Marco,s Ht stereo living,mijn akoestische avontuur.

Started by morca, October 17, 2010, 18:21:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb veel Bower en Wilkens speakers gehad en inderdaad is de klank wel steeds beter geworden
.
Ik heb nu nog steeds lol van de CM4 als rear-centers met dedicated sub ondersteuning voor 7.1 materiaal  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

DofN

Quote from: scoc on December 22, 2015, 15:40:33
@DoorofNight: Ik heb gezien dat je bij Hifi Corner in Antwerpen bent langs geweest? Als je wil horen wat er kan in een 2.2 met Lyngdorf en hoe je dit het beste kan afregelen met Roomperfect dan is dat wel de juiste plek  ;D Ik heb daar ook mijn hele set gekocht en in stukjes opgebouwd en speel in een 2.2 met een paartje JL Audio E112's in combinatie met B&W 804D3's. Als je met een Lyngdorf en Roomperfect speelt heb je niet zo heel veel voordeel om naar de Fathom reeks te gaan want die Aro DSP roomcorrectie van JL heb je dan niet nodig. Natuurlijk is een Fathom nog beter van build etc. maar de E reeks leunt dicht aan bij de Fathom V1 (V2 heb ik nog niet gehoord).

Mooie apparatuur heb je! Hoe is je luisterruimte? Ik onderzoek momenteel de mogelijkheden voor de E112's of andere hoogkwalitatieve subs: maar ik moet ze eerst thuis horen... Grote kans dat ik ze bij Hificorner goed vond klinken omdat de ruimte beter/anders was of de Lyngdorf beter stond ingeregeld.

Eventueel gooi ik er een DiracMiniDSP tussen.. Ik weet niet of ik het wil laten inregelen door HifiCorner omdat ze een andere filosofie hebben dan ik: hoge crossover en beide subs achter de LS: dit heb ik geprobeerd maar ik krijg dan geen mooie vlakke frequentierespons.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software


DofN

Quote from: morca on December 22, 2015, 18:28:43
Als die 2 plekken nu de beste response geven doen de JL ,s het ook op die plekken het beste denk ik.
Inregelen ken je wel mensen voor denk ik  ;)

Inregelen en plaatsen kan ik inmiddels zelf :) Heb goed gekeken hoe de deskundigen het doen en kan zelf meten/bijsturen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

scoc

Inderdaad de inregeling die men bij Hifi Corner Antwerpen doet is met een hoge crossover. Bij mij bvb. op 95Hz. Ik vond dit in het begin ook wat eigenaardig maar uiteindelijk gaat het erom hoe het klinkt. De andere methode om de subs enkel te laten meespelen wanneer de speaker er zogezegd mee ophoud is volgens mij niet de juiste methode. Een subwoofer met zijn dedicated driver en versterker is nu eenmaal veel beter geschikt om alles onder de 80 of 100hz weer te geven dan een groot deel van de speakers. De midrange en het hoog zitten daar toch boven. Hierdoor moet je versterker ook aanzienlijk minder power leveren aan de speakers en dan is de 2 x 80w van de Lyngdorf meer dan voldoende.

In die optiek had ik perfect kunnen gaan voor de monitors (B&W 805's) maar ik heb het niet zo voor monitors omdat dat dat er altijd zo fragiel uitziet op die speakerstand en uiteindelijk evenveel plaats inneemt als een vloerstaander  ;D

En wat mijn ruimte betreft ... deze set staat in mijn woonkamer en is verre van ideaal met o.a een trap naar het 2de wat voor de nodige galm zorgt. Omdat Lyngdorf ook aan galm niks kan doen is heb ik na de Lyngdorf mijn ruimte nog behandeld met Vivoustic panelen om te dempen en de galm binnen de perken te houden. Deze panelen heb ik achter mijn subs staan en ook aan de muur tegenover de speakers en subs (waar de trap naar het 2de gaat). Zonder subs zit ik nu aan een Roomperfect correctie van 10%.

Maar ik heb het gevoel dat ik een beetje iemand zijn thread aan het hijacken ben.  ;D
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

morca

Quote from: doorofnight on December 22, 2015, 18:57:10
Inregelen en plaatsen kan ik inmiddels zelf :) Heb goed gekeken hoe de deskundigen het doen en kan zelf meten/bijsturen.
Ik vermoede al zoiets  ;D
Goed bezig dan Abel, plaatsing en afstelling is de sleutel om je set optimaal te gebruiken.

Die sleutel heb je iig binnen  ;D :thumbs-up:

morca

Quote from: scoc on December 22, 2015, 19:02:23
Inderdaad de inregeling die men bij Hifocorner Antwerpen doet is met een hoge crossover. Bij mij bvb. op 95Hz. Ik vond dit in het begin ook wat eigenaardig maar uiteindelijk gaat het erom hoe het klinkt. De andere methode om de subs enkel te laten meespelen wanneer de speaker er zogezegd mee ophoud is volgens mij niet de juiste methode. Een subwoofer met zijn dedicated driver en versterker is nu eenmaal veel beter geschikt om alles onder de 80 of 100hz weer te geven dan een groot deel van de speakers. De midrange en het hoog zitten daar toch boven. Hierdoor moet je versterker ook aanzienlijk minder power leveren aan de speakers en dan is de 2 x 80w van de Lyngdorf meer dan voldoende.

In die optiek had ik perfect kunnen gaan voor de monitors (B&W 805's) maar ik heb het niet zo voor monitors omdat dat dat er altijd zo fragiel uitziet op die speakerstand en uiteindelijk evenveel plaats inneemt als een vloerstaander  ;D

En wat mijn ruimte betreft ... deze set staat in mijn woonkamer en is verre van ideaal met o.a een trap naar het 2de wat voor de nodige galm zorgt. Omdat Lyngdorf ook aan galm niks kan doen is heb ik na de Lyngdorf mijn ruimte nog behandeld met Vivoustic panelen om te dempen en de galm binnen de perken te houden. Deze panelen heb ik achter mijn subs staan en ook aan de muur tegenover de speakers en subs (waar de trap naar het 2de gaat). Zonder subs zit ik nu aan een Roomperfect correctie van 10%.

Maar ik heb het gevoel dat ik een beetje iemand zijn thead aan het hijacken ben.  ;D
Geeft niks hoor.
Je post dingen die mij ook interesseren  ;)

PS met panelen van je de reflectie op niet de galm
Ik sprak ook vaak over galm ,maar we hebben het eigenlijk over reflecties.

Heb je veel voordeel van je panelen ?
Kan je het verschil goed horen .

DofN

Doe je goed SCOC, ik heb ook fysieke maatregelen getroffen tegen reflecties.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

scoc

De panelen hangen er intussen 9 maanden of zo dus het is niet meer zo eenvoudig om te vergelijken natuurlijk. Maar het verschil was toch aanzienlijk en ik heb het ook laten nameten en ik denk dat ik voor het merendeel van de frequenties aan een gemiddelde reverb zat van 0,5-0,6 sec na de panelen met uitzondering van de allerlaagste frequenties van rond de 30Hz waar deze toch nog wat hoger zat. Voor de panelen had ik gemiddeld een reverb van 0,9 sec. Maar uiteindelijk moet het nog een woonkamer blijven en ik wou niet nog eens gaan werken met basstraps. Ook omdat ik daar niet echt de plaats voor heb. Wat ik nu heb is een goed compromis wat er nog mogelijk is binnen een woonkamer zonder teveel visuele impact.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

morca

Quote from: VTEC_genieter on August 21, 2014, 17:59:51
Ziet er serieus uit  :)
Moet ook goed klinken  O0

Wacht maar totdat je de jaarafrekening krijgt van je energiebedrijf haha!  :police:
Toevallig zit ik terug te lezen en zie deze.
Vreemd genoeg ong net zoveel kw gebruikt als voorgaande jaren........
Vind ik vreemd aangezien er 2 Denon eindblokken bijstaan,en een hypex DS4 en nog een class D van 135 watt

morca

Quote from: thebest106 on August 21, 2014, 21:47:43
Wow mooi eindversterkers :wub:
Zijn de Denons nog recentelijk van een servicebeurt voorzien? anders misschien de neutral point voltage en de idling current eens nakijken en mogelijk aanpassen volgens de service manual. Want ik neem aan dat het een klasse A betreft?, en die moet echt wel wat warmte produceren.
En ze zijn nog niet open geweest omdat ze goed blijven spelen.
Maar ik denk dat het klasse B betreft,zal nog eens wat opzoeken.

morca

Quote from: morca on December 22, 2015, 23:51:17
En ze zijn nog niet open geweest omdat ze goed blijven spelen.
Maar ik denk dat het klasse B betreft,zal nog eens wat opzoeken.

