Vintage

Started by clicquot, August 19, 2009, 18:04:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

clicquot

Dé vraag die ik mij al dikwijls heb gesteld: wat is vintage eigenlijk? Wat verstaan jullie daaronder?? Moet een toestel X aantal jaar oud zijn om sowieso vintage te zijn, of heeft het meer betrekking op audiostuff dat echt gewild is en aldus een redelijk hoog prijsje heeft??

thx for your thoughts!

alien1971

die vraag heb ik me een tijdje geleden ook al gesteld, kwam er toen achter dat het te pas en te onpas gebruikt werd.
het betekent eigenlijk gewoon: tweedehands    anderen zeggen weer dat het met de leeftijd ( ouder dan 20jaar) en met de kwaliteit te maken heeft.
ik kwam er niet uit maar vind het woord op zich wel erg leuk, toch?  ;D

frans
Sony DVP-S7700/ Sony STR DA50ES/ Classe CA150/ Audio Pro stage33/  Chario Constelation phoenix/Sansui sr555markIV/ Rotel SA06/MA06/ music hall 1.2/ Burmester 975 LEO / Onix rocket 450

J.A.F._Doorhof

Reken gewoon op discussies over echt oudere apparatuur.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot

Ik heb zelf een Audio Research SP11. Voor velen (en mij) vintage maar eigenlijk is het gewoon een erg goede moderne versterker met alles erop en eraan. Dus ja, lastige vraag.

Zo ziet ie eruit:



Groeten...

BarcoCRT

Vintage zegt ook niets over de kwaliteit! Zo is die Audio Research apparatuur is gewoon top. Erik van Voorst speelt er bijv ook mee, en met veel plezier!

In mijn optiek is het criterium voornamelijk leeftijd, zeg 10-15 jaar en ouder. Bijv de eerste Surround processors, decoders en recievers vallen inmiddels onder die categorie.

Een ander aspect is het feit dat er een sterke band vanuit het verleden met een specifiek merk, of apparaat kan zijn. Meestal zijn het de eigen herinneringen die we aan een ouder component hebben die het speciaal kunnen maken.

Daarnaast is het gewoon de oorsprong van onze hobby, zeg maar een stukje geschiedenis en daar kunnen anderen altijd weer wat van opsteken.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

clicquot

Leuk om weten allemaal, thx! Ik had altikd in het achterhoofd dat het toch iets te maken had met de kwaliteit van de toestellen. Zou het niet kunnen dat we vandaag de dag meer 'vintage' toestellen overhouden dan dat we dat over een aantal jaren zullen kunnen doen? Ik bedoel maar, worden toestellen vandaag de dag niet gemaakt met het oog op 'dit gaat zoveel jaren mee en that's it', terwijl men vroeger meer van mening was dat het "voor eeuwig en altijd" zou moeten meegaan? Veel robuuster, stabieler etc... tov de hedendaagse "wegwerpmaatschappij"? Of geldt dit totaal niet voor high-end toestellen?

solitaire

#6
Ook in het verleden waren er perioden en merken waar betrouwbaarheid en levensduur laag op het prio lijstje stond. Wel is volgens mij tegenwoordig meer en meer een product gestoeld op een sales-profiel ("voor welke klant maak ik dit, en wat wil die klant"). Dat maakt dat sommige producten een kortere commerciele levensduur hebben, en dus sneller 'niet courant' meer zijn. Dit is de eerste fase van 'legacy' ... Er blijven natuurlijk producten die niet op de markt gebracht worden naar een 'sales profiel', en die simpelweg verkocht worden omdat de maker het een goed product vindt (sommige 'high end' brands werken zo). 'Vintage' is mi. meer gekoppeld aan 'een bepaalde eigenschap hebbende', dus bv. 'was de eerste voorwielaangedreven auto' of 'verkocht het meest', 'de snelst kapotgaande' 'het meest gecopieerd', maar ook 'het snelst in 1956' of 'de bestklinkende in 1972'. Aangezien veel 'nieuwe modellen' tegenwoordig bijna identiek zijn aan hun voorganger (minder ontwerp- en productie-gerelateerde kosten, want met een kortere commerciele levensduur moet dit in kortere tijd terugverdiend worden), en veel in een sales-profiel snel vergankelijk is, raken veel producten snel na (volgens sommige onderzoeken 2/3 al tijdens ...) hun commerciele levensduur in vergetelheid. Wat de kans op een 'vintage' vermelding wel klein maakt ... 'Kwaliteit' en 'legacy' hebben zo gezien niets met elkaar te maken, maar een product kan IMO best 'vintage' zijn obv. de eigenschap 'de best klinkende in xxxx' ...

Maar wat maakt het uit; legacy en vintage is iig. 'niet courant', en of iets 'bepaalde eigenschappen heeft' bepaald dit board :D.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

disco

Met vintage werd oorspronkelijk apparatuur aangeduid die voor muzikanten was bestemd. Dit gebeurde al in de jaren 80 nadat de kwaliteit van de nieuwe gitaren, versterkers en dergelijke terugliep ten gevolge van stagnerende verkopen vanwege de toenmalige economische recessie. Kenmerk van de 'vintage' was gelegen in de kwaliteit van weleer (bijvoorbeeld de Fender Stratocaster, made in USA tegenover made in Mexico).

Tegenwoordig wordt op verkoopsites deze term aan ieder stukje poep geknoopt, zelfs aan verlopen weerstanden en elco's die van zeer bedenkelijke kwaliteit zijn. Lees erin wat je wilt, het garandeert niets ;)
Maar grootmoeder, wat heeft u grote oren!
- Wazzeggie kind?

solitaire

Of dit specifiek ontstaan is in de pro sound wereld weet ik niet; volgens mij betreft het een term die in eerste instantie bedoeld was om aan te geven dat het gebottelde/ingemaakte landbouwproducten van ouder dan de courante oogst betrof. But anywaay ...

Een tijdje geleden kwam ik via via terecht in de microfoon-handel, en dat is idd. een wereld waar het begrip 'vintage' graag gebruikt (en financieel benut :o) wordt.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

negotiata

Met andere woorden iedereent evrzint er zijn eigen mening bij :)

Ik persoonlijk doet mij vintage denken aan die oude marantz versterkers uit mijn jeugd pm11 enzo  :P
- To be or not to be, thats the question -