Richtlijnen voor afstellen van stereo-/surroundset

Started by HTip, October 3, 2010, 16:33:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

Op het forum worden regelmatig vragen gesteld over het afstellen van je set. Het optimaal afstellen van het geluid is een must om het beste eruit te halen. Ik heb hetgene wat ik door de jaren geleerd (en zeer recent is gefinetuned) heb in deze post samengevat. De plaatsing is voor een 5.1 setup. Voor een 7.1 setup gelden andere regels, maar de rest is hetzelfde. Ook voor stereosets kan je deze richtlijnen gebruiken. Je bent dan alleen eerder klaar :D Het beste resultaat is natuurlijk ook nog afhankelijk van een groot aantal andere factoren, zoals ruimte, akoestiek, inrichting, etc. maar dat maakt het onnodig complex. Kan altijd nog ;)

Om te beginnen heb je hetvolgende nodig:

  • dB-meter (analoog/digitaal) met schakelaars voor weighting (A/C) en response (fast/slow) => analoog is makkelijker af te lezen vanwege de lichte fluctuaties in de meting
  • rolmaat
  • DVD met testsignalen (AVIA, DVE, etc.)
  • Een portie geduld, want het zal niet de eerste keer goed gaan ;)
Plaatsing
Begin met alleen de fronts, want als het in stereo niet goed klinkt kan het in surround ook niet goed klinken. Kies een sweetspot, in mijn geval exact tussen de 2 voorstoelen. Optimaal voor stereo is een symmetrische opstelling met een hoek van 25-35 graden met de middenlijn. Zie onderstaande afbeelding om dat te illustreren. Ik zit op het randje voor stereo, maar dat ligt aan de breedte van de HT en de vrije ruimte die de Notes nodig hebben. Voor de surrounds geldt ook een stelregel. Deze staan op ca. 110 graden vanaf de middenlijn. Ook deze staat op onderstaande afbeelding.



Voor de optimale plaatsing ga je zitten op de gekozen sweetspot en experimenteer met de plaatsing. Doe dit op gehoor, want geen enkel testsignaal dat ik ken kan je hierbij helpen. Wat ik vorig jaar al gedaan heb is hetvolgende:


  • Licht naar buiten gedraaid (toe-out): beetje vreemd stereobeeld. Vond het onnatuurlijk klinken, want de stemmen leken niet uit het midden te komen.
  • Recht naar voren: stereobeeld was beter, maar ik miste de homogeniteit
  • Licht ingedraaid (toe-in): mooi homogeen stereobeeld
  • Verder ingedraaid: smaller stereobeeld, meer focus, maar klonk minder natuurlijk.
Voor een dedicated stereoset, zonder subwoofer, ben je nu klaar! Dit geldt dus niet voor een receiver die naast HT ook voor stereo wordt gebruikt.

Afstanden (timing)
Door de nieuwe projectiewand staan de fronts en center op precies dezelfde afstand en dat komt de homogeniteit van het geluid zeer ten goede. Er is dan geen enkele vertraging nodig om de voorste speakers op 1 lijn te krijgen, dus als dat een mogelijkheid is zeker doen.

De rears moeten natuurlijk op 1 lijn komen en dezelfde afstand tot de sweetspot hebben. Dat betekent veel meten en wat dan helpt is een rechte achterwand (die ik niet heb), dus bij mij is het podium de referentie geweest. De rears zijn nog 10 cm naar buiten geplaatst voor een ruimtelijker beeld.

De afstanden die in de processor moeten worden ingesteld worden gemeten vanaf de voorkant van de speaker tot de sweetspot. Voor de sub zijn hiervoor 2 mogelijkheden:

  • sub zonder DSP => afstand van sweetspot tot woofer van sub
  • sub met (ingebouwde) DSP* => afstand van sweetspot tot achterkant sub
* dit geldt dus ook voor een externe DSP-oplossing, zoals de Velodyne SMS-1, DSPeaker AntiMode, SVS AS-EQ1, etc.


Volume (level)

Tot slot nog het level op een referentieniveau brengen. Zet in de receiver alle kanalen op 0dB. Gebruik voor de komende testsignalen een test-DVD en niet de ingebouwde ruisgenerator. De laatste zijn, bij de meeste receivers, minder breedbandig. Plaats de dB-meter op de sweetspot (op een statief of in de hand). Zorg er in ieder geval voor dat er geen obstakels zijn tussen de speaker en de dB-meter. Kies voor weighting C en response slow. Speel het testsignaal alleen op de linker front. Zet het mastervolume van de versterker zo, dat de dB-meter 75dB aanwijst. Vervolgens het signaal op de center afspelen en kijk hoeveel dB gedempt/versterkt moet worden. Deze onthouden of opschrijven. Dan de rechter front, rechter rear en linker rear. Stel dan deze waarden in in de processor. Ter controle nogmaals de hele reeks.

Extra uitleg voor gebruik van de dB-meter. Er zit een schaalverdeling op je dB-meter. Die loopt terug van 120 naar 0 in stappen van 10dB. Die zet je op 70, zodat je 75dB nauwkeurig kan aflezen. In de receiver staat FL (front left) dan op 0dB. Dan langzaam het mastervolume opschroeven totdat de wijzer op +5dB staat.

Dan nog de sub. De meeste test-DVD's hebben daar een apart signaal voor. Dit signaal wisselt continu tussen de FL en sub. Ook deze demping in de processor invoeren.


Cross-overfrequentie

Receiver
Stelregel is 1.5x de laagste frequentie die je speakers aankunnen, het zgn. -3dB-punt. Mijn receiver heeft slechts 1 instelling voor alles, dus dan is de center een compromis. Maar luisteren is de beste methode. Je hoort vanzelf of de center het laag aankan of dat je dat beter aan de sub kan overlaten. Niet alle processors/receivers hebben dezelfde mogelijkheden voor het instellen van de x-over. Indien mogelijk zo nauwkeurig mogelijk, anders de waarde die de gewenste waarde het dichts benaderd.

Subwoofer
Als je in je processor/receiver de x-over kan instellen moet je de x-over van de sub zo hoog mogelijk zetten. Bij voorkeur helemaal uit. Alleen als je dat niet kan, dan stel je de x-over van de sub volgens dezelfde regel in als bij de receiver.

Voorbeeld
Het -3dB punt van mijn fronts en rears is 35Hz. Theoretisch is dat dus 1,5x35=52Hz. Ik heb 50 en 60Hz geprobeerd, maar ik vond 70Hz beter klinken. Mijn center kan tot 45Hz, dus zou de x-over 1,5x45=67Hz, afgerond naar boven is dat 70Hz en dat klinkt prima ;) Voor receivers die bijv. alleen 80/100/120 Hz kunnen instellen dan deze in dit geval op 80Hz plaatsen.


Controle
Luister naar een stereo-/surroundtrack die je heel goed kent en kijk of je het geluid goed (genoeg) vindt. Is dat niet het geval, loop dan alle stappen nogmaals na. Vindt je het wel goed dan is het enige wat nog rest... genieten :music:

Verder verplicht leesvoer:
- De 4 G's van HT/multichannel
- Gids voor het instellen van de subwoofer in je Home Theater
- Large of Small?

EDIT: Omdat er wel eens vragen over worden gesteld de volgende passage toch toegevoegd. Het is een beetje technisch, maar het kan ook verklarend werken. Vragen kun je natuurlijk hier stellen.

Gevoeligheid van een speaker i.r.t. te leveren vermogen door de versterker

Hier een poging om duidelijk te maken wat allemaal van invloed is op het geluid wat hierboven optimaal is ingesteld.

Het leveren van geluid gaat in principe om geluidsdruk op te bouwen. En daar is vermogen voor nodig. De luisteraar bepaalt hoeveel geluidsdruk nodig is. Is dat niet voldoende, dan vragen we de receiver om meer vermogen te leveren. Resultaat is een hogere geluidsdruk. Hoeveel vermogen nodig is om een acceptabele geluidsdruk op te bouwen probeer ik hieronder uit te leggen. En dat is weer afhankelijk van de gevoeligheid van een speaker. De gevoeligheid van een speaker wordt aangeduid in dB/W/m. Dat is de geluidsdruk die een speaker kan opbouwen met 1W vermogen op 1m afstand. Natuurlijk neemt die druk af naarmate de afstand toeneemt. Als je bijv. 3m van de speakers afzit is dit 10dB minder.

Tabel voor vermindering van de geluidsdruk op de luisterplaats:
3m = -10dB
4m = -12dB
5m = -14dB

Dit wordt weer verhoogd door de reflecties van de wanden (zonder absorptie/diffusie) de geluidsdruk op de luisterplaats met ca. 5dB. Met een optimale akoestiek (basstraps, absorptie en difussie) wordt er minder geluidsdruk opgebouwd. Die +5dB is dan niet van toepassing. Wanneer 5 speakers tegelijk spelen dan wordt dit nogmaals verhoogd, maar nu met ca. 7dB.

Formule (met 5 speakers): Geluidsdruk (op 3m afstand) = gevoeligheid - 5dB + 7 dB

Voorbeeld:
Gevoeligheid van speaker is 88dB/W/m, dan is op 3m afstand de geluidsdruk met 1W nog 78dB. Door reflecties van de wanden wordt dit 83 dB op de luisterplaats. Met 5 speakers bereik je 90dB. Met 1W kan je dus genoeg druk opbouwen. Echter muziek en film bestaat uit veel verschillende frequenties en lage frequenties vragen meer vermogen dan hoge, dus een hogere mogelijke geluidsdruk is zeker nodig. Een verstandig maximum is 95-100 dB op de luisterpositie. Om dat te kunnen halen heb je dus 5-10 dB meer geluidsdruk nodig. Dat laatste is verdubbeling van de beleefde geluidsdruk en daar heb je 10x zoveel vermogen nodig :o

Ook hier is weer een tabel voor ;)
+6dB = 4W
+8dB = 6.3W
+10dB = 10W
+13dB = 20W
+15dB = 32W
+18dB = 63W
+20dB = 100W, maar dan je dus op 110dB (en dat is niet aan te bevelen ;))

In het voorbeeld moet de versterker dus leveren, ca. 3.2W (+5dB) en 10W (+10dB). Alleen hiermee ben je er nog niet... Bij langdurig gebruik worden de spoelen in de speakers warm en neemt de gevoeligheid af en heb je tussen de 1,5 en 2x zoveel vermogen nodig. Dus zitten we al op 6.4 en 20W. Tot slot speelt de impedantie (4, 6 of 8 Ohm) nog een rol. Het benodigde vermogen neemt voor 4 en 6 Ohms speaker nog meer toe. Voor 4 Ohms speakers zelfs een verdubbeling, maar de meeste speakers zijn 6-8 Ohm, dus dat valt wel mee.

Het lijkt me duidelijk dat hoe lager de gevoeligheid van de speaker is hoe meer vermogen je nodig hebt ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Marsh

Zo komen we er wel!  ;D
Uitgeprint en richting de HT!
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


HTip

Wat ik nog vergeten was te zeggen. Als iemand aanvullingen/opmerkingen/verbeterpunten heeft dan natuurlijk graag hier aangeven. Zo leren we allemaal...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jowi

Quote from: HTip on October  3, 2010, 16:33:58
Speel het testsignaal alleen op de linker front. Zet het mastervolume van de versterker zo, dat de dB-meter 75dB aanwijst. Vervolgens het signaal op de center afspelen en kijk hoeveel dB gedempt/versterkt moet worden. Deze onthouden of opschrijven.
Waarom alles relatief tov de linker front? Waarom niet alle kanalen absoluut met de dB meter meten en dus per kanaal instellen?

HTip

Quote from: jowi on October  3, 2010, 16:51:49
Waarom alles relatief tov de linker front? Waarom niet alle kanalen absoluut met de dB meter meten en dus per kanaal instellen?
Dat doe je in principe ook, maar als referentie begin je dus links voor. Dat is je 0dB punt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RobertVanWoerden


jowi

Quote from: HTip on October  3, 2010, 16:53:08
Dat doe je in principe ook, maar als referentie begin je dus links voor. Dat is je 0dB punt.
Ik zie nu dat je deze werkwijze aanhoud met een extern signaal, dan klopt het idee wel. Ik twijfel wel bij de opmerking dat dit beter zou zijn dan interne ruis maar goed. Het is me duidelijk.

Staaled

Mbt delay van de subwoofer (keuze voor wand- ipv subafstand tov sweetspot) is mijn idee in deze dat het een specifieke DD-treatment is aangezien er DSP plaatsvindt.
zie ook http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104896.25 en verder.

Ik heb zelf nogal wat delays geprobeerd op mijn TDAi icm een actieve sub. DSP in de sub staat op bypass en daarmee bereik ik het beste resultaat
indien delay het feitelijk verschil in afstand tussen mains en sub is.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HTip

Quote from: jowi on October  3, 2010, 17:24:07
Ik zie nu dat je deze werkwijze aanhoud met een extern signaal, dan klopt het idee wel. Ik twijfel wel bij de opmerking dat dit beter zou zijn dan interne ruis maar goed. Het is me duidelijk.
De interne ruisgenerator van een receiver is vaak minder breedbandig dan een extern signaal. Daarbij stuurt de versterker dan een 0dB-signaal uit en dan bestaat het risico dat je teveel gaat compenseren. Dat is een fout die ik zelf ook gemaakt heb ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jowi

Quote from: HTip on October  3, 2010, 17:31:00
De interne ruisgenerator van een receiver is vaak minder breedbandig dan een extern signaal. Daarbij stuurt de versterker dan een 0dB-signaal uit en dan bestaat het risico dat je teveel gaat compenseren. Dat is een fout die ik zelf ook gemaakt heb ;)
Wel leuk om de twee methodes eens te vergelijken :) ben benieuwd of het scheelt, en hoeveel in dat geval :)

HTip

Quote from: Hipster on October  3, 2010, 17:26:42
Mbt delay van de subwoofer (keuze voor wand- ipv subafstand tov sweetspot) is mijn idee in deze dat het een specifieke DD-treatment is aangezien er DSP plaatsvindt.
zie ook http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104896.25 en verder.

