Apparatuur volgorde in een rack.

Started by Scarp, September 29, 2003, 19:07:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoe moet apparatuur in een rack:

Warmste onder, koudste boven
3 (25%)
Koudste onder, warmste boven
4 (33.3%)
Maakt niet uit
5 (41.7%)

Total Members Voted: 12

Scarp

Hoi,

Morgen kan ik m'n Parasound A51 ophalen (toevallig op de dezelfde dag als willem1). Nu hoorde ik dat de parasound nogal warm kan worden, dus wat zou de beste volgorde in m'n rack zijn?

De koudste apparaten onder? Zodat de warmsten hun warmte kwijt naar boven kunnen zonder andere apparaten op te warmen? Echter warmen de onderste de warme apparatuur weer een beetje extra op.

Of de warmste onder? De warmere maken dan de koudere wat op, maar de toch al warme apparatuur wordt niet extra warm?

Of maakt het gewoon niet uit? Zolang er maar genoeg ruimte open word gelaten en er lucht bij de apparatuur kan is het okay?

Gaarne jullie mening.

In mijn geval (van koud naar warm): Rotel CD speler, Onkyo DVD speler, Rotel pre/pro (RSP1098) en Parasound A51 (niet zeker, maar hij heeft een aantal watts klasse A, dus vrij warm).

Overigens zal ik ook nog rekening moeten houden met kabellengtes (kabel cd -> pre/pro is maar 60cm) en wil je een cd/dvd speler en pre/pro niet echt helemaal op de grond hebben.

blue-eyes

Ik zou de eindtrap onderop zetten, ik denk dat voldoende ruimte rondom voldoende afkoeling geeft.

Daarnaast belast je het rack wat minder. Over de warmte zou ik me minder druk maken.

Foto's morgen!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Yanmik

He proficiat Scarp.
Moet wel lukken, beiden op dezelfde dag onze A51
Volgorde bij mij in rack is: van onder naar boven
-Amp A51
-leeg level waar nu een marmer plaat op ligt met afstandsbedieningen
-DVD speler
-pre/pro
Een amp mag nog lekker warm worden; in een rack als dat van jou of van mij kan de warmte overal rondom weg.
Plaats die amp dus maar onderaan.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Scarp

Mjah ... ik denk dat ik de A51 op de plaats van de vorige multichannel amp zet en het onderste level vrij houd, dan is er altijd nog genoeg ruimte boven de amp en pre/pro. CD en dvd speler blijven waar ze zijn.

Yanmik

Prima.
Leuk he, zo'n nieuwe amp verwachten.
Ga je er kunnen van slapen vannacht?   ;)
Enne, morgen pics posten he, zal ik ook doen.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

J.A.F._Doorhof

Hummmm,
Ik doe het dus anders.

De koudste spullen onderin.
En de Amps boven in.
Warmte trekt namelijk altijd naar boven, en warmte wil je vermijden.
Daarnaast heb ik al mijn speakerbekabeling via een goten systeem lopen vanuit de bovenkant van de kast (ze raken nergens de grond), op deze manier houdt ik de speakerkabel ver weg van mogelijke instraling van bv de Pre-amp of andere interlinks.

Alleen heb ik een PC helemaal onderin het rack staan, welke trouwens weer ventilatie gaten achter zich heeft.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Roland

Mijn Parasounds worden niet extreem heet en komen dan ook onderin mijn (nog te bouwen) rack, mede vanwege het gewicht.
Als je Para wel warm wordt, zou ik er inderdaad over nadenken om hem bovenin te plaatsen of veel ruimte rondom (ook de bovenkant) vrij te laten.

Mijn volgorde wordt (van boven naar beneden):
DVD-speler
Receiver (gebruikt als processor)
Eindversterker 1
Eindversterker 2

garmtz

Met een Spider rack hoef je helemaal niet in te zitten over warmte! Gewoon de zwaarste componenten onderaan zetten en hoe lichter hoe hoger. Je zou er nog voor kunnen kiezen het transport dan iets lager te zetten, immers, hoe hoger, hoe meer trillingen. En het oog wil ook wat!! Eindversterkers onderaan is gewoon het meest logisch en staat het mooiste (vind ik).

Roland

QuoteEn het oog wil ook wat!! Eindversterkers onderaan is gewoon het meest logisch en staat het mooiste (vind ik).
Vind ik ook. Maar ik zou eerst even kijken hoe warm de Para wordt Rolf :)

garmtz

Ik weet hoe warm Parasound wordt (heb er een paar jaar mee geleefd) en ik zou me er geen zorgen om maken... Tenminste, als het design van de Halo niet anders is dan de Classic, maar dat denk ik zeker niet.

Scarp

Ik had de volgorde (voor wat upgrades) eigenlijk van groot (onder) naar klein (boven). Door de niveau's precies op de goede hoogte te doen was ook de ruimte boven de apparatuur bij elke gelijk. De amps waren het grootste en de dvd speler het kleinst.

Ik zal het eerst eens aanzien of het echt problemen gaat geven, maar ik denk dat het niet veel anders zou zijn. Van reviews heb ik gelezen dat de parasound best handwarm kan worden (niet dat je je eraan verbrand). Dit in tegenstelling tot m'n rotels die pas warm werden toen het binnen al zo'n 30 graden was.

Overigens kan de amp niet bovenaan, want ik heb daar geen speaker kabel genoeg voor, dus blijft ie gewoon onderaan, eventueel helemaal op het onderste niveau, waar dan nog een leeg niveau tussen zit.

Hmm...over een uurtje ofzo naar de winkel rijden (het is een ruim uurtje rijden) en zsm weer naar huis :)

garmtz

Ze worden standby inderdaad handwarm, zo'n 40 graden denk ik. Als je hard gaat draaien loopt dit op tot een graad of 60 schat ik, maar nog steeds geen ramp. Lang geen Krell klasse A... ;)

J.A.F._Doorhof

Bij een RACK denk ik trouwens aan een afgesloten systeem.
Spider racks etc. zou ik ook de amps onderaan zetten.
In de afgesloten systemen plaatsen we echter ALTIJD de amps bovenin.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 30, 2003, 08:34:55
Bij een RACK denk ik trouwens aan een afgesloten systeem.
Spider racks etc. zou ik ook de amps onderaan zetten.
In de afgesloten systemen plaatsen we echter ALTIJD de amps bovenin.

Inderdaad, in een gesloten rack ga je zelfs denken aan afvoer van warmte.

Tadream

Ik denk dat het niet uitmaakt als er maar voldoende ruimte tussen
de componenten zit.
In m'n computer heb ik weleens een probleempje gehad met een cdrom speler. Deze zat boven m'n antieke Yamaha cd burner en werd daarom behoorlijk warm waardoor sommige CDs tijdelijk niet meer gelezen werden. Even omdraaien en het probleem was opgelost.

Marcel
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

J.A.F._Doorhof

Hi,

Vooral met de ADA versterkers heb ik in afgesloten racks behoorlijke problemen ondervonden.
Stapel maar eens een ADA en een HT-PC op elkaar (met ruimte ertussen), de warmte in de gehele kast wordt dan echt onverantwoord hoog.

Als je alles boveninplaatst met een goede afzuiging is er niets aan de hand.
Meestal laten we in racks aan de onderkant koele lucht aanzuigen en bovenaan de warme afzuigen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"