Huh, Surround Back doet het niet

Started by Hertog_Martin, October 3, 2003, 19:43:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hertog_Martin

Zojuist even een oude B&W DM22 van beneden geleend want ik wou even kijken hoeveel ik eraan mis dat ik met angel en bufyf dvs geen backspeaker heb

Dus ik sluit de dm22 aan op de surroundback aansluiting en wil hem op mn receiver (sr4300) instellen

Maar ik kan alles instellen op none, small en large.. ook speakers die ik niet heb zoals de center

maar bij de surround back krijg ik dit:

Surround Back: ***

En kan niks instellen.

En net ging ik dus angel kijken. En op de receiver komt wel te staan dat ie dolby digital binnenkrijgt en dat ie de kanalen L, R en SB binnenkrijgt maar ik hoor niks uit de SB speaker.

Nu keek ik ff in de handleiding en zag dit:

DolbyD (2ch Surr)
Uitgangskanaal: L/R, C, SL/SR

Betekent dit dat ondanks dat de receiver gewoon zegt dat ie een SB signala binnen krijgt en dat ondanks dat het een 6.1 receiver is. Hij dat achterkanaal geheel onlogisch dan niet naar de SB stuurt maar naar de SL en SR? En dat je dan dus mooi 2 speakers moet kopen om het 6de kanaal te weergeven terwijl je een 6.1 receiver heb gekocht?

Met surround EX en DTS-ES wordt er wel echt gebruik gemaakt van de SB

Maar ik heb dus een Doldby Surround DVD en de receiver erkent de SB kanaal en toch stuurt ie die niet uit??

Of ik doe dus iets fout en het is goed te krijgen
Of dit slaat helemaal nergens op.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Hertog_Martin

Zo staat het er precies:

Ingangssignaal: DolbyD (2ch Surr)
Decodering: Pro LogicII movie
Uitgangskanaal: L/R, C, SL SR
Matrixdisplay: Dolby PL II MV
Signaalformaatindicators: DIGITAL, SURROUND
Kanaalstatus: L,R,S

Dus dan zal het wel gewoon zo zijn..

Ondanks kanaalstatus S wordt het S kanaal niet naar de surround back speaker gestuurt wat je normaal zou denken maar wordt het verdeeld over de SL en de SR

Dan te bedenken dat ik pas nog een topic opende waarin ik vroeg of ik voor 6.1 moest gaan ivm angle en buffy dvd's of dat ik het in een 5.1 nstelling het door goed plaatsen van de rearspeakers kon oplossen

Nu blijkt dat topic niet nodig geweest te zijn want het is dus geeneens mogelijk. Je bent verplicht om een SL en SR speaker te kopen wil je het S kanaal goed horen

lekker dan  :-\
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Oracle

Volgens mij wordt bedoeld dat bij PLII het geluid wordt verdeeld over F,C,R en SL/SR.

Volgens mij als je er een 6.1 dvd in doet, wordt die echt wel afgespeeld (bv. Se7en S.E.).

Ik denk dat dat te maken heeft met de implementatie van DPL op de Marantz.

Groet,
Mark

Hertog_Martin

En ik kan me niet ene nog meer onlogische implentering bedenken

De receiver ontvangt een Surround kanaal.. aangegeven met S

Staat ook op de display.. een S in een vierkantje en dan middenachter afgebeeld:

L C R
LFE
SL S SR

Ik snap echt begod niet waarom het niet mogelijk is om het S kanaal weer te geven op de SB speaker.

Dat is het meest simpele en logische

ja leuk dat het verdeeld kan worden over de surroundspeakers.. handig als je een 5.1 set hebt.

Maar als je dus denkt alleen een surroundspeaker te kopen om het surroundkanaal weer te geven kan je het dus vergeten

ben echt ff pissed hierover.

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Hertog_Martin

#4
Ik snap wel dat prologic enzo decoderingen zijn voor 5.1

maar is het dan niet mogelijk om die dolby prologic etc gewoon niet te gebruiken en gewoon het zo doen dat het kanaal wat ie binnenkrijgt weergeven moet worden?

Dus dat als ik een dvd heb die Left Right en Surround uitstuurd dat het dan ook naar de Left, Right En surround back speakers worden gestuurd.

Ik wil een dvd horen zoals ie opgenomen is. Ik wil kanaal>speaker

En niet kanaal> surround decodering die geluid stuurt naar speakers die je niet hebt waardoor je dus geluid mist

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Hertog_Martin

Oh nog zoiets leuks:

Ik kan alleen de SB speaker aanzetten als ik SR en SL ook aanzet

Dus als je instelt dat je geen SR en SL hebt dan staat SB automatisch uit en kan dan ook niet aan

maja dan krijg ik nog geen geluid

bah

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

patrick_vdb

Quote from: Hertog_Martin on October  3, 2003, 19:52:10Dan te bedenken dat ik pas nog een topic opende waarin ik vroeg of ik voor 6.1 moest gaan ivm angle en buffy dvd's of dat ik het in een 5.1 nstelling het door goed plaatsen van de rearspeakers kon oplossen

Hi,

In bovengenoemde topic werd ook verteld dat bij een DD3.0 codering (kijk eens even op de hoes van de dvd of dit ook idd de codering is) geen surround back kanaal aanwezig was ;) Het mono-gecodeerde surroundkanaal wordt weergegeven door beide surrounds (of sides in een 7.1/6.1 opstelling), maw je beluisterd de surroundtrack al zoals deze is opgenomen ;)

Maar pak die dvd er eens even bij en vertel ons welke surround-format erop staat.

Mvrgr

Patrick

Hertog_Martin

Als er geen surround back kanaal aanwezig is. Waarom detecteert mijn receiver die dan wel?

Maargoed op de dvd staat:

English Surround 2.0

En op de hoes staat ook dolby surround logo

maar betekent het nou dat dat het dus 2.0 opgenomen is en dat wanneer ik stereo instel op mn receiver dat ik dus uit de frontspeakers 100% te horen krijg?

Het geluid achter is dus gewoon gehaald uit de 2.0 en als je dus insteld op stereo dan gaat alles gewoon naar je fronts?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

patrick_vdb

Hi,

Wanneer je de receiver op stereo zet dan mag alleen stereo hoorbaar zijn. Zet je 'm op prologic dan decodeerd de DSP de surround-informatie uit de 2.0 track. Een surround back channel zoals je dat hebt bij DTS-ES en DD-EX is niet aanwezig.

De receiver detecteerd geen surround back channel maar mono surround welke hij doorgeeft aan de surrounds links en rechts.

Mvrgr

Patrick

DrBoom

Ik heb thuis ook de Season 4 DVD box van Buffy en dat is inderdaad DD 2.0 gecodeerd.
Je moet DD 2.0 vergelijken met gewoon PCM stereogeluid, want dat is het in feite, enkel met dolby compressie op toegepast.

Je zal idd alles horen als je gewoon stereo speelt.
Het enige dat je receiver doet is via DPL II het geluid via matrix decoderen naar de achterste speakers, net hetzelfde als hij dat zou doen voor een TV uitzending waar in principe evenveel informatie in zit.

Wat je daar zegt over die SB die niet werkt als je geen SL en SR speakers hebt, da's toch niet meer dan normaal ???
Ofwel heb je SL en SR, ofwel SL / SB / SR, maar toch niet enkel SB ?
Daar zie ik echt het nut niet van in ;)
1 surroundspeaker heb ik echt nog nergens gezien, is volgens mij ook nooit toegepast geweest als codering of zo. Altijd minstens 2 surround speakers.

Wel raar dat dat S kanaal dan oplicht op je receiver, zou je al gaan denken dat het inderdaad nog een soort van Dolby Surround (niet pro-logic) systeem is, dat was in der tijd L/R en mono surround.

Let ook op, als je met een DD 2.0 signaal zit als bron kan je volgens mij nooit je SB laten werken met DPL II omdat dit een 5 kanaals decoder is. Ik dacht dat je dit enkel kon met DTS Neo:6 in dat geval, maar ik kan me vergissen.

phmeijer

Hij detecteert hem wel omdat hij zo ingesteld is, maar doordat DD een 5+1 kanaals opname is stuurt hij er niets naar toe. Betreft het een 6.1 opname dan stuurt hij ook naar de SB een signaal, je gebruikt dan dus 6+1 speaker. Je kunt niet stellen dat de SB gebruikt kan worden in een 3+1 of 3+0 opstelling als centrale achterspeaker. Daar is het systeem niet op ontwikkeld.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

jaco

Quote from: Hertog_Martin on October  3, 2003, 22:16:31
Als er geen surround back kanaal aanwezig is. Waarom detecteert mijn receiver die dan wel?
Misschien laat de versterker gewoon zien welke speakers je geconfigureerd hebt ? Of zie je verschil op dit display afhankelijk van de hoeveelheid signalen (2.0, 4.0, 5.1, 6.1) in de bron ?
Maar het verbaasd me niet dat je bij een DD2.0 geen signaal op de BS krijgt. Het 'achter' kanaal bij prologic opnames is mono. DPL2 zou dat semi stereo kunnen weergeven, maar de implementatie van de BS zal wel zijn dat alles wat in fase is op LS en RS op BS weergegeven zal worden. (dat is kort door de bocht wat EX en ES doen)

Als je dan een 2.0 track afspeelt heb je kans dat alles op de BS speaker terecht komt, en niets meer op LS en RS.  Ik kan me voorstellen dat de engigneers bij Marantz gedacht hebben het maar beter op de LS en RS af te spelen om een wat ruimtelijkere weergave te krijgen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

BOUBOU

Mijn ervaring met mijn marantz sr7300 is dat je niet van de brandende speaker letjes kunt uitgaan op het display.

Als ik mijn digital ingang van mijn receiver niet op auto detect heb staan kan het ook wel eens voorkomen dat bv bij een 5/6.1 geluids track, alle 5/6 lampjes van de speakers branden, maar dat er vervolgens nog wel gewoon stereo op het display staat.
Je kunt de aanwezige geluids track kiezen doormiddel van de AB.

Als je een 2.0 track hebt, en je gebruikt circlesurround, krijg je dan wel geluid uit je surround back kanaal?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub