Is sacd en dvd-audio nou eigenlijk geflopt of moet het nog beginnen?

Started by Hertog_Martin, August 23, 2003, 01:12:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hertog_Martin

Zit me dit de laatste tijd sterk af te vragen

Het is nu al een tijdje op de markt, er komen wel genoeg spelers voor uit maar het wordt voor geen enkele meter gepromoot.

Echt nergens wordt reclame gemaakt voor bv SACD. geen enkele winkel heeft groot op zn etalage staan dat ze SACD en DVD-Audio spelers hebben.

Daarnaast komen er zover ik weet maar heel weinig sacd's en dvd-audio's uit. Zit al paar maanden te kijken en nog geen een sacd die ik zou willen.

Op tv is er ook nog helemaal niets over geweest, geen reclames van een winkel ofzo die roepen van 'NU MET SACD!'  of zoiets.

Dus is het al geflopt of moet het promoten en dhet grote aantal titels nog komen??
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

J.A.F._Doorhof

Hi,

Koop een nieuwe CD van het Sony label en je hebt grote kans dat je SACD in je handen hebt.

Ik weet niet of je over een flop of top mag spreken, het is nooit bedoelt om de wereld met storm over te nemen en CD uit de markt te slaan in dezelfde snelheid als DVD dat met VHS gedaan heeft.

Voorlopig is het een niche product, maar met de komst van combispeler voor € 500,00 zal het HEEL snel gaan veranderen.
Aan de andere kant denk ik dat de tijd van muziek hard achteruit zal gaan, ten eerste door Internet en ten tweede door DVD zelf (ik roep dat al jaren), als ik alleen al naar mezelf en wat vrienden kijk dan zie ik dezelfde trend, ik koop bijna geen CD's meer maar des te meer DVD's.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hertog_Martin

Er komen dus wel veel nieuw SACD's uit??

Weet je dan een goede site met een overzicht van SACD's??

Ik kijk elke keer op play.com maar daar komt maar 1 sacd per 2 maanden uit ofzo. En dan vind ik het echt niet waard om een sacd speler te kopen

Het lijkt wel alsof er meet sacd/dvd-audio spelers zijn dan sacd/dvd-audio's

Want qua kwaliteit vindt ik het het echt wel waard.. toen ik soundtrack Die another day in DTS hoorde was dat echt stukken mooier dan gewoon CD
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

J.A.F._Doorhof

Hi,

Dat is vreemd want DTS is ZWAAR gecomprimeerd in vergelijk met gewone CD, waar je waarschijnlijk voor valt is de surround effecten  ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ChrisR

Ik geloof zelf zeker in de toegevoegde waarde van multichannel, mits goed uitgevoerd. Ik heb nog geen dvd-a/sacd speler, maar al wel een aantal dvd-a titels in huis. Het leuke van dvd-a's vind ik dat er meestal (altijd?) ook dts en/of dd tracks opstaan, die je op een "normaal" ht systeem al kunt afspelen.

Voorwaarde is dat de surround mogelijkheden goed worden benut, en voor mij betekent dat het toevoegen van ruimte in het geluid door een subtiel gebruik van de achterkanalen, en niet het simpelweg verplaatsen van instrumenten naar een ander kanaal, zoals vaak wordt gedaan.

Bijvoorbeeld: de dts remix op de dvd-a van steely dan's "everything must go" is heel goed gedaan, en ik ben zeer benieuwd hoeveel beter de high-resolution tracks zullen klinken, als ik eenmaal een dvd-a speler heb...

Daarentegen heb ik ook surround mixes gehoord waarbij men zich heeft laten verleiden door de mogelijkheden van surround geluid. Dan wordt er meestal teveel gebruik gemaakt van de achter kanalen, en vind ik erg storend. Je kunt dan heel goed horen dat het een surround mix is, en dat klinkt in eerste instantie heel spannend, maar valt na enige tijd luisteren valt het vaak tegen.

Persoonlijk hoop ik dat de ontwikkelingen doorzetten en dat er meer releases van dvd-a/sacd komen.

Chris

garmtz

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 23, 2003, 10:32:53
Voorlopig is het een niche product, maar met de komst van combispeler voor € 500,00 zal het HEEL snel gaan veranderen.

Ik ben daar niet zo zeker van... Persoonlijk koop ik wel high-rez discs, maar het grote publiek interesseert het gewoon niks, goedkope multi-players of niet.

QuoteWeet je dan een goede site met een overzicht van SACD's??

http://www.highfidelitydiscs.com

QuoteDat is vreemd want DTS is ZWAAR gecomprimeerd in vergelijk met gewone CD, waar je waarschijnlijk voor valt is de surround effecten  .

