Zelf een audio meubel maken, wat is beste materiaal?

Started by RobertVanWoerden, October 23, 2010, 15:13:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K

Quote from: Erik van Voorst on October 25, 2010, 20:35:59
[...]
na een tijdje (ik denk 1-2 dagen) schoof ik weer aan om muziek te luisteren, mijn laatste cd zat er nog in (DG van 2e pianoconcert van Chopin met Zimmerman aan de vleugel)

...ik ervaarde een tonale rijkheid/echtheid van hier tot overmorgen...
[...]

Na 2 dagen "abstinentie" ( ;D ) vind ik het sowieso niet vreemd als het verrassend goed klinkt op het moment dat je eindelijk weer eens tijd hebt om muziek te luisteren.

vester86

ik hoor ook verschil tussen 's ochtends en 's avonds als ik op exact dezelfde set exact dezelfde muziek luister....

Eric Desart

Quote from: scrutinizer on October 25, 2010, 10:31:27
Meegaan in je uiting voor wat betreft '98%' psychologie, als het handelt over voortplantingssnelheid binnen materialen en de mechanisch/akoestische invloed daarvan op de pcb met zijn bestukking van elektrische componenten, vind ik dan weer wat 'boude' en m.i. een stap 'te' ver.

Gewoon droge info:
De geluidssnelheid in hout varieert zéér sterk afhankelijk van de voortplantingsrichting haaks op of parrallel met de vezel. Dit wil dan ook zeggen dat (haast) alle types hout in een breed gebied in bepaalde richtingen gelijke voortplantingssnelheden hebben.
Verder is het geluid en trillingsniveau van hout VOORNAMELIJK bepaald door zijn modaal gedrag (interferentiepatronen) wat direct afhankelijk is van de plaatgrootte en vormgeving van die plaat (en snelheid maar in functie van richting).
Dit fenomeen wordt EXTREEM grondig bestudeerd daar waar de klank van hout belangrijk wordt zoals bijvoorbeeld in muziekinstrumenten waar men dezelfde plaat zelfs verschillend in dikte kan maken naar de randen toe en verstijvingen plaatst allemaal om dit modaal gedrag te beïnvloeden.
Voor muziekinstrumenten zal men dan ook, zelfs binnen hetzelfde type hout de platen uitselecteren.
Uit http://www.af.nl/werkstukken/muziekinstrumenten/
QuoteMuziekinstrumenten

Onder onze klanten hebben we een reeks aan muziekinstrumentenbouwers. Deze mensen hebben terecht zeer hoge kwaliteitseisen !
Voor iets eenvoudigs als traptreden kan je bijna elke plank gebruiken, maar voor muziekinstumenten is vaak maar 1 op de 100 planken geschikt.

Dergelijke modale patronen worden bestudeerd met Chladni-patronen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chladni-patronen
http://www.physics.utoronto.ca/nonlinear/chladni.html

Om een idee te hebben van geluidsnelheden (groffe waarden want variabel in functie van richting en sample):
http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20081102053004AAGPJj9 (ik vind de originele bron niet). Dit zijn feet/sec

Om een idee te hebben over het verschil in snelheid in functie van richting:
http://www.uk-piano.org/sound.html

Hier wat over (beperkt testen)
http://www.scavm.com/Woods.htm

En over de akoestische eigenschappen van hout:
http://books.google.com/books?id=YiJaEAUj258C&pg=PA1&dq=acoustic+properties+of+wood&hl=en&ei=DqLGTNj0CcGBOtSe7LYB&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10&ved=0CFwQ6AEwCQ#v=onepage&q=acoustic%20properties%20of%20wood&f=false

Een goed soundboard maken voor muziekinstrumenten is een (ambachtelijke) kunst waar veel ervaring voor nodig is. Hier kiest men inderdaad bepaalde types houtsoort voor die zich het best laten bewerken, en eigenschappen hebben specifiek voor dergelijk gebruik.

Als we uitgaan van de veronderstelling dat elektronisch equipement ontworpen is om een stabiele ondergrond te hebben liefst vrij van ongewenste trillingen dan bouw je iets stabiel en robuust.
Als je toch nog last zou hebben van trillingen ontkoppel je die.
In een ander topic heb ik dit in detail besproken. Of je hier winst mee kan boeken kan je relatief goedkoop en tijdelijk zelf uittesten.

