Dure Dock

Started by Dr.Bedlo, November 3, 2010, 09:47:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Met de kans afgeschoten te worden: reageer alsjeblieft niet meteen zo gepikeerd als je niet het antwoord krijgt dat je wilt of had verwacht.
Degene die de moeite neemt om antwoord op je vraag te geven zijn net als jij gewoon mens.
Leef, laat leven, en ga gewoon ontspannen door het leven :) Maar laat elkaar wel gewoon in zijn waarde aub. Houdt het forum wel zo gezellig. En daar is net een uitgebreid topic over geweest ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

superleo7

Ik heb zelf een wadia dock.
Voordeel is dat net zoals eerder beschreven de dac van de ipod niet wordt gebruikt.
Ik heb de wadia via een digitalen kabel aangesloten op een lyngdorf met dac en dit klingt erg mooi.
Ook op een dac van musical fidelity krijg je een erg mooi resultaat.
Tervergelijking met mijn cd speler vind ik de cd speler fractioneel mooier.
Deze kost dan 5x zo duur als de wadia met losse dac.

Ik gebruik de ipod net zoals vroeger de bandrecorder.
Je hoort al je muziek op shufle met een goed resultaat.

Dr.Bedlo

OK DUIDELIJK.

Maar nu het volgende: Ik heb inmiddels een Marantz reciever gekocht met digitale ingang. Nu heb ik ook een Cambridge Dock met analoge uitgangen en die kan ik dus zowel analoog op de Naim alsook de Marantz spelen. Maar nu zit er voorop op de reciever een aansluiting voor die witte kabel van de Ipod en als ik daar nu eens de Ipod op aan sluit is het dan niet zo dat het geluid verwerkt word door de interne DAC van de marantz? En je dan niet zo veel meer hebt aan een Wadia met Interne DAC?Daar deze volgens mij ook in de Marantz aanwezig is?
Quad vintage.

Roger Black

Als dit een USB aansluiting is (digitaal) dan zal je gebruik maken van de DAC in de Marantz. Dan heb je het dock dus eigenlijk niet meer nodig.

Hoe zit deze Marantz reciever in je set? Je hebt toch een Nait5i?

Hopjesvla

in het verlengde van deze topic, een interessant filmpje waar een hoge pief van Classé iets vertelt over iPod naar een pre-amp die DAC (en klok) voor zijn rekening neemt met mogelijk extreem goede resultaten. iPod als loopwerk dus ;)

http://www.youtube.com/watch?v=kGuWvOQMcFY&hd=1

Dr.Bedlo

#30
Quote from: Roger Black on May  9, 2011, 15:04:27
Als dit een USB aansluiting is (digitaal) dan zal je gebruik maken van de DAC in de Marantz. Dan heb je het dock dus eigenlijk niet meer nodig.

Hoe zit deze Marantz reciever in je set? Je hebt toch een Nait5i?

Ja en nee...Ik heb de Naim stereo in de kamer en een aparte HT set met de Marantz in de slaapkamer. Vandaar. Voor op de Marantz(de NR 1601) zit een aansluiting voor de IPOD.De naim heeft alleen analoge aansluitingen. De Marantz talloze digitale aansluitingen.
Quad vintage.

danielo

Quote from: Hopjesvla on May  9, 2011, 17:06:25
in het verlengde van deze topic, een interessant filmpje waar een hoge pief van Classé iets vertelt over iPod naar een pre-amp die DAC (en klok) voor zijn rekening neemt met mogelijk extreem goede resultaten. iPod als loopwerk dus ;)

http://www.youtube.com/watch?v=kGuWvOQMcFY&hd=1

Hij gebruikt veel woorden om eigenlijk te zeggen dat als je een externe ipod/iphone/appletv of iets anders als een externe harddisk gebruikt en jij als speler (in dit geval de classe) de klok bent die mag bepalen waneer data binnenkomt en jij stuurt de timings van de dacs aan je een bijna perfecte oplossing hebt. Een cd of zelfs een harddisk zijn hier altijd in het nadeel omdat het gewoon lastiger is dan met echt geheugen (wat apple altijd doet zelfs als ze flash of harddisk gebruiken als buffering meestal tot 20min). Het is niet zo dat ze nu nog (jaar later) het enigste merk zijn de meeste merken laten dit nu via usb toe. Ook het resultaat over hdmi zal niet verkeerd zijn, alhoewel ze daar niet de klok overnemen staat classe er bekend om de hdmi input zeer goed te resyncen en jitter laag te krijgen.

Als je in google zoekt vind je meer 'highend' personen van bedrijven die toegeven dat een Apple bron (met zijn geheugen/cache) die je digitaal gebruikt erg goeie loopwerken kunnen zijn.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Dr.Bedlo

Ok...Ik snap er nog niet veel van dus even een paar vragen aan de experts.

Ik heb nu een Ipod dock van Cambridge audio die de signalen analoog doorstuurt naar de versterker. Ik heb begrepen dat dit niet zo veel uitmaakt of je nu de Ipod rechtstreeks of via een tulp kabel doorstuurt naar de versterker Analoog blijft analoog.

Nu zijn er ook Docks met een digitale output en die gaan dus in de Digitale input van je versterker. Dit geeft wel verbetering maar de inerne dac van de Ipod word nog steeds gebruikt?

De wadia is een transport systeem welke de Interne dac van de Ipod uitgeschakeld en de DAC vanje versterker gebruikt welke per definitie beter is dan de Ipod dac?

Graag enige comments of ik dit nou wel goed heb begrepen.
Quad vintage.

Roger Black

Quote from: fred19633 on May 10, 2011, 10:20:20
Ok...Ik snap er nog niet veel van dus even een paar vragen aan de experts.

Ik heb nu een Ipod dock van Cambridge audio die de signalen analoog doorstuurt naar de versterker. Ik heb begrepen dat dit niet zo veel uitmaakt of je nu de Ipod rechtstreeks of via een tulp kabel doorstuurt naar de versterker Analoog blijft analoog.

Ja. Via tulp, (rood/zwart) is analoog. Als je de Ipod rechtstreeks via USB aansluit is dit wel digitaal en wordt de dac van de ipod niet gebruikt.
Quote
Nu zijn er ook Docks met een digitale output en die gaan dus in de Digitale input van je versterker. Dit geeft wel verbetering maar de inerne dac van de Ipod word nog steeds gebruikt?
Hierbij wordt de iterne dac van de ipod niet gebruikt.

Quote
De wadia is een transport systeem welke de Interne dac van de Ipod uitgeschakeld en de DAC vanje versterker gebruikt welke per definitie beter is dan de Ipod dac?
99% wel ja.


Dus:
Analoog aangesloten -> interne dac van Ipod wordt gebruikt
Digitaal aangesloten -> dac van de versterker of aparte DAC-module wordt gebruikt, dus niet die van de ipod.

Stereo-tulp(/interlink is vaak rood/wit) en mini-jack is altijd analoog.
Coax (is vaak geel), optisch(/toslink) of USB is altijd digitaal.



danielo

Quote from: Roger Black on May 10, 2011, 15:03:28
Ja. Via tulp, (rood/zwart) is analoog. Als je de Ipod rechtstreeks via USB aansluit is dit wel digitaal en wordt de dac van de ipod niet gebruikt.Hierbij wordt de iterne dac van de ipod niet gebruikt.
99% wel ja.


Dus:
Analoog aangesloten -> interne dac van Ipod wordt gebruikt
Digitaal aangesloten -> dac van de versterker of aparte DAC-module wordt gebruikt, dus niet die van de ipod.

Stereo-tulp(/interlink is vaak rood/wit) en mini-jack is altijd analoog.
Coax (is vaak geel), optisch(/toslink) of USB is altijd digitaal.


Puur ter aanvulling, je wil (vind ik) eigenlijk nooit de interne dacs van aan ipod/iphone/ipad/appletv/airportexpress gebruiken maar altijd digitaal uit. Hierbij ga ik er vanuit dat je dacs in je installatie beter zijn wat meestal zo is. Waar de meneer van classe naar hint is eigenlijk de volgende stap, zelfs als je digitaal de data krijgt kunnen er nog verschillen ontstaan bijvoorbeeld zijn de klokken via hdmi, spdif of usb niet altijd even precies. Deze discussies zie je ook vaak bij externe cdspelers waar ze het dan hebben over master/slave klok systemen of jitter reductie en dat soort termen. We hebben het dan dus niet meer over analoog of digitaal maar meer over als we digitaal zijn wat er dan nog 'fout' kan gaan.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Dr.Bedlo

Quote from: Roger Black on May 10, 2011, 15:03:28
Ja. Via tulp, (rood/zwart) is analoog. Als je de Ipod rechtstreeks via USB aansluit is dit wel digitaal en wordt de dac van de ipod niet gebruikt.Hierbij wordt de iterne dac van de ipod niet gebruikt.
99% wel ja.


Dus:
Analoog aangesloten -> interne dac van Ipod wordt gebruikt
Digitaal aangesloten -> dac van de versterker of aparte DAC-module wordt gebruikt, dus niet die van de ipod.

Stereo-tulp(/interlink is vaak rood/wit) en mini-jack is altijd analoog.
Coax (is vaak geel), optisch(/toslink) of USB is altijd digitaal.




Bedamkt voor je heldere en duidelijke uitleg eindelijk iemand met verstand van zaken.

Maar nog 1 vraag: Een ipod dock met digitale uitgang en de Wadia doen dus inprincipe hetzelfde? Dan zou het goedkoper zijn om een Dock met digitale uitgang aan te schaffen in plaats van de Wadia daar zij allebei geen gebruik maken van de Interne IPOD dac?
Quad vintage.

garmtz

#36
Eigenlijk is je vraag volgens mij nog steeds niet beantwoord... :)  

De Wadia was de eerste met een digitale uitgang, er zullen er inmiddels dus inderdaad wel meer zijn. Als je de mogelijkheid hebt om digitaal aan te sluiten, dan zeker doen, vooral als dat via USB kan (wel checken of die USB ingang op je versterker ook echt iPod geschikt is!). Bij gebruik USB heb je ook geen dock meer nodig en soms laadt de iPod zelfs bij via die poort. Wel dit altijd per geval controleren.

De prijsverschillen in de ANALOGE iPod docks zitten hem vooral in het feit hoe de audio wordt verwerkt. Hoe mooier de audio wordt gebufferd, hoe beter het dock+iPod zal klinken. Er zijn dus absoluut klankverschillen tussen de docks! Zie een dock dus als een soort buffer/voorversterker. Sommige docks hebben ook de mogelijkheid het bijladen van de iPod uit te schakelen, waardoor de iPod beter gaat klinken (Arcam doet dat o.a.). De hoofdtelefoonuitgang van een iPod klinkt slechter dan de audio-uitgang via de onderkant van de iPod. De uitgang aan de onderkant heeft namelijk o.a. GEEN volumeregeling, waardoor de signaalweg korter is.

EDIT: Typo

Roger Black

Quote from: fred19633 on May 11, 2011, 10:57:09
Bedamkt voor je heldere en duidelijke uitleg eindelijk iemand met verstand van zaken.

Maar nog 1 vraag: Een ipod dock met digitale uitgang en de Wadia doen dus inprincipe hetzelfde? Dan zou het goedkoper zijn om een Dock met digitale uitgang aan te schaffen in plaats van de Wadia daar zij allebei geen gebruik maken van de Interne IPOD dac?

Ja. Maar veel meer zijn er geloof ik nog niet. Ik dacht dat Onkyo en Wadia de enige zijn/waren? Er zijn wel recenties van beide te vinden.

Mocht je een dock gaan aanschaffen zou je ook eens kunnen kijken naar de Airport Express, dit is eigenlijk een draadloze dock, je selecteert de muziek met je iPod in de hand en stuurt dit draadloos door (via Airplay) naar de Airport Express. Deze kan je ook digitaal aansluiten. Ik kan je vertellen dat dit perfect werkt. Je hebt alleen een Wifi-verbinding nodig.

Volgens mij, ik weet het niet zeker want ik heb het niet getest, is de draadloze verbinding wel kwalitatief slechter dan de wired verbinding (dock).

danielo

Quote from: garmtz on May 11, 2011, 12:04:24
Eigenlijk is je vraag volgens mij nog steeds niet beantwoord... :)  

EDIT: Typo

Ben normaal vaak met je eens maar volgens mij hadden we toch al redelijk alles gezegd :). Als er nog meer vragen zijn doen we ons best weer ...

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

#39
Quote from: Roger Black on May 11, 2011, 12:37:54
Volgens mij, ik weet het niet zeker want ik heb het niet getest, is de draadloze verbinding wel kwalitatief slechter dan de wired verbinding (dock).

Dat hoeft niet perse ook hier geld wat garmtz aangeeft, hoeveel buffer er is, timing en welke aansluiting op het eind (hdmi, usb of spdif) Airplay stuurt de data gewoon door. Er zijn nu denk ik 5 of 6 verschillende 'ontvangers' voor airplay en die zullen allemaal (net als de docks) net anders zijn.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Miesepies

Zover ik weet heb je de Wadia 170, de Onkyo ND-S1 (heb ik staan, lekker simpel, de meeste betaalbare en werkt top) en sinds kort heeft Cambridge Audio de iD100 die de muziek van een iPod digitaal doorgeven. Daarnaast heb je nog combi's met voor/eind versterking zoals de iDecco.

garmtz

Quote from: danielo on May 11, 2011, 21:33:25
Ben normaal vaak met je eens maar volgens mij hadden we toch al redelijk alles gezegd :). Als er nog meer vragen zijn doen we ons best weer ...

Daniel.

Was ook geen verwijt, maar ik had nergens gelezen waarom er verschillen zijn in prijs tussen verschillende analoge docks...

danielo

Quote from: garmtz on May 11, 2011, 23:11:06
Was ook geen verwijt, maar ik had nergens gelezen waarom er verschillen zijn in prijs tussen verschillende analoge docks...

Nu ik de eerste post opnieuw lees heb je eigenlijk wel een punt, hopelijk is er nu wel voldoende langsgekomen om zowel voor analoog als digitaal aan te geven dat niet alles altijd zo simpek is als het lijkt :)

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

yorkie13

#43
Gisteren toevallig het verschil tussen de 2 volgende Ipod in Wadia i170 dock en Airport Expres getest
allebei via een optische kabel op een Dacmagic Dac van Cambridge aangesloten.

Wat dynamiek betreft wint de combi Wadia/Ipod/Dacmagic het duidelijk van de Airplay via de airport expres.

In mijn HT set gebruik ik een Onkyo NS-d1, en daar ben ik wel aardig over te spreken.
In dit geval via een V-dac van Musical Fidelity.

Simpelste is dus gewoon een Onkyo NS-D1 dock kopen en deze digitaal op je Marantz aan te sluiten.
Zo haal je het beste uit de ipod, eventueel later een Vdac aanschaffen.