Toch niet zo raar hoor... De DTS tracks kunnen van origine 24bits/48khz zijn, specs die CD overstijgen. Het is dan wel gecomprimeerd, maar wel vanaf een hoge resolutie bron.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Toch hoor je duidelijk wat beperkingen als je naar de DTS track luistert of hetzelfde materiaal op CD, dit maakt echter de multichannel opname meer dan goed  ;D.

Ik geloof heilig in de groei met de komst van goedkope multispelers, mensen hebben gewoon zo iets van "Dat kan ik spelen dus laat ik eens kijken wat het is" en de kans dat ze het dan blijven kopen is levensgroot aanwezig, helemaal nu Sony zo aan de weg aan het timmeren is met normale releases.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Voor mij geldt dat in ieder geval wel. Ik zou geen 1500E willen uitgeven aan een SACD speler, maar 500E voor een universele speler maakt het een stuk aantrekkelijker om eens een beetje te experimenteren  ;D

ChrisR

Nou, die betaalbare multi-format spelers zijn er inmiddels en het lijkt er toch wel op dat er langzaamaan meer commitment van grote partijen is om het nieuwe format te ondersteunen.

In dit licht bezien is het volgens mij ook goed nieuws dat Universal vanaf ongeveer nu ook dvd-a gaat uitbrengen. Dat is een van de grootste muziekuitgevers van de wereld, dus daar mogen we wat van verwachten :)

Chris

Scarp

In Duitsland zijn er in de 1e helft van dit jaar zo'n 200.000 SACD's en DVD-Audio's verkocht. Daar tegenover staan er zo'n 500.000 LP's :)

Echt goed gaat het dus nog niet met die formaten.

(overigens zijn er ook nog zo'n 7 miljoen cassette bandjes verkocht)

Hertog_Martin

cassette bandjes? wat zijn dat dan? :D

Dat die nog verkocht worden joh

Anyway, het valt me erg tegen. Er zijn nu al een paar sacd en dvd-audio spelers. En alle grote merken komen met combispeler. En een betaalbare sacd speler is er ook alweer ruim een jaar. En nog steeds is er geen een titel (zowel sacd als dvd-audio) die ik wil.

En ik ga echt geen sacd speler kopen en dan maar hopen dat er ooit is een keer 1 lullig sacdtje uitkomt die ik hebben wil.

is sacd en dvd-audio eigenlijk te kopieeren? zonee dan kan dat misschien wel eens de reden zijn dat het niet aanslaat
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Scarp

sacd en dvd-audio zijn (nog) niet digitaal te kopieren. Uiteraard kan je ze analoog altijd nog copieren, maar dan heb je niet hetzelfde.

Ik denk niet dat het niet 1-op-1 kunnen kopieren de reden is waarom het niet superveel verkoopt. Het heeft z'n tijd nodig. CD's verkochten ook niet met de enorme aantallen van nu binnen een jaar. Dat duurde een paar jaar.

Hertog_Martin

Ja ok maar je zou toch denken dat met succes van dvd nieuwe dingen toch sneller zouden aanslaan

maar misschien is men met geluid van cd wel tevreden en was men over vhs duidelijk niet tevreden.

daarnaast wordt sacd en dvd-audio ook weinig gepromoot.

zag pas wel op tv andre van duin die een sacd speler kreeg bij een of ander programma.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Peter van Kralingen

#13
dvd heeft ook veel meer voordelen welke ook voor de "gewone" consument zichtbaar is:

1 zichtbaar beter beeld
2 meerkanaals effecten
3 leuke menu's
4 veel gebruiksgemak



sacd heeft:

1 meerkanaals
2 beter geluid

de consument interesseert zich wel voor meerkanaals maar absoluut niet voor beter geluid. Tenslotte is mp3 op 128kb heel populair terwijl dit een stuk minder is dan cd. Als je aan de meeste mensen vraagt "wat is de beste luidspreker die er is" dan roepen ze ook allemaal Bose ??? sacd is ook nog iets duurder dan cd en die vinden mensen al veel te duur.

Ik denk dat voor de consument dvd een veel grotere stap voorwaarts is dan dat sacd dat is. Of sacd ooit echt doorbreekt wordt toch bepaald door de consument! Ik hoop van wel maar heb mijn grote vrezen :'(
:'(

blue-eyes

Je ziet overigens nu wel op reclame voor cd's op TV regelmatig het symbool van SACD bewust in beeld gebracht wordt. De manipulatie wordt verstevigd.

Overigens verklaarde een medewerker van HIFI.NL in een stukje tekst de DVD-A al dood. DVD-A was done volgens hem. Rare conclusie. Het is wel bekend dat HIFI.NL een voorkeur heeft voor SACD, maar dat zo uit te dragen zonder argumenten.....?!?!? Ik zal eens kijken of ik dat stukje tekst nog kan vinden.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

bmateijsen

Quote from: blue-eyes on October  5, 2003, 13:46:05
Overigens verklaarde een medewerker van HIFI.NL in een stukje tekst de DVD-A al dood. DVD-A was done volgens hem. Rare conclusie. Het is wel bekend dat HIFI.NL een voorkeur heeft voor SACD, maar dat zo uit te dragen zonder argumenten.....?!?!? Ik zal eens kijken of ik dat stukje tekst nog kan vinden.

Hifi.nl een voorkeur voor SACD?? Neuh... geloof het niet.. Beide formaten zijn nog niet zo vaak getest ook... en ik denk dat SACD qua playback soms weleens iets makkelijker is.. maar beide formaten hebben hun eigenaardigheden..

Groet Bjorn

blue-eyes

SACD ligt vooralsnog beter in de Markt dan DVD-A in nederland. Wellicht dat het daarom lijkt (volgens jou ;D ;D ;) ) dat HIFI.NL daar meer aandacht aan besteed.

Ik vind het iig wel opvallen dat ze dat doen, zeker die uitspraak van een medewerker over "DVD-A dood" draagt hier ook aan bij.

Nogmaals ik zal proberen de uitspraak op te zoeken.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Ik moet mijn uitspraak nuanceren ;) . Ik herinner me de uitspraak iets anders dan ik het was. De heer R. van Es schreef onderstaand:

"DVD-Audio is op sterven na dood. Dat hoor je en dat lees je. Toch komt er nog nieuwe software op de markt en vechten maatschappijen ervoor om een dam op te werpen tegen SACD. Wie de winnaar wordt ligt aan de consument."

Sorry voor het "verkeerd" voorlichten ;D

Maar ik blijf erbij dat ze meer aandacht aan SACD geven in testen en bewoordingen  :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

bmateijsen

Het maken van keuzes en het bijhorende dilemma komt in dit artikel regelmatig terug. De vergelijking tussen SACD en DVD-audio vind ik dan ook geen makkelijke. Waar er voor SACD al zeer veel titels te koop zijn, zijn de DVD-audio titels vaak nog zeer schaars. En dan geldt alsnog: gaat het uiteindelijk nog wel om de vraag 'wat is beter'?

Quote van mezelf in de Denon Homecinema recensie...

Groet Bjorn


bmateijsen

Misschien onbewust heb ik in mijn Denon recensie ook meer SACD bewoord dan DVD-A... althans het stuk is langer.. Toch zijn er werkelijk fenomenale DVD-A's.... en is het jammer dat dit formaat niet de aandacht krijgt die het zou behoren te krijgen..

Groet Bjorn

blue-eyes

Ik denk dat de belangrijkste vraag niet "wat is beter" is. Wel zou MOETEN zijn.

In de hedendaagse economie is niet beter het belangrijkste woord. Al is je eigen produkt natuurlijk wel beter ;D .

Minder dan 1% is audiofiel. Daar is veel minder aan te verdienen, massa, daar gaat het om. Marketing is machtiger dan techniek. Is goeds verkoopt niet automatisch ook goed. Niet meer helaas.

Tja, dan LIJKT het er mischien wel op dat SACD iig in NL. een voorsprong heeft. Er zijn weinig marketingjongens die het beter doen dan Sony. Ik ken er maar een, dat is Microsoft, maar dat is weer een ander verhaal ;) .
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

bmateijsen

Sony heeft met SACD een groot risico genomen denk ik.. en ik denk dat het op dit moment nog niet genoeg oplevert.. Zodra de autoradio's met SACD en andere attributen het land bereiken zal het prima zijn...

Groet Bjorn

blue-eyes

Een risico dat OOK door Philips werd gemaakt.

Philips raakte zijn centen van de CD kwijt, en wil natuurlijk weer zo'n bron van inkomsten hebben.... Paar cent per SACD is lekker ;)

Er zijn alwel auto's met DVD-A uitgerust.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Hertog_Martin

benaming had ook beter gekunt

op een of andere manier dnek ik dat voor de consument SuperCD beter klinkt dan Super Audio CD

Is simpeler, krachtiger, duidelijker en ligt beter in de mond
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

blue-eyes

Dat vind ik dus totaal niet.

Let wel, er is tot nu toe weinig tot geen reclame gemaakt voor SACD en DVD-A in Nl. Wacht jij maar af hoe SONY het voor elkaar gaat krijgen....

Ze zijn goed. Dat logo'tje zie je almeer. Ze beginnen nog maar net. je moet niet vergeten dat de CD nog steeds gemolken kan worden. Het is nog steeds een Cash COW om maar eens een van de vier markt segmenten te benoemen ;) ;D .
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey