XXX

Started by yorkie13, October 7, 2010, 16:06:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henkjan_O

Quote from: Erik van Voorst on October 10, 2010, 19:04:06
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=6477&start=25

Helaas kon de persoon welke de metingen verrichtte geen verschil in geluid ontwaren...jammer...maar goed dat is (op dat forum volgens mij) maar EEN PERSOON
met een luister- en meettest  ......ik weet het niet zeker maar volgens mij is het daarna doodgebloed....alweer jammer).
"Asterduc" op ZBA heeft met Twaron getest in een woofer, en wel in de IHA (om staande golven te dempen).  "Twaron Longhair" kwam daar als beste uit de bus.

Ik zelf heb het toegepast in de midkast in m'n ontwerp "Nescio" dat vorig jaar in de Elektor special stond.  Helaas ben ik er niet meer aan toe gekomen om het echt te vergelijken met BAF of wol. 

btw: een link naar het filmpje, alsmede een downloadlink van de test uit Music Emotion staat op de site van Eltim:
http://www.eltim.eu/index.php?item=&action=page&group_id=10000062&lang=EN
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

yorkie13

dat filmpje en het tijdschrift zijn juist de reden tot deze modificatie geweest  8)

passiewassie

Quote from: RA SUBS on October 13, 2010, 23:26:29
dat filmpje en het tijdschrift zijn juist de reden tot deze modificatie geweest  8)

Ik ga het morgen met mijn Canton GLE 409's proberen. Tezamen met het plaatsen van loodbitumen en van den hul bekabeling. Ben zeer benieuwd!
Heeft iemand al wat meetresultaten ?

koosnaampje-audiofiel

Quote from: RA SUBS on October  9, 2010, 13:30:03
Dan wil ik daar ook een verslag met foto's van zien.
Ben benieuwd wat Usher erin heeft zitten..........

Donker grijs stoffig achtig foam (naam weet ik niet), usher's kasten zijn ook mooi afgewerkt(520's) maar als ik dan naar de bouten en schroefdraad aan de binnenkant van de terminals keek schrok ik wel....buitenkant zwaar veguld, maar binnen gewoon gamma-kwaliteit.

Ps dit doet niks onder voor wat voor geluid ze voortbrengen, maar tja is toch altijd wel een beetje een domper als je dat ziet.

Leuk project succes.

Klipsch, Denon.

yorkie13

Modificeren is wel op eigen risico natuurlijk !

Lukraak de demping vervangen kan ook juist een negatief resultaat geven.

koosnaampje-audiofiel

Quote from: RA SUBS on October 15, 2010, 14:40:56
Modificeren is wel op eigen risico natuurlijk !

Lukraak de demping vervangen kan ook juist een negatief resultaat geven.
Als je dat tegen mij bedoeld, bedankt maar ik nam laatst alleen even een kijkje, niks zelf modificeren hoor...iig niet aan me LS.

Klipsch, Denon.

yorkie13

Vandaag de laagkasten voor onder de xtz 99.25 aan het testen.
Deze zijn voorzien van 18 cm scanpeak kevlar units, wat speelt dat hard en strak 8)

straks de DSP even afstellen

passiewassie

Quote from: passiewassie on October 15, 2010, 13:57:36
Ik ga het morgen met mijn Canton GLE 409's proberen. Tezamen met het plaatsen van loodbitumen en van den hul bekabeling. Ben zeer benieuwd!
Heeft iemand al wat meetresultaten ?

Wat ik voornamelijk ervaar is dat het geluid rustiger is geworden. De Cantons zijn van zichzelf behoorlijk agressief van karakter, maar de Twaron demping heeft dit voor een aardig deel gereduceerd. Ook ben ik een deel van de hoorbare resonanties van de laagunits kwijt in mijn luisterruimte. Hierdoor is het geluid wat opener geworden en komen de stemmen meer los van de achtergrondgeluiden. Ik luister vooral Trance en Dance muziek en ik heb het gevoel dat ik nu meer afzonderlijke instrumenten hoor als voorheen!

Voor mij een geslaagde update  :laugh:

yorkie13

Vandaag bij Eltim 200 gram Twaron longhair besteld om de basreflex kamers van de XTZ 99.38 mee te gaan voorzien.
Hopelijk met een aantal dagen in huis.
Ik zal wat plaatjes schieten tijdens de werkzaamheden.

Tijdens metingen heb ik een piek rond de 155 hz, wellicht dat deze iets verminderd wordt door de Twaron.

yorkie13

vandaag de L26 woofers uit de xtz 99.38 geschroefd en de standaard demping verwijderd.
deze heb ik vervangen door Twaron longhair en wel een 120 gram per kast aangebracht.

en komende dagen maar weer gaan meten en luisteren en kijken of dit ook het probleem rond de 68 hz aanpakt.

MrCupra

Hoe bevalt het geluidsbeeld tot nu toe Ralf?

Ik heb nou 25 gram angelhair per box (middenspeaker) erin zitten. Dit geeft bij mij een mooi geluidsbeeld.
De L26 wil ik ook gaan doen. Dus ben zeer benieuwd naar jou bevindingen.

PIONEER || EMOTIVA || XTZ || BK || KORDZ || QED || HARMONIC TECHNOLOGY
MrCupra's HT

yorkie13

Ik heb daar alleen de witte baf achtige dempingsmatten weggehaald.
deze vervangen voor een 120 gr per luidspreker, en dat ga ik komende week verder tunen

En ook meten of ik staande golven IN de kast verminderd heb.


yorkie13

Tsja, en dan nu tijd voor de upgrade van het filtervan de 99.38.

Er is daar zeker winst te behalen naar mijn idee.
handig is dat de filters extern zijn en een eigen behuizing hebben.

De condensator op het hoog is als eerste aan de beurt, kandidaten zij Mundorf en Intertechniek
Audyn cap plus.


yorkie13

even een eigen foto van het filter gemaakt, maar er is niet duidelijk te bepalen om welke waardes het gaat  :devil:

dan wordt het gokken of een nieuw filter en dat is even iets anders

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

yorkie13

geen zin in, moet het hele filter eruit en los genomen worden en per spoel gaan meten
dan liever actief gaan maken, of de verkoop in.........zie de markt

EJ

Jammer dat ik de ruimte niet heb (en de xtz niet de juiste waf)... Deze speaker is wel erg eenvoudig actief te maken.

yorkie13

weet ik, ga maar eens kijken voor een CX2310 actief x-over van Beringer om te testen

krijg ik de volgende set up

Alesis ra150 op de Fountek cd3.0>>>>>>>>> filter op 2,8 khz

Dynavox VR70 op seas 6,5 inch  >>>>>>>>>filter op 75 hz

en de oplossing voor mijn laag DSP 1 amp oor de Seas L26 woofers


simpel, en goed te doen

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: RA SUBS on November  5, 2010, 17:14:13
geen zin in, moet het hele filter eruit en los genomen worden en per spoel gaan meten
dan liever actief gaan maken, of de verkoop in.........zie de markt

...don't stop a man on a mission... ;D 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

yorkie13


Apoc@

Begrijp ik nu goed dat je de filter van de XTZ gaat vervangen door een CX2310?
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

yorkie13

yep, en dan 2 versterkers en een subamp met DSP erop,

filter zit gewoon extern in een apart kastje.

Apoc@

Ik was al begonnen met inlezen, maar dit is me toch iets te veel "getweak".
Maar ik ga dit wel met veel intresse volgen, je weet maar nooit of hier iets leuk uit gaat komen qua resultaten ;D
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

yorkie13

hmmmmmm, 3 weken levertijd en geen voorraad

nog even over nadenken of elders kijken

viceadmiraal61

inmiddels heb ik een focal electra 1037 op zijn rug gelegt..wat dan op valt is het redelijk goedkope draad wat focal gebruikt,
voor zijn filter naar speakers ect..goed deze vervangen voor siltech goud/zilver..en twaron er in ..de demping matten verhuisd
van de midrange naar de laagste woofer(daar zat geen demping????) en nu achter de midrange twaron...
we zijn nu aan het inspelen....meer informatie en foto.s op het marantz forum..(hifigek)