Wel of geen lood in mijn sub?

Started by Jep, September 9, 2003, 12:29:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jep

Hallo,

Mijn sub moest volgens bouwtekening gemaakt worden van 22mm MDF, maar ik heb de kast van een dubbele laag 18mm MDF gemaakt. Nu heb ik op dit forum foto's gezien dat er lood aan de binnenkant werd gelijmd. Zal lood in een 36mm dikke kast nog verbetering kunnen geven of is dit zinloos  ???

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

skullsplitter

gaat meer om het gewicht... Sommige subs van een kilo of 30 gaan nog wandelen, waarna er een strip lood in geplakt wordt...

Major_Ton

Het plaatsen van Lood bitumen aan de binnenkant van je kast kan nooit kwaad. Het helpt om de kast meer acoustisch "dood" te maken, wat alleen maar een strakkere bass oplevert.
Gewoon doen dus als je er zin in hept!

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Jep

Hallo!

Bedankt voor jullie reakties. Gisteren heb ik de sub in elkaar gezet, zonder lood. Ik heb de kast op drie trillingdempers geplaatst welke weer op een polypropyleen plaat zijn gemonteerd. Dit maakt het schuiven van de sub door mijn kamer makkelijker (mijn vriendin heeft de plaats van de sub eigenlijk al bepaald, maar ik denk niet dat ie op straat goed klinkt ;) ).

Dit week-end ga ik tijd maken om te gaan proefdraaien en zal ik ook eens gaan experimenteren met lood of extra demping in de kast.

Het lood is dat ook wat voor daken wordt gebruikt om de boel waterdicht te maken of moet het dikker zijn?

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Sullivan

Quote from: Jep on September 12, 2003, 12:24:53
...mijn vriendin heeft de plaats van de sub eigenlijk al bepaald, maar ik denk niet dat ie op straat goed klinkt ;)...
:D LOL :D

Toch is het aan te raden om je sub op een tegel te zetten ;D.

Quote
Het lood is dat ook wat voor daken wordt gebruikt om de boel waterdicht te maken of moet het dikker zijn?
Dit lood heb ik ook gebruikt, gaat prima!

mvg,
Frank

Major_Ton

Een tegel? Maar een stoep heeft toch ook tegels? ;) Vrouwen zijn zo dom nog niet hoor! Soms...

Maargoed, je kan ook bij de zelfbouw HiFI boer even Lood-Bitumen kopen. Deze zijn naar mijn mening makkelijker te verwerken en op te plakken.
Of het ook beter klinkt dan daken lood...? Tja... :D

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Sullivan

Quote from: Major_Ton on September 13, 2003, 01:31:22
Een tegel? Maar een stoep heeft toch ook tegels? ;) Vrouwen zijn zo dom nog niet hoor! Soms...
Dat bedoelde ik dus... ::)

mvg,
Frank

Jep

Hallo!

Vrijdagavond, opweg van mijn werk naar huis toch maar een rol lood gekocht en met montagekit in de kast gelijmd. (baat het niet, dan schaadt het niet dacht ik.... behalve mijn rug dan :-\)

Ik vond de sub nog wel een beetje "gonzen" (ja, hoe omschrijf je een klank nou eigenlijk?) maar dat heb ik kunnen verbeteren door in het gesloten gedeelte van de kast demping aan te brengen. Nu klinkt het naar mijn smaak een stuk beter.

Met behulp van (tot nu toe nog steeds) mijn favoriete referentie- en demoDVD Monsters Inc. het geheel proberen in te regelen. Het valt mij erg op dat als ik op een ander plek in de kamer ga zitten het weer heel anders (en vaak weer slechter) klinkt. Het blijkt best wel lastig, zo'n suppie plaatsen en inregelen!

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Arno P

De volgende methode schijnt goed te werken om de ideale sub-plek te vinden (heb het zelf nog niet toegepast)...

Zet de sub op je luisterplek en loop door de kamer waar het beste laag te horen is. Op die plek moet de sub komen en kun jezelf weer op je zitplaats...

Of die plek overeenkomt met hetgeen je vriendin wil....zover strekt mijn info helaas niet... ;D

fronskyy

Quote from: Jep on September 15, 2003, 12:33:36
Ik vond de sub nog wel een beetje "gonzen" (ja, hoe omschrijf je een klank nou eigenlijk?) maar dat heb ik kunnen verbeteren door in het gesloten gedeelte van de kast demping aan te brengen. Nu klinkt het naar mijn smaak een stuk beter.

Wat voor demping heb je aangebracht?


Jep

Hallo!

De demping die ik heb gebruikt is volgens mij BAF-wadding. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit het beste is, maar hier had ik nog genoeg van liggen van een eerder project.

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Erik van Voorst (in memoriam)

#11
Kun je er nog bij... ???

Zo ja stop er is een lading glaswol bij.......

Als je een poort hebt stop daar dan ook eens demping in
(of duw het er doorheen naar binnen)....

Dit soort luistertesten kunnen grote verschillen opleveren.....

Als je de poort dicht maakt verander je wel een aantal zaken
zoals minder sub-laag  maar wel weer strakkere bassen.... laat je eigen oren beslissen.....het kan misschien nog beter.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jep

Hallo!

Ik riskeer wel een hernia om de sub om te keren, maar dan kan ik wel glaswol toevoegen. Ik zal zeker e.e.a. nog uit gaan proberen.

Mijn projector is deze week na reparatie weer terug van weggeweest en dat maakt luistertesten ook een stuk plezieriger!

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Erik de Noorman

Wel eens aan het bouwen van een sub met betonnen wanden gedacht? Ikzelf heb een sub gebouwd met 2X XLS 12 van Peerless en een subwooferversterker van Hypex (HS200). 18 mm MDF + 30 cm beton met als demping Pritex(het beste dempingsmateriaal!!!).
Zo'n strakke subwoofer heb je nog nooit eerder gehoord! Totaal geen resonanties van de kast, dus echt geen flubbergeluiden. Voor vragen moet je me maar even mailen. :D