Heel de (principieel juiste) benadering van Thingman is gebaseerd op het onderdrukken van mogelijke trillingen (2 verschillende materialen op elkaar lijmen is zeker niet de meest efficiënte methode, je krijgt hoofdzakelijk een ander modaal gedrag), het zo dood mogelijk maken van die dragende platen (interne demping verhogen) of het equipement perfect ontkoppelen (wat ook met eenvoudige middelen kan, zeker in een test of experimenteerfase).
En dit alles is hoofdzakelijk belangrijk in zover zich problemen ter zake voordoen die beperkend zouden kunnen zijn.
Een rack is geen muziekinstrument, maar dient om equipement op zijn plaats te houden zonder dat dit nevenproblemen kan veroorzaken, niet bedoeld door, of voorzien in het equipement. Dus de bedoeling is dat rack akoestisch neutraal te maken.
Ik heb er geen idee van of lampenversterkers hier gevoeliger aan kunnen zijn.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ach in ieder geval is dit mijn mening op basis van mijn ervaring .....dus een andere... ;)

De kandidaat bouwer kan nu in ieder geval op basis van meerdere invalshoeken en ervaringen kiezen.

Wat ik persoonlijk wel of niet hoor...of hoor te horen volgens anderen, is volkomen irrelevant in deze... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Eric Desart

Erik,

Maar je beantwoordde mijn vraag niet. Ben jij over één variabele parameter aan het praten of niet.
Indien niet: heb je fotos van BEIDE racks (de huidige staat er reeds)? Dat jouw huidig rack perfect goed is geloof ik best. En het ziet er knap, fijn afgewerkt en oerdegelijk uit.

De vraag hier ging over de invloed van de houtsoort als autonome parameter.

Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Eric Desart on October 26, 2010, 15:27:43
Erik,

Maar je beantwoordde mijn vraag niet. Ben jij over één variabele parameter aan het praten of niet.
Indien niet: heb je fotos van BEIDE racks (de huidige staat er reeds)? Dat jouw huidig rack perfect goed is geloof ik best. En het ziet er knap, fijn afgewerkt en oerdegelijk uit.

De vraag hier ging over de invloed van de houtsoort als autonome parameter.



Hoi Eric,

Het staat toch echt op de allereerste pagina van mijn link welke ik had bijgevoegd.   ???
Het kwam ipv een schitterend duur design rack van Lourens Fisher ...maar achteraf een definite no-go voor mijn audiospulletjes........ :nowink:

Voor wat betreft het olifant-achtige berken rack.(zie foto) :o...deze gaf in een ditmaal direct vergelijk met een MDF rack gemonteerd aan de muur veel meer rust...

Enfin dat was mijn situatie en mijn vergelijk....sorry dat ik alleen mijn muziekervaringen heb waarmee ik kan vergelijken/posten ipv watervallen en plotjes en allerhand technische verhandelingen over muziekinstrumenten en de bijpassende houtsoorten/klankboarden.....het is een mening en voor een overtuiging naar een non-believer zal iemand anders de handschoen moeten oppakken ze alle twee moeten bouwen etc etc....ik heb inmiddels de 2 prima racken in gebruik en zeer tevreden over hun eigenschappen.. :music:.

Voor wat betreft mijn materiaalkeuze kom ik er gaandeweg in deze hobby achter dat (top)kwaliteit ook vaak mooier/beter klinkt....gelukkig heb ik het er voor over omdat ik bij machte ben om het zelf te bouwen wat natuurlijk enorm in toch al hoge kosten scheelt.....en zo gaat mijn muziek steeds mooier klinken  O0
(enfin zo verkoop ik het aan mijn vrouw) :devil:

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on October 26, 2010, 18:20:57Voor wat betreft mijn materiaalkeuze kom ik er gaandeweg in deze hobby achter dat (top)kwaliteit ook vaak mooier/beter klinkt...

Ja, materiaalkeuze is volgens mij enorm belangrijk en een nogal onderschat gebied.
Het grappige is bijvoorbeeld dat laminaat en hout in akoestische 'plaatjes' niet zoveel verschil oplevert, maar dat de toepassing van het laatste in een ruimte 'onverklaarbaar beter' is dan het eerste.

