Metrum NOS dac

Started by Alco, November 10, 2010, 19:34:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Barry32

ik heb dezelfde ervaringen met loopwerk. Dezelfde bestanden via de Appletv via Optisch naar de Metrum of de Squeezebox via Coax laten duidelijke verschillen horen waarbij de Squeezebox het duidelijk wint met meer definitie en duidelijker plaatsing.

Het upfront geluid herken ik niet direct maar de Metrum laat wel duidelijker dan mijn eerdere dac een Arcam rdac of de Squeezebox de verschillen tussen slechte en goede opnames horen.
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

zoldar

Ik ook niet. Denk dat de metrum een heel klein tikje soft is tov van neutraal. De MF M1 Dac die ik hier had moest ik echt met van alles inbinden om het luisterbaar te houden.
De Metrum daar kon ik met Furtetch en Belden volledig open gooien zonder dat het hard of te up-front werd. Mijn Mytek is wel duidelijker upfront dan de metrum.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

martin778

#1752
Hallo zoldar,

Apart zeg! Ik heb gisteren een vergelijk gedaan - Octave, M1 en een Vimak DT-800 als DAC en dit zijn de bevindingen wat ons 3'en:

De Octave heeft ruimschoots het meest 'in your face' geluid, niet in het hoog maar puur het midden, de hoogste klanken blijven een beetje achter.
In het laag liet hij wat steekjes vallen, weinig drive en kracht.

De M1 had het meeste hoog en klonk terughoudend in het midden (een beetje iel zo te zeggen), gewoon een doorsnee DACje.
Hierbij nog een opmerking - hij kwam zo uit de doos. Misschien wordt hij wat tammer na inspelen.

Mijn oude reus, de DT-800 van Vimak zet een enorm, warm en romantisch geluidje neer, perfect voor Patricia Barber, Diana Krall en dat soort werk.
In ieder geval een bizar goede prestatie voor een apparaat uit 1993.

Voor mij was geen winnaar van dit vergelijk, omdat er alle DAC iets leuks in hun geluid hadden (octave - detail in het middengebied, M1 - laag, DT-800 - klankkleur) maar geen enkele zorgde voor een "wauw dat is 'm" gevoel  ;)
Met andere woorden - ik ben weer op zoek ;D

JeroenGRT

Kijk eens naar een audiolab mdac, daar heb ik mijn octave ook voor weggedaan. of als je wat meer te besteden hebt een chord hugo is ook heel fraai.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Mordante

Quote from: JeroenGRT on March 20, 2015, 16:21:32
Kijk eens naar een audiolab mdac, daar heb ik mijn octave ook voor weggedaan. of als je wat meer te besteden hebt een chord hugo is ook heel fraai.

Vraag mij af wat betreft de Chord Hugo of de Chord 2Qute niet de betere keuze zou zijn.

martin778

#1755
Is die niet 2Qute4Me?  :tounge:

Ik heb een DAC nodig met een wat minder fel middengebied, meer tophoog en krachtiger laag.
Een oudere DCS blijft kriebelen maar ik weet totaal niet hoe zoiets klinkt en je raakt het ook niet 1-2-3 kwijt.

Is dit nog niet een stapje hoger als de 2Qute en de andere kleintjes?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=149477.0

zoldar

Quote from: martin778 on March 20, 2015, 15:34:56
Hallo zoldar,

Apart zeg! Ik heb gisteren een vergelijk gedaan - Octave, M1 en een Vimak DT-800 als DAC en dit zijn de bevindingen wat ons 3'en:

De Octave heeft ruimschoots het meest 'in your face' geluid, niet in het hoog maar puur het midden, de hoogste klanken blijven een beetje achter.
In het laag liet hij wat steekjes vallen, weinig drive en kracht.

De M1 had het meeste hoog en klonk terughoudend in het midden (een beetje iel zo te zeggen), gewoon een doorsnee DACje.
Hierbij nog een opmerking - hij kwam zo uit de doos. Misschien wordt hij wat tammer na inspelen.

Mijn oude reus, de DT-800 van Vimak zet een enorm, warm en romantisch geluidje neer, perfect voor Patricia Barber, Diana Krall en dat soort werk.
In ieder geval een bizar goede prestatie voor een apparaat uit 1993.

Voor mij was geen winnaar van dit vergelijk, omdat er alle DAC iets leuks in hun geluid hadden (octave - detail in het middengebied, M1 - laag, DT-800 - klankkleur) maar geen enkele zorgde voor een "wauw dat is 'm" gevoel  ;)
Met andere woorden - ik ben weer op zoek ;D

Ben het grotendeels met je observaties eens. Ik vond de m1 ook te iel, weinig vlees op de botten. En ik vond het hoog niet schoon genoeg, wat grainy en lag ee behoorlijk bovenop.

En idd de metrum in het hoogste hoog wat terughoudend.

Nu heb ik alles wel op een buizenversterker geluisterd wat ook invloed heeft.

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Isflicka

Quote from: Rudy1968 on March 14, 2015, 10:42:38
Heeft niemand in de tussentijd de Pavane beluisterd en kan hierover berichten?

Ben erg benieuwd naar de individuele ervaringen!
Heb begrepen dat de eerste produktieversie pas begin april wordt uitgeleverd. Zelf hoop ik over een maand (2de week april prognose) de Pavane in huis te hebben.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Rudy1968

Quote from: Isflicka on March 22, 2015, 13:30:34
Heb begrepen dat de eerste produktieversie pas begin april wordt uitgeleverd. Zelf hoop ik over een maand (2de week april prognose) de Pavane in huis te hebben.

:pompom: Congrats!

Ben erg benieuwd wat jouw bevindingen zijn!

Bergsman

#1759
Quote from: Rudy1968 on March 23, 2015, 07:36:20
:pompom: Congrats!

Ben erg benieuwd wat jouw bevindingen zijn!

Bij 6moons is de Pavane ook binnen...................

drevox

Tja het upfront geluid komt in eerste instantie door de versterker, die is gewoon veel meer upfront dan me vorige versterker, die had duidelijk meer diepte achter de speaker. In die tijd had ik wel een akoestisch getunede kamer.
Aan de andere kant kwam het upfront geluid juist weer opnieuw door inspelen van de dac / set. Het lijkt nu gesettled te zijn meer in de breedte en diepte maar nog steeds behoorlijk upfront. (Na vervaning usb kabel)

Wat een verschil zeg. Dit klinkt erg live achtig. Echt geweldig. Super diepe en strakke bassen. Rustig hoog met detail. Live achtig midden. Gewoon en live geluid. Nu weet ik hoe goed analoog klinkt ongeveer.
....en spotify valt niet meer aan te horen. 320 kb sec plus matige opname is bagger.
Goede opname zoals The National klinkt heaven.
Nu heb ik zelfs diepe bas die je op laag volume nog in je benen voelt. Simpele muziek gaat er niet meer in ik wil nu een full scale band hebben met geweldige vocals.

ik zou wel eens een goede niet NOS dac willen horen.

Ook denk ik dat dit sterk upfront geluid een beetje omgedraaid is. Bij live opnames lijkt het publiek duidelijk verder weg dan ik gewend ben. Normaal hoor je het publiek juist om je heen. Nu komt de band naar voren en het publiek iets naar achter.
Maarja misschien moeten we nog iets inspelen. Het zal wel ongeveer daar zijn.
Ik kom nu wel zelden een opname tegeb met matige bas.


L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

drevox

#1761
Leuek natuurlijk reviews van pavane maar 5000 piek is natuurlijk niet interessant helaas. Zelfs als ik het geld had zou ik het niet doen.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Bergsman

#1762
Quote from: drevox on April 11, 2015, 16:22:44
Leuek natuurlijk reviews van pavane maar 5000 piek is natuurlijk niet interessant helaas. Zelfs als ik het geld had zou ik het niet doen.

Toch een leuk review weer   https://www.alpha-audio.nl/2015/04/review-metrum-acoustics-pavane-dac/    :clapping: :clapping: :clapping:

martin778

Ik vond het laag van de Octave wat slapjes vergeleken met de M1 en mijn Vimak, geen idee of het door NOS komt.
Ik zag laatst een HEX met de grote Lundahls op Marktplaats voor €1750 te koop staan, jammer dat ik de centen niet had.

Het is wellicht audio-voodoo maar....heeft iemand ervaring met audiofele netzekeringen in de Octave?
Ik dacht dat frank2 daarmee geexperimenteerd had.

lynch1979

Quote from: martin778 on April 12, 2015, 19:46:30

Het is wellicht audio-voodoo maar....heeft iemand ervaring met audiofele netzekeringen in de Octave?
Ik dacht dat frank2 daarmee geexperimenteerd had.

Ik heb er zelf ook een inzitten, maar of het verschil geeft......ik zou het je niet durven zeggen.

Isflicka

Quote from: martin778 on April 12, 2015, 19:46:30
Ik vond het laag van de Octave wat slapjes vergeleken met de M1 en mijn Vimak, geen idee of het door NOS komt.
Ik zag laatst een HEX met de grote Lundahls op Marktplaats voor €1750 te koop staan, jammer dat ik de centen niet had.

Het is wellicht audio-voodoo maar....heeft iemand ervaring met audiofele netzekeringen in de Octave?
Ik dacht dat frank2 daarmee geexperimenteerd had.
Heb zowel de Audio Magic Liquid Nano als de Quantum SR20.....niet te veel geld aan uitgeven. In versterkers merk je wel duidelijk verschil.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

drevox

Volgens mij had frank2 ook nog interne voedingskabel(s) laten aanpassen.
Geloof niet dat hij iets over basweergave had gezegd.
Ik kan nog steeds een andere ondergrond aanbevelen.

Anyway Jplay 6 gisteren geïnstalleerd met DAC link. Geweldig zeg....weer nieuw geluid. Betere toon en harmonics. Meer details en microdetail zoals delays etc....
Maar de bas is weer wat weg. Zal wel weer een tijd duren voordat die terugkomt.
Bas is ultiem gevoelig. Hoog ook. Midden lijkt toleranter.

Naar mijn ervaring hangen bas en massa erg samen. Met betonblokken kon ik exht een diepe bas uit een 75w 4 ohm versterker halen.

Kunnen we weer gaan inspelen. Jammer dat jplay geen repeat functie heeft.

Ik zal terzijnertijd de voedingskabel van de O2 nog vervangen. Kijken wat dat voor een verandering geeft.
Analoge interlink en speaker kabel worden ook nog eens vervangen.
USB kabel zal zeker ook nog een upgrade krijgen.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

lynch1979

#1767
Quote from: drevox on April 13, 2015, 12:39:18
Volgens mij had frank2 ook nog interne voedingskabel(s) laten aanpassen.
Geloof niet dat hij iets over basweergave had gezegd.
Ik kan nog steeds een andere ondergrond aanbevelen.

Anyway Jplay 6 gisteren geïnstalleerd met DAC link. Geweldig zeg....weer nieuw geluid. Betere toon en harmonics. Meer details en microdetail zoals delays etc....
Maar de bas is weer wat weg. Zal wel weer een tijd duren voordat die terugkomt.
Bas is ultiem gevoelig. Hoog ook. Midden lijkt toleranter.

Naar mijn ervaring hangen bas en massa erg samen. Met betonblokken kon ik exht een diepe bas uit een 75w 4 ohm versterker halen.

Kunnen we weer gaan inspelen. Jammer dat jplay geen repeat functie heeft.

Ik zal terzijnertijd de voedingskabel van de O2 nog vervangen. Kijken wat dat voor een verandering geeft.
Analoge interlink en speaker kabel worden ook nog eens vervangen.
USB kabel zal zeker ook nog een upgrade krijgen.

Wat voor ondergrond beveel jij aan?

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar ben je de HEX of de Pavane aan het inspelen?

Isflicka

#1768
Quote from: drevox on April 13, 2015, 12:39:18
Kunnen we weer gaan inspelen. Jammer dat jplay geen repeat functie heeft.

Speel je JPLAY als JPLAYmini? De nieuwste JPLAY klinkt inderdaad weer als een klok en ik ben extreem gelukkig met JPLAYStreamer mogelijkheid. Nu kan ik heel mooi schakelen tussen de verschillende streamers met één enkele bron.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

Quote from: drevox on April 13, 2015, 12:39:18
USB kabel zal zeker ook nog een upgrade krijgen.
Probeer de JCAT Reference USB Cable. Werkelijk geweldig....
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

drevox

@ Lynch, ik zou wel een hex of een pavane willen hebben maar moet het met een octave 2 (O2) doen.
Sommige mensen zeggen dat beton of baksteen niet help maar ik vind het geweldig klinken. Heb een badhanddoek gevouwen en daarop 4 losse bakstenen staan. Daarboven op staat de O2. Dan ligt op de O2 een trui en op die trui weer 2 bakstenen op elkaar gestapeld en in een sok gestopt vanwege stof en gruis.
Klinkt iig een stuk beter voor mij dan gewoon op een houten bureau.
Isflicka zegt dat pucks heel goed werken/ontkoppelen. Ik zou gewoon het een en andere proberen zonder deuken te maken. :)
Ik heb de octave dus aanzienlijk verzwaard. De O1 is naar mijn gevoel beter gebouwd. Graniet of marmer ziet ook nog mooi uit. Liefste zet ik alles op steen. Maar combi van steen en stof is volgens mij het beste,  eventueel kurk.


@ Isflicka, de ref jcat kabel lijkt me zeer interessant. De normale usb kabel kreeg al lovende reacties. Die lijkt me dan ook interessant. Denk dat ik eerst wat geld ga uitgeven aan een pc streamer met jcat onderdelen. Ben alleen een beetje huiverig hoe lang zoiets als sata 3 nog zal bestaan gezien de vooruitgang van huidige hardware ( pcie inteface ).

Ik speel met jplay mini inderdaad en heb de nieuwe streamer optie nog helemaal niet bekeken. Ik vraag me ook af of ik het wel nodig heb aangezien ik normaal gewoon een album luister. Schakelen tussen bronnen lijkt me wel interessant. Moet ook spotify nog instellen op jplay eigenlijk.
Ben nu net 1 dagje aan het luisteren naar jplay 6 en ben al reuze enthousiast. Super goede job van die mensen.
Speel nu op 1Hz link met 2 s buffer. 700 Hz en 0,5 s lukte niet. Nog even een beetje testen. Komt gewoon een extra zee van details en relaxedheid aanwaaien. Net of alle muzikanten gewoon veel relaxter staan te spelen. Aan te bevelen zeker.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

lynch1979

Quote from: drevox on April 13, 2015, 17:14:45
@ Lynch, ik zou wel een hex of een pavane willen hebben maar moet het met een octave 2 (O2) doen.
Sommige mensen zeggen dat beton of baksteen niet help maar ik vind het geweldig klinken. Heb een badhanddoek gevouwen en daarop 4 losse bakstenen staan. Daarboven op staat de O2. Dan ligt op de O2 een trui en op die trui weer 2 bakstenen op elkaar gestapeld en in een sok gestopt vanwege stof en gruis.
Klinkt iig een stuk beter voor mij dan gewoon op een houten bureau.
Isflicka zegt dat pucks heel goed werken/ontkoppelen. Ik zou gewoon het een en andere proberen zonder deuken te maken. :)
Ik heb de octave dus aanzienlijk verzwaard. De O1 is naar mijn gevoel beter gebouwd. Graniet of marmer ziet ook nog mooi uit. Liefste zet ik alles op steen. Maar combi van steen en stof is volgens mij het beste,  eventueel kurk.


Ik heb dat ergens een keer gelezen over de bakstenen, wist alleen niet meer dat jij degene bent die dat heeft gedaan.
Ik moet het ook doen met de MKII versie  ;)

Bij mij staat hij in de kast op een bamboe plankje, met onder het bamboe Sorbothane.
Dat van de stenen gaat bij mij niet lukken i.v.m. de ruimte, maar ik ga het eens proberen met pucks.
Ik heb nog wel 2 stukken kurk liggen......zijn een cm of 6 denk ik, kan ik ook eens mee gaan stoeien.


@ Isflicka wat voor pucks kan ik het beste gebruiken?

drevox

Lynch,
Bamboe kan best wel eens een goed effect hebben op golfgedrag van apparaat, mogelijk beter dan hout.

Ik geloof dat het van die afrikaanse "illegaal hout" pucks waren. Jammer dat steen niet lukt. Misschien dat een dunne stenen plaat wel lukt. Dat zie je ook wel vaker.
Overigens versterker lijkt het meeste baat te hebben van akoestisch tunen.
Wat ik ook wel eens gezien heb; spikes -> stenen plaat -> versterker.

Bas is gedeeltelijk weer terug. Eens kijken of het beter wordt dan het was.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Isflicka

Quote from: drevox on April 14, 2015, 11:01:14
Ik geloof dat het van die afrikaanse "illegaal hout" pucks waren.
Dat je dat nog weet.....inderdaad Afrikaans Blackwood.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

drevox

Tja als het om hifi gaat dan vergeet ik dat meestal niet. :)
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y