Zef's HT --->> Kijkgenot

Started by Zefanja, October 5, 2010, 17:49:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

Quote from: Zefanja on November 23, 2010, 17:55:33
Ik heb in mijn receiver de optie (subwoofer mode) om te kiezen of mijn sub LFE speelt of LFE en bass van de main/front speakers.
Ik wil dus eigenlijk de bass en LFE scheiden, indien mogelijk. (en als ik de optie dus goed begrijp)
Vandaar eigenlijk ook de vraag hoe hoog ik de LPF for LFE in moet stellen.

Dat is inderdaad waar, maar dan doet de sub automatisch mee met de instellingen die ik nu heb.
Vandaar dat ik de subwoofer mode alleen op LFE wil hebben en de fronts op large.
En of dit een goede instelling is zonder dat ik de fronts teveel belast. Vandaar ook boven genoemde vraag.
Dat is dan iets nieuws wat ik nog niet ken. Moet me even bijlezen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

yorkie13

Voor LFE kan de x-over wel degelijk uit op de xxls400

zet simpel de switch van FILTER op OUT, dat is de filter bypass stand

dan bepaald je basmanagement tot hoe ver de subwoofer mee speelt

Zefanja

Quote from: RA SUBS on November 23, 2010, 19:10:20
Voor LFE kan de x-over wel degelijk uit op de xxls400

zet simpel de switch van FILTER op OUT, dat is de filter bypass stand

dan bepaald je basmanagement tot hoe ver de subwoofer mee speelt

Aha ok, ja die staat op out.
Dus kan kan ik de frequency gewoon op 40Hz laten staan?
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Zefanja

Quote from: HTip on November 23, 2010, 17:57:52
Dat is dan iets nieuws wat ik nog niet ken. Moet me even bijlezen...

Bij alles wat ik gelezen heb over bass management was ik het ook niet tegen gekomen.
Weet dus ook niet zeker of ik de optie goed interpreteer.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

HTip

In de handleiding van de SR7005 heb ik gevonden wat je opties zijn. Ik denk dat "subwoofer mode" op LFE moet staan en dat dan de LPF geen functie heeft. Dit geldt pas als SW mode op LFE+Main staat en dan alleen voor 2-CH inputsignalen in (Pure) Direct. Zie pag 81 en 106 van de handleiding.

Maar ik kan het ook verkeerd interpreteren...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Zefanja

Ralf en Philip bedankt voor de tips en de gedane moeite :)

Ik denk dat ik em door heb.
LPF (low pass filter) for LFE bepaald tot hoeveel Hz LFE word afgespeeld op de sub. Deze zou ik dan op 120 of 100Hz zetten, maar dat is uitproberen.
Dus als ik de subwoofer mode alleen op LFE zet zal deze alleen LFE afspelen.
Wil ik dus geen bass verliezen moet ik mijn fronts op large zetten, anders verlies ik vanaf 80Hz bass.
Met films lijkt het me dan dat de fronts de gewone bass lijn spelen en alle LFE boven de 100/120Hz en dat de sub dan alle LFE onder 120/100Hz speelt.

Klinkt dit een beetje logisch?

@Ralf
Ik zou best met een db meter aan de slag willen, maar ik heb nu gewoon niet de ruimte om een goede set up te maken (fronts die nu veels te dicht bij elkaar staan en een niet te denderde akoestiek)
Dus denk dat, dat nu geen meerwaarde heeft. Maar de tip die geeft zal ik zeker uit proberen.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Madhouse

Quote from: Zefanja on November 24, 2010, 18:10:03
Ik zou best met een db meter aan de slag willen, maar ik heb nu gewoon niet de ruimte om een goede set up te maken (fronts die nu veels te dicht bij elkaar staan en een niet te denderde akoestiek)
Dus denk dat, dat nu geen meerwaarde heeft. Maar de tip die geeft zal ik zeker uit proberen.

Dat denk ik juist wel! Het goed afstellen van je set heeft zeker een grote meerwaarde ongeacht je plaatsing. Juist dan kun je een hoop corrigeren!
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Zefanja

Quote from: Madhouse on November 24, 2010, 21:01:19
Dat denk ik juist wel! Het goed afstellen van je set heeft zeker een grote meerwaarde ongeacht je plaatsing. Juist dan kun je een hoop corrigeren!

Hmmm zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken  :blink:
En een subdude onder de sub zou ook wel helpen denk ik.
Misschien toch maar eens een db meter aanschaffen met dvd erbij.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Madhouse

Quote from: Zefanja on November 24, 2010, 21:10:34
Hmmm zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken  :blink:
En een subdude onder de sub zou ook wel helpen denk ik.
Misschien toch maar eens een db meter aanschaffen met dvd erbij.

Ik denk idd een Subdude en een dB meter dat je daar een hoop mee kunt winnen.

De Subdude gaat bij mij iniedergeval niet meer weg!  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Quote from: Zefanja on November 24, 2010, 18:10:03
Ralf en Philip bedankt voor de tips en de gedane moeite :)
Graag gedaan!

Quote
Ik denk dat ik em door heb.
LPF (low pass filter) for LFE bepaald tot hoeveel Hz LFE word afgespeeld op de sub. Deze zou ik dan op 120 of 100Hz zetten, maar dat is uitproberen.
Dus als ik de subwoofer mode alleen op LFE zet zal deze alleen LFE afspelen.
Wil ik dus geen bass verliezen moet ik mijn fronts op large zetten, anders verlies ik vanaf 80Hz bass.
Met films lijkt het me dan dat de fronts de gewone bass lijn spelen en alle LFE boven de 100/120Hz en dat de sub dan alle LFE onder 120/100Hz speelt.

Klinkt dit een beetje logisch?
Vindt het lastig om te begrijpen. In de handleiding staat niets over de combi met subwoofer mode en speakersetting. Dat is dus een beetje gissen. Ik zal nog een beetje onderzoek doen, want ik wil het nu toch ook wel begrijpen.

Wordt vervolgd...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Zefanja

Ik schrijf het ook allemaal een beetje door elkaar heen.

Het instellen van de speakers op small of large en de crossovers is een apart verhaal.
En het instellen van de sub mode en de LPF for LFE is weer een apart verhaal.
Maar toch heeft het met elkaar te maken, maar misschien ook weer niet. Het is inderdaad gissen.

LPF for LFE lijkt mij simpel. Zoals in mn vorige post zorgt deze ervoor tot hoeveel Hz de sub LFE afspeelt. (mits ik het aan het rechte eind heb)
Sub mode bepaald of de sub LFE of LFE + Main, dus bass van de "large" speakers speelt.

Dan naar de speaker instellingen gekeken kan ik me 2 dingen bedenken. (vanuit gaande dat de submode alleen op LFE is ingesteld)
De crossover staat op 80Hz dus alles bass onder de 80Hz gaat naar de sub ondanks dat de sub mode op alleen LFE staat. (dus de small/large en crossover instellingen worden niet beïnvloed door de sub mode instellingen)
Of je mist alle bass van de fronts onder de 80Hz en dit los je dan op door de fronts op large te zetten. (dus de sub mode heeft wel invloed op je speaker settings)

QuoteVindt het lastig om te begrijpen. In de handleiding staat niets over de combi met subwoofer mode en speakersetting. Dat is dus een beetje gissen. Ik zal nog een beetje onderzoek doen, want ik wil het nu toch ook wel begrijpen.

Wat denk je van bovenstaande?
Thanks ik blijf ook door zoeken.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

HTip

Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik het nu ook begrijp. Is een verbetering van het bassmanagement. Zeker met de x-over per kanaal. Ben benieuwd wat je voor verschil gaat horen als je met de settings gaat experimenteren.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Zefanja

Quote from: HTip on November 25, 2010, 23:23:57
Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik het nu ook begrijp. Is een verbetering van het bassmanagement. Zeker met de x-over per kanaal. Ben benieuwd wat je voor verschil gaat horen als je met de settings gaat experimenteren.

Ik hoop dat ik het bij het rechte eind heb :)
Ik ga proberen van het weekend te testen met de settings.
Zal mijn bevindingen posten.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

yorkie13

Wat een sterk argument is om de fronts op 60 hz te filteren is dat je dan de problemen rond de
40 hz welke je in bijna elke ruimte hebt , naar de subwoofer verplaatst.
Deze kan je dan indien nodig met bv een antimode aanpakken.

je blijft ook ruim boven het -3db punt van de fronts op die manier.

tevens heb je bij 60 hz toch genoeg midlaag om bv stemmen body te geven.

60 hz is ook een prettige x-over om monitor luidsprekers te filteren.

Zefanja

Quote from: RA SUBS on November 26, 2010, 15:58:51
Wat een sterk argument is om de fronts op 60 hz te filteren is dat je dan de problemen rond de
40 hz welke je in bijna elke ruimte hebt , naar de subwoofer verplaatst.
Deze kan je dan indien nodig met bv een antimode aanpakken.

je blijft ook ruim boven het -3db punt van de fronts op die manier.

tevens heb je bij 60 hz toch genoeg midlaag om bv stemmen body te geven.

60 hz is ook een prettige x-over om monitor luidsprekers te filteren.

In principe doet alleen de center toch de stemmen?
Dan zou ik de center afzonderlijk op 60hZ kunnen af filteren.
Of zeg je dat het toch verstandig is de gewone bass af te filteren?

Ik heb de sub overigens alleen low level aangesloten dus geen rekeningn gehouden met het intergreren voor muziek.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

yorkie13

Als je dan stereo speelt voor muziek doet de subwoofer al het laag onder de 60 hz.

Je hebt dan gewoon 2.1 zeg maar via low level.

Zefanja

NIEUWE TOEVOEGING!!!!
De UD5005 is eindelijk binnen  :pompom:
Foto's volgen snel
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Atmoz

Quote from: Zefanja on December 14, 2010, 16:41:15
NIEUWE TOEVOEGING!!!!
De UD5005 is eindelijk binnen  :pompom:
Foto's volgen snel

Oeh, mooi apparaat!! O0 O0
Gefeliciteerd zeg.

Zou ook perfect bij mijn setup passen :angel:

Mvg,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Etiennevh

Ben benieuwd naar je bevindingen en foto's!! :D Veel plezier ermee!!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

HTip

Quote from: Zefanja on December 14, 2010, 16:41:15
NIEUWE TOEVOEGING!!!!
De UD5005 is eindelijk binnen  :pompom:
Foto's volgen snel
Mooie aanwinst 8) Je set begint serieuze vormen aan te nemen :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

Mooie audioset zo. :)

Die luidsprekers en sub onder het bureau is wel killing voor een goed geluid. ;) Kan je misschien opvullen met noppenmatrassen. Dat scheelt een hoop en is niet erg duur. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Zefanja

Quote from: atmoz on December 14, 2010, 16:45:47
Oeh, mooi apparaat!! O0 O0
Gefeliciteerd zeg.

Zou ook perfect bij mijn setup passen :angel:

Mvg,

Atmoz

Thanks
Hij staat ook prachtig bovenop de receiver.

Ik kan nog niet zeggen of het een aanrader is, maar ik vermoed van wel.
Qua uiterlijk zal hij er zeker mooi bij staan  ;D
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Zefanja

Quote from: Etiennevh on December 14, 2010, 19:48:12
Ben benieuwd naar je bevindingen en foto's!! :D Veel plezier ermee!!

Foto's en bevindingen volgens snel.
Moet nog even tot morgen wachten voor de HDMI kabel en dan van het weekend uitgebreid kijken  ::)
Kan niet wachten  :pompom:
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Zefanja

Quote from: HTip on December 14, 2010, 21:44:53
Mooie aanwinst 8) Je set begint serieuze vormen aan te nemen :thumbs-up:

Thanks, jaja het gaat de goede kant op.
Er komen nog wat upgrades en als die gedaan zijn is er vast wel wat nieuws om te upgraden  ;D

Ik heb nog getest met crossover, maar toen ik mijn bevindingen wou posten was het forum down.
Dus die bevindingen hou je nog van me tegemoet.
Maar het lijkt erop dat ik in de goede richting zat met mijn gedachte.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Zefanja

Quote from: tiptop on December 14, 2010, 22:50:38
Mooie audioset zo. :)

Die luidsprekers en sub onder het bureau is wel killing voor een goed geluid. ;) Kan je misschien opvullen met noppenmatrassen. Dat scheelt een hoop en is niet erg duur. ;)

Haha nee ze staan niet onder een bureau. De speakers staan gewoon krap naast het tv meubel en de sub staat tussen een speaker en een kast in.
Maar inderdaad niet ideaal.

Thanks voor de tip, ik zat te denken aan een subdude, maar dit is ook een goed idee.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |