Metrum NOS dac

Started by Alco, November 10, 2010, 19:34:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

martin778

Dan kun je beter de Quad verkopen, 200 erbij leggen en je hebt een volwaardige Octave...

lynch1979

Quote from: martin778 on October  8, 2014, 14:21:11
Dan kun je beter de Quad verkopen, 200 erbij leggen en je hebt een volwaardige Octave...

Dat gaat helaas niet meer  ;)

martin778

2e hands zat de Octave altijd rond de €500, zijn ze nu ook 2ehands duurder geworden?

Isflicka

Quote from: frank2 on October  8, 2014, 14:17:15
Misschien een tip voor leden die een Metrum Quad hebben. Door de bijgeleverde voeding ook de lin. voeding (zilveren kastje) te vervangen door een betere voeding die o.a. door Kingpin geleverd kan worden, (en door Ronald van C&D) wordt je Quad opeens praktisch, bijna een Octave. De kosten zijn beneden de 200 euro. Het is een behoorlijk positief verschil.

Ik heb nergens belang bij, maar wil het wel melden omdat ik dit grote verschil niet verwacht had.
En een Octave wordt met een betere voeding praktisch een Hex?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

lynch1979

Quote from: martin778 on October  8, 2014, 14:26:07
2e hands zat de Octave altijd rond de €500, zijn ze nu ook 2ehands duurder geworden?

Ik dacht dat je nieuw bedoelde  :blush:

Maar tweedehands moet te doen zijn voor die prijs.

frank2

Ik heb al tijden geen tweedehands octave MK1 gezien. De Mk2 schijnt anders te klinken dan de MK1. Ik prefereer op dit moment de mk1.

Mijn redenatie is: je moet als je ze al kunt vinden eerst een MK1 zie te vinden die kopen en dan maar proberen een quad weer te verkopen. Nu is die noodzaak weg, omdat tijdens de M&G hier wij een octave mk1 en een quad met andere voeding die van Kingpin hier tesamen hebben getest met dezelfde kabels op dezelfde set. Allen het stekkerblok waar de quad van Kingpin z'n stroom vandaan haalde was een standaard blok dus slechter dan die waar de octave z'n stroom vandaan haalde en Kingpin had een standaard snoertje met Kopp stekker, de de octave had een AQ. Toch waren ze gelijkwaardig aan elkaar.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Pjotr27

QuoteEn een Octave wordt met een betere voeding praktisch een Hex?

Nee zeker niet.... Een Hex is heel anders.... Anders had ik wel een Octace gekocht met een extra voeding...
Een Quad zal nooit zo goed als een Octave gaan klinken.. Ook niet met betere voeding..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

frank2

Quote from: Pjotr27 on October  8, 2014, 16:42:53
Nee zeker niet.... Een Hex is heel anders.... Anders had ik wel een Octace gekocht met een extra voeding...
Een Quad zal nooit zo goed als een Octave gaan klinken.. Ook niet met betere voeding..

Je zou je wel eens flink kunnen vergissen, wij, onder 13, yamaharxv,kingpin en ik hebben wel deze ervaring
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Isflicka

Quote from: frank2 on October  8, 2014, 17:52:40
Je zou je wel eens flink kunnen vergissen, wij, onder 13, yamaharxv,kingpin en ik hebben wel deze ervaring
Misschien hebben jullie toevallig een slecht exemplaar (Octave) gebruikt want ook een betere (of allerbeste) voeding maakt van een Quad geen Octave.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

YamahaRXV

#1484
Quote from: frank2 on October  8, 2014, 15:13:14De Mk2 schijnt anders te klinken dan de MK1. Ik prefereer op dit moment de mk1.

Ondanks dat Cees R. zelf beweert dat er geen klankmatige verschillen kunnen zitten tussen de Octave mk1 en mkII (immers alleen een andere printplaat lay out ?) ben ik er inmiddels wel van overtuigd dat de klankmatige verschillen tussen beiden groter zijn dan menigeen denkt..

Heb zelf de Octave mkII usb gehad, maar vond het zeker geen bovengemiddeld goed klinkende dac, integendeel...
Ten opzichte van de mk1 klinkt de mkII veel meer (te) laidback, met beduidend minder ''bite'' en slam.
Het lekkere venijnige en frisse wat de mk1 in veel sets laat horen miste ik compleet.
Volgens Cees R. zou het zo zijn dat als er verschil hoorbaar zou zijn dit te wijten zou zijn aan een hogere mate van vervorming van de mk1  :angel:

Inmiddels heeft de Metrum Octave mkII het veld geruimd voor een Wyred4Sound DAC-2 en deze speelt met het grootste gemak de Metrum Octave mkII voorbij op nagenoeg alle fronten. De match met mijn Pass Labs Integrated 150 is blijkbaar veel beter want het verschil is gewoon groot te noemen  ;)



Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Quote from: frank2 on October  8, 2014, 17:52:40
Je zou je wel eens flink kunnen vergissen, wij, onder 13, yamaharxv,kingpin en ik hebben wel deze ervaring

Het verschil in klankmatige performance tussen de Quad met originele voeding en dezelfde Quad met de voeding van Eric (Kingpin) was inderdaad erg groot te noemen Frank  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

chansig

Quote from: frank2 on October  8, 2014, 17:52:40
Je zou je wel eens flink kunnen vergissen, wij, onder 13, yamaharxv,kingpin en ik hebben wel deze ervaring

Of jullie vergissen je en Pjotr heeft de juiste ervaring.. :crazy:

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted Member 2

Quote from: frank2 on October  8, 2014, 17:52:40
Je zou je wel eens flink kunnen vergissen, wij, onder 13, yamaharxv,kingpin en ik hebben wel deze ervaring

Niet helemaal Frank. Zoals je weet vond ik de octave met eigen voeding en inderdaad de AQ netkabel de betere dac. De quad met de kingpin voeding kwam zeker in de buurt van de octave. De octave klonk net wat meer vloeiend/natuurlijk met een wat strakkere plaatsing.

YamahaRXV

Quote from: chansig on October  8, 2014, 22:41:57
Of jullie vergissen je en Pjotr heeft de juiste ervaring.. :crazy:

Gr Hans

Wat betreft de uitspraak dat een Metrum Octave met een erg goede voeding niet vergeleken kan worden met een Hex ben ik het geheel eens  ;)

De Metrum Quad van Frank2 klonk met de betere voeding beduidend beter, en er moest erg technisch geluisterd worden om de (erg kleine) verschillen tussen de Metrum Quad met betere voeding vs de standaard Metrum Octave waar te kunnen nemen.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

chansig

Het argument "we hebben het gehoord dus het is zo" stoort me een beetje. Vandaar mijn reactie.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Quote from: Pjotr27 on October  8, 2014, 16:42:53
Een Quad zal nooit zo goed als een Octave gaan klinken.. Ook niet met betere voeding..
Grappig om dat te kunnen zeggen terwijl jij dit volgens mij nog nooit proefondervinderlijk hebt kunnen vaststellen.
Heb jij überhaupt wel eens een goede voeding gemaakt en dit op je Quad/Octave aangesloten om tot de conclusie te komen met wat je oordeel is die je hier schrijft?

Quote from: chansig on October  9, 2014, 07:39:11
Het argument "we hebben het gehoord dus het is zo" stoort me een beetje. Vandaar mijn reactie.

Gr Hans
Wat mij het meeste stoort is dat mensen gelijk een tegenoordeel klaar hebben liggen terwijl ze a:niet bij de tests aanwezig zijn geweest en b:zelf de tests nog nooit hebben uitgevoerd!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Isflicka

Quote from: Isflicka on October  8, 2014, 19:08:16
Misschien hebben jullie toevallig een slecht exemplaar (Octave) gebruikt want ook een betere (of allerbeste) voeding maakt van een Quad geen Octave.
Misschien is enige nuance wel op z'n plaats. Uiteraard komt het NOS karakter wel bij beide DAC's overeen en dat is ook heel herkenbaar. De Octave speelt inderdaad vloeiender en wat natuurlijker dan de Quad. Een hele goede voeding zorgt voor een wat vloeiender en natuurlijker geluid dus de Quad komt hiermee wel dichter bij de Octave. Overigens is er een kleine batch Octaven die duidelijk wat minder was. Vooral de exemplaren van net voor het in gebruik nemen van de nieuwe productielijn klonken wat minder. Tot de komst van de MKII was het weer beter al ben ik nooit zo'n fan geweest van de meegeleverde voeding met maar één ringkern trafo t.o.v. de eerdere dubbele ringkern.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Deleted Member 2

Quote from: Isflicka on October  9, 2014, 10:53:25
Misschien is enige nuance wel op z'n plaats. Uiteraard komt het NOS karakter wel bij beide DAC's overeen en dat is ook heel herkenbaar. De Octave speelt inderdaad vloeiender en wat natuurlijker dan de Quad. Een hele goede voeding zorgt voor een wat vloeiender en natuurlijker geluid dus de Quad komt hiermee wel dichter bij de Octave. Overigens is er een kleine batch Octaven die duidelijk wat minder was. Vooral de exemplaren van net voor het in gebruik nemen van de nieuwe productielijn klonken wat minder. Tot de komst van de MKII was het weer beter al ben ik nooit zo'n fan geweest van de meegeleverde voeding met maar één ringkern trafo t.o.v. de eerdere dubbele ringkern.

Zou naar jouw mening bij de octave het verbeteren van de voeding iets bijdragen aan de kwaliteit van de octave zonder dat het eigen karakter verloren gaat? If yes, ....... ;D

Gr
Henk

chansig

Quote from: Kingpin on October  9, 2014, 09:14:59
Wat mij het meeste stoort is dat mensen gelijk een tegenoordeel klaar hebben liggen terwijl ze a:niet bij de tests aanwezig zijn geweest en b:zelf de tests nog nooit hebben uitgevoerd!

Ik heb geen oordeel over wat jullie ervaren hebben. Kan namelijk ook niet...kan wel mijn verbazing uiten of aangeven dat ik dezelfde ervaring heb oid. Maar het vervelende vind ik wel dat mn Frank dit vergelijk gebruikt om zijn ervaring als waarheid te verkondigen en daarmee een andere ervaring in een hoek zet. En daar heb ik wel een oordeel over. God is al op verschillende manier voorbij gekomen in verschillende topics: Er zijn miljoenen mensen die in God geloven en deze ook als echt aanwezig ervaren. Ik dus niet..dus klaar. En "ja" dit gebeurt andersom precies hetzelfde.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Quote from: frank2 on October  8, 2014, 17:52:40
Je zou je wel eens flink kunnen vergissen, wij, onder 13, yamaharxv,kingpin en ik hebben wel deze ervaring


@chansig: er staat toch duidelijk dat 4 mensen deze ervaring hebben, dus waar staat dat het de waarheid is? Er staat hebben deze ervaring.......
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Pjotr27

Quote from: Kingpin on October  9, 2014, 09:14:59
Grappig om dat te kunnen zeggen terwijl jij dit volgens mij nog nooit proefondervinderlijk hebt kunnen vaststellen.
Heb jij überhaupt wel eens een goede voeding gemaakt en dit op je Quad/Octave aangesloten om tot de conclusie te komen met wat je oordeel is die je hier schrijft?
Wat mij het meeste stoort is dat mensen gelijk een tegenoordeel klaar hebben liggen terwijl ze a:niet bij de tests aanwezig zijn geweest en b:zelf de tests nog nooit hebben uitgevoerd!

Nee nooit geprobeerd.... maar ik heb wel heel veel gehoord in mijn leven... Een Quad is gewoon met minder componenten opgebouwd als een Octave.  En bij een zelfde fabrikant lijkt mij de stelling "less is more" niet zo opgaan....Maar je hebt een punt... het zou in de buurt kunnen komen... Maar beter, dat zou ik moeten horen...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Isflicka

Quote from: Onder013 on October  9, 2014, 11:11:19
Zou naar jouw mening bij de octave het verbeteren van de voeding iets bijdragen aan de kwaliteit van de octave zonder dat het eigen karakter verloren gaat? If yes, ....... ;D

Gr
Henk
Ja, dit kan inderdaad de kwaliteit nog een stuk(je) verbeteren en vooral de Octave minder gevoelig maken voor bijvoorbeeld het netsnoer.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

chansig

Quote from: frank2 on October  9, 2014, 12:10:30

@chansig: er staat toch duidelijk dat 4 mensen deze ervaring hebben, dus waar staat dat het de waarheid is? Er staat hebben deze ervaring.......

Het storen zit hem niet zozeer in deze post. Ik las net er weer wel 1die storend vindt. Mensen met geld kopen een Linn...mensen met minder geld een Touch.

Tsja....mensen met geld kopen een dure Plinius...mensen met minder geld kopen een ? van 1000 euro. Prestatie gelijk...kies maar.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8