Over topklasse gesproken: hoe is het eigenlijk met de Krell KSA50, Erik?  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Still going strong jongen, hij stuurt de Avalon Eclipse Fronts aan.....wel in de HT, want hij moest in de Aitos OTL op mijn xXx-laag zijn meerdere erkennen qua homogeniteit en timbre etc. 8)

Er wordt inderdaad ook vaak voor een houten vloer gekozen als men akoestische instrumenten mooi wil laten weergeven, mogelijk dat ze in het harmonische reageren maar whatever....ligt dan wel weer in lijn met mijn persoonlijke ervaringen dat hout "iets moois" doet... :wub:
Ik moet wel zeggen dat ik zelf totaal niet nieuwsgierig ben naar de technische verklaring...ik ben voor mezelf lekker straightforward....if it sounds better it is better... :devil: ;D ;)

De topicstarter heeft in ieder geval meerdere meningen en kan kiezen, het leuke van een forum.

Trouwens diep respect voor "je wandeltochtje"  :worship:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on October 26, 2010, 19:37:29Still going strong jongen, hij stuurt de Avalon Eclipse Fronts aan.....wel in de HT, want hij moest in de Aitos OTL op mijn xXx-laag zijn meerdere erkennen qua homogeniteit en timbre etc. 8)
Er wordt inderdaad ook vaak voor een houten vloer gekozen als men akoestische instrumenten mooi wil laten weergeven, mogelijk dat ze in het harmonische reageren maar whatever....ligt dan wel weer in lijn met mijn persoonlijke ervaringen dat hout "iets moois" doet... :wub:
Fijn dat je 'm toch nog hebt; ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat ie weg zou zijn.
Harmonischen... je bent nu wel rijp voor experimenten met klankschalen en dat is behoorlijk ontopic in verband met een audiomeubel kan ik wel zeggen :angel:

Quote from: Erik van Voorst on October 26, 2010, 19:37:29Ik moet wel zeggen dat ik zelf totaal niet nieuwsgierig ben naar de technische verklaring...ik ben voor mezelf lekker straightforward....if it sounds better it is better... :devil: ;D ;)
Er bestaan gelukkig mensen die iets kunnen waarnemen zonder er direct een verklaring voor te moeten hebben of verzinnen.
Oscar Wilde zei het al: "I can believe anything, provided it is incredible".
Nog veel erger is het als je iets waarneemt, het niet kunt verklaren en als gevolg van dat laatste het eerste naar het rijk der fabelen verwijst...  :(

Quote from: Erik van Voorst on October 26, 2010, 19:37:29Trouwens diep respect voor "je wandeltochtje"  :worship:
Eerst doen, dan geloven...  ;)
Je hep ook een peejemmetje...

Eric Desart

Quote from: ThingMan on October 26, 2010, 19:53:29
Nog veel erger is het als je iets waarneemt, het niet kunt verklaren en als gevolg van dat laatste het eerste naar het rijk der fabelen verwijst...  :(
Ik geef het graag toe: in dit geval is het duidelijk. Hoe edeler en duurder de houtsoort hoe edeler de mogelijk storende trillingen.
Tussen haakjes: hier staat ook nog niets in dit topic dat enige objectieve vergelijking toelaat. Ik zie bij Erik 2 verschillende rekken die toevallig uit verschillend materiaal gemaakt zijn.

Ik vind jouw handtekening nog steeds een goede en toepasselijke vonst.
QuoteThe Law of Logical Argument:
Anything is possible if you don't know what you are talking about
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

Niet actief

Quote from: Eric Desart on October 26, 2010, 21:03:49
Ik geef het graag toe: in dit geval is het duidelijk. Hoe edeler en duurder de houtsoort hoe edeler de mogelijk storende trillingen.

Ik vind jouw handtekening nog steeds een goede en toepasselijke vonst.

Is er een reden om je aangesproken te voelen, Eric?
Ik had het gewoon tegen Erik, hihi...  :pompom:

Je bent een kei in het invullen van andermans motieven. Ik heb geen enkele ervaring met hout en kan niet tippen aan het vakmanschap van EriK
Je weet niet wat je zegt en komt enkel om anderen op de kast te jagen met je hoogdravende praatjes.
Om vervolgens verongelijkt een pruillipje te trekken en weer eens te vertrekken voor drie dagen  :baaa:

p.s.: wat heeft mijn sig er eigenlijk mee te maken?

Eric Desart

Ik voel mij helemaal niet persoonlijk aangesproken.
Ik mis enige zinnig en bruikbare gegevens in dit topic waar je objectief wat mee kan.

Het startte met een DUIDELIJKE vraag. Ik weet al dat vele tevreden zijn met van alles en nog wat (Eik, Ebben, Berken Multiplex, esdoorn, en ga zo maar door).
Is de conclusie: hoe duurder hoe beter?
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

Niet actief

Quote from: Eric Desart on October 26, 2010, 21:23:10
Ik voel mij helemaal niet persoonlijk aangesproken.
Ik mis enig zinnig en bruikbare gegevens in dit topic waar je objectief wat mee kan.

Het startte met een DUIDELIJKE vraag. Ik weet al dat vele tevreden zijn met van alles en nog wat (Eik, Ebben, Berken Multiplex, esdoorn, en ga zo maar door).
Is de conclusie: hoe duurder hoe beter?

Objectiviteit is simpelweg niet de enige maatstaf, maar het is duidelijk dat dit niet duidelijk is.
Wat voor jou niet zinnig is, is het voor een ander mogelijk wel. Dat zei Erik, dat zeggen ook andere mensen. Het is enigszins aanmatigend om te denken dat als jij ergens objectief niet iets mee kunt, het ook voor anderen zo is.

scrutinizer

Quote from: Eric Desart on October 26, 2010, 11:55:23
Gewoon droge info:
De geluidssnelheid in hout varieert zéér sterk afhankelijk van de voortplantingsrichting haaks op of parrallel met de vezel. Dit wil dan ook zeggen dat (haast) alle types hout in een breed gebied in bepaalde richtingen gelijke voortplantingssnelheden hebben.
Verder is het geluid en trillingsniveau van hout VOORNAMELIJK bepaald door zijn modaal gedrag (interferentiepatronen) wat direct afhankelijk is van de plaatgrootte en vormgeving van die plaat (en snelheid maar in functie van richting).
Dit fenomeen wordt EXTREEM grondig bestudeerd daar waar de klank van hout belangrijk wordt zoals bijvoorbeeld in muziekinstrumenten waar men dezelfde plaat zelfs verschillend in dikte kan maken naar de randen toe en verstijvingen plaatst allemaal om dit modaal gedrag te beïnvloeden.
Voor muziekinstrumenten zal men dan ook, zelfs binnen hetzelfde type hout de platen uitselecteren.
Uit http://www.af.nl/werkstukken/muziekinstrumenten/
Dergelijke modale patronen worden bestudeerd met Chladni-patronen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chladni-patronen
http://www.physics.utoronto.ca/nonlinear/chladni.html

Om een idee te hebben van geluidsnelheden (groffe waarden want variabel in functie van richting en sample):
http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20081102053004AAGPJj9 (ik vind de originele bron niet). Dit zijn feet/sec

Om een idee te hebben over het verschil in snelheid in functie van richting:
http://www.uk-piano.org/sound.html

Hier wat over (beperkt testen)
http://www.scavm.com/Woods.htm

En over de akoestische eigenschappen van hout:
http://books.google.com/books?id=YiJaEAUj258C&pg=PA1&dq=acoustic+properties+of+wood&hl=en&ei=DqLGTNj0CcGBOtSe7LYB&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10&ved=0CFwQ6AEwCQ#v=onepage&q=acoustic%20properties%20of%20wood&f=false

Een goed soundboard maken voor muziekinstrumenten is een (ambachtelijke) kunst waar veel ervaring voor nodig is. Hier kiest men inderdaad bepaalde types houtsoort voor die zich het best laten bewerken, en eigenschappen hebben specifiek voor dergelijk gebruik.

Als we uitgaan van de veronderstelling dat elektronisch equipement ontworpen is om een stabiele ondergrond te hebben liefst vrij van ongewenste trillingen dan bouw je iets stabiel en robuust.
Als je toch nog last zou hebben van trillingen ontkoppel je die.
In een ander topic heb ik dit in detail besproken. Of je hier winst mee kan boeken kan je relatief goedkoop en tijdelijk zelf uittesten.

