Richtlijnen voor afstellen van stereo-/surroundset

Started by HTip, October 3, 2010, 16:33:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marsh

Quote from: Ghosty J on October  5, 2010, 16:10:47
'k mis alleen een stuk je over de fase :)

De sub-afstelling? ... dat is volgens mij weer een héél ander verhaal, niet?
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Staaled

Quote from: Ghosty J on October  5, 2010, 16:10:47
'k mis alleen een stuk je over de fase :)

Krijg sinds ik verhuisd ben mijn sub niet meer goed...
Heb al gelezen dat de vertraging van de velodyne 2ms is, maar hoeveel meter moet je dan extra rekenen?
Start bij 60 cm (2ft).
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HTip

Quote from: Blue-Eyes on October  5, 2010, 07:53:38
Ik zou altijd ruim boven deze onderkant gaan zitten. De afgegeven specs zijn niet het meest stabiele deel van de speaker, je moet het daadwerkelijke afvalpunt nemen en dit naadloos laten overlappen met de sub.
Ik weet bijna zeker als het laagste punt 45 is, je daar de sub laat meedoen, je van 45 - 60 of verder, vermoedelijk een dipje hebt.



p.s. Ik weet niet of dat in het begin al zo verwoord heb, ik reageer nu alleen op de quote ;)
Ook hier heb je weer een punt. Je bent goed bezig! Hangt inderdaad van de frequentiekarakteristiek van de speaker af. En er zijn zelfs fabrikanten die het -6dB punt aangeven als laagste weergegeven frequentie en dat is iets wat zo'n speaker echt niet goed kan weergeven. Redelijker is het -3dB punt.

Overigens als je niet van de specs van de fabrikant kan uitgaan heb je een heel ander probleem, want daar kom je zonder meting niet achter.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Ghosty J on October  5, 2010, 16:10:47
'k mis alleen een stuk je over de fase :)

Krijg sinds ik verhuisd ben mijn sub niet meer goed...
Heb al gelezen dat de vertraging van de velodyne 2ms is, maar hoeveel meter moet je dan extra rekenen?
Subafstelling is zoals Marsh zegt een heel ander verhaal en niet zo eenvoudig. Maar in de startpost staat onder verplicht leesvoer een artikel over het plaatsen van de sub. Daar begint het mee om een goede integratie van je sub in het totale geluidsbeeld te krijgen.

Tipje van de sluier... De fase, en indien mogelijk de polariteit, bepalen of je de sub kan aanwijzen of niet. Soms wordt aangegeven dat dat optimaal is als de sub het hardste klinkt, maar dat heeft met de fysieke plaatsing te maken en heeft een relatie met het probleem van het uitdoven en versterken van staande golven. Een optimaal ingestelde fase laat de sub "verdwijnen" in het geluidsbeeld. Dit is heel vaak een compromis.

Een tip die ik van Bjorn heb gekregen was de intro van "The way you make me feel" van Michael Jackson. Dat basriedeltje zet je op A-B-repeat en daarna an de faseregelaar draaien totdat bovenstaande is bereikt.

Eén punt nog, niet alle subs hebben een mogelijkheid tot 360 graden. Dan is het zoeken naar het compromis. De 360 graden worden bereikt met een polariteit (+/-) en 0-180 graden schaalverdeling.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

blue-eyes

Een sub is pas goed geintegreerd als je denkt dat de sub niet aanstaat. Vervolgens als je checkt en de sub daadwerkelijk uitzet weet je wat je mist.


Een harde bass, loudness, etc. is smaak, staat los van de theoretisch beste instelling. En zoals gezegt, smaak gaat boven de theoretisch beste instelling!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Etiennevh

Over leerzaam gesproken.. Wat een topic! :D Bedankt gentlemen!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

WimB

Quote from: Blue-Eyes on October  6, 2010, 08:52:04
Een sub is pas goed geintegreerd als je denkt dat de sub niet aanstaat. Vervolgens als je checkt en de sub daadwerkelijk uitzet weet je wat je mist.


Een harde bass, loudness, etc. is smaak, staat los van de theoretisch beste instelling. En zoals gezegt, smaak gaat boven de theoretisch beste instelling!
Een sub moet toch bij films die extra diepe bass laten horen/voelen?

blue-eyes

Quote from: WimB on October  8, 2010, 22:33:06
Een sub moet toch bij films die extra diepe bass laten horen/voelen?

