Focus calibratie / fine tuning

Started by eric_audio, November 8, 2010, 13:29:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eric_audio

Met een van mijn objectieven heb ik heel sterk het gevoel dat ik een beetje frontfocus heb. Jammer, want het is een dure lens met een heel goede reputatie. Nu kan ik in mijn body AF fine tuning toepassen (Nikon D300).

Wie van jullie heeft ervaring met AF fine tuning? En welke hulpmiddelen gebruiken jullie hiervoor? Ik heb mijn oog laten vallen op de Datacolor LensCal (http://www.kamera-express.nl/DataColor-color-management-producten/Camera_calibratie_kleur_en_lens/DataColor_SpyderLensCal.htm). Kost wat, maar als het prima werkt heb ik het geld er wel voor over. Heeft iemand hier ervaring met dit ding? Of hebben jullie een ander apparaatje dat je kan aanbevelen?

Ik hoor het graag.....
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

VlisChris

#1
Heb je al daadwerkelijk gecontroleerd of de focus verkeerd ligt?

Focus chart downloaden en uitprinten.
Camera op statief
Middelste focuspunt selecteren
Camera onder een hoek van 45 graden naar beneden richten
Focus chart op tafel leggen, zo dat de middelste lijn op je middelste focus punt ligt.
Spiegel van te voren op laten klappen
Timer aanzetten en afdrukken
In camera raw verscherping op 0 zetten

Dan kun je zien of je focus goed ligt of niet.
Kost je een paar cent aan print inkt, en het kan je absoluut geld besparen voor iets dat je misschien helemaal niet nodig hebt.
Ik ben een half jaar geleden van Vlissingen naar Den Haag gereden om mijn spullen te laten calibreren omdat ik overtuigd was dat mijn spul niet scherp was. Daar werd me verteld dat ik me ergerde aan de "softheid" van mijn lenzen als ik ze wijd open gebruik (50 1.4 en een 17-40). Dat kan dus ook nog een optie zijn; dat je naar de eigen onscherpte van je lens kijkt doordat die gewoon niet scherper kan.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

eric_audio

Zal ik eerst moeten proberen misschien. Ik zal googlen op die focus chart. Alleen denk ik niet dat mijn lens soft is. Het is de AF-S 300mm f/4 van Nikon, en die staat juist bekend als erg scherp. Ik heb de lens al een keer naar Nikon gestuurd, en er is geen afwijking gebleken (ik had hem achteraf gezien beter in combinatie met mijn camera kunnen laten checken). Als ik foto's neem van een stilstaand onderwerp (ja, camera op statief en spiegel vooraf opgeklapt) krijg ik zelf niet de scherpte die ik zou mogen verwachten.

Quote from: Christiaan S on November  8, 2010, 14:06:54
Heb je al daadwerkelijk gecontroleerd of de focus verkeerd ligt?

Focus chart downloaden en uitprinten.
Camera op statief
Middelste focuspunt selecteren
Camera onder een hoek van 45 graden naar beneden richten
Focus chart op tafel leggen, zo dat de middelste lijn op je middelste focus punt ligt.
Spiegel van te voren op laten klappen
Timer aanzetten en afdrukken
In camera raw verscherping op 0 zetten

Dan kun je zien of je focus goed ligt of niet.
Kost je een paar cent aan print inkt, en het kan je absoluut geld besparen voor iets dat je misschien helemaal niet nodig hebt.
Ik ben een half jaar geleden van Vlissingen naar Den Haag gereden om mijn spullen te laten calibreren omdat ik overtuigd was dat mijn spul niet scherp was. Daar werd me verteld dat ik me ergerde aan de "softheid" van mijn lenzen als ik ze wijd open gebruik (50 1.4 en een 17-40). Dat kan dus ook nog een optie zijn; dat je naar de eigen onscherpte van je lens kijkt doordat die gewoon niet scherper kan.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Rednaxela

#3
Je hebt hem waarschijnlijk zelf ook al gevonden, maar toevallig las ik afgelopen week dit verhaal. Kwam op mij heel gedegen over.

http://focustestchart.com/chart.html



Edit: typo.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

VlisChris

Dat is wel de chart die ik bedoel je, maar hij ligt niet goed voor de camera.
Chart en camera moeten echt exact haaks op elkaar liggen. Doen ze hier niet. Maar dat kun je zelf heel goed doen natuurlijk ;)
Maar een prime (zeker zo een) zou inderdaad gewoon scherp moeten zijn. Heb je een voorbeeld foto?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rednaxela

Quote from: Christiaan S on November  8, 2010, 14:36:02
Chart en camera moeten echt exact haaks op elkaar liggen.
He? In je vorige post heb je het nog over een hoek van 45 graden?
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

eric_audio

Bedankt voor de link en de tips. Ik heb wel een voorbeeld foto, maar niet nu bij de hand. Ik zal kijken of ik die vanavond kan laten zien hier....
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

VlisChris

Quote from: Rednaxela on November  8, 2010, 14:50:13
He? In je vorige post heb je het nog over een hoek van 45 graden?


Klopt beiden.
Zie plaatje. Is een beetje wazig, maar hopelijk wordt het zo wat duidelijker.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rednaxela

Ach so!

Is dit dan niet het geval in het verhaal van de link?
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

VlisChris

Nee. Bij het boven aanzicht moet de cam echt haaks staan (dus 90graden). Bij die link is dat iets van 80/85 graden zo op het oog.
Wordt het wat lastiger imho om te kijken of je front/back focus hebt. Als je hem echt goed neerlegt die chart zie je gewoon in 1x welk lijntje het scherpst is.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rednaxela

Deze is inderdaad niet helemaal recht.

Wie A zegt moet ook BX zeggen.