Heel de (principieel juiste) benadering van Thingman is gebaseerd op het onderdrukken van mogelijke trillingen (2 verschillende materialen op elkaar lijmen is zeker niet de meest efficiënte methode, je krijgt hoofdzakelijk een ander modaal gedrag), het zo dood mogelijk maken van die dragende platen (interne demping verhogen) of het equipement perfect ontkoppelen (wat ook met eenvoudige middelen kan, zeker in een test of experimenteerfase).
En dit alles is hoofdzakelijk belangrijk in zover zich problemen ter zake voordoen die beperkend zouden kunnen zijn.
Een rack is geen muziekinstrument, maar dient om equipement op zijn plaats te houden zonder dat dit nevenproblemen kan veroorzaken, niet bedoeld door, of voorzien in het equipement. Dus de bedoeling is dat rack akoestisch neutraal te maken.
Ik heb er geen idee van of lampenversterkers hier gevoeliger aan kunnen zijn.

Ervaar ik hier een vorm van een spontane sfeerverhoging ::)

Dat is ook mede het punt welke ik trachtte te maken, Eric.
Een breedbandig, 'ongevoelige' fundatie creëren is 'vrijwel' niet te doen.
Zaken die in de buurt komen zijn bijvoorbeeld fundaties gecreëerd voor elektronenmicroscopen.
Welke gebruikmaken van een support waarin door middel van lucht, zowel in verticaal 'als' horizontaal plane een frequentie van ca 2.5 hz wordt verkregen
met een hoge isolatie waarde van 12dB/octaaf.
Jammer genoeg dient deze gehandhaafd te blijven d.m.v een actief, corrigerend pompsysteem. :-\

Aangezien hout afhankelijk van dichtheid en nerfstructuur, zijn longitude, tranversale en oppervlakte golven, (Rayleigh golven) een redelijk actief eigen leven leidt,
het misschien zo voorvalt dat deze 'empatisch' getuned is t.o.v. het gebruikte 'doosje' welke de 'ontworpen' schakeling behuisd. ::)

Ik bedoel, niet iedere elektrotechnicus betrekt de eigenschappen van zijn behuizing in the equation.

Zoals bekend zijn ook niet alleen buizen gevoelig voor microphonics, ook transistoren geexiteerd door koellichamen, condensatoren d.m.v resonantie(s),
spoelen, weerstanden .....etc, etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microphonics

http://en.wikipedia.org/wiki/Triboelectricity

Eenmaal gemonteerd op een pcb en geëxciteerd, 'kunnen' deze 'probleempjes' ondervinden door oppervlakte golven (rayleigh golven).
Oppervlakte golven welke door airborne of materiaal gekoppelde golven in of door een gegeven behuizing 'kunnen' be(ont)staan.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Eric Desart

Quote from: scrutinizer on October 26, 2010, 21:32:08
Welke gebruikmaken van een support waarin door middel van lucht, zowel in verticaal 'als' horizontaal plane een frequentie van ca 2.5 hz wordt verkregen
met een hoge isolatie waarde van 12dB/octaaf.

Anton,

Dit klinkt allemaal chique.
De vraag is of je reëel een isolatiewaarde van 2,5 Hz nodig hebt.
Die 12 dB/octaaf is niet bijzonder hoog maar volgt standaard uit normale ontkoppeling.

Als je de moeite doet om mijn posts te lezen die over ontkoppeling gaan zal je merken dat je met huis en tuin middelen tot 10 Hz of zelf lager kan gaan.
Dus je schets hier theoretische uitersten waarvan je niet eens weet in hoever dat ze ter zake doen, en het méér dan hoogstwaarschijnlijk niet doen. EN ik heb ervaring in top professionele studio-omgevingen.

Al de studioruimtes van Galaxy staan opgesteld op 3 Hz (240 ton per stuk). Ik haal daar isolatiewaarden van Rw > 100 dB wat volslagen onzin is in functie van zo'n racks.
Je moet me niet proberen te overdonderen met cijfers waarvan ik exact weet wat ze betekenen, hoe ze te bereiken en reële praktijkervaring mee heb.

En dat verandert inhoudelijk niets aan mijn posts.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

scrutinizer

Quote from: Eric Desart on October 26, 2010, 22:23:03
Anton,

Dit klinkt allemaal chique.
De vraag is of je reëel een isolatiewaarde van 2,5 Hz nodig hebt.
Die 12 dB/octaaf is niet bijzonder hoog maar volgt standaard uit normale ontkoppeling.