Ja. Ik doelde op het feit dat bij veel mensen de sub juist meer dB's krijgt dan bij de perfecte afstelling zou horen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WimB

Je bedoeld dus meer een overdreven zeer aanwezige bass.

blue-eyes

Quote from: WimB on October  8, 2010, 22:43:37
Je bedoeld dus meer een overdreven zeer aanwezige bass.

Ja, en alles wat daar tussen zit.
Let wel, zoals gezegd, smaak is nooit een slechte afstelling!



Zie ook loudness instelling, boosten van muziek door de radiozenders.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

HTip

Quote from: WimB on October  8, 2010, 22:33:06
Een sub moet toch bij films die extra diepe bass laten horen/voelen?
Klopt! Maar dat kan ook bij een afstelling van 75dB-80dB. Pieken gaan dan ook tot 100dB en die voel je wel :D

Quote from: Blue-Eyes on October  8, 2010, 22:35:48
Ja. Ik doelde op het feit dat bij veel mensen de sub juist meer dB's krijgt dan bij de perfecte afstelling zou horen.
Gebeurt inderdaad dat men denkt dat de sub veel harder moet staan dan de rest van de speakers en dan is ie juist prima aan te wijzen. Ook al heb je de fase prefect afgesteld.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Robbert54

vandaag even aan het priegelen geweest met de afstelling van mijn setje.

Even kijken of ik het goed heb gedaan:
Ik heb de DVE dvd nog niet binnen dus vooralsnog maar even met de CA zelf gedaan. Linker front als 0 punt gebruikt en en het volume omhoog tot ik op 75DB kwam. Daarop de overige luidsprekers afgesteld. Hoe ik het had staan klopte totaal niet! zit nogal wat verschil in

maar nou zit ik nog met de rears. Ze staan erg dichtbij de luisterplek en nou krijg ik ze niet verder omlaag dan 81DB. Dat is dus nog veel te hard. Iemand hier nog een oplossing voor??

Ik zat er zelf al aan te denken om mijn 2 persoonsbed naar zolder te doen en er weer een 1 persoonsbed neer te zetten (ben toch alleen) en dan een stoel erbij als luisterplek. Denk eigenlijk dat dit ook mijn enige optie is of heb ik nog meer opties??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

RalphH

Super topic. Goed werk bezig!
Kan niet wachten tot ik met alles aan de slag kan, maar zal toch nog even moeten wachten ;D.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RobertVanWoerden

Quote from: The Vampire on October 17, 2010, 17:45:29
vandaag even aan het priegelen geweest met de afstelling van mijn setje.

Even kijken of ik het goed heb gedaan:
Ik heb de DVE dvd nog niet binnen dus vooralsnog maar even met de CA zelf gedaan. Linker front als 0 punt gebruikt en en het volume omhoog tot ik op 75DB kwam. Daarop de overige luidsprekers afgesteld. Hoe ik het had staan klopte totaal niet! zit nogal wat verschil in

maar nou zit ik nog met de rears. Ze staan erg dichtbij de luisterplek en nou krijg ik ze niet verder omlaag dan 81DB. Dat is dus nog veel te hard. Iemand hier nog een oplossing voor??

Ik zat er zelf al aan te denken om mijn 2 persoonsbed naar zolder te doen en er weer een 1 persoonsbed neer te zetten (ben toch alleen) en dan een stoel erbij als luisterplek. Denk eigenlijk dat dit ook mijn enige optie is of heb ik nog meer opties??


Is het een optie als je niet de frontspeaker als startpunt neemt, maar een van de rears?

Robbert54

daar zat ik zelf ook aan te denken, maar denk dat ik dan het omgekeerde effect krijg. Dat ik fronts dus weer niet in balans krijg
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

frankp

Met behulp van dit topic van het weekend al even bezig geweest met wat metingen en dat ging wel aardig.
Morgen nog maar eens in alle rust een nieuwe meting doen, na juiste plaatsing van de fronts.

Nou heb ik nog even een vraagje m.b.t. het instellen van de db-afwijkingen.
In mijn Marantz sr6004 kan je bij speaker setup de db's instellen, maar dit kan ook nog een
keer in de 7.1 setup. Moet ik de afwijkingen nu bij alle twee invullen?

HTip

Quote from: The Vampire on October 17, 2010, 17:45:29
vandaag even aan het priegelen geweest met de afstelling van mijn setje.

Even kijken of ik het goed heb gedaan:
Ik heb de DVE dvd nog niet binnen dus vooralsnog maar even met de CA zelf gedaan. Linker front als 0 punt gebruikt en en het volume omhoog tot ik op 75DB kwam. Daarop de overige luidsprekers afgesteld. Hoe ik het had staan klopte totaal niet! zit nogal wat verschil in

maar nou zit ik nog met de rears. Ze staan erg dichtbij de luisterplek en nou krijg ik ze niet verder omlaag dan 81DB. Dat is dus nog veel te hard. Iemand hier nog een oplossing voor??

Ik zat er zelf al aan te denken om mijn 2 persoonsbed naar zolder te doen en er weer een 1 persoonsbed neer te zetten (ben toch alleen) en dan een stoel erbij als luisterplek. Denk eigenlijk dat dit ook mijn enige optie is of heb ik nog meer opties??

Begrijp ik nu goed dat je de levels van alle speakers in de receiver op 0 dB hebt gezet en met het mastervolume met de testtoon van de receiver de FL-speaker op 75dB hebt ingesteld?

En als je dan de C, FR instelt dat gaat het goed, maar met SR en SL lukt het niet?

Het kan aan de testtoon liggen, omdat deze niet volledig breedbandig is in tegenstelling tot calibratie-DVD's.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: RobertVanWoerden on October 17, 2010, 19:53:39
Is het een optie als je niet de frontspeaker als startpunt neemt, maar een van de rears?
Zou ik niet doen, want dan kan het zijn dat je een boost (+ dB) moet instellen en dat kan problemen veroorzaken. Dempen ( - dB) is in alle gevallen beter.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Die Bose bakjes die Robbert als rears heeft hebben kennelijk een veel hoger rendement dan de B&W's. (daarom: Matchende speakers! ;))
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Quote from: frankp on October 18, 2010, 20:42:33
Met behulp van dit topic van het weekend al even bezig geweest met wat metingen en dat ging wel aardig.
Morgen nog maar eens in alle rust een nieuwe meting doen, na juiste plaatsing van de fronts.
Heel goed! Plaatsing is de 1e stap, daarna pas instellen.

Quote
Nou heb ik nog even een vraagje m.b.t. het instellen van de db-afwijkingen.
In mijn Marantz sr6004 kan je bij speaker setup de db's instellen, maar dit kan ook nog een
keer in de 7.1 setup. Moet ik de afwijkingen nu bij alle twee invullen?
Klopt! Want deze worden gebruikt als je als bron de 7.1 ingang gebruikt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Quote from: celerontje on October 18, 2010, 21:59:05
Die Bose bakjes die Robbert als rears heeft hebben kennelijk een veel hoger rendement dan de B&W's. (daarom: Matchende speakers! ;))
Dat zou inderdaad kunnen en gezien de afstand heb je dan veel minder vermogen nodig om de 75dB te halen.

Quote from: The Vampire on October 18, 2010, 22:00:10
heb je ook nog een tip voor mijn Rears??

Rendement is overigens de gevoeligheid van de speaker, weergegeven in dB. Dat is de geluidsdruk die een speaker kan opbouwen met 1W vermogen op 1m afstand. Daarom is de eenheid eigenlijk dB/W/m.

De gevoeligheid van de CM1 is 84dB/W/m. Robbert, welke speaker heb je precies als rear?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Was vanavond ook ff aan het klooien geweest maar de RadioShack afwijkingen die stel je toch per speaker in in het User EQ menu?

Blijf trouwens een probleem houden dat de stemmen bij mij niet lekker (alles op 75dB afgesteld) overkomen, zou dat aan mijn center kunnen liggen? Toch bijv. de KEF IQ60C nemen?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Robbert54

Quote from: HTip on October 18, 2010, 22:04:12
Dat zou inderdaad kunnen en gezien de afstand heb je dan veel minder vermogen nodig om de 75dB te halen.
Rendement is overigens de gevoeligheid van de speaker, weergegeven in dB. Dat is de geluidsdruk die een speaker kan opbouwen met 1W vermogen op 1m afstand. Daarom is de eenheid eigenlijk dB/W/m.

De gevoeligheid van de CM1 is 84dB/W/m. Robbert, welke speaker heb je precies als rear?
ik heb werkelijkwaar  geen idee hoe ze heten. zal eens een plaatje zoeken
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo