Monitor Reference se (zelfbouw / Met foto's!)

Started by NWitkamp, October 22, 2010, 14:50:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

NWitkamp

#25
Nog even een update voor vandaag.

Ga de standaard terminal aan de achterkant met de aansluitklemmen voor de speaker kabels vervangen voor zo iets als deze:



De standaard is deze:



Heb nu dus de WBT 0765 x8 dus besteld :) Samen met 4x WBT 0725.

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

NWitkamp

Quote from: mijkie on October 25, 2010, 23:58:03
mooi spul , dat WBT

Wel he :) Vind het ook prachtig spul. Wel prijzig maargoed vond dat ik niet op deze speakers mocht besparen. Heb ook het bruggetje erbij gekocht.


BernHardN

Quote from: BernHardN on October 24, 2010, 20:56:05
mijn vraagteken bij dit soort ontwerpen is, waarom zit het hoog niet in lijn met het laag, dus schuin boven de ander?

Citeer mezelf maar even,... :P wie heeft hier een antwoord op?
heb ergens gelezen dat de beginselen voor een goed ontwerp de conusen op één lijn moeten liggen, zowel in de lengte als diepte.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

NWitkamp

Quote from: BernHardN on October 26, 2010, 10:30:08
Citeer mezelf maar even,... :P wie heeft hier een antwoord op?
heb ergens gelezen dat de beginselen voor een goed ontwerp de conusen op één lijn moeten liggen, zowel in de lengte als diepte.

Haha dat antwoord kan ik je niet geven. Wanneer is iets een goed ontwerp vraag ik me dan af? En wat bedoel je dan met goed? En wat zou het verschil dan zijn met als je het in 1 rechte verticale lijn zou doen?

cine(d)rama

Dit doen ze geloof ik vanwege het afstraalgedrag van de tweeter .
Aangezien de kast redelijk breed is vanwegen de maat van de woofer .
Het correcte antwoord zal ongetwijfeld nog wel komen hier  ;D .

Maar je laat er idd geen gras over groeien  ::) .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Interficior

#31
Quote from: BernHardN on October 26, 2010, 10:30:08
Citeer mezelf maar even,... :P wie heeft hier een antwoord op?
heb ergens gelezen dat de beginselen voor een goed ontwerp de conusen op één lijn moeten liggen, zowel in de lengte als diepte.
Je moet kijken vanuit de zogenaamde akoestische centra. Als je een lijn hiertussen trekt zit haaks hierop het vlak waar het geluid van beide drivers even vroeg aankomt. Het akoestisch centrum zit in het algemeen bij de spreekspoel. Je snapt dan wel dat bij een "vlakke" speaker de spreekspoel van de woofer een stuk verder naar achter ligt dan de tweeter, waardoor het geluid waar de pulsrespons mooi is naar beneden gericht is.

Wat je hieraan ook kunt doen is de tweeter gewoon naar achter zetten, of de tweeter zoals bij Dynaudio elektrisch vertragen.

Edit: even een paintwerkje toegevoegd voor de duidellijkheid.
Take it or lease it

cine(d)rama

#32
Zo weer wat geleerd  ::) .

Kun je dan hetzelfde bereiken door een luidsprekerkast iets achterover te laten leunen ?

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

yorkie13

Nee, dan moet je het filter weer aanpassen.

cine(d)rama

Ok das nou weer jammer dan  ;D .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Interficior

Quote from: cine(d)rama on October 26, 2010, 18:39:19
Zo weer wat geleerd  ::) .

Kun je dan hetzelfde bereiken door een luidsprekerkast iets achterover te laten leunen ?

Gr Andre .
Ja, en nee.

Als je een speaker nog gaat bouwen is er natuurlijk geen verschil tussen de baffle schuin zetten of de hele kast kantelen. Een bestaand ontwerp schuin zetten zou wel kunnen maar hoogstwaarschijnlijk is de kast daar niet voor ontworpen (en zul je eventueel het filter moeten aanpassen). Je zit natuurlijk ook nog met het afstraalgedrag van de units op zichzelf. Als je een grote tweeter hebt (29 mm ofzo) en je gaat je kast 20 graden naar achter hellen terwijl je zelf op tweeterhoogte luistert zul je wel minder hoog ervaren. Bij bandtweeters ga je dit helemaal merken (meer een lijnbron).

Ook is het weer niet zo dat het akoestische centrum vastligt; deze kan per frequentie verschillen.
Take it or lease it

NWitkamp

En er is weer goed nieuws!

Vandaag bericht terug gehad van Speakerland. Ze hebben de onderkant van de speaker de mdf plaat vandaag gelijk met de post gedaan :)
Goede service dus!

Straks even proberen een stuk trespa van 8mm dik proberen te zagen. Ben benieuwd of het wat word. Heb ook nog een plaat van 6mm liggen.
Benieuwd of het gaat lukken, want het is zulk sterk spul.

scanspeakman

Quote from: NWitkamp on October 26, 2010, 00:05:40
Wel he :) Vind het ook prachtig spul. Wel prijzig maargoed vond dat ik niet op deze speakers mocht besparen. Heb ook het bruggetje erbij gekocht.


Als je dan toch niet wil besparen; kijk dan ook naar de onderdelen van je filter. Die heb ik bij mijn reference plussen door een duelund vervangen en de spoel voor de midwoofer door een jantzen wax koper-folie. Klinkt net weer stapje beter dan de (toch al niet misselijke) standaard audyn cap plus en tritec spoel.

Scanspeakman

dre73

trespa is prima te zagen en te frezen ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

NWitkamp

Quote from: scanspeakman on October 27, 2010, 18:01:13
Als je dan toch niet wil besparen; kijk dan ook naar de onderdelen van je filter. Die heb ik bij mijn reference plussen door een duelund vervangen en de spoel voor de midwoofer door een jantzen wax koper-folie. Klinkt net weer stapje beter dan de (toch al niet misselijke) standaard audyn cap plus en tritec spoel.

Scanspeakman

Heb je even een pm mail gestuurd ben wel benieuwd :)


Quote from: dre73 on October 27, 2010, 18:32:43
trespa is prima te zagen en te frezen ;)

Dat bleek wel ja :) En heel toevallig hadden we ook nog een speciaal zaagblad voor trespa liggen. Dus die er even opgezet en op maat gezaagd. En na het zagen heb ik de hoeken aangepast, zodat ze er precies in zouden passen.

Vandaag niet heel veel tijd gehad om er aan te werken, maar heb wel de wbt's binnen gehad :)

Even wat foto's voor vandaag:





Morgen heb ik waarschijnlijk de onderkant van de andere speaker binnen dus die kan ik dan ook in elkaar zetten.



NWitkamp

Quote from: morca on October 27, 2010, 21:02:18
mooi gemaakt hoor ziet er top uit :thumbs-up:

ben benieuwd hoe ze er klaar uit zien word erg mooi denk ik

zo is ook mooi alleen hoogglans
http://www.sonority-audio.nl/images/stories/onix_music1_face_x2.jpg

Dankje  :angel: Vind het ook erg leuk om te doen moet ik zeggen.

Denk dat ik het trespa plaatje iets uit laat steken nog. En dat ik er als het uiteindelijk zwart word er iets van een mooie witte lijn ofzo rond omheen doe.

Helemaal zwart is ook mooi ja beetje xtz achtig. Moet me er nog even in gaan verdiepen wil eerst de speakers speelklaar hebben en als laatste ga ik dan pas bedenken wat ik ermee wil gaan doen. Wil wel iets speciaals hebben. Of iets van een combi van mat zwart met hoogglans ofzo.

Interficior

Quote from: NWitkamp on October 28, 2010, 00:25:16
Moet me er nog even in gaan verdiepen wil eerst de speakers speelklaar hebben en als laatste ga ik dan pas bedenken wat ik ermee wil gaan doen. Wil wel iets speciaals hebben.
Nou, dat gaat nog wel even duren dus voordat ze afgewerkt worden. :D
Take it or lease it

NWitkamp

Quote from: Interficior on October 28, 2010, 09:39:11
Nou, dat gaat nog wel even duren dus voordat ze afgewerkt worden. :D

Hoezo? haha ben ik zo langzaam?
Hij zal volgende week nog niet af zijn denk ik nee :)

Ik ga vanavond als ik mn pakketje binnen heb. de 2e in elkaar lijmen en die gelijk weer bedekken met loodbitumen.
Mocht het pakketje er nog niet zijn, dan ga ik de terminals in orde maken, dus de wbt's erin vast zetten.

Wil dit weekend toch wel beide speakers in elkaar gelijmd hebben en bedekt met loodbitumen. En misschien ook al met noppenschuim.

Interficior

Haha, nee, je gaat zelfs zeer snel. Echter is het een bekend "zelfbouwerssyndroom" dat als je hem eerst technisch afmaakt dat je dan niet meer goed aan het afwerken komt qua uiterlijk. Omdat je dan zo geniet van je geluid en alles heb je geen zin meer om ze weer uit elkaar te halen en ze af te werken.

Vandaar dat ik ze dus eerst volledig afwerk en dan pas de speakers in. Puur omdat ik mezelf niet in de val wil laten lopen. ;)
Take it or lease it

NWitkamp

Quote from: Interficior on October 28, 2010, 11:14:46
Haha, nee, je gaat zelfs zeer snel. Echter is het een bekend "zelfbouwerssyndroom" dat als je hem eerst technisch afmaakt dat je dan niet meer goed aan het afwerken komt qua uiterlijk. Omdat je dan zo geniet van je geluid en alles heb je geen zin meer om ze weer uit elkaar te halen en ze af te werken.

Vandaar dat ik ze dus eerst volledig afwerk en dan pas de speakers in. Puur omdat ik mezelf niet in de val wil laten lopen. ;)

Haha zit wat in... Helemaal omdat ik nu zonder speakers zit :(
En dus straks extra ga genieten als ik weer muziek heb.

Echter ben ik wel perfectionistisch aangelegd, dus ga het uiterlijk zeker niet afraffelen en dat moet ook zeker perfect gaan worden.

morca

Quote from: Interficior on October 28, 2010, 11:14:46
Haha, nee, je gaat zelfs zeer snel. Echter is het een bekend "zelfbouwerssyndroom" dat als je hem eerst technisch afmaakt dat je dan niet meer goed aan het afwerken komt qua uiterlijk. Omdat je dan zo geniet van je geluid en alles heb je geen zin meer om ze weer uit elkaar te halen en ze af te werken.

Vandaar dat ik ze dus eerst volledig afwerk en dan pas de speakers in. Puur omdat ik mezelf niet in de val wil laten lopen. ;)
hahahaha mijn 2e sub moet ook nog afgewerkt worden

maar ik zat pas ook al te denken die staat er over 2 jaar nog

als ie eenmaal goed speelt heb je meestal niet zo,n zin meer
aangezien hij in de hoek staat valt het ook niet echt op

nou ik omkijk :-Xtoch wel ;D

mijkie

je bent goed bezig , ziet er netjes uit hoor :thumbs-up: :thumbs-up: , zal dit weekeinde die spuiter ff bellen , ben je er al uit wat je wilt ??? , hele speker spuiten of alleen t front??

gr mijkie
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

NWitkamp

Quote from: morca on October 28, 2010, 17:26:19
hahahaha mijn 2e sub moet ook nog afgewerkt worden

maar ik zat pas ook al te denken die staat er over 2 jaar nog

als ie eenmaal goed speelt heb je meestal niet zo,n zin meer
aangezien hij in de hoek staat valt het ook niet echt op

nou ik omkijk :-Xtoch wel ;D

Haha. En een sub kun je nog wel missen in je opstelling.

Ik heb gelijk niets meer :)

NWitkamp

Quote from: mijkie on October 28, 2010, 21:39:01
je bent goed bezig , ziet er netjes uit hoor :thumbs-up: :thumbs-up: , zal dit weekeinde die spuiter ff bellen , ben je er al uit wat je wilt ??? , hele speker spuiten of alleen t front??

gr mijkie

Hey dankje!

Eehm het mooist lijkt me voorfront in hoogglans en de rest in fineer, maar wil beide prijzen wel weten eigenlijk. :D

Hoor het nog wel van je dan. Iedergeval bedankt voor het vragen.