"Klankverschillen" connectors zilver, goud, platina of rhodium

Started by James T. Kirk©, November 5, 2010, 14:51:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

James T. Kirk©

Via e-Bay Duitsland las ik dat verzilverde connectoren voor netsnoeren, een wat koeler geluid schijnen te geven dan vergulde of koper/messing. Hoe zit het eigenlijk met al deze metalen qua klankverschillen? Ik weet van zilver alleen, dat het erg goed geleid en dat zilveroxide ook niet erg is, omdat dat ook goed geleid. i.t.t. koper/messing. En goud wat weinig of niet schijnt te corroderen, maar wat dan met platina en rhodium (wat volgens Furutech 5x beter geleid)? Het gaat mij dus niet zozeer om geleiding, maar (al dan niet minimieme) klankverschillen. Waarom ik het wil weten is omdat ik een kabel die van huis uit wat warmere eigenschappen heeft, wat neutraler zou willen afwerken, gezien de eigenschappen van de cd speler, die ook al nogal analoog klinkt.  :smile:
take care,
____________________________Jim©

daffy

  OOOooh jeee dit kan weer zo'n topic worden   :shaun:


:blush: nou vooruit dan maar, eigenlijk met tegenzin gezien de reacties op het delen van ervaringen de laatste tijd:abx,kun je dat bewijzen, kan niet bestaat niet, technisch onmogelijk etc. OK het zal allemaal wel suggestie zijn hebben we dat alvast gehad.

Ik heb laatst ook wat met stekkers gedaan met in mijn ogen/oren bizzare resultaten.

ik heb op een v/d hul mainstream stekkerblok de standaard stekker vervangen door een standaard bals en een vergulde (bals) van hifi tuning.
eerst de hifi tuning en HUH wat is dit: breder geluidsbeeld, meer ruimte maar een wat ronder donkerder geluid i.c.m mijn set iets te donker en lief.
een week later de standaard bals wederom HUH wat gebeurt er nu weer de breedte krimpt ietsjes het geluid word dynamischer, strakker/sneller en gaat iets meer de neutrale/analytische kant op.
hierna met diverse kabels wat geëxpirementeerd, afgeschermd, niet afgeschermd, gevlochten, standaard snoer etc. en ben voor MEZELF tot de conclusie gekomen dat de stekkers en Iec de uitkomst bijna meer beinvloeden dan de gebruikte kabel (die evengoed ook een duit in het zakje doet)
rhodium,zilver,platina heb ik niet geprobeerd omdat ik de prijzen gewoon belachelijk vind, maar het zou me niks verbazen dat de verschillende soorten platings ook een eigen "klank" kunnen hebben.

:ph34r: ik heb de hifi tuning gold ook op onze philips crt beeldbuis gezet en we hebben de kleuren etc. naar beneden bij moeten stellen :o  :ph34r:

Als ik jou was zou ik gewoon eens een standaard bals schuko proberen kost je de kop niet (+/- 10 a 15 euro) en kan verassend uitpakken.  

Neem hier is een kijkje: http://www.hifi-advice.com/3-schukos-conn-compared-review.html

DISCLAMER: ik ben gek en het zit tussen me oren dus neem het me niet kwalijk dat ik verschil ervaar/beleef tussen stekkers.

daffy ;)

p.s. ik zie net in je sig. dat er al een bals aanwezig is probeer dan eens een andere kabel dan Lapp en probeer wat meer belden kabel.
     de kimber ls kabel gaat in mijn beleving ook wat meer richting de darkside  :bigsmile: als het Kimber moet zijn denk ik aan de 4 TC om het
     iets neutraler te laten klinken.

Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

Koen K

Als je het vanuit een technisch perspectief wilt weten: pure onzin, niet aan beginnen, allemaal hetzelfde.

Als je je niet gehinderd voelt door wat de natuurkunde zoals we die kennen en toepassen voorschrijft zul je het waarschijnlijk toch zelf moeten proberen. Ik meen dat bijvoorbeeld in het topic van Frank2 de klankmatige verschillen tussen allerhande metalen uitgebreid aan bod komen. Wellicht is dat interessant leesvoer.

James T. Kirk©

@Daffy, ik heb al veel Bals toegepast en dat is prima, maar wil nu eens een mooie bij die speciale kabel bijpassende set. Verder bezit ik ook een Belden kabel en wat mij opvalt is dat er op het internet totaal verschillende dingen worden gezegd over de eigenschappen van de Lapp en de Belden. De ene zegt: Lapp fris en dynamisch, Belden warmer en wat minder snel, een andere site zegt het tegenovergestelde! Ik hoor niet veel verschillen eerlijk gezegd, maar heb dan ook bij beiden verschillende stekers/koppelingen. Overigens heb ik nu mijn Oppo BluRay aangesloten met een Cassiopeia Power X1 die zogenaamd de Belden zou wegvagen. Nou mooi niet, aangesloten op de Oppo hoor en zie ik geen enkel verschil!  :P Misschien nog eens anders aansluiten. Wel meen ik verschil te merken tussen de Lapp 5G1.5 met vergulde "Chinezen" en een LAPP 3G2,5 met Bals en Kaiser, de laatste combi klinkt minder verfijnd op mijn receiver...

