Signaal filteren voor subwoofer

Started by dcb, October 24, 2010, 21:32:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dcb

Beste HTForumers,

De laatste paar weken ben ik druk bezig geweest met het ontwerpen van een subwoofer. Ik mag nu zeggen dat ik klaar ben met het ontwerp maar ik zit nu met het volgende:

Het wordt een passieve subwoofer, gevoed door een monoblock. Nu vraag ik me af: Is het het nuttigst om het signaal voor dat het de versterker in gaat te filteren (laag doorlaat) of door in de subwoofer een filter te plaatsen? En naar welke filter zou ik dan moeten kijken?

Zelf denk ik dat een laag doorlaat met een afsnijfrequentie rond 500 Hz?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groet, Duco 

Interficior

Hoi Duco,

Een aantal zaken moet in ogenschouw worden genomen. Bij een subwoofer is het bijna "verplicht" om een actief filter te nemen. Dit is een filter vóór de eindversterker, dus het monoblock. Echter praat jij over een scheidingsfrequentie van 500 Hz. Dit is passief best wel te filteren (qua prijs) echter is dit voor een subwoofer veels te hoog. Aangezien ik aanneem dat je een echte subwoofer hebt gemaakt, en geen woofer voor in een driewegsysteem zou ik aanraden actief te filteren. Het kan handig zijn om dit op meerdere punten te regelen, zoals de frequentie en de fase. Je kunt hier kant-en-klare apparaten voor kopen. Iets dat gelijk staande golven aan kan pakken in de ruimte is nog mooier, zoals een Antimode.

Wat voor subwoofer heb je ontworpen als ik vragen mag?
Take it or lease it

EJ

500 Hz is veeeeeeeeeeeeeel te hoog. Een subwoofer wordt geacht zo tot de 80 Hz mee te spelen, daarboven wordt het geluid richting gevoelig. Lees: je kunt exact horen waar de subwoofer staat.

Omdat je eigenlijk steile filters wilt hebben, en deze veel gemakkelijker kunt realiseren met laagvermogen electronica (of met dsp's) is filteren voor de eindtrap aan te raden. Je zou ook eens kunnen kijken naar complete modules van bijvoorbeeld hypex en een actieve subwoofer er van maken. Dan heb je ook veel meer correctie mogelijkheden. Daarnaast wil je eigenlijk niet dat je gewone luidsprekers nog erg hard mee proberen te doen, die zul je ook moeten proberen te filteren: wederom gaat dat veel makkelijker op het lage energieniveau voor de eindtrappen.

dcb

#3
Bedankt voor de erg snelle reacties. Voor de versterker filteren leek mij ook het handigst. Het is mijn eerste subwoofer dus ik verwacht geen spetterende resultaten. Is er een klein cirquitje dat ik tussen het signaal en de versterker kan plaatsen? Moet ik dit zelf maken of zijn deze te koop? Ik neem aan dat het een LCR-cirquit is?

Omdat het mijn eerste subwoofer is wil ik hem nog niet actief maken of andere dure apparatuur kopen.

Groet, Duco

vinnie411

wat voor versterker (voor-, eind-) gebruik je nu.
heeft je versterker geen sub-out?
als je een hypex module neemt dan kan je deze ook gebruiken in latere subwoofer projecten, tevens hebben ze een goede verkoop waarde.
wil je minder geld kwijt zijn dan kan je een module bij conrad kopen.
Zelfbouw Buizen eindversterker met kt88 JJ 4x
Zelfbouw Buizen Phone-pre o.b.v. Phonodude met JJ buizen
Zelfbouw Passive Volume/source met stapped attenuator Takman weerstanden.
Denon dcd725 SRM Tech arezzo ultra platenspeler.

dcb

hoi,

ik heb er nog eens wat natuurkunde boeken op nageslagen. Nu vraag ik me af. Is het mogelijk een RC lowpass filter te maken en deze vervolgens tussen de signaalbron en de versterker te plaatsen? Of is een LC lowpass filter gewenst? Heb ik dan een 1e 2e 3e of 4e orde nodig?

Groetjes

yorkie13

#6
Even een vraagje, lees je de antwoorden wel ?
Er wordt gevraagd met welke versterkers je draait

Geef eens duidelijk aan of je bv met een HT receiver draait, een voor en eindverstereker, of een gewone stereo versterker

dan zijn de mogelijkheden namelijk nogal verschillend.

Passieve subwoofers zijn vaak lastig in te passen in een bestaande situatie, heeft met de impedantie te maken.

dcb

@ra subs: excuses.

Voor de subwoofer heb ik een s2000 van AVI gereserveerd.

Henkjan_O

#8
ja, maar hoe stuur je de rest aan?  en is het voor muziek in stereo, of ga je ook film en/of andere meerkanaals bronnen luisteren?

btw: wat voor sub is het eigenlijk?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)