HuiskamerHTset

Started by WimB, October 9, 2010, 20:48:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WimB

Na een tijdje nadenken en diverse adviezen van forumleden toch maar de knoop doorgehakt en na 5 jaar hier rondkijken een eigen topic gestart.

Zal me eerst even voorstellen, ik ben Wim, een bijna 40-er uit Arnhem, werkzaam in de Civiele Techniek en vanaf jongs af aan al redelijk in muziek, films en apparatuur geïnteresseerd.
Het apparatuur verhaal begon ooit voor mij doordat er twee elektronica en hifi zaken dicht in de buurt van waar ik woonde zaten.
Hobo Hifi was destijds (ca. 25 jaar geleden) de winkel met de mooiste, maar helaas ook de meest onbetaalbare producten van de twee.
Ik begon dus in die tijd met een stapje lager, maar voor mij wel betaalbaar in de vorm van Akai, Philips en Jamo die in die tijd overigens best behoorlijke producten maakten.
Na een aantal jaren van kleine upgrades, veel luisteren bij winkels en beursbezoek daalde mijn interesse in puur de apparatuur wat en telde voor mij meer het genieten van de muziek en films zonder dat geüpgraded.

Dat duurde alleen slechts een tijdje (blijft toch een soort virus), want nadat ik mijn opleiding had afgemaakt en op mezelf was gaan wonen begon het toch weer te kriebelen en heb de nodige nieuwe spullen aangeschaft. Ik het toen o.a. een Samsung breedbeeld tv aangeschaft (was net goed en wel op de markt) een NAD receiver en cd speler, pioneer DVD/LD speler en ASW speakers en de nodige kabels om het beter te laten klinken. Daar was ik naar mijn idee voor een flinke tijd weer mee klaar, maar door beursbezoek bleef de interesse in apparatuur altijd wel aanwezig. Neemt niet weg dat ik in die tijd wel gewoon genoot van de muziek en films.

Nadat ik een jaar of 6 geleden voor het eerst in contact kwam met dit forum en na een jaar als gast te hebben gekeken mij had aangemeld sloeg de wil om weer te veranderen toe en ben via tweedehands en nieuw aankopen de afgelopen jaren mijn set gaan veranderen tot wat het nu is, een leuke huiskamerset voor muziek en films.
Tot zover mijn beknopte HiFi- en HT-geschiedenis.


Mijn huidige set bestaat uit:

Het centrum:
HT-Versterker: Denon AVC-A1SE (met SR upgrade);

Bronnen:
BlueRay speler: Oppo BDP-83SE;
DVD/LD speler: Pioneer DVL-909;
CD speler: NAD 524i;Overleden. De Oppo neemt nu ook t CD gedeelte voor zijn rekening.
Platenspeler: Rega Planner3;
Cassettedeck: Akai HX-A451W (bijna 30 jaar oud dus je mag over vintage spreken ;));
Tuner: Onkyo T-4355;

Luidsprekers:
Voor: ASW Cantius IV;
Center: ASW Cantius III CS;
Surround: ASW Delta Sigma dipool;
Subwoofer: BK XXLS 400FF;

Beeld:
TV: Panasonic TH-42PV70 plasma;
Beamer: Epson TW700;

Kabels:
Diversen waaronder: Vd Hul, Nordost, Monster, Profigold, Oehlbach, AudioQuest, ViaBlue, HQ, Hirschmann, Lapp, Isotek, Inakustik, Kimber Kable.

Upgrades/aanvullingen:
Op korte termijn nog wat kabelupgrades en aanvullingen.
Een nieuwe platenspeler (de huidige is kapot).
Een mediaspeler of HTPC om te streamen.

Nieuwe aanwinsten:
Luidsprekerkabels van Kimber, type 4PR van HIFIsupply met nu LOK pluggen erop van Erik en een Aurolex Subdude van RA SUBS.

Foto's van de oude situatie:
(Foto's met een telefoon, dus niet super strak helaas.)



De sub staat nu een beetje raar voor de center omdat ik tijdelijk een Auralexplaat eronder heb liggen die ik van Erik heb geleend om te kijken of dit veranderingen/verbeteringen oplevert aan het geluid van de sub.



De set op DIY rekken bestaande uit allerlei onderdelen van andere rekken en tafels e.d.



WimB

Mensen,

Ik heb kortgeleden een set W&M LS02 speakerkabels aangeschaft. Een mooie kamer met een mooi geluidsbeeld alleen matchen ze door hun laagweergave niet met mijn speakers. Deze geven van zichzelf al veel laag en opgeteld is dit echt teveel van het goede voor mijn woonkamer.
Hierbij de vraag of iemand eventueel alternatieven heeft van kabels met minder laag en meer controle op het laag?
Heb ondertussen een alternatief in de vorm van ViaBlue SC2 gekregen, wie heeft hier ervaring mee of heeft hier iemand een beter alternatief voor ongeveer hetzelfde budget (150-250 euro voor 3 meter afgemonteerd). Is de AudioQuest type 4 bijv. een alternatief?

Alvast bedankt.

yorkie13

En wat is je ervaring met de Auralex onder de xxls400 subwoofer ?

wel lekker veel ruimte om de luidsprekers zo, geen meubel of dressoir ertussen.
Komt het geluid zeker positief ten goede.

WimB

Ervaring met de Auralex is wel goed. Laag dendert niet zo over de vloer en de meubels trillen ook niet meer zo.
Geluidsbeeld is zo idd beter als met een meubel ertussen. Het geluid "plakt" anders zo aan de speakers. Nu is het beeld meer vanuit het midden, homogeen.

yorkie13

Nu kijken of je de center iets hoget kan plaatsen zodat je een Auralex Subdude onder de xxls400 kan plaatsen en
deze weer verder naar achter kan plaatsen

Mijn ervaringen met de subdude zijn ook positief, alleen vind ik ze niet mooi.

Etiennevh

Mooie Set! Ik heb zelf 2 SB's van ASW, de Opus M-line. Hele fijne speakertjes moet ik zeggen..

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

CoSo

Quote from: RA SUBS on October 23, 2010, 16:58:17
Nu kijken of je de center iets hoget kan plaatsen zodat je een Auralex Subdude onder de xxls400 kan plaatsen en
deze weer verder naar achter kan plaatsen

Mijn ervaringen met de subdude zijn ook positief, alleen vind ik ze niet mooi.
Vind de SubDude mooier dan de Gramma, vooral de HD.

Denk ook dat het een stuk mooier staat als de sub iets naar achter kan, Mooie set.


WimB

De sub stond in eerste instantie onder de center, maar moet nu de hoogte van de tv en de center aanpassen om de sub met een plaat eronder kwijt te raken. Gaat gebeuren als ik de muur heb geschilderd, want dan kan ik alles aanpassen.

Bij mijn kabelvraag komt eigenlijk nog een aanvulling. Wel of niet afmonteren met pluggen is de vraag. Heb tot nu toe altijd met blank draad gewerkt bij mijn speakerkabels en sommige zeggen dat dit eigenlijk een betere oplossing is (geen extra verbindingen in de lijn). Klopt dit of zijn pluggen juist beter?

WimB

Ik heb wat schilderwerk gedaan om de contrast wat te verbeteren en de opstelling wat veranderd. Een ombouw om het rolscherm aangebracht en de tv wat hoger gehangen zodat de sub op de subdude er nu onder kan.

Met daglicht tv kijken:


En een avondimpressie waarbij de contrast mooi naar voren komt:


Foto's zijn wat matig, zal zo gauw het fototoestel weer werkt wat betere foto's posten.

Atmoz


Ziet er sfeervol uit O0

En natuurlijk heel goed dat zwart achter je tv en projectiescherm.
Ideaal op deze manier, en mooi met die verlichting!

Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

WimB

De combi van heel donkerbruin en die verlichting werkt idd prima.

Vandaag is waarschijnlijk mijn NAD CD-speler overleden. Hij wil geen cd's meer laden en de lade gaat iedere keer open. Moet op dit moment ook voor cd's uitwijken naar de Oppo.
Balen nadat ook de platenspeler al de geest heeft gegeven. Die wil ik nog wel vervangen, maar bij de CD-speler weet ik t nog niet.

Atmoz


Oh, dat is inderdaad heel vervelend ja.
Er staat (toevallig) op Marktplaats eenzelfde CD-speler ;) (mocht je hem toch willen vervangen)

Succes ermee!

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Otto1000

Beste Wim!

Mooi heb je dat allemaal opgelost.  En perfecte keus om de subwoofer vooraan te laten onder de centerspeaker.  Veel mensen vergeten dat subs in mono , .1 versie en zeker als ze front firing zijn dat deze zo centraal mogelijk moeten staan bij de front speakers en niet in een hoekje of achter de zetel.  Subs zijn ook vooral ondersteunend voor de center en frontspeakers (vooral indien satelliet) om de lagere frequenties weer te geven, maar dan worden subs ook zelden correct afgesteld met de overgangsfrequentie van de center of frontspeakers.
Jammer van je CD-spealer.  Kijk zeker eens rond bij de blu-ray spelers van de betere merken o.a. van NAD,je zult versteld staan dat deze op audio gebied ook super presteren.  Alvast nog veel succes en geniet ervan!

Greetz
Marcin   :bigsmile:

www.gkfbenelux.eu

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

WimB

Quote from: gkfbenelux on November 29, 2010, 02:15:01
Beste Wim!

Mooi heb je dat allemaal opgelost.  En perfecte keus om de subwoofer vooraan te laten onder de centerspeaker.  Veel mensen vergeten dat subs in mono , .1 versie en zeker als ze front firing zijn dat deze zo centraal mogelijk moeten staan bij de front speakers en niet in een hoekje of achter de zetel.  Subs zijn ook vooral ondersteunend voor de center en frontspeakers (vooral indien satelliet) om de lagere frequenties weer te geven, maar dan worden subs ook zelden correct afgesteld met de overgangsfrequentie van de center of frontspeakers.
Jammer van je CD-spealer.  Kijk zeker eens rond bij de blu-ray spelers van de betere merken o.a. van NAD,je zult versteld staan dat deze op audio gebied ook super presteren.  Alvast nog veel succes en geniet ervan!

Greetz
Marcin   :bigsmile:

www.gkfbenelux.eu

Dank je, de sub combineert idd op deze wijze wel goed met de rest van de set. Hij is niet overdreven aanwezig, maar als hij uit staat mis je wel iets.
Ik heb wat cd's geluisterd op mijn Oppo BR en dat klinkt eigenlijk ook wel heel goed voor een BR speler dus ik denk dat ik hem maar eens een tijdje voor cd's ga gebruiken.
Mocht ik nog een keer tegen een mooie cd speler aanlopen dan kan het altijd nog, maar wil dan wel eens wat anders proberen als NAD.

@Sander, bedankt.

Nog een foto van de set in de avond"sfeer"verlichting.



WimB

Nieuwe kabel van de week binnengekregen voor de front en center speakers van Kimber Kable, de 4PR. Klinkt echt een stuk beter in combinatie met mijn speakers dan de vorige kabels.
Laag is beter onder controle en terughoudender, het hoog heeft meer detail.

Madhouse

Hee Wim, bedankt nog voor de Oppo BDP-83SE ervaring!

Je hebt een mooie setup zo!  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Mooie set Wim!

Ik vind de oplossing van de donkere muur achter het scherm/TV erg mooi gedaan. En in het donker is het erg sfeervol.

Morgen heb ik ook een Oppo ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

WimB

Wel een NuForce versie. Daar kom ik met die van mij niet in de buurt ;)
Zou het verschil wel eens willen horen tussen de normale SE en de NF versie.

HTip

Quote from: WimB on January 16, 2011, 16:54:57
Wel een NuForce versie. Daar kom ik met die van mij niet in de buurt ;)
Zou het verschil wel eens willen horen tussen de normale SE en de NF versie.
Er is een keer een shoot-out geweest tussen de verschillende 83-versies. Leuke is dat ik nog nooit een Oppo heb gezien of beluisterd. Eigenlijk is het dus een blinde aankoop, maar volgens velen een hele goede ;)

Het lag in de planning om bij Madhouse een keer een M&G te doen. We zouden dat daar kunnen testen. Nemen we beide onze Oppo mee. Het is maar een idee, wat nu net in hoofd opkwam ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

WimB

Quote from: HTip on January 16, 2011, 17:03:54
Er is een keer een shoot-out geweest tussen de verschillende 83-versies. Leuke is dat ik nog nooit een Oppo heb gezien of beluisterd. Eigenlijk is het dus een blinde aankoop, maar volgens velen een hele goede ;)

Het lag in de planning om bij Madhouse een keer een M&G te doen. We zouden dat daar kunnen testen. Nemen we beide onze Oppo mee. Het is maar een idee, wat nu net in hoofd opkwam ;)
Laat maar een keer weten wanneer.

WimB

Nog een paar foto's van de huiskamer:
De Epson TW700 en de achterspeakers, ASW dipolen.


Een overzicht van de kamer.


En vanaf de andere kant.



Madhouse

Quote from: HTip on January 16, 2011, 17:03:54
Het lag in de planning om bij Madhouse een keer een M&G te doen. We zouden dat daar kunnen testen. Nemen we beide onze Oppo mee. Het is maar een idee, wat nu net in hoofd opkwam ;)

Vind ik wel tricky hoor omdat ik eigenlijk geen 1 op 1 vergelijk wil doen tussen de Oppo BDP-83SE en de UD5005, straks ga ik op 1 of andere manier spijt van mijn keuze krijgen  :blush:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Quote from: Madhouse on January 16, 2011, 21:06:24
Vind ik wel tricky hoor omdat ik eigenlijk geen 1 op 1 vergelijk wil doen tussen de Oppo BDP-83SE en de UD5005, straks ga ik op 1 of andere manier spijt van mijn keuze krijgen  :blush:
Begrijpelijk! Moeten we een andere manier zoeken ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

WimB

Quote from: Madhouse on January 16, 2011, 21:06:24
Vind ik wel tricky hoor omdat ik eigenlijk geen 1 op 1 vergelijk wil doen tussen de Oppo BDP-83SE en de UD5005, straks ga ik op 1 of andere manier spijt van mijn keuze krijgen  :blush:
:D