@Koen K, kun je me even in de juiste richting sturen?
take care,
____________________________Jim©

S@m

Probeer eens een OEM Oyaide 079 Schuko van Erik S. Da's een vergulde connector, zeer degelijk uitgevoerd, geschikt voor dikke kabels, relatief goedkoop, en mogelijk ook nog een muzikale verbetering.

In elk geval de moeite van het proberen waard.


Erik S.

Former member 78


HTip

Misschien is dit vloeken in de kerk, maar ik doe het toch ;)

Je zou ook SilClear kunnen toepassen. Het is een pasta met zilverdeeltjes. Mocht het jouw gewenst geluid opleveren, dan lekker laten zitten. Anders kan je het weer verwijderen met DeoxIt.

Ik heb er een keer een test mee gedaan. Mijn vrouw deed ook mee :wub: en zij luistert heel anders ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=94338.msg1569304#msg1569304

Mijn situatie is op dit moment sterk gewijzigd (verbeterde akoestiek, andere sub en Soundcare Superspikes) en SilClear is van de contacten geweest, maar ik ga binnenkort weer kijken wat het nu brengt.

Feitelijk heb je na aanbrengen van SilClear alle connectors van Zilver gemaakt. Het doet natuurlijk niets met de interne aders...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Koen K

Quote from: ArjanR1 on November  6, 2010, 07:14:40
Ik ben geen Koen K, maar weet dat hij dit topic bedoeld.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49503.0

Precies... Zo tussen pagina 100 en 129 gebeurt de actie denk ik een beetje?

Former member 78

Quote from: Koen K on November  6, 2010, 09:46:17
Precies... Zo tussen pagina 100 en 129 gebeurt de actie denk ik een beetje?

De eerste 100 pagina's kun je zeker wel skippen ja.
Al is het wel leuk om te lezen, hoe lang hij moest wachten op zijn Ushers ;D

Koen K

Het is sowieso wel vermakelijk leesvoer, maar 130 pagina's is een beetje veel om onze kapitein door te laten spitten  ;D

Former member 78

Quote from: Koen K on November  6, 2010, 09:55:14
Het is sowieso wel vermakelijk leesvoer, maar 130 pagina's is een beetje veel om onze kapitein door te laten spitten  ;D

Gewoon zijn stuurman aan het werk zetten, heeft die er tijd genoeg voor :hehe:

Koen K


erik s.

Quote from: S@m on November  6, 2010, 06:42:42
Probeer eens een OEM Oyaide 079 Schuko van Erik S. Da's een vergulde connector, zeer degelijk uitgevoerd, geschikt voor dikke kabels, relatief goedkoop, en mogelijk ook nog een muzikale verbetering.

In elk geval de moeite van het proberen waard.


Erik S.

ik noem ze zelf geen OEM Oyaide tot ik daar bewijs van heb gezien. het zijn iig betaalbare klonen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

James T. Kirk©

Quote from: erik s. on November  6, 2010, 10:10:38
ik noem ze zelf geen OEM Oyaide tot ik daar bewijs van heb gezien. het zijn iig betaalbare klonen.

Sorry Eric maar die heb ik zelf al wel uit Hong Kong laten komen. Overigens heb ik mijn tijd zitten verdoen met die irritante en her en der esoterisch geneuzel/discussie over van alles en nog wat wat helemaal niets te maken heeft met mijn vraag: Is er hoorbaar iets op te maken uit de verschillende metaallagen op Schuko's en IEC's, zoals er in Duitsland wordt beweerd? Dat een betere kabel invloed heeft op mijn set, heb ik zelf wel ervaren, maar ik zie mij nog geen kabels kopen van honderden euro's, liever zet ik zelf wat leuks in elkaar. En mijn verstand staat helemaal stil bij een advertentie die ik van de week op Marktplaats zag (inmiddels weer weg) waar er een netkabel (gebruikt) voor ruim over de 700 euro werd aangeboden.
Dus heren, even bij de les blijven!  :laugh:
take care,
____________________________Jim©

Former member 78

Ook voor weinig geld zijn erg gewoon goede kabels te krijgen hoor.
Ze zelf er iets in verdiepen kan nooit geen kwaad ;)

Ook is het erg set afhankelijk...

James T. Kirk©

Quote from: ArjanR1 on November  6, 2010, 10:37:39
Ook voor weinig geld zijn erg gewoon goede kabels te krijgen hoor.
Ze zelf er iets in verdiepen kan nooit geen kwaad ;)

Ook is het erg set afhankelijk...

M'n beste Arjan, wat doe ik hier dan nu?  ;D Vergaren van kennis! Ik heb al heel wat kabeltjes gemaakt en lees her en der. Ook grappig te lezen dat ook Furutech en Oyaide niet zaligmakend is en je voor minder bij IeGo al op de eerste rang kan zitten. Dat er erg veel commerciële belangen zijn, die vaak het zicht ontnemen op de werkelijke verbeteringen, weet ik ook, dus lees altijd graag werkelijk ONAFHANKELIJKE commentaren/recensies. Anyway, we experimenteren verder, maar wil nog wel steeds antwoord op mijn oorspronkelijke vraag.  ;)
take care,
____________________________Jim©

Former member 78

Al jouw antwoorden zijn op deze site te vinden hoor :P

Maar jij wil dus een warme sound, en redelijk eerlijk.
Dan geef ik jou mijn persoonlijk mening. Dat is koper.

Wat ik ook al zei, is dat het veel te maken heeft met de rest van de set.

Mijn tip:
Ga naar jouw dealer, en leen diverse kabels.

Dan kun jij bepalen wat jij lekker vind klinken :)


erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

S@m

Quote from: James T. Kirk© on November  6, 2010, 10:33:36
Sorry Eric maar die heb ik zelf al wel uit Hong Kong laten komen. Overigens heb ik mijn tijd zitten verdoen met die irritante en her en der esoterisch geneuzel/discussie over van alles en nog wat wat helemaal niets te maken heeft met mijn vraag: Is er hoorbaar iets op te maken uit de verschillende metaallagen op Schuko's en IEC's, zoals er in Duitsland wordt beweerd?

In de eerste plaats heeft Erik hier niets mee te maken dus een flauwe opmerking en in de tweede plaats lijken de antwoorden me duidelijk: Ga het lekker uitproberen...je lijkt wel een chagrijnige ouwe man...

Former member 78

Quote from: S@m on November  6, 2010, 11:28:13
In de eerste plaats heeft Erik hier niets mee te maken dus een flauwe opmerking en in de tweede plaats lijken de antwoorden me duidelijk: Ga het lekker uitproberen...je lijkt wel een chagrijnige ouwe man...

Daar zijn er meer van op dit forum ;D

S@m


HTip

Quote from: James T. Kirk© on November  6, 2010, 10:45:47
M'n beste Arjan, wat doe ik hier dan nu?  ;D Vergaren van kennis! Ik heb al heel wat kabeltjes gemaakt en lees her en der. Ook grappig te lezen dat ook Furutech en Oyaide niet zaligmakend is en je voor minder bij IeGo al op de eerste rang kan zitten. Dat er erg veel commerciële belangen zijn, die vaak het zicht ontnemen op de werkelijke verbeteringen, weet ik ook, dus lees altijd graag werkelijk ONAFHANKELIJKE commentaren/recensies. Anyway, we experimenteren verder, maar wil nog wel steeds antwoord op mijn oorspronkelijke vraag.  ;)
SilClear is een serieus antwoord, maar als je dat niet als alternatief ziet, dan zit er niets verder op dan experimenteren met de verschillende typen kabels. Succes!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Staaled

Van Furutech klinkt Gold warmer en rhodium feller.
Dit op diverse kabels.
Oyaide zal niet anders zijn in deze.

Wattgate is te mijden naar mijn ervaring.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

James T. Kirk©

Quote from: S@m on November  6, 2010, 11:28:13
In de eerste plaats heeft Erik hier niets mee te maken dus een flauwe opmerking en in de tweede plaats lijken de antwoorden me duidelijk: Ga het lekker uitproberen...je lijkt wel een chagrijnige ouwe man...

Ik heb het over die discussie in dat topic van Frank2, wat mij gewezen werd, mijn bovenstebeste S@m! :hehe: De stekkers die Erik heeft (en ik ben ook klant van 'm hoor!), heb ik ook, die heb ik zelf uit HK laten komen en er is alweer een partijtje van verschillende soorten onderweg en dát bedoelde ik te zeggen. Jammer dat ik hier weer helemaal verkeerd wordt begrepen, maar goed, "schrift" is nu eenmaal een gebrekkig medium, het verbergt de body language. Ik vraag alleen maar of er iemand weet of ervaring heeft met verschillende "plated" versies van stekkers, niet meer en niets minder. Ik snap dat je van alles kunt gaan uitproberen en van alles kunt gaan lenen bij "je dealer", maar ik heb geen dealer. Ik koop 2e hands en van internet en Marktplaats en HT forum en maak veel kabels zelf. Vroegâh kwam ik nog wel bij HoBo Hifi maar dat hield op een gegeven moment op, nadat een verkoper zei dat cd's achterhaald waren, hij brandde van MP3 van internet de cd's!!! Ik wist vanaf dat moment zeker, dat hij mij geen goed advies meer kon geven. Er is nog wel een ander bedrijf in m'n woonplaats, waar ik wel eens iets heb gekocht, maar weet niet of die veel met kabels doet.

@HTip ik heb daar nog helemaal niet over nagedacht, en zoals je hierboven leest, weet ik niet òf het überhaupt een optie is die kabels te lenen. Kopen wordt een dure geschiedenis, behalve wellicht 2e hands. @Hipster, en what about "platinum coating" van andere fabrikanten? Misschien ga ik wel voor IeGo, maar eerlijk gezegd vind ik al de prijzen van die dingen wel erg "over the top".
take care,
____________________________Jim©

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)