't Is rustig hier, dus ff een aanvang met een verslagje.
Het was woensdag nog kort spannend of de boel op het laatst niet door zou gaan. Werk dreigde ff roet in het eten te gooien, maaaaar ...uiteindelijk niets aan de hand.
Dus om 12:30 naar boven geblazen met een tussenstopje bij De Groot voor het oppikken van een paar traditioneel lekkere Bossche Bollen.
De navi stuurde me vlotjes richting het noorden en eenmaal daar aangekomen werd ik ontvangen door een goedlachse Marco.
Met een bakkie koffie en een schoteltje gebak in de hand, zijn we meteen richting de luisterruimte/slaapkamer gegaan waar we eerst een tijdje hebben zitten babbelen alvorens de set (en vooral de subs) aan te slingeren. Marco had zich goed voorbereid met het klaarzetten van een luisterplek in het midden van de set. Normaal luistert hij namelijk vanaf een plek schuin voor de hoofdspeakers. Iets te laat kwamen we er achter dat mijn stoel wat te ver naar achteren stond waardoor ik bij sommige frequenties in een ophoping van laag zat, dit klonk niet helemaal lekker. Dit was vlug verholpen met het naar voren zetten van de stoel.
Als eerste een paar stukjes muziek.
De Prodigy knalt door de kamer heen, beide subs draaien mee en mijn middenrif samen met de betonnen vloer ook

. Even gepolst of de buren ooit klachten hadden, maar hier was zeker geen sprake van --> Aardige mensen

.
Het laag is strak, laag en heeft veel detail. Een stukje contrabas (weet niet meer welk nummer) geeft goed aan wat de bandpass toevoegt tov de gesloten sub. Beide spelen in hetzelfde frequentiegebied mee, de gesloten sub lijkt hier de strakke aanzet te maken waarna de bandpass het krachtig af maakt.
De laatste geeft ook net wat meer detail in bijv snaar aanzetten.
Na wat kalmere muziek, nog een bakkie koffie (Ejorne laat tussendoor nog weten misschien even langs te komen ---Leuk!) en het overzetten van wat filmbestanden, zijn we doorgegaan met het afspelen van wat stukjes film.
Helaas hadden we net de pech dat Marco de nieuwe ATI kaart nog niet ontvangen had, Blu ray met HD geluid afspelen was dus nog geen optie. Al was het wellicht via de i7 ook mogelijk geweest enkel zaten de aansluitingen op een wat onbereikbare plek, hier zijn we dus maar niet mee aan de gang gegaan.
Gelukkig waren alle fragmenten voorzien van 1500k DTS tracks en die klinken al prima eigenlijk.
Wat bij film goed opvalt is de snelheid van de subwoofercombo en dan vooral het afsterven/stoppen van het geluid. Fragmenten waar, lettend op het beeld, het laag in 1 klap af moet vallen, daar valt het laag ook meteen helemaal weg. Er lijkt geen "nadeining" van de woofer te zijn.
Deels is dit natuurlijk ook een verdienste van de ruimte die heel weinig nagalm heeft.
Voorbijploffende PODracers, afglijdende onderzeeers (Nemo), electrisch gezoem (Monsters Inc) en ontploffende dieptebommen (U571) klinken/voelen allemaal even indrukwekkend. Wat op mij vooral ook erg prettig over kwam, waren de stukjes met bombastische muziek. Het klinkt echt groots, zoals je dit eigenlijk wilt.
Door het luisteren en praten over vanalles en nog wat (audio gerelateerd

), vloog de tijd en was het al snel weer tijd voor de warme hap. Er stond een flinke pan bami klaar waar nog een paar eitjes op gebakken werden, jummie!
Vervolgens weer vlug verder.
Vlug was enkel ff een tegenvaller, er moesten nog wat dingetjes gekopieerd en dat ging via USB2.0 helaas niet zo rappie. De esata aansluiting was waarschijnlijk wel aanwezig, maar zat (net als de HDMI) op de onbereikbare achterkant van de HTPC. Uiteindelijk maar besloten om de pc zijn werk te laten doen en Finding Nemo aan te zetten. Echt volgen was er niet bij, er werd nog veel gepraat, wat wel zo gezellig was. Bij "tapping the tank" nog wel even de aandacht op het geluid gericht en ja, hij is indrukwekkend. Helaas kwam er nog een berichtje van Ejorne dat hij niet meer langs zou komen, er moest nog een fiets voor de jarige dochter gemonteerd worden. Begrijpelijk dat dit even prio heeft en mooi dat het gelukt is.
Inmiddels was het al weer bijna 21:30 en ik moest nog naar een stukje rijden, dus maar besloten de boel weer in te pakken en huiswaarts te gaan.
Marco, nogmaals hartelijk dank voor de gastvrijheid, gezelligheid en mooie laag ervaring, top set. Zodra je rug weer wat beter is, doen we een keer een herhaling in het Zuiden.