acoustisch transperante stof

Started by jaco, October 13, 2010, 22:09:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

Ik ben op zoek naar alternatieven voor acoustisch transperante stof.

GOM (Guilford Of Maine) is een bekende producent in Amerika. Als ik op AVSforum kijk is FR701 het standaard te gebuiken materiaal

Hier in Nederland kan ik bijvoorbeeld wel Vilt van Nevima kopen, maar daarvan zijn weinig gegvens bekend over de eigenschappen. Verder is het ook flink duurder, al hangt dat weer af van de transport en invoer kosten natuurlijk als je vergelijkt met GOM uit de USA.

Iemand een goed alternatief ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Een linnen? Dat is goed akoestisch transparant.

Groet,

Bjorn

AbZ

kijk even in dit topic:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104088.0

en dan vooral naar de info van Eric Desart.

CoSo


hifihenk

Akoestisch transparante stoffen:


  • kaasdoek
  • jute
  • hessian
  • trevira

In het algemeen kun je stellen: als je er relatief makkelijk doorheen kunt ademen kun je het gebruiken voor absorptie panelen enz.

My 2 cents...
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

AbZ

Quote from: CoSo on October 14, 2010, 08:40:33
zijn eigen topic  ;)
Oeps, even niet op gelet  :D
maar had dan ook niet verwacht dat de vraag door dezelfde TS herhaald zou worden,
of het verschil in vraagstelling ontgaat mij  :unsure:

jaco

Tja ik wil goedkoop mijn diffusie en absorbite afdekken met een stof die de kleur wit erachter tegenhoud.
In die andere thread is me dat duidelijk geworden. Blaastest voor stof, en als dat goed gaat is het goed genoeg om absorbitie panelen af te dekken.

Voor de voorzetwand wil ik echter een materiaal wat zo liniair mogelijk acoustisch transperant is.
Dit voornamelijk omdat het voor luidsprekers langs komt, en dan wil ik geen verschillende demping bij verschillende frequenties.

Een van de linken uit die andere thread is wel mooi, daar staan althans grafiekjes:
http://www.akustikstoff.com/xtcommerce/index.php/cat/c1_Akustikstoff-schwarz.html/XTCsid/08e3bd661feed33d6bf020315afc8bf9
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Niet actief

Quote from: jaco on October 14, 2010, 15:32:26Tja ik wil goedkoop mijn diffusie en absorbite afdekken met een stof die de kleur wit erachter tegenhoud.
Diffuserpanelen nooit direct bespannen met stof, Jaco.
Je mag wel op tenminste 5cm voor de diffuserpanelen stof aanbrengen, maar niet OP de voorzijde van het paneel. Daar zou je spijt van gaan krijgen, want het brengt sterke selectieve absorptie met zich mee.

Quote from: jaco on October 14, 2010, 15:32:26Voor de voorzetwand wil ik echter een materiaal wat zo liniair mogelijk acoustisch transperant is.
Dit voornamelijk omdat het voor luidsprekers langs komt, en dan wil ik geen verschillende demping bij verschillende frequenties.
Elke stof gaat geluid tegenhouden. Afhankelijk van hoe hoog je de lat legt kan dit belangrijk zijn. Ik heb dit in mijn vorige woonruimte gedaan en ben er vrij snel op teruggekomen, ook al was het zogenaamd akoestisch transparante stof.
Ik kan me voorstellen dat het meevalt, vooral in het begin, maar als je een tijdje luistert en het geluid goed leert kennen hoor je het wanneer je de stof zou weghalen...
Misschien is het voor filmgeluid iets minder kritisch als bij compromisloos stereo, maar toch!

AbZ

Quote from: ThingMan on October 14, 2010, 17:23:59
Diffuserpanelen nooit direct bespannen met stof, Jaco.
[...]
Elke stof gaat geluid tegenhouden.

Dat dacht ik eigenlijk ook altijd, maar is luidsprekerstof ook geen optie?

jaco

Ik kan wel 10 cm ervoor het aanbrengen, dat is niet zo'n probleem.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Niet actief

Quote from: AbZ on October 14, 2010, 17:29:17Dat dacht ik eigenlijk ook altijd, maar is luidsprekerstof ook geen optie?
Jawel, dat is een van de beste opties, maar toch zul je in een goede opstelling een subtiel maar betekenisvol verschil kunnen horen tussen luidsprekers met en zonder doekje ervoor. En de ene luidsprekerstof is de andere niet.

Niet actief

#11
Quote from: jaco on October 14, 2010, 17:39:36Ik kan wel 10 cm ervoor het aanbrengen, dat is niet zo'n probleem.

Dat zou ik dan met de diffuserpanelen zeker doen, Jaco!
Vanzelfsprekend geldt die raad niet voor absorptiepanelen; die mag je best strak bespannen met stof.

Wat ook kan is wat RPG met hun "abfusor" doet... Dat is veel werk en eerlijk gezegd is het een beetje onzinnig, want je wil dat een diffuser juist krachtig reflecteert en niet absorbeert.