Monitor Reference se (zelfbouw / Met foto's!)

Started by NWitkamp, October 22, 2010, 14:50:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

NWitkamp

Foto's :) Sorry voor de slechte kwaliteit. Zal wel is een keer foto's maken bij dachlicht als dat lukt.




Interficior

Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat je bij een dergelijke opstelling de tweeters naar binnen moet laten vallen. Heb je trouwens echt zoveel toe-in nodig? :)
Take it or lease it

NWitkamp

Quote from: Interficior on November 15, 2010, 22:54:54
Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat je bij een dergelijke opstelling de tweeters naar binnen moet laten vallen. Heb je trouwens echt zoveel toe-in nodig? :)

Die moeten idd ook naar binnen staan, had ik even niet aangedacht toen ik ze er net opzette :) en toe in? Ja, het is een erg kleine kamer denk 13m2.

Ben nog thuis wonend. Hoop volgend jaar uit huis te gaan.

Kalimba

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum maar lees al een tijd mee en volg dit topic op de voet! Zelf ben ik bezig met het bouwen van de Scan-Speak Ultimo en het is mij ook opgevallen om de luidsprekers flink naar binnen te draaien voor de mooiste stage etc. Ik zie vanaf de luisterplek de zijkanten van de kasten niet meer.

Hoe lang heb je ze nu sperlend staan?
Mijn ervaring is dat het in het begin erg dood klinkt maar na een uur of 10 (spelen) de boel tot leven begint te komen en het adembenemend mooi word.

NWitkamp

Quote from: Kalimba on November 16, 2010, 08:01:37
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum maar lees al een tijd mee en volg dit topic op de voet! Zelf ben ik bezig met het bouwen van de Scan-Speak Ultimo en het is mij ook opgevallen om de luidsprekers flink naar binnen te draaien voor de mooiste stage etc. Ik zie vanaf de luisterplek de zijkanten van de kasten niet meer.

Hoe lang heb je ze nu sperlend staan?
Mijn ervaring is dat het in het begin erg dood klinkt maar na een uur of 10 (spelen) de boel tot leven begint te komen en het adembenemend mooi word.

Welkom :) En leuk dat je het volgt.

De ultimo is een erg mooie speaker. Heb je toevallig ook ergens een linkje waar je het bijhoud?

Over het naar binnen draaien durf ik niet te zeggen of het hier dan ook beter klinkt. Ik heb hier geen andere oplossing. Maar denk wel dat het beter zou klinken als m'n kamer wat groter was geweest zodat ik ze een meter of wat van de muur af kon zetten.

Ik heb ze nu denk ik een 5 uur laten spelen. En ben nu al erg onder de indruk :)

Kalimba

Het zijn idd mooie speakers. Ik wil de Reference Monitor ook nog eens bouwen als de Ultimo's af zijn.
De Monitor wil ik dab gebruiken in een HC opstelling. De bouw van m'n Ultimo's staan hier met o.a. foto's: http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=20881.0

NWitkamp

Quote from: Kalimba on November 16, 2010, 11:40:42
Het zijn idd mooie speakers. Ik wil de Reference Monitor ook nog eens bouwen als de Ultimo's af zijn.
De Monitor wil ik dab gebruiken in een HC opstelling. De bouw van m'n Ultimo's staan hier met o.a. foto's: http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=20881.0

Mooie speakers hoor. Word mij te duur als ik ook nog eens de ultimo's ga bouwen :) Zit wel te denken om eens een sub te proberen.

NWitkamp

Vandaag een offerte opgevraagd bij een meubel spuiter hier in de buurt. Komt op 110 euro per speaker.

Enige is dat het 3 weken duurt als ik ze breng :( Dus twijfel heel erg.

dre73

maakt dat iets uit dan?
ik zie alleen maar voordelen,de speakers worden niet geforceerd gedroogd ;)
dit geeft op lange termijn alleen maar voordelen.
ik vind het trouwens echt niet duur!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

NWitkamp

Quote from: dre73 on November 19, 2010, 21:54:44
maakt dat iets uit dan?
ik zie alleen maar voordelen,de speakers worden niet geforceerd gedroogd ;)
dit geeft op lange termijn alleen maar voordelen.
ik vind het trouwens echt niet duur!

Dan kan ik in de tussentijd voor een sub kijken :)  Is idd wel een voordeel nu je het zegt.

Ik ben nu ook weer aan het luisteren. Alles is mooi strak, maar mis toch wel een beetje de bass die door dreunt.

dre73

als mijn laag dreunt is hier volle paniek! :D

luister eens een maandje of wat,en kijk dan eens wat je wil ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

NWitkamp

Quote from: dre73 on November 19, 2010, 22:43:27
als mijn laag dreunt is hier volle paniek! :D

luister eens een maandje of wat,en kijk dan eens wat je wil ;)

Maar ik mis het nu al. Met m'n vorige speakers was het veel meer.

Het ligt ook niet aan de andere cd speler die ik nu heb. Had (heb) eerst de cd72 gebruikt en nu dan de cd192.

Robbert54

heel mooi hoor!!

Vind 110 redelijk. Niet heel goedkoop. 3 weken zou ik er wel voor over hebben.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

mijkie

niet gek , 3 weken , ik ben ze liever 3 weken kwijt , kan alles tenminste fatsoenlijk drogen , is beter dan dat je ze al na 3 dagen terug hebt , krijg je geheid naden en kopse kanten te zien na een tijdje ......

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

S@m

Quote from: NWitkamp on November 19, 2010, 22:51:22
Maar ik mis het nu al. Met m'n vorige speakers was het veel meer.

Het ligt ook niet aan de andere cd speler die ik nu heb. Had (heb) eerst de cd72 gebruikt en nu dan de cd192.

Ga genieten van de sound die je nu hebt in plaats van te missen wat je niet hebt.

Kalimba

Ik ben het eens met S@m. Geef ze ook even de tijd om in te spelen. Wat voor speakers had je hiervoor en wat gebruik je nu als versterker en bekabeling?

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

NWitkamp

Quote from: Kalimba on November 20, 2010, 11:05:48
Ik ben het eens met S@m. Geef ze ook even de tijd om in te spelen. Wat voor speakers had je hiervoor en wat gebruik je nu als versterker en bekabeling?

Gebruik als versterker de Arcam A90 en als bekabeling een dikke kabel van monster. Volgens mij staat er power1 op.
En als interlink de 1000i van monster

yorkie13

Inspelen is het devies.

50 uur zeker wel voor de sliced paper woofers.

NWitkamp

Nou kan vandaag wel weer wat uurtjes bijschrijven dan. Heb net even de stands gevuld met zilverzand voor 2/3e. Misschien kan er nog wat meer bij.

Heb de speakers nu de speakers omgewisseld met de lampen, zodat ze minder ver naar binnen staan. En heb ze nu ook wat verder van de muur afgezet.
En scheelt nogal een hoop moet ik zeggen. Toch blijf ik de bass nogal wat hard vinden klinken.


dre73

niet hard maar bont,dat is gewoon de klank van scan-speak in een gepoorte kast........
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Kalimba

Arcam is heel neutraal van klank. Ik vind het 1 van de weinige goede merken in de midden klasse high-end. Het kan best kloppen dat je het laag wat dun vind i.c.m. deze units van Scan-speak. Wat Dre zegt klopt wel met sommige Scan speak woofers. Dit is vooral bij de gekreukelde woofers die o.a. in de Event en Reference vloerstaander zitten. De woofer in mijn Ultimo's en jouw Reference zijn naar mijn ervaring gort-droog en ongekleurd zolang ze maar de juiste demping hebben.
Ik begrijp alleen niet of je nu teveel of te weinig laag hebt?

De Monster bekabeling is gewoon goed lijkt me. Wat je zou kunnen doen is experimenteren met ls kabel. 6mm koper (merk maakt niet uit) of mijn favoriet de 2mm teflon/zilver kabel van Speakerland/ Speaker&Co. De teflon kabel wel twisten want daar worden ze lekker fel van. Ik heb hier mijn (3mm) versie staan: http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=21092.0

dre73

QuoteDe woofer in mijn Ultimo's en jouw Reference zijn naar mijn ervaring gort-droog en ongekleurd zolang ze maar de juiste demping hebben.

nee,de sliced paper woofers zijn alleen in het middengebied beter.......
heb ze zelf ook ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Kalimba

Mijn ervaring is dan heel anders. Wel moet ik toegeven dat mijn Ultimo's aperiodiosch gedempt zijn en dat ik wel even zoet ben geweest om het onder controle te krijgen. Vorig weekend kreeg ik nog een elctrostaten freak mover de vloer die voor het 1st m'n Ultimo's hoorde en ik kreeg direct kritiek wat voor mij een compliment is. Zijn mening was dat het laag wel erg gecontroleerd en droog was. Terwijl het laag iets meer aanwezig is in vergelijking met m'n Kalimba's. Het is niet de pudding maar de complete maaltijd die de klank bepaald uiteindelijk.


dre73

Quote from: Kalimba on November 21, 2010, 22:06:45
Mijn ervaring is dan heel anders. Wel moet ik toegeven dat mijn Ultimo's aperiodiosch gedempt zijn en dat ik wel even zoet ben geweest om het onder controle te krijgen. Vorig weekend kreeg ik nog een elctrostaten freak mover de vloer die voor het 1st m'n Ultimo's hoorde en ik kreeg direct kritiek wat voor mij een compliment is. Zijn mening was dat het laag wel erg gecontroleerd en droog was. Terwijl het laag iets meer aanwezig is in vergelijking met m'n Kalimba's. Het is niet de pudding maar de complete maaltijd die de klank bepaald uiteindelijk.

dan ben je de eerste,want ook elk commercieel ontwerp wat ik gehoord heb heeft deze eigenschappen......
maar uiteraard is niets onmogenlijk! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.