Denon POA-6600 - Amplifiers - 260 Watt Mono Optical Class A Power Amp (1989-1991)

Het is dus wel klasse A.....
Dan moet ik eens wat info opzoeken hoe en waar in de amp die bias in te stellen.
En te meten.
Youtube staan vaak goeie filmpjes.

260 watt rms power klasse A....... binnen kort nog maar eens op zolder rommelen of ik nog meer vind  :clapping:

morca

Nou heb ik ook een scoop nodig volgens de service manual om de vervorming na te meten.
EN het is me nog niet helemaal duidelijk waar ze meten in die manual.....

Former member 78

Ze leveren nooit 260 watt klasse A ;)
Een heel klein deel wel, maar nooit de volle 100% ;D


morca

Vandaag even een RCA splitter gehaald.
De inuke stuurt de gesloten subs aan , en 1 Hypex de gepoorte.
Ik heb nog een DS 4 liggen,en ga beide ds4 op de gesloten subs aansluiten .
En de inuke met 1 kanaal op de gepoorte sub.

Idee is dat de hypexen stabieler zijn en me gesloten subs nog wat strakker gaan spelen .
Plus dat de gepoorte vaak alleen met film aanstaat en maar een fractie van het vermogen vd DS 4 gebruikt.
Die kan het goed genoeg af voor film op de inuke denk ik.

Moet na het omsluiten wel alles overnieuw inmeten en afstellen en finetunen daarna......
Alles bij elkaar weet wat werk  ;D

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Idd het loont wel,maar de huiskamer is iets meer finetunen als het boven was.
Maar goed we doen het idd zelf,en als je dan zit te genieten als het klaar is ,is de pret dubbel  ;D

morca

Zo me eerste goeie voornemen uitgevoerd.
Ik was om half 2 thuis
De hypexen staan nu op de gesloten sub.s,en de inuke op de gepoorte.
Welterusten nu eerst slapen  ;D

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Krijg zo nieuwjaars visite vanavond misschien.
Denk vd week inmeten.

En de gepoorte sub even checken,ik heb de Inuke eraan gehangen maar hoor nog niks  :huh2:
Maar dat zal wel een klein dingetje zijn

morca

#1496
Ik heb de dsp setting vd Inuke in de 1124 ingevoerd.
Bandwide enzo komt niet overheen,maar heb even wat getest en het lijkt en al redelijk op.
Moest even snel krijg zo visite ,nog geen tijd om te meten.

Ben wel benieuwd waarom me Inuke geen geluid aan de gepoorte sub geeft......
Word weer even zoeken denk ik.



Oh ja me ADSY mic ligt bij een maatje,denk zal de levels en de afstand even overnieuw inmeten  :(

morca

Dsp instelling gekopieerd en op oor bijgesteld .
Klinkt al best goed zonder te meten al beter en meer gelaagd gaan .
Daar was de inuke toch stuk slechter in,de bas klonk dat meer veranderd.
Bij rap r&_b zet hij veel strakker de bas aan ,en maakt hem dan ook mooier af .
De inuke was ook meer regelwerk,deze spelen uit zichzelf al rustiger en detail rijker.
Ander raar iets de inuke gaf een hele smalle piek /boost op 20 Hz van wel 8 DB, die is met de hypexen verdwenen.
Zo even genieten en morgen meten denk ik.

RalphH

Al weer lekker bezig zo op de eerste dag van t nieuwe jaar en ook nog met verbetering. :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

DofN

Acht dB is wel veel voor een versterker om daar opeens te boosten. Is het niet gewoon een kamerdingetje?


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software