Als je de moeite doet om mijn posts te lezen die over ontkoppeling gaan zal je merken dat je met huis en tuin middelen tot 10 Hz of zelf lager kan gaan.
Dus je schets hier theoretische uitersten waarvan je niet eens weet in hoever dat ze ter zake doen, en het méér dan hoogstwaarschijnlijk niet doen. EN ik heb ervaring in top professionele studio-omgevingen.

Al de studioruimtes van Galaxy staan opgesteld op 3 Hz (240 ton per stuk). Ik haal daar isolatiewaarden van Rw > 100 dB wat volslagen onzin is in functie van zo'n racks.
Je moet me niet proberen te overdonderen met cijfers waarvan ik exact weet wat ze betekenen en hoe ze te bereiken.

Oef!! Out of the blue. ???

Jammer dat jij jezelf zo hoog hebt zitten. Het siert je niet en was m.i. overbodig. :-\


Overdonderen!! Nee hoor, was niet wat IK met mijn post voorhad.

Wel heb ik voor langere periode een Vibraplane VP-2212 in gebruik gehad, waarop ik verschillende turntables en wat elektronica de revue heb laten passeren. En heb daardoor het nodige afgetast, wat binnen zijn kunnen lag.
Daarnaast, voor wat het waard was :notify:, met trillingsopnemers  gemonteerd wat data bekeken van zowel de Vibraplane alsook het Finite Elemente Pagode Master Reference HD 07 rack.  
En wil je als 'liefhebber' deelgenoot maken van het feit, dat ik wel degelijk begrijp of zaken er tot de 2 a 3 hz toe doen, dit vooral in het onttrekken van informatie uit vinyl. ;)
http://www.soundsofsilence.com/vibraplane.htm
http://www.finite-elemente.de/en/racks/pagode_master_reference

En heb daarnaast met Kevin Scott's G8 Equipment Table ook wat ervaringen op kunnen doen.
http://www.livingvoice.co.uk/products-g8-table.html
Zou het niet van meer kennis overtuigen, wanneer je bijv. een of meer van deze oplossingen (even onafhankelijk van prijs) ooit zelf eens tegen het licht gehouden zou hebben, alvorens je uitspraak? ::)
 
Waar ik wel een ? bijzet, is gezien je respons, of je uberhaupt mijn post verder dan de eerste regel bestudeerd hebt?

En O ja.... als het jou eender is doe mij dan een lol, en laten we de professionele benadering en equipement niet in deze ter discussie stellen .......  

Ieder zo ZIJN beleving van de wereld.

:)

Anton.
ps. Wilde je, retrospectief genomen, met mijn post eigenlijk aangeven, waar jezelf gezien je vet gedrukte quote, al ruimschoots in voldeed.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

RobertVanWoerden

:) de afgelopen dagen zijn er wat interessante aanvullingen gekomen, die mij wel wat te theoretisch zijn. Geen probleem, maar zo diepgaand was niet de insteek van mijn vragen.

Het zal voor mij denk ik toch gamma of ikea hout worden. Ivm werk ben ik komende twee weken veel van huis. Daarna pak ik het nog eens op. In ieder geval iedereen bedankt voor de input.  :thumbs-up:

Erik van Voorst (in memoriam)

Beste Eric,

Lees nog eens rustig de topic titel aan jezelf voor.
Denk je nu werkelijk dat je de grote lijn nog in de gaten hebt.
Het gaat er niet om wat JIJ aan info verkrijgt of bewezen wilt zien maar wat de TS aan info kan vergaren.
En zijn afsluitende post bevestigd dit alleen maar.

Beste Robert,
Gamma heeft overigens prima berken dus.......
Als je budget niet zo groot is kun je ook "underlayment" bij Gamma krijgen ook deze houtsoort boekt mooie resultaten als meubel verwerkt, volgens mij heeft oa. REMC daar ervaring mee.
Ik zou Ikea even niet aandoen als je een meubel wilt met audiofiele eigenschappen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Als ik kijk naar de research laboratoria waar metingen aan optische componenten gedaan worden waar trillingen van een vrachtauto 3 km verderop de meting al kan verstoren dan zie ik dat daar alle componenten op volledig ontkoppelde grote marmeren en granieten tableau's staan opgesteld. En dit alleen omdat de componenten zeer nauwkeurig samen moeten werken anders werden ze wel op individuele  plateau's gezet.
Eigenlijk zou idealitair dus iedere audio component zijn eigen ontkoppelde granieten of marmeren sokkel willen hebben.
Een rack is per definitie al een compromis waar iedere component de andere kan en zal beinvloeden.

Rednaxela

Quote from: Kjelt on October 27, 2010, 11:23:31
Een rack is per definitie al een compromis waar iedere component de andere kan en zal beinvloeden.
De vraag is alleen: in welke mate.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

SV..S

Quote from: Erik van Voorst on October 27, 2010, 09:48:41

Beste Robert,
Gamma heeft overigens prima berken dus.......
Als je budget niet zo groot is kun je ook "underlayment" bij Gamma krijgen ook deze houtsoort boekt mooie resultaten als meubel verwerkt, volgens mij heeft oa. REMC daar ervaring mee.
Ik zou Ikea even niet aandoen als je een meubel wilt met audiofiele eigenschappen.


al ik even dit topic mag lenen...

Underlayment Erik? dat lijkt me juist geen fijne houtsoort om mee te werken.
mijn ervaring is dat het ook snel krom trekt.
en waarom geen hout van Ikea, is dit uit ervaring of gevoelsmatig?
ik ben zelf namelijk aan het nadenken over een nieuw rack dus alle input is welkom.

mijn vorig rack heb ik gemaakt van zandgevulde mdf platen (3 lagen van 15 mm).
nu gaat mijn voorkeur uit naar niet zandgevuld vanwege het gewicht.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=13917.msg163029#msg163029




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Erik van Voorst (in memoriam)

Dat underlayment geeft een prettige resonantie mee..een Fransman (ben ze naam even kwijt) heeft daar uitvoerig mee getest.
Persoonlijke ervaringen hiermee heb ik niet en ook over de verwerking kan ik niets delen...
Waarom geen ikea-hout ....dit advies geef ik omdat ikea heel erg vaak met MDF en/of spaanderplaat werkt...2 "houtsoorten" die ik als rack minder snel zal kiezen i.v.m. hun "klankbijdrage".
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SV..S

Quote from: Erik van Voorst on November  4, 2010, 08:40:08
Dat underlayment geeft een prettige resonantie mee..een Fransman (ben ze naam even kwijt) heeft daar uitvoerig mee getest.
Persoonlijke ervaringen hiermee heb ik niet en ook over de verwerking kan ik niets delen...
Waarom geen ikea-hout ....dit advies geef ik omdat ikea heel erg vaak met MDF en/of spaanderplaat werkt...2 "houtsoorten" die ik als rack minder snel zal kiezen i.v.m. hun "klankbijdrage".

dat is lekker, ben ik er net ongeveer uit wat om mdf te gebruiken, en raad de ''bouwer de bouwers'' dat weer af :D
maar Erik, om ipv underlayment multiplex of triplex te gebruiken kan dat ook, opbouw is hetzelfde, diverse houtlagen op elkaar verlijmd, maar de kwaliteit is een stuk beter.
zeker als je voor buiten-kwaliteit gaat dat splintert ook veel minder snel.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Jongen,

Er zijn natuurlijk vele wegen naar Rome..
eerst moet je bedenken wat het rack moet doen...
Als je de componenten muisstil wilt krijgen is natuurlijk mdf gevuld met zand/loodkorrels PRIMA....
Het blijft natuurlijk altijd een beetje experimenteren ...

Dat underlayment (die bepaalde houtsoort) geeft een bepaalde prettige resonantie mee wat in het geluid uiteindelijk terug te horen is....en dat is weer anders dan Multiplex (vaak Meranti)

De kwaliteit is dan voor sommigen van ondergeschikt belang... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SV..S

Hoi Jongen?

het is toch een apart iets zo'n forum ik zit me al een kwartier af te vragen wat je ermee bedoelt. ???
komt het omdat ik me niet voorgesteld heb, of is het omdat ik je tutoyeer, :huh2: of ben je zoveel ouder als mij :D

in ieder geval weer bedankt voor de uitleg meneer van Voorst.

het is me weer wat duidelijker geworden,
Jos ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15