Marco,s Ht stereo living,mijn akoestische avontuur.

Started by morca, October 17, 2010, 18:21:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: RalphH on December 10, 2011, 11:57:12
Klinkt redelijk frustrerend allemaal, jammer dat het niet soepel gaat.
Volgens mij zit je sowieso wel aan windows 7 vast als je een beetje fatsoenlijke hdmi ondersteuning wilt hebben. 1Gig geheugen is wel aan de krappe kant dan...
Mijn eigen schuld ik wilde perse deze kaart,tja......maaar ook niet helemaal XBMC werkt niet met eq dus dat is geen optie
Nu eerst even muziek spelen,over korte tijd voor een nieuwe superstille comp kijken met win 7 er al op voor de verdere media uitbreiding.
Maar idd ik kocht de kaart om met een eq plugin te gaan werken en dat werkt niet met XBCM erg jammer.
Maar op een nieuwe gaat mediaportal wel draaien hoor dus dat komt wel goed  :D
Ben weer posi gestemd,het zit op meerdere vlakken iets tegen de laatste tijd,dus dat ik zo mopper over die comp komt eigenlijk niet door die comp  ;)

gelukkig is Ejorne niet te beroerd om even te helpen in zijn al drukke schema  :thumbs-up: top makker

larzie

Ik heb het geluid van mijn pc via hdmi vanaf mijn pc naar de versterker. Vanaf de grafische kaart wel te verstaan. (alle ati kaarten vanaf de 5xxx serie ondersteunen het iig) Heb het eigenlijk nog niet geprobeert via mijn geluidskaart.
Ik kan gewoon DTS-HD MA en Dolby TRUE HD afspelen, maar niet via XBMC. De 10.1 versie ondersteunt het niet. Er dwaalt ergens wel een versie van XBMC die wel DTS-HD MA en Dolby TRUE HD ondersteund. Volgens mij staat hier wel die versie:

http://voxcommando.com/forum/index.php?topic=479.0

PowerDVD is ook een programma wat deze formaten ondersteund.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

morca

Quote from: larzie on December 10, 2011, 12:55:45
Ik heb het geluid van mijn pc via hdmi vanaf mijn pc naar de versterker. Vanaf de grafische kaart wel te verstaan. (alle ati kaarten vanaf de 5xxx serie ondersteunen het iig) Heb het eigenlijk nog niet geprobeert via mijn geluidskaart.
Ik kan gewoon DTS-HD MA en Dolby TRUE HD afspelen, maar niet via XBMC. De 10.1 versie ondersteunt het niet. Er dwaalt ergens wel een versie van XBMC die wel DTS-HD MA en Dolby TRUE HD ondersteund. Volgens mij staat hier wel die versie:

http://voxcommando.com/forum/index.php?topic=479.0

PowerDVD is ook een programma wat deze formaten ondersteund.
Ok thanks,het gaat toch gebeuren
heb net naar een HP p7 1040 zitten kijken voor 600 euro,is helemaal HD klaar afgezien van de geluidskaart van 50 euro.leuke koop toch?
Het is een aanbieding,ik denk dat ik maar bel zo dan gaat er 1 apart voor als me loon er volgende week is .
anders kost hij 730 ofzo volgende week

RalphH

Da's vrij netjes inderdaad.
Welke versie van Windows zit r op? De home, of een uitgebreidere? Home is an sich prima, maar ik wilde laatst één en ander met netwerkje doen bij de buurman en dat werkte zo achterlijk via "homegroup" dat ik r niet blij van werd.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Wijx wondere wereld

Quote from: morca on December  9, 2011, 20:38:50
denk het niet,er komt nog iemand kijken of dat met windows 7 wel lukt,me windows is ook brak,meteen maar een goeie voor muziek erop dan,kijken of we het aan de praat krijgen.
XBMC was na al dat prutsen binnen 2 min speelklaar,,,,,,,,,hij staat er al op maar die doet het zeer waarschijnlijk niet op mijn emu 0404 zonder windows 7

bedoel eigenlijk dat die drivers wel werken in xmbc live, maar weet niet of ubuntu handig is voor je
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

morca

Mensen het draait en het klinkt Geweldig met een hoofdletter,veel meer balans in de muziek,ik denk dat men het vaak tonale balans noemt.

XP is niet alles en hij loopt brak,de comp is overduidelijk niet helemaal goed meer de bios doet ook diverse rare dingen ,opeens dan zeg maar.
Het genoemde systeem kan maar 1 HD aan dus die word het niet.

Ejorne gaat helpen onderdelen van tweakers bijelkaar te zoeken voor een zo stil mogelijke pc die niet veel sneller als deze hoeft te zijn,wel meer werkgeheugen dan natuurlijk en Win7 erop  ;D
Nog bedankt makker dat je meteen even kwam helpen vanmiddag  :thumbs-up:

morca

Quote from: Wijx wondere wereld on December 10, 2011, 17:02:41
bedoel eigenlijk dat die drivers wel werken in xmbc live, maar weet niet of ubuntu handig is voor je
een 2e partitie met ubuntu zou kunnen voor muziek,maar aangezien de vst eq niet werkt met xmbc valt dat ook af.
Mediaportal zou het zo goed moeten doen op window,s 7 en een nieuwe comp,Ejorne zijn drivers bleven toen ook opeens goed werken onder win7

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Het hele PC-gebeuren ben ik een beetje ontgroeid en kan is dus niet meer zo goed volgen, maar de hoofdzaak is dat het een verbetering is. En zo te lezen is het dat ook. Gefeliciteerd dus!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Ejorne

Quote from: morca on December 10, 2011, 18:15:52
Ejorne gaat helpen onderdelen van tweakers bijelkaar te zoeken voor een zo stil mogelijke pc die niet veel sneller als deze hoeft te zijn,wel meer werkgeheugen dan natuurlijk en Win7 erop  ;D
Nog bedankt makker dat je meteen even kwam helpen vanmiddag  :thumbs-up:

Die htpc van de tweakers best buy uit mei, die jij gevonden had, is inderdaad een hele mooie computer denk ik.
We kunnen nog even kijken op silentpcreview of de gebruikte voeding inderdaad lekker stil is. De cpu koeler is wel behoorlijk stil denk ik, hoewel een grotere koeler van hetzelfde merk nog stiller is denk ik. Maar dat past niet in die kleine kastjes. Als je een grotere kast wil dat kan er waarschijnlijk ook veel meer keuzes aan koelers in.

De hulp viel wel mee toch, ik heb je eigenlijk alleen maar van je sinas af geholpen... Maar goed, dat heb ik graag gedaan.  :P

Quote from: morca on December 10, 2011, 23:30:45
een 2e partitie met ubuntu zou kunnen voor muziek,maar aangezien de vst eq niet werkt met xmbc valt dat ook af.
Mediaportal zou het zo goed moeten doen op window,s 7 en een nieuwe comp,Ejorne zijn drivers bleven toen ook opeens goed werken onder win7

2e partitie voor ubuntu is geen probleem. Echter wat wel een probleem is, is om de emu onder linux aan de praat te krijgen. Er zijn wel wat halve pogingen ondernomen in de salsa drivers maar volgens mij is dan alleen de analoge uitgang onder 48KHz beschikbaar. Verder is ubuntu (of een aantal andere linux versies) wel prettig voor htpc gebruik. Ook is er volgens mij volop mogelijkheid tot pEQ en roomcorrectie echter heb ik er zelf nog geen ervaring mee opgedaan.

De emu is overigens wel een kaartje apart hoor. Ik heb er, zoals je weet, erg veel plezier van gehad. (en ga het opnieuw krijgen omdat ik de analoge uitgang ook maar eens in bedrijf ga nemen  8) )Maar het is wel een lastige om aan te sturen. Hoewel je de 'problemen' mogelijk in de software zou kunnen zoeken is het wel merkwaardig dat er wat 'eigenaardigheidjes' zijn.

Het eerste eigenaardigheidje heb je al ondernomen, onder winxp 'vergeet' foobar zijn virtuele asio instelling. Je zult deze na restart van de comp dus even opnieuw moeten aanmaken. Maar een paar muisklikken maar toch lastig. Gek genoeg hebben zover ik weet geen andere asio software dit probleem.

Mediaportal heeft ook een eigenaardigheidje. Dit gebeurd ook op win7, helaas niet alleen op xp. Echter valt het wel mee. Wat er gebeurd is dat de software (waarschijnlijk de pure audio plugin) de eerste keer niet schakelt tussen verschillende bit/sample rates. Wanneer je dus een 44.1 track speelt en de volgende die je start is een 96KHz dan speelt het heel laaaaaaaaaaaaaaaangzaam. Nog een keer op ok (of muisklik) en de song speelt wel in 96Khz. Ga je weer terug naar een 44.1 dan gaat het heel snel.

Maar.... Foobar onder win7 met wasapi (alleen de analoge uitgang van de emu kan dan worden aangesproken maar dat is ook precies welke we willen) heb je geen last van deze eigenaardigheidjes. Ik heb hier althans nog niets kunnen vinden. Maar heel veel productie uurtjes heeft het hier nog niet gedraaid. Echter de bekende problemen treden tot nu toe niet op.  8)

Overigens is de maker van de pure audio plugin bezig met ondersteuning voor wasapi. En mogelijk (ze kunnen toch niet 'achterblijven'?) zou er ook native ondersteuning in mediaportal zelf komen. En ik heb ook al een en ander over mogelijke dsp/eq mogelijkheden in xbmc gelezen. Dus misschien dat een toekomstige versie van een van beide helemaal perfect aansluit op onze toepassing?


RalphH

Quote from: Ejorne on December 11, 2011, 09:31:10
Als je een grotere kast wil dat kan er waarschijnlijk ook veel meer keuzes aan koelers in.

En ook wat grotere naar buiten blazende fan's, da's ook belangrijk. Ook passief gekoelde componenten hebben een beetje airflow nodig.
Wat gaan jullie met der harde schijven doen? 1 ssd en dan de rest buiten de pc in een NAS of toch meerde schijven in de kast? Bij mij zijn het namelijk de harddisks die het meeste hoorbaar zijn en de meeste warmte veroorzaken waardoor weer meer koeling nodig is.
Heb zelf overigens een kast van silverstone, die hebben kasten die best ruim zijn maar toch zo wegvallen tussen je audiocomponenten.

Succes met samenstellen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

dankuw het speelt erg lekker,alleen die asio valt er gisteren weer een paar keer uit,en dat doet ie bij win 7 dus ook nog soms ?  ? ? ? oei .....................................
dat vind ik niet fijn.......het moet zometeen wel goed gaan spelen ander is deze kaart zo weer weg ........

die kast die jij noemt had ik ook gevonden ralphH mooi ding man,HD intern moet er voor bluray materiaal wel in maar muziek kan op de externe blijven staan eventueel,streamen of een server komt dan later

Ejorne

Quote from: RalphH on December 11, 2011, 10:01:48
En ook wat grotere naar buiten blazende fan's, da's ook belangrijk. Ook passief gekoelde componenten hebben een beetje airflow nodig.
Wat gaan jullie met der harde schijven doen? 1 ssd en dan de rest buiten de pc in een NAS of toch meerde schijven in de kast? Bij mij zijn het namelijk de harddisks die het meeste hoorbaar zijn en de meeste warmte veroorzaken waardoor weer meer koeling nodig is.
Heb zelf overigens een kast van silverstone, die hebben kasten die best ruim zijn maar toch zo wegvallen tussen je audiocomponenten.

Succes met samenstellen.

Ik zit er zelf sterk aan te denken om de HP Proliant microserver te gaan gebruiken als onderandere NAS. Wellicht is hij ook wel snel genoeg om ook meteen als htpc te dienen.

Standaard zijn ze al erg stil en via het vervangen van de fan wordt ie nog stiller. Dat hebben ze bij silentpcreview gedaan. Kennelijk moet de connector wel gemod worden omdat de volgorde van de kabelstje anders is? Maar goed, het lijkt me een zeer fijn computertje...

Quote from: morca on December 11, 2011, 10:28:12
dankuw het speelt erg lekker,alleen die asio valt er gisteren weer een paar keer uit,en dat doet ie bij win 7 dus ook nog soms ?  ? ? ? oei .....................................
dat vind ik niet fijn.......het moet zometeen wel goed gaan spelen ander is deze kaart zo weer weg ........

die kast die jij noemt had ik ook gevonden ralphH mooi ding man,HD intern moet er voor bluray materiaal wel in maar muziek kan op de externe blijven staan eventueel,streamen of een server komt dan later

Nee, onder win7 klapt asio er niet zomaar uit. Bij mij onder xp overigens ook niet hoor. Ik denk dat dat te maken heeft met je computer, dat ie niet zo stabiel meer is. En ook die melding over die standaard asio. Lijkt wel alsof er een keer een andere driver of creative product geinstalleerd is waar die dan over zeurt. Bij mij had ik die melding in het allereerste begin volgens mij ook (toen had ik ook een soundblaster erin gehad) maar na een clean install geen problemen.

Probleempjes die ik nu nog heb zijn niet noemenswaardig. En dat schakelen naar de goede bitrate treedt volgens mij ook alleen maar op via de digitale uitgang. (zo heb ik hem nu nog aangesloten, ik moet nog een analoge kabel kopen) Dus straks met een nieuwe pc zal er niets meer aan de hand zijn.

morca

Quote from: HTip on December 11, 2011, 08:35:45
Het hele PC-gebeuren ben ik een beetje ontgroeid en kan is dus niet meer zo goed volgen, maar de hoofdzaak is dat het een verbetering is. En zo te lezen is het dat ook. Gefeliciteerd dus!
dankje Philip,het komt erop neer dat alles onder de 1000 hz een goeie 6 a 7 db te laag lag door een ontwerpfout vd speakerfsbrikant.
Dat heb ik met een eq die via een plugin meedraaid met foobar en zo de boel weer glad trekt.

Ik hoor zowaar vette bassdrums met de Dire straits,erg mooi zo,en ben nog maar net begonnen met afstellen en nu is het al super.
Er is nog een stukje tussen 100 en 300 die nog grilliger is,daar ga ik vd week nog wat aan regelen,misschien nog mooiere drumslam,s  :thumbs-up:

Ejorne

Ik heb even actief zitten zoeken naar foutjes bij het afspelen via foobar en mediaportal hier op mijn win7x64 systeem.
Bij beide heb ik toch wel wat kunnen vinden maar het zijn slechts kleinigheidjes waarvan ik zelf geen echte ergernis ondervind.

Met foobar via wasapi kun je doen wat je wilt, schakelen tussen bestanden met verschillende bit/samplerate of met de voortgangsbalk discoscratchen en het blijft gewoon, zoals het hoort, goed gaan.  8) Echter wanneer je op pauze drukt en daarna weer op play dan hapert het afspelen soms een beetje. Nog een keer op pauze/play en het is weer goed. Tussen verschillende tracks switchen op hoog of laag tempo gaat gewoon goed. Echt alleen met pauze/play is hij soms het spoor even bijster.

Met mediaportal gaat het overschakelen naar een andere bit/samplerate de eerste keer niet goed, helaas ook niet met de analoge uitgang. Je zult nog een keer op play/ok moeten drukken om de track nogmaals te starten waarbij de emu wel overschakelt naar de jusite bit/samplerate.

De analoge uitgang klinkt geweldig. Voor mij de rede dat ik de emu toch weer in de keten ga aansluiten. Ik had hem op de slaapkamer als stand-alone DAC voor mijn headphone. Maar mijn cd-speler heeft ook een headphone uitgang met volumeregelaar. Ik heb het idee dat het wel minder mooi klinkt als via de emu maar nog steeds lekker genoeg als slaapkamer muziekje.

Dus ik moet even op zoek naar een stereo cinch/tulp kabel van 7 meter. Ik kan eventueel twee losse composite kabels hiervoor gebruiken. Eentje van Vivanco en de ander van JL. Beide 75Ohms maar niet precies even lang. Ik weet alleen niet of dat als gewone tulpkabel gebruikt kan/mag worden en of dit nadelige invloeden zou kunnen hebben omdat het twee verschillende kabels zijn voor links en rechts... Goed, proberen zal wel geen kwaad kunnen dus dat ga ik snel een keertje doen...



RalphH

Ik heb laatst foobar eens niet via WASAPI laten spelen in foobar en had het idee dat de windowsmixer net wat levendiger klonk.
In XP was de verbetering met WASAPI gigantisch, in Win7 vraag ik me momenteel af of het wel een verbetering is..Jullie al eens een goede vergelijking gedaan?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Quote from: RalphH on December 11, 2011, 15:27:15
Ik heb laatst foobar eens niet via WASAPI laten spelen in foobar en had het idee dat de windowsmixer net wat levendiger klonk.
In XP was de verbetering met WASAPI gigantisch, in Win7 vraag ik me momenteel af of het wel een verbetering is..Jullie al eens een goede vergelijking gedaan?

Ik heb dat ook geprobeerd via DS. Echter alles wordt bij mij dan via een vaste samplerate uitgestuurd. Standaard was dit 48Khz en ik had het idee dat het hoog dan wat minder sprankelend was. Maar ik heb ook eens getest om het naar 192Khz te laten upsamplen en dat klinkt helemaal niet verkeerd. Nu zal 192KHz waarschijnlijk wel ruim overkill zijn maar het klinkt in ieder geval goed. Ik heb niet direct het idee dat ik verschil hoor tussen deze instelling en via wasapi. Maar ik heb het beluisterd met mijn grado in een rumoerige omgeving.   

RalphH

Zal r binnenkort nog eens rustig voor zitten, was destijds een vlugge conclusie. Met samplerates heb ik niets geprobeerd nog.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: Ejorne on December 11, 2011, 15:56:55
Ik heb dat ook geprobeerd via DS. Echter alles wordt bij mij dan via een vaste samplerate uitgestuurd. Standaard was dit 48Khz en ik had het idee dat het hoog dan wat minder sprankelend was. Maar ik heb ook eens getest om het naar 192Khz te laten upsamplen en dat klinkt helemaal niet verkeerd. Nu zal 192KHz waarschijnlijk wel ruim overkill zijn maar het klinkt in ieder geval goed. Ik heb niet direct het idee dat ik verschil hoor tussen deze instelling en via wasapi. Maar ik heb het beluisterd met mijn grado in een rumoerige omgeving.   
Ik doe dat nu maar even voor nood,maar eigenlijk blijf ik dus aan foobar vast zitten voor muziek,en aan de window,s mixer misschien die 48 khz uitstuurd,


morca

Quote from: morca on December 12, 2011, 00:58:59
Ik heb de Asio driver draaiend  :pompom:  :pompom:  :pompom:
96 en 192 khz kunnen zonder hersampler vd windows mixer  :thumbs-up:
Me so happy now  ;D
mmmm valt ie er toch weer uit bij een nr doordrukken,mokt ie opeens over een 4 kanaals track terwijl het stereo is ? ? ? ? ?

Ejorne

Je zou eens mediamonkey kunnen proberen. Die kan ook via asio (plugin) en eq plugin (dezelfde vst-host en electriq peq als foobar gebruikt) draaien.
Ik heb positiever ervaringen gelezen over de combi mediamonkey en 0404usb. Overigens ook met de jriver media software, alleen is die niet gratis. Maar volgens misschien wel de 50 dollar waard wanneer het goed werkt. Misschien even checken ook door de gratis proefversie te testen. Maar mogelijk heeft deze software ook last van het schakelen tussen samplerates, althans een oudere versie had dit wel.

Maar ik denk dat het eruit klappen van de asio driver aan je computer zelf ligt. Hier op windhoos7 draait het stabiel, op de kleine software foutjes na. Ook via de windows mixer op 192KHZ klinkt het erg goed, met die instelling heb je helemaal geen asio nodig...

morca

Quote from: Ejorne on December 12, 2011, 18:27:23
Je zou eens mediamonkey kunnen proberen. Die kan ook via asio (plugin) en eq plugin (dezelfde vst-host en electriq peq als foobar gebruikt) draaien.
Ik heb positiever ervaringen gelezen over de combi mediamonkey en 0404usb. Overigens ook met de jriver media software, alleen is die niet gratis. Maar volgens misschien wel de 50 dollar waard wanneer het goed werkt. Misschien even checken ook door de gratis proefversie te testen. Maar mogelijk heeft deze software ook last van het schakelen tussen samplerates, althans een oudere versie had dit wel.

Maar ik denk dat het eruit klappen van de asio driver aan je computer zelf ligt. Hier op windhoos7 draait het stabiel, op de kleine software foutjes na. Ook via de windows mixer op 192KHZ klinkt het erg goed, met die instelling heb je helemaal geen asio nodig...
Kan je window,s mixer op 192 ipv de 48 bij mij? ,dat zou het probleem oplossen toch,en geen drivers nodig.
Als jij het niet hoord ik ook  niet vaak.................
En je asio werkt ook  nog eens goed op Win 7?

Wat zijn de kleine foutje,s en waneer,,maakt hij foutjes met asio alleen,of ook via de window,s mixer.
Anders ben ik er gauw uit,dit iriteerd als bij jouw inieder geval via de mixer van window,s7 geen problemen geeft ,ook geen klikje,s bij het aanzetten van een nr?,heb ik nu wel last van bij de XP mixer....



Ejorne

Ik kan momenteel niet goed testen omdat ik hem niet analoog kan aansluiten. Maar de kleine foutjes zijn; schakelen tussen samplerates bij mediaportal en play/pauze bij foobar. Via de windowsmixer heb ik geen probleempjes gevonden maar ook niet lang getest. Ook niet goed het vergelijk tussen windowsmixer en asio/wasapi.

De windows mixer van xp kun je niet aanpassen. Dat is 48KHz, wil je wat anders dan moet je gebruik maken van iets als asio of kernelstreaming.

Klikjes zou je misschien weg kunnen krijgen door een zeer korte fade-in/out te gebruiken. Ik zal vanavond kijken of ik wat kan testen met klikjes. Volgens mij als je hard schakelt tussen tracks (de andere starten wanneer de ene nog draait) heb je altijd wel een klein tikje. Maar dat is wellicht weg te halen met een korte fade.

Je kunt op jouw computer nog eventueel kijken of een andere usb-poort beter werkt.

morca

andere usb heb ik al geprobeerd,het schijfje gedraaid wat erbij zat is die foutmelding ook weg bij het laden vd asio.
hij deed het gisteren en poos goed ,en opeens net voor het slapen druk ik een paar nr door en hup weer fout.

Maar begrijp ik je goed,jouw window,s 7 kan wel 192 uitsturen via de window,s mixer,dan is dat mijn oplossing denk ik.