XXX

Started by yorkie13, October 7, 2010, 16:06:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

XXX
Na net weer het filmpje op youtube te hebben gezien van Fritz van STS digital
waarin hij in een Wilson Audio Watt/Puppy het dempingsmateriaal door Twaron Angel hair vervang en de
motivatie erachter, ook maar eens aan de slag.

Benodigdheden:
luidspreker>>>>>>>>> XTZ 99.25
Twaron longhair >>>>>>>>>>>check
imbus 6mm
en een hoop voorzichtigheid

Het eerste wat opvalt is dat het gebruikte standaard dempingsmateriaal gewoon Baf lijkt te zijn
in de xtz, vrij standaard dus.

Ik ga om te beginnen de helft Baf en de helft Twaron toepassen.
En voor vergelijk is er ook Dr baileys longhair aanwezig, echt schapenwol.

Madhouse

Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

yorkie13

Filmpje gezien op Youtube  :google: Twaron /Wilson Audio
Is een tweak waarin ik wel geloof, mits goed toegepast.

solitaire

Da's een flinke dot Twaron. Mijn ervaring is dat je voor een zeker resultaat minder volume hoeft toe te passen van het spul dan met veel ander dempingsmateriaal.

Ben benieuwd naar je ervaring !



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

yorkie13

Eerste test wordt 1/2 baf en 1/2 Twaron.

Luchtig vullen dus zodat het Seas woofertje goed kan ademen.

Kwabbernoot

Bijzonder. Waarom begin je voor het vergelijk niet met 100% baf vs. 100% Twaron. Mochten er klankverschillen optreden zul je ze dan het gemakkelijkst horen. Beetje apart om op 50/50 te beginnen want dan is het lastiger aanwijsbaar welk materiaal welke uitwerking heeft. Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Groeten...

yorkie13

Is een goeie, ga ik even een nachtje over slapen.
Dan misschien allebei maar 100 % vullen met Twaron.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

Done :ph34r:

34 gram Baf eruit en nu 34 gram Twaron erin, luchtig aangebracht.
en jamie Cullum even op staan, lijkt wat meer rust in het midlaag te geven.

Wel een heel dun laagje BAf tussen twaron en Seas woofertje aangebracht, daar het Twaron redelijk pluist.
Ik wil natuurlijk niet dat het Twaron in de spreekspoel komt.

Dus eigenlijk wel positief, en daar ik toch voldoende Twaron heb gaan de XTZ 99.38 er ook aan geloven.

Hier wordt de 6,5 inch seas alleen echt als een midden luidspreker ingezet en al op 180 hz aan de onderkant gefilterd.

yorkie13

net de Seas bas/mid units van de xtz 99.38 van twaron voorzien.
Wat opviel was det de gesloten kamer achter unit behoorlijk vol zat met Baf.
Wel 2 x zoveel als in de 99.25 monitors.
Tevens was de achterwand gelukkig schuin geplaatst, dit heeft weer andere voordelen, ivm staande golven in de kast.
Tevens was er een grijs filtachtige demping aangebracht op de wanden, deze heb ik laten zitten.

Ongeveer evenveel baf aangebracht als in de monitors en ben nu aan het luisteren.
Eerste indruk is meer rust en wat meer diepte in het midden gebied.
laag blijft gelijk , daar ik de 25 cm bas units (nog) niet heb aangepakt met Twaron.
Dit komt misschien nog.

Dinobe

Nu de kast toch open ligt: zou je een foto kunnen posten van de filter? Altijd interessant om te zien ;)

yorkie13

van welke , die van de xtz 99.38 ?

is gewoon op het web te vinden

dre73

van twaron moet je bijna de helft minder gebruiken! ;)
dempt veel  beter waardoor je veel minder nodig hebt.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

Dat idee heb ik ook dat Twaron beter dempt , daarom bij de 99.38 ongeveer de helft aangebracht.

