Marco,s Ht stereo living,mijn akoestische avontuur.

Started by morca, October 17, 2010, 18:21:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ralf67

Leuk als in een DJ setje, maar even serieus.

Met analoge Eq de boel corrigeren ?

Je doet dat dus nu puur op het gehoor .

Koop gewoon een Arcam of de x7200, en je bent helemaal bij met de modernste formaten.

morca

 DJ setje hahaha.
Je bent altijd denigrerend over mijn set geweest.
Vanaf dag 1.
Dit slaat als een tang op een varken wat je zegt.
Kijk ff naar me denons. High end power amps.
En jij zegt disco setje
Lachwekkend persoon ben je  ;D

Nee ik meet ook.

Up to date met een dsp processor  bedoel je.
Die een randje aan het geluid  geeft.

De subs corrigeer je ook altijd op oor beter af bij problemen.
Dat jij zweert mij adsy is leuk.

Maar ik lees vd experts  op dsp gebied op het forum dat hun ook op oor finetunen.
Maar goed als je dat niet kan houd het op ;D

Daarbij klinkt makkelijk koop ff die nieuwe receiver.
Ik ben afgekeurd Ralf. Dat gaat niet zo makkelijk  meer jammer genoeg.

Valt me wel op dat jij zonder vergelijking of m&g altijd al weet te vertellen dat mijn set echt slecht is.
Me subs zijn niet goed. Daar begon het mee ooit.

Koop zelf een goeie EV en pre.
Dan mag je jouw disco ampje met mijne vergelijken :)

Ralf67

#2427
Je hebt het over Audessey XT , welke je nu niet gebruikt.

Ik heb het over XT32 en corrigeer maar tot 400 hz middels de App.

Werkt prima, en zeker beter dan een DJ set up.

Je vraagt om meningen van anderen , zo denk ik erover. 8)


Edit, maar ieder zijn ding toch ?

scrutinizer

#2428
Quote from: Ralf67 on June  8, 2019, 16:01:02



Edit, maar ieder zijn ding toch ?

Niemand luistert naar wat Marco zegt of wat zijn vraag inhoud......... :notify:

:popcorn:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

fluissie

#2429
 je begint zelf het 1 en ander te vragen naar een andere amp/ receiver omdat het beter kan

Ik ben het met Ralf eens en voel je toch is niet zo aangevallen man  :yinyang:

Koop nou maar die mooie arcam of Denon en ja je huidge pre is gewoon sterk verouderd en nee ik zeg niet dat je oude meuk heb voordat we dat weer gaan krijgen

fluissie

#2430
 :sneaky2:
Quote from: morca on June  8, 2019, 15:54:50
Kijk ff naar me denons. High end power amps

Koop zelf een goeie EV en pre.
Dan mag je jouw disco ampje met mijne vergelijken :)

Dit dus ... Als anderen je adviseren of hun mening geven
Heb je zelf het allerbeste en moet de rest zijn mond houden

Ralf67

Disco setje slaat puur op die Kenwood Equalizer ( x3 ?)

Over de rest van je set ben jezelf niet geheel tevreden, zo geef je aan.

Je vraagt om advies en meningen van anderen.

Jammer weer.

scrutinizer

#2432
Quote from: RalphH on June  8, 2019, 01:08:39
Volgens mij is het gros van de roomcorrectiegebruikers hier t er wel over eens dat roomcorrectie/dsp boven de 400 hz, niet ideaal is. Aangezien je de Audyssey (die volgens mij meer doet dan enkel eq/peq) op je 8003 niet naar wens aan kunt passen en die dus het gehele bereik corrigeert/vlak trekt (veel breedbandiger en "nauwkeuriger" dan een handmatige "oude" eq) zal je bevinding ongetwijfeld kloppen.

