Metrum NOS dac

Started by Alco, November 10, 2010, 19:34:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lynch1979

Heb net de test gedaan....Metrum MKII in een sok, was wel een vuile, of moet het een schone zijn?

Ik hoor geen enkel verschil, uit de tuin ook een paar bakstenen gepakt, liet er een bovenop pleuren, deuk in de behuizing van de Metrum  :devil:
maar ach alles voor een goed geluid.

Merkte met de sok wel wat verschil, een wat warmer geluid dan voorheen, de dynamiek was wel een stuk minder.
Zodat komen door de dikte van de sok die ik heb gebruikt? Het was een geitenwollensok.

De deuk heeft een postief effect op het geluid van de Metrum, meer slam.

Robiwan

Quote from: lynch1979 on October 20, 2014, 20:45:16
Heb net de test gedaan....Metrum MKII in een sok, was wel een vuile, of moet het een schone zijn?

Ik hoor geen enkel verschil, uit de tuin ook een paar bakstenen gepakt, liet er een bovenop pleuren, deuk in de behuizing van de Metrum  :devil:
maar ach alles voor een goed geluid.

Merkte met de sok wel wat verschil, een wat warmer geluid dan voorheen, de dynamiek was wel een stuk minder.
Zodat komen door de dikte van de sok die ik heb gebruikt? Het was een geitenwollensok.

De deuk heeft een postief effect op het geluid van de Metrum, meer slam.

zal wel lekker meuren al die sokken :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

YamahaRXV

Quote from: lynch1979 on October 20, 2014, 20:45:16
Heb net de test gedaan....Metrum MKII in een sok, was wel een vuile, of moet het een schone zijn?

Ik hoor geen enkel verschil, uit de tuin ook een paar bakstenen gepakt, liet er een bovenop pleuren, deuk in de behuizing van de Metrum  :devil:
maar ach alles voor een goed geluid.

Merkte met de sok wel wat verschil, een wat warmer geluid dan voorheen, de dynamiek was wel een stuk minder.
Zodat komen door de dikte van de sok die ik heb gebruikt? Het was een geitenwollensok.

De deuk heeft een postief effect op het geluid van de Metrum, meer slam.

Anders even de Metrum in een panty wikkelen, geeft waarschijnlijk een wat minder warm geluid als met de geitenwollensok, maar laat vast wel meer micro detail en resolutie horen.... :crazy:


:pompom:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

botsen

Allemaal leuk en aardig dit,
maar is iemand van hier ondertussen de Metrum Octave van Marktplaats voor mijn neus aan het wegkapen?  :devil:

Rob46

#1554
uhhhhhh die speciale 192 Khz Metrum Octave met fraaie zwarte behuizing? It's me...... ;) Hij staat al in mijn handtekening, echter haal ik de DAC morgen op. Mocht dit nu echt geen match zijn, dan bericht ik je even, mocht je dan inmiddels nog niet voorzien zijn.....
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Isflicka

Quote from: Rob46 on October 21, 2014, 11:59:07
uhhhhhh die speciale 192 Khz Metrum Octave met fraaie zwarte behuizing? It's me...... ;) Hij staat al in mijn handtekening, echter haal ik de DAC morgen op. Mocht dit nu echt geen match zijn, dan bericht ik je even, mocht je dan inmiddels nog niet voorzien zijn.....
De betreffende marktplaats Octave ziet in korte tijd heel veel forumleden ....... :pompom:
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Rob46

#1556
Ik ben uiteraard ook zeer benieuwd! Ik heb al ervaring met de Quad NOS DAC van Metrum Acoustics. Deze DAC heeft enige tijd dienst gedaan in combinatie met een Marantz (SA)CD 7004 speler. Hier was de Quad duidelijk 'anders' dan de interne DAC van de Marantz. De Metrum verzorgde meer diepte en vond ik toen directer in de plaatsing van de instrumenten. De Marantz klonk 'warmer' en produceerde een bredere soundstage, dit is overigens een eigenschap wat ik wel vaker bij Marantz (SA)CD spelers heb mogen ervaren. Nu is dit alles natuurlijk ernstig subjectief want het luisteren naar muziek blijft natuurlijk altijd een persoonlijke beleving, ervaring en soms emotie, dit alles is een feit. Enfin, de hele set is toen (weer  :ohmy:) op de schop gegaan.

Streamen is (nog) niet zo mijn ding. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld het gebruiksgemak wel een groot voordeel van streaming. Aan de andere kant vind ik het 'werken' met de zilveren schijfjes nog altijd leuk. Denk aan het uitpakken van een geseald doosje, eventueel een boekje uit het doosje grabbelen en lezen terwijl je naar de muziek aan het luisteren ben. Maar ook het schijfje naar de cd speler brengen, eruit halen en weer in het doosje te doen. Waar gaat het over?  :yawnee: De DAC in het algemeen wordt volgens mij door de meeste forum gebruikers ingezet in een streaming audio setup, bij mij niet.

De Metrum Octave ga ik dus inzetten als DAC voor de Exposure 2010S2 CD speler. Nu is het merk Exposure geen 'haantje de voorste merk' en zijn de cd spelers van goede (Engelse) kwaliteit, desalniettemin zorgt dat verd.....  :-X audiofiele virus er weer voor om eens te ervaren of het weer beter kan. Refererend naar mijn eerdere ervaringen met Metrum in combinatie met budget, deze keuze.

Wordt dus vervolgd. 
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

drevox

#1557
Jplay als loopwerk mag er wel wezen. Voor mij een verschil van dag en nacht. Een verschil tussen geluid en muziek. Een zee aan veel meer correctere energie. Beste bang for buck ever in mijn leven als audiopiellemans. Das geen grapje. Overstap van el cheapo loopwerk naar hi end. Voor de rest is het gewoon een noisy game/work PC als tweede. Maar ik ga een laptop aanschaffen om als dedicated muziektop te functioneren. Dan later in mijn leven audio pc bouwen.

De Metrum blijkt hier zeer gevoelig te zijn voor kwaliteit loopwerk. Zeer veel potentie in deze dacs....en help ik heb te veel bas voor mijn kleine kamer!

Veel plezier alvast gewenst met je aankoop.

Ps: jplay in hibernation mode moet je ook de hele tijd opstaan om nieuwe plaat op te zetten.... :)
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Rene Ploeg

Quote from: drevox on October 21, 2014, 18:27:46
Ps: jplay in hibernation mode moet je ook de hele tijd opstaan om nieuwe plaat op te zetten.... :)
Daar heb ik geen last van. Het werkt allemaal super en ik kan in hibernation mode gewoon een ander nummer kiezen.

drevox

#1559
Niet met jplay mini toch?

Hibernation mode schakelt je keyboard en muis drivers uit. Dus het lijkt me toch sterk hoor.

Mvg
De Dre
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

botsen

Quote from: Rob46 on October 21, 2014, 11:59:07
uhhhhhh die speciale 192 Khz Metrum Octave met fraaie zwarte behuizing? It's me...... ;) Hij staat al in mijn handtekening, echter haal ik de DAC morgen op. Mocht dit nu echt geen match zijn, dan bericht ik je even, mocht je dan inmiddels nog niet voorzien zijn.....

Dank voor het aanbod. Ik wil hem wel hebben voor je hoogste bod. Laat maar weten.

Rob46

#1561
De Octave aangesloten. Ik gebruik nu nog even de eigen netkabel, wel gebruik ik een fraaie Tara Labs digital Coax.

De Metrum is al ingespeeld dus dat station kan ik overslaan. Een eerste indruk dan: de DAC in de Exposure is goed, maar mijn eerste indruk is wel dat de Octave een stap erbij doet. Met name het laag en de plaatsing van de instrumenten klinkt strakker. De combi met de Exposure is mijn inziens wel geslaagd. Ik zal tzt nog een korte review geven.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

frank2

Ik denk dat de voetjes geen invloed hebben op de prestaties van de DAC, heb je dat al geprobeerd? (dus zonder de onderzetters?)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Rob46

Zit waarschijnlijk tussen mijn oren Frank. Ik had deze dempers nog liggen, vandaar. Echter vind ik wel dat er wat trilingen doorkomen, ook als ik mijn hand op de kast van de versterker leg. Ik heb nog geen idee of dit het geluid negatief beinvloed. Meer vanuit preventie oogpunt ben ik wel op zoek naar demping voor deze componenten. Het is ook zo'n gekke hobby........ ;)
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Pjotr27

Quote from: Rob46 on October 22, 2014, 15:21:44
Zit waarschijnlijk tussen mijn oren Frank. Ik had deze dempers nog liggen, vandaar. Echter vind ik wel dat er wat trilingen doorkomen, ook als ik mijn hand op de kast van de versterker leg. Ik heb nog geen idee of dit het geluid negatief beinvloed. Meer vanuit preventie oogpunt ben ik wel op zoek naar demping voor deze componenten. Het is ook zo'n gekke hobby........ ;)

Blackwood blokjes eronder leggen.....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

CZ79

Ik heb ook nog wel een en ander liggen voor Rob (african blackwood, soundcare superspikes, master base, gewoon rubberen dopjes, spikes, houten platen, etc)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

botsen

Quote from: Rob46 on October 22, 2014, 15:03:26
... mijn eerste indruk is wel dat de Octave een stap erbij doet. Met name het laag en de plaatsing van de instrumenten klinkt strakker. De combi met de Exposure is mijn inziens wel geslaagd. Ik zal tzt nog een korte review geven.

Dat klinkt niet alsof ik hem vanavond al op kan halen.. :nopompom:

Isflicka

Quote from: botsen on October 22, 2014, 19:11:51
Dat klinkt niet alsof ik hem vanavond al op kan halen.. :nopompom:
Gewoon nog even wachten.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

botsen


RCduck7

Ik ben geneigd om 2dehands een Octave MKI aan te kopen als ik die vind maar zit verveeld dat er geen balanced uitgangen op zitten. Hopelijk houden ze daar rekening mee in mogelijke niewe dac's. Of updates van de bestaande dac's. Leest men bij Metrum hier soms nog mee op het forum?  ;D
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

Pjotr27

Als je op een Octave gebalanceerd wil wordt het apparaat te duur. Bedenk dat het hier wordt gemaakt en als je dan dat wil moet je naar een Hex dac, maar dan praat je over een hele andere prijsklasse
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

RCduck7

Quote from: Pjotr27 on October 28, 2014, 07:52:12
Als je op een Octave gebalanceerd wil wordt het apparaat te duur. Bedenk dat het hier wordt gemaakt en als je dan dat wil moet je naar een Hex dac, maar dan praat je over een hele andere prijsklasse
Toch lijkt het me zonde dat ik met mijn pre tot mijn mono blokken balanced kan gaan en dan om toch voor unbalanced te gaan omdat ik de Octave graag in mijn systeem wil. Ik speel nu met de Quad dac in mijn systeem maar die zit nu eigenlijk in de weg om het zo cru te zeggen daar ik niet balanced kan gaan.
Ik zou zelfs overwegen voor een dure Hex dac te gaan maar de frisheid van de Octave mkI die zo in de smaak valt lijkt de voorkeur te krijgen over de Hex als ik het hier zo lees.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

frank2

Een andere voeding aan de quad scheelt ook, speelt de quad bijna als een octave mk1, trouwens gebalanceerd of niet zal een stuk kleiner verschil geven. Mijn mening.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Isflicka

Quote from: RCduck7 on October 29, 2014, 00:06:16
Ik zou zelfs overwegen voor een dure Hex dac te gaan maar de frisheid van de Octave mkI die zo in de smaak valt lijkt de voorkeur te krijgen over de Hex als ik het hier zo lees.
Zo dramatisch is het verschil niet tussen de Octave mkI en de Hex m.b.t. de zgn. frisheid. Het is en blijft het karakter van een NOS dac.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

Quote from: Rene Ploeg on October 21, 2014, 20:11:02
Daar heb ik geen last van. Het werkt allemaal super en ik kan in hibernation mode gewoon een ander nummer kiezen.
Dat komt door de instelling van JPLAY op je Hex streamer i.c.m. je ControlPC.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff