mobiele scheidingswand in woonkamer ivm akoestiek

Started by bigbro, October 4, 2010, 10:49:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bigbro

Hoi,

Ik heb wat hulp nodig. Ik zoek een mobiele (schuifbare) scheidingswand voor in mijn woonkamer. Mijn woonkamer is 11 meter lang en bijna 6 meter breed in de vorm van een rechthoek. Precies op de helft begint een atrium. Door dit atrium verdween al het geluid dat ik in het achterste gedeelte van de woonkamer produceerde aan stereo/HT etc omhoog. Hierdoor ontstond het bekend galmgeluid. Hoe duur je installatie ook is, het blijft een ramp. Daarop heb ik in het achterste gedeelte een karpet neergelegd van 5,5 meter bij 6 meter. Tevens kan ik middels paneelgordijnen de kamer precies in 2 delen verdelen waardoor het geluid niet bijna niet meer naar het atrium kan ontsnappen. Hier ligt echter ook het probleem. De paneelgordijnen zijn niet dik genoeg om het geluid echt tegen te houden, ze schuiven matig in de paneelrail etc.

Wij hebben een strakke inrichting en willen dat graag zo houden. Voor het geluid levert dit echter problemen op.

Wat heb ik dus nodig: een vorm van een mobiele wand die helemaal kan inschuiven, een hoogte heeft van ongeveer 2,40m, een lengte van bijna 6 meter, die er strak uitziet, maar niet is gemaakt van harde materialen. Het geluid heeft namelijk demping nodig.


Ik ben bij diverse woninginrichtingzaken geweest maar het beste waarmee ze komen is, bel een meubelmaker. Ja maar dat wil ik niet want die gaat de boel dichttimmeren en dat is niet de bedoeling. De wand moet ook weggeschoven kunnen worden. Wie kan mij helpen?

Groet,
Bigbro

Audiofiel

Je zegt dat je de wand wilt wegschuiven, maar waar moet een wand van 6,0 x 2,4 meter dan heen? ::)


Verder zou ik eens experimenteren met de opstelling. Juist bij zo'n lange ruimte moet je niet op één van de uiteinden je muziek laten maken, maar eerder op 1/3e of misschien zelfs bijna op de helft. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bigbro

Dank voor je snelle reactie. Het verschuiven van de installatie is niet echt een optie. Dit heeft te maken met de inrichting en een trap die in de weg zit. Bovendien zou ik met het schuiven van de audio geheel dan wel gedeeltelijk onder het atrium (2 etages hoog met glazen dak van 2,80 bij 4,50m) Dat is een nachtmerrie voor je akoestiek.

Als ik op dit moment de paneelgordijnen wegschuif houd ik aan de muur een pakketje paneelgordijnen over van 60 cm breed. Dat vind ik prima geen probleem. Dit zou ook nog wel een meter mogen zijn.

Audiofiel

Dan denk ik eerder aan een mobiele plafondwand om het atrium uit de woonkamer weg te schuiven. Is dat niet simpeler? :happy:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.