Om daarmee maar gelijk alle roomcorrectiesystemen naar de prullenbak te verwijzen, lijkt mij wat ver gaan.
Dat gezegd hebbende..., uiteindelijk is t is maar net wat jij lekker vindt klinken.

Scrut zou zeggen: "whatever floats your boat" ;)

En zo is het ook, Ralph. ;)

Gezien de algoritmes geschreven zijn er vele die op een ander z'n kompas varen ..... :notify:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

morca

Quote from: fluissie on June  8, 2019, 16:46:04
je begint zelf het 1 en ander te vragen naar een andere amp/ receiver omdat het beter kan

Ik ben het met Ralf eens en voel je toch is niet zo aangevallen man  :yinyang:

Koop nou maar die mooie arcam of Denon en ja je huidge pre is gewoon sterk verouderd en nee ik zeg niet dat je oude meuk heb voordat we dat weer gaan krijgen
Ik voel me niet aangevallen :)
En idd die pre is verouderd. Dat mag je zeker zeggen.

morca

Quote from: Ralf67 on June  8, 2019, 17:21:37
Disco setje slaat puur op die Kenwood Equalizer ( x3 ?)

Over de rest van je set ben jezelf niet geheel tevreden, zo geef je aan.

Je vraagt om advies en meningen van anderen.

Jammer weer.
Ok duidelijk :thumbs-up:

Advies word ook op prijs gesteld.

Over de set ben ik zeer tevreden.
Alleen de pre niet  ;)
Al hij niet slecht klinkt nu met die audiophile  disco equalizer  ;D


scrutinizer

Quote from: morca on June  8, 2019, 19:11:03
Ik stelde een intressante vraag eerder.
Jammer genoeg  nog geen electro technicus die dat even toelicht

Bij toelichting hebben beide hun voors en tegens, Marco.
Hetgeen je beleving stimuleert in positieve zin is 'king'. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

morca

Quote from: scrutinizer on June  8, 2019, 19:15:06
Bij toelichting hebben beide hun voors en tegens, Marco.
Hetgeen je beleving stimuleert in positieve zin is 'king'. ;)
Daar ben ik me van bewust Scrut ;D
Ik vraag me alleen af wat de voor en tegendelen zijn van ouderwetse eq.
Ruis word vaak genoemd.

Ruis werd ook door een paar ooms van me genoemd ,in die tijd dat ik hem kocht.
Maar na luisteren prefereerde ze toch met eq.
De ruis is te zacht TOV signaal vonden ze.
Het is geen Yoko  :D

Tabcam

Sowieso zal elke eq/ruimtecorrectie altijd beter klinken dan een ruimte/set met een flinke basboost. Hangt wel van af van het nummer natuurlijk, geen bas, geen basboost :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Witalik

Quote from: morca on June  8, 2019, 00:53:24
Idd dankjewel  :thumbs-up:
Ik kan me vergissen,maar volgens mij was het een opmerking van jouw die me ook opviel tov dsp toepassen.
Correct me if iam wrong  ;D





Heren electronicus hier.Zoals Jossie ed.
Hoe werkt een ouderwetse eq?

De nieuwere dsp/processor(adsy minidsp ed)zorgt voor vertraging, en een ouderwetse equalizer niet?

Want dat is iets wat ik me echt afvraag.
Zou intressant zijn als iemand hier technisch wat uitleg geeft omtrent mijn vraag,
De ouderwetse EQ heeft geen processor zoals een dsp denk ik.
Ook geen begrenzing bv met hires bestanden ivm omzetten in de dsp......
Dan zou het beter zijn via ouderwetse EQ te werken ,helemaal geen omzetting.

Ik ben erg benieuwd als ik de eerste film ga kijken hoe dat klinkt,met de sub,s ook via de GE7030.

Me kastje word vol,ik weet niet goed waar alles te passen  :clapping:
Zal er wel gaaf uitzien ook 3 eq,s met zulke mooie display,s,weer eens wat anders om naar te kijken  ::)

Technische uitleg kan je toch het hele internet mee af zoeken ?

https://iconcollective.com/digital-vs-analog-modeled-eqs/

Zoveel info denk ik dat je niet in 1 dag kan lezen :-)  Maar wat het lekkerste klink is toch persoonlijk. Gemak van DSP zou toch voorkeur hebben als deze goed werkt. Alles is gelijk klaar en je hoeft dan niet 3 apparaten te gebruiken. Maar alles in 1 :-)  Misschien kan je eens vragen of iemand met XT32 een demo kan geven bijvoorbeeld.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

jossie

Aardig dat je om mijn commentaar vraagt Morca, er zijn uiteraard wel meer mensen die een goed antwoord geven. Niettemin, omdat je het zo vraagt...

Er is weinig nieuws onder de zon hoor!

Analoog moet een correctie circuit uiteraard vast op één punt werken (ook al is het een parametrische sectie), dat is een nieuwe welkome vrijheid bij de digitale versies van grafische en parametrische EQ, je kunt er vaak zoveel gebruiken als je nodig hebt en precies afstellen. Voor de helderheid, technisch is er eigenlijk dus geen verschil, dezelfde wiskunde wordt gebruikt om het resultaat te bereiken.

Met een goede analoge eq is ruis geen issue, zeker niet als je de headroom in ogenschouw neemt die je bij digitale eq's meestal niet hebt.

Vertraging is ook wat mij betreft geen punt (is er niet/nauwelijks/niet van invloed).

Digitaal is er wél een optie bijgekomen die we analoog niet hadden: correcties in de tijd. Digitaal kunnen we op de luisterpositie (desgewenst) bv de eerste reflectie compleet wegrekenen.

De eerste (digitale) versies van Audessey waren echter gewoon een nagebouwde analoge octaafband equaliser. Dat is in de tijd steeds verder verbeterd maar of Audessey  nu ook correctie in de tijd uit kan voeren (of voert) weet ik eigenlijk niet...

Alle fancy systemen zoals Dirac voeren eigenlijk alleen maar correctie in de tijd uit en combineren dat soms met peq filters om met minder rekenkracht toe te kunnen.

Samenvattend... doe lekker wat je fijn vind klinken, EQ is sowieso een lapmiddel maar tegenwoordig op één vaste luisterpositie is correctie in de tijd een onovertroffen hulpmiddel.

Als ik moet kiezen tussen je Kenwood of de 'normale' simpele mididsp is laatste toch mijn favoriet, ook met z'n hebbelijkheden.
Omni !

morca

Dank voor je uitleg.
Als ik je goed begrijp zorgt de ouderwetse eq niet voor vertraging ,zoals een minidsp zonder dirac of adsy wel doet ?

Uitleg was naar meer mensen gericht.
Maaar gezien je naamsbekendheid noemde ik jouw ;D

chansig

Op AF ook een soortgelijk topic... :D :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

#2443
Quote from: morca on June  9, 2019, 17:59:46
Dank voor je uitleg.
Als ik je goed begrijp zorgt de ouderwetse eq niet voor vertraging ,zoals een minidsp zonder dirac of adsy wel doet ?


Nee, beide niet. Echter de nieuwere digitale systemen (dirac in iedergeval) kunnen juist, wanneer dat gewenst is, tijdscorrectie toepassen om bijv reflecties "weg te rekenen". Een voordeel dus tov oudere systemen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Quote from: morca on June  9, 2019, 17:59:46
Dank voor je uitleg.
Als ik je goed begrijp zorgt de ouderwetse eq niet voor vertraging ,zoals een minidsp zonder dirac of adsy wel doet ?

Uitleg was naar meer mensen gericht.
Maaar gezien je naamsbekendheid noemde ik jouw ;D

Een ouderwetse eq geeft geen vertaging. Een nieuwerwetse simpele minidsp geeft ook géén vertraging.
Omni !

Dirk

correct me if I'm wrong, maar...élke DSP heeft toch een zekere latency cq vertraging?

da's een gevolg vh feit dat het signaal digitaal bewerkt wordt, wat afhankelijk vd gebruikte hard- en software ook nog kan variëren als gevolg van wat je precies met de DSP wijzigt (da's bvb zeer goed te zien bij een Trinnov, waar je de latency kan uitlezen en die wijzigt zichtbaar als je krachtiger corrigeert of bvb ook crossovers implementeert bovenop de normale correcties).

dat die vertraging zoals je stelt niet van belang is (zolang je alle signalen door dezelfde DSP laat bewerken) is een tweede, maar zeggen dat er geen vertraging is lijkt me wat te kort door de bocht, niet?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Tabcam

Het hangt (sterk) van het filter af. De meeste filters kunnen binnen de tijd die een AV-receiver heeft om hdmi te synchronizeren berekend worden. Dat moet wel, anders zou de rekentijd oplopen. Sommige filters hebben echter meer data nodig. Dat kan soms tot een seconde oplopen. Als je het beeld vertraagt is er geen probleem. Alleen de bedienimg kan dan traag aanvoelen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Quote from: jossie on June  9, 2019, 19:51:53
Een ouderwetse eq geeft geen vertaging.
Dankje voor je uitleg Jossie,stel ik zeer op prijs  :thumbs-up:,
dat was dus wat ik ook dacht(te horen).



Quote from: Dynky on June  9, 2019, 20:07:32
correct me if I'm wrong, maar...élke DSP heeft toch een zekere latency cq vertraging?

da's een gevolg vh feit dat het signaal digitaal bewerkt wordt, wat afhankelijk vd gebruikte hard- en software ook nog kan variëren als gevolg van wat je precies met de DSP wijzigt (da's bvb zeer goed te zien bij een Trinnov, waar je de latency kan uitlezen en die wijzigt zichtbaar als je krachtiger corrigeert of bvb ook crossovers implementeert bovenop de normale correcties).

dat die vertraging zoals je stelt niet van belang is (zolang je alle signalen door dezelfde DSP laat bewerken) is een tweede, maar zeggen dat er geen vertraging is lijkt me wat te kort door de bocht, niet?
Die vertraging word vaak als reden genoemd door puristen het niet toe te passen.
En de komst trinnov en dirac geeft wel aan dat de oude dsp,s zonder timing correctie 'iets' aan het geluid afdoet.
Dus niet alleen dempt of boost,maar vertraagt in die gebieden waar je regelt.


Quote from: TabCam on June  9, 2019, 20:18:42
Het hangt (sterk) van het filter af. De meeste filters kunnen binnen de tijd die een AV-receiver heeft om hdmi te synchronizeren berekend worden. Dat moet wel, anders zou de rekentijd oplopen. Sommige filters hebben echter meer data nodig. Dat kan soms tot een seconde oplopen. Als je het beeld vertraagt is er geen probleem. Alleen de bedienimg kan dan traag aanvoelen.
De hdmi corrigeert niet in timing aan adsy denk ik, wat dirac en trinnov doen met de timing is anders lijkt me
Correct me if iam wrong  ;D

Ralf67

Leuk allemaal, maar stel je hebt een piek op 67 hz.

Die corrigeer je dan door de 64 hz band bv -5db te zetten ?

Totaal onnauwkeurig toch.

RalphH

Quote from: morca on June  9, 2019, 20:37:22
Die vertraging word vaak als reden genoemd door puristen het niet toe te passen.
En de komst trinnov en dirac geeft wel aan dat de oude dsp,s zonder timing correctie 'iets' aan het geluid afdoet.
Dus niet alleen dempt of boost,maar vertraagt in die gebieden waar je regelt.


Ik denk niet dat die conclusie klopt, mede gezien Jos zijn uitkeg.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer