andere opstelling in woonkamer, wat een verschil in geluid!

Started by Robiwan, November 9, 2010, 15:20:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robiwan

wij hebben een doosvormige woonkamer met een lengte van 6 m en breedte 3,8 m. Tot op heden stonden de spiekers in de breedte van de kamer opgesteld voornamelijk uit praktische overwegingen. Ik was eigenlijk te lui om de opstelling te veranderen terwijl ik donders goed weet dat een opstelling van de spiekers in de lengterichting het geluid zeer ten goede komt. Afgelopen zaterdag plan de campagne besproken met vriendin en zij stemde in met de plannen :D

De spiekers (Linn Ninka vloerstaanders, gesloten systeem, 1 m hoog) staan aan het raamkozijn in de lengte richting van de kamer op ongeveer 60 cm van het kozijn en 1 m uit de zijwanden met een toe in van ca. 8 graden. Het bankstel staat een stuk dichter bij de toegangsdeur en het tv meubel met bijbehorende kasten staan ongeveer halverwege de kamer langs de zijmuur. Het raamkozijn is voorzien van dikke verduisterende gordijnen.
Verder vloerbedekking. De kamer kan gezien worden als voldoende dempend. Audio rack staat in de hoek bij het raamkozijn met de draaitafel op een muurbeugel. Deze opstelling is gekozen omdat anders de spiekerkabels te kort zijn en ik geen cent wilde uitgeven aan deze verbouwing :D

Nu komt het. Wat een verschil in geluidskwaliteit niet te filmen. Het laag gaat dieper, is voller maar toch strakker. Er is een mooie balans tussen laag, midden en hoog en het stereobeeld heeft nu meer diepte en verfijning. De ultieme bastest is het nummer Angel van Massive Attack. Het laag dreunt niet of nauwelijks door maar klinkt rijk, diep en krachtig. Met de draaitafel is het verschil misschien nog groter. Waar sommige nummers tot voor kort dun konden klinken is daar nu totaal geen sprake meer van.  Een natuurlijke rijkheid die de oortjes streelt als de zachte hand van m'n vriendin over mijn bijna kale bolletje :D

Het nadeel van de opstelling is dat de linn Ninka's niet meer geintegreerd kunnen worden in het surround gebeuren, dus naast de tv. Gelukkig had ik nog een paar mission m71 speakers die nu als front dienen voor de denon versterker en eigenlijk klinkt dat gewoon prima. En mijn prioriteit ligt toch meer richting stereo dan surround, lees filmgeluid.

Kortom de beste upgrade sinds jaren en nog gratis ook ;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Roger Black

Dat is altijd leuk om te lezen! Dus nu écht een dedicated set? Cool  O0

Vraagt wel om foto's overigens  :baaa:

garmtz


skoebiedoe


Robiwan

foto's van de kamer met hoog IKEA gehalte en kleurstelling typisch voor een wijf:D





Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

squeek

Quote from: LPlover on November  9, 2010, 19:22:02
foto's van de kamer met hoog IKEA gehalte en kleurstelling typisch voor een wijf:D

:D

Quote from: LPlover on November 11, 2010, 10:39:52
Ik plaats foto's en meteen geen reacties meer :D

Robin

Tja, geen woorden voor he  :D Nee serieus, tziet er een fijne set uit!
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Robiwan

Quote from: squeek on November 11, 2010, 10:44:44
:D

Tja, geen woorden voor he  :D Nee serieus, tziet er een fijne set uit!

Je kan ook eerlijk zeggen dat de woonkamer er niet uitziet :D

Gisteren de opstelling van de speakers gefinetuned. De optimale afstand (die is er niet maar zo goed mogelijk) tot raamkozijn en zijwanden en afstand tussen speakers. Daarna waterpas zetten en gelijke hoek van indraai. Ook nog even het verschil met en zonder spikes beluisterd. Met spikes toch duidelijk de voorkeur want het klinkt op de een of andere manier dan toch ruimtelijker en sneller. En met spikes kun je boel natuurlijk waterpas zetten :D

Zelfs m'n vriendin zegt "zo he wat een crispy geluidje" :D

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Robiwan

Na een weekje gewend te zijn aan de gewijzigde opstelling, kan ik alleen maar zeggen dat ik niet meer de neiging heb om andere speakers, kabels of wat dan ook aan te schaffen. Ik luister naar de muziek zonder dat het begint te kriebelen omdat het net niet lekker klinkt. Oh ja ik heb heeeeel ouderwets 2e hands nog een Marantz CDR630 cd recorder aangeschaft om af en toe eens wat mooie muziek van de tuner of cd op te nemen. Dat ding accepteerd ook computer cdr's en das wel zo voordelig en ziet er bovendien stevig uit :D

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2