Dus morgen wat uit de monitors halen.

dre73

volgens mij moet je iets van 10 gram per liter plaatsen.
wel wegen uiteraard bij demping!!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

net de xtz monitors weer open en de demping ga ik met 1/3 twaron verminderen en kijken wat het resultaat is.
Bij de xtz 99.38 is duidelijk gebleken dat het luchtig aanbrengen van Twaron vooral in het laag/midden stemmen meer
lucht geeft en de ruimtelijkheid van het geluid toeneemt.

foto van het filter

yorkie13

En dan ook maar de 99.26 center van Twaron voorzien, is mooi weer en kan dus gewoon buiten gebreuren 8)

foto volgt nog

Volgende stap de Dipool surrounds ?

viceadmiraal61

beste ra.subs
wat leuk dat je ook het gebruikt van twaron hebt uit geprobeerd..je heb zoals wij dat zeggen een open mind....schrok je niet van die goedkope
interne bedrading?...van den hul is een zeer goede keuze om dat te vervangen
leuk project....

drees62

Leuk experiment!

Bij mijn toenmalige Focal 716W zuilspeakers heb ik ook Twaron gebruikt. Bij het demonteren van de woofers bleek dat er in deze speakers geen BAF was aangebracht.
Er zat alleen tegen alle zijkanten een dik grijs materiaal, leek wel geperst textiel.
Ik had last van staande golfen en heb onderin de kast 25 gram gedaan en achter de onderste woofer 15 gram. Hier ook 25 gram deed het hoog geen goed.

Resultaat was boven verwachting, ik ben dus voor 95% van mijn staande golven af. De rest is gewoon een beperking van mjn luisterruimte. Met een sweep van 120Hz - 20Hz zie je (op de dB-meter) en hoor je dat ik een behoorlijke piek heb tussen 35Hz en 40Hz. Maar zonder het karakter van de Focals geweld aan te doen heb ik met een beetje engelenhaar toch heel leuk resultaat geboekt. Sterker nog, ik vind het algemene geluidsbeeld er nog iets op vooruit gegaan. Met name de staging en definitie is in mijn oren nog iets verbeterd. Niet spectaculair, maar toch.
Ik heb dus het accent gelegd op demping van mijn basruimte onder in de kast en maar weinig achter de woofers gedaan.

Meer info:
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,4667.15.html

(wel even registreren, gratis uiteraard)

Inmiddels ben ik wel overgestapt op monitoren (liep 2e hands tegen een setje Usher BE718 aan  8)) en heb hier dus nog een zak Angel hair liggen voor event. toekomstige projectjes  ;)
Misschien nog een keer de Ushers onderhanden nemen  :happy:

yorkie13

Is inderdaad een beetje schrikken, maar dat is het ook bij Monitor Audio
bij XTZ is de kwaliteit van de kasten wel erg mooi, je kan hier als zelfbouwer niet voor dit geld bouwen.

D e gebruikte units zijn ook echt top , er is op het filter en bekabeling bezuinigd.

Voor de 99.38 is het filter gelukkig al extern en dus redelijk eenvoudig te modificeren.
Diverse condensators vervangen of gewoon een compleet nieuw filter bouwen.
Voor de bekabeling twijfel ik tussen Supra en vd Hul.

yorkie13

Dan wil ik daar ook een verslag met foto's van zien.
Ben benieuwd wat Usher erin heeft zitten..........

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi subs,

Leuk project...hier nog wat leesvoer (wist je misschien al) met tevens metingen welke verschil aantonen.

Lijkt me overigens moeilijk om een juiste verhoudingsfactor tussen deze 2 (Longhair/Angelhair) te bewerkstelligen om een eerlijke meting te doen...maar goed je hebt uiteindelijk onder aan de streep gelukkig je oren nog... ;D

Volgens mij komen de meeste gebruikers op zo een 5 gram per liter uit....

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=6477&start=25

Helaas kon de persoon welke de metingen verrichtte geen verschil in geluid ontwaren...jammer...maar goed dat is (op dat forum volgens mij) maar EEN PERSOON
met een luister- en meettest  ......ik weet het niet zeker maar volgens mij is het daarna doodgebloed....alweer jammer).

Ik kan niet lezen dat je de Longhair nog even geprobeerd hebt in een vergelijk.......zo ja ...hoe pakte dit uit....en wat was je verhouding....Longhair/Angelhair
Op hoeveel kwam jij per liter uiteindelijk uit met de Twaron Angelhair.......
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

yorkie13

Bedankt voor de link, idd altijd leuk leesvoer.

ik zit nu op gemiddeld 7 gram per liter, en dat bevalt prima.

Erik van Voorst (in memoriam)

Graag gedaan. ;)

7 gr/ltr Thanks

...je hebt dus uiteindelijk geen longhair geprobeerd
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!