurix, weliswaar voor hoofdtelefoons, de basistechniek in huis. Wellicht kunnen ze het in de Pavanne behuizing combineren...
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

Bergsman

Quote from: Barry32 on October  1, 2015, 08:20:16
Een DAC met volume regeling is wellicht iets voor de ideeënbus. Ze hebben met de Aurix, weliswaar voor hoofdtelefoons, de basistechniek in huis. Wellicht kunnen ze het in de Pavane behuizing combineren...

Een R2R ladder dac maakt gebruik van een referentiespanning. Theoretisch bepaald de referentiespanning dus de uitgangsspanning. Dus door die te veranderen zou volume mogelijk moeten zijn. Echter betreft dat het R2R basisontwerp  en zegt niets over de toegepaste techniek in de Transient chips. We moeten het dus afwachten..

Heb trouwens op de X-fi de opvolger van de Hex gezien. Min of meer gelijk aan de Pavane als het om toegepaste techniek gaat maar dan in de kast van de Hex gestopt. Betrof een prototype.

Diymartin

Ik overweeg het EVA board bij Metrum aan te schaffen , op een usb ingang na is deze volgens mij gelijk aan de Musette ;D of ben ik niet goed op de hoogte gebracht ?
Iemand enige ervaring met Eva  :tounge2:

Bergsman

Quote from: Diymartin on October  2, 2015, 20:41:23
Ik overweeg het EVA board bij Metrum aan te schaffen , op een usb ingang na is deze volgens mij gelijk aan de Musette ;D of ben ik niet goed op de hoogte gebracht ?
Iemand enige ervaring met Eva  :tounge2:

Ik heb een EVA gekocht in de tijd dat ik wachtte op de Pavane. Ik kan je niet vertellen of de EVA gelijk is aan de Musette want die is net aan het uitkomen. Aan de foto's te zien is de voeding van de EVA wat minder en is het aan de digitale zijde spartaans met slechts Spdif of I2S. Ik kan je wel vertellen dat het bordje veel verder komt dan de Octave en is de klank luchtig  met meer detail zonder dat dit doet denken aan het onrealistische van een oversampler. Je moet alleen wat knutselen maar met het aansluiten van een trafo van 2x 10 Volt en ben je er al.

Diymartin

Dan is 520 euro incl voedingstrafo niets te veel , in deze prijsklasse niet veel concurrentie denk ik  ;)
Ik gebruik nu een dac op basis van de tda1545 van Diyparadise genoemd Monica  :tounge2:

lynch1979

Quote from: Bergsman on October  1, 2015, 20:22:21
Een R2R ladder dac maakt gebruik van een referentiespanning. Theoretisch bepaald de referentiespanning dus de uitgangsspanning. Dus door die te veranderen zou volume mogelijk moeten zijn. Echter betreft dat het R2R basisontwerp  en zegt niets over de toegepaste techniek in de Transient chips. We moeten het dus afwachten..

Heb trouwens op de X-fi de opvolger van de Hex gezien. Min of meer gelijk aan de Pavane als het om toegepaste techniek gaat maar dan in de kast van de Hex gestopt. Betrof een prototype.

Even een plaatje van de facebookpagina van Metrum Acoustics gehaald.

De naam zal de Menuet worden.

Pjotr27

Zo mijn HEX is onderweg naar een forumgenoot, over een paar weekjes ga ik met een mooie Pavane spelen...
Ben benieuwd...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

lynch1979

Quote from: Pjotr27 on October  7, 2015, 14:01:58
Zo mijn HEX is onderweg naar een forumgenoot, over een paar weekjes ga ik met een mooie Pavane spelen...
Ben benieuwd...

Gefeliciteerd, ben benieuwd naar je bevindingen.

Ik moet nog even wachten op de HEX, eind volgende maand.