Ik heb zelf nogal wat delays geprobeerd op mijn TDAi icm een actieve sub. DSP in de sub staat op bypass en daarmee bereik ik het beste resultaat
indien delay het feitelijk verschil in afstand tussen mains en sub is.
Daar heb je een punt. DSP zorgt voor een kleine vertraging.
Ik zal het toevoegen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: jowi on October  3, 2010, 17:32:31
Wel leuk om de twee methodes eens te vergelijken :) ben benieuwd of het scheelt, en hoeveel in dat geval :)
Is zeker een leuk idee. Bij mij scheelde het aanzienlijk ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Marsh

Ik heb het zojuist geprobeerd met de software die ik heb (DVI dvd) maar helaas kom ik daar niet zo goed mee uit de voeten.
In de uitleg van HTip geeft hij aan dat je het master volume omhoog moet zetten tot je DB meter 75db aangeeft, enkel gaat mijn db meter niet zo ver, maar is het 0 t/m 10. Ik heb hem daarom weer afgesteld via de ruis van de versterker (DVI dvd begreep ik maar weinig van) en per kanaal zo goed mogelijk proberen af te stellen op 0 db. (dit is mij ooit zo getipt op het forum) Mijn versterker kan ik niet lager zetten als 80 Hz (althans, op het normale schermpje van de Marantz, ik heb hem nog niet aangesloten gehad op het scherm) en de db meter moest zelfs op 60 range om de speakers goed op de 0db te krijgen  ;D ..of dat juist is, ook met betrekking op de speaker specificaties is mij nog een groot raadsel.. (idem voor small/large) .. al met al.. een nieuwe DB meter met nieuwe software zal waarschijnlijk geen slecht plan zijn  ;D (Lange leve de M&G's!)
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


bmateijsen

Quote from: jowi on October  3, 2010, 17:24:07
Ik zie nu dat je deze werkwijze aanhoud met een extern signaal, dan klopt het idee wel. Ik twijfel wel bij de opmerking dat dit beter zou zijn dan interne ruis maar goed. Het is me duidelijk.

Dat ligt erg aan de processor/ versterker. Bij veel versterkers in de low/ mid-range is het niet goed en kan je beter externe bron gebruiken. Bij de AVR600 kan je de interne ook gebruiken ;)

jowi

Quote from: bmateijsen on October  3, 2010, 17:43:33
Dat ligt erg aan de processor/ versterker. Bij veel versterkers in de low/ mid-range is het niet goed en kan je beter externe bron gebruiken. Bij de AVR600 kan je de interne ook gebruiken ;)
Kijk, dat wou ik ff horen :D overigens weet ik inmiddels ook dat puur technisch afstellen niet altijd de heilige graal is... je moet ook niet vergeten te blijven luisteren. Bij mij staat de ene rearspeaker bijv. in een lastige hoek, de andere staat vrij. Als ik beide rears netjes afstel dan klinkt de 'achterkant' gewoon niet in balans. Dus dan ga ik toch op het gehoor daar wat aan wijzigen...

yorkie13

Zeer leerzaam topic, in basis duidelijke uitleg.

maar hoe de x-over van de subwoofer te bepalen :80, 100 of 120 hz voor de LFE ?

Ik heb nu alles op 80 hz staan , fronts center en surrounds, en de subwoofer op 120 hz.
Db meter via het linker kanaal op 0 en dan alles op 75 db afgeregeld.

De 4G voldoe ik bijna aan, center en fronts zijn gelijke monitors en staan precies op gelijke afstand
van de luisterplek, nu 3,75 m.
De surrounds zijn dipools op 1,5 m van de luisterplek.

Denon Focal

Mooi topic, hier kunnen we allemaal wat van leren.

Ik heb altijd begrpen dat voor stereo een gelijkzijdige opstelling de beste is (afstand tussen de speakers is hetzelfde als de afstand van de speaker tot de luisterpositie), Dat zou betekenen dat de hoek 60 graden moet zijn, cq 30 zoals jij hem beschrijft). Is 25 of 35 graden een compromis of klinkt dat ook goed?
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

blue-eyes

Je stelt dat dit voor zowel stereo als HT geldt.



Mag je me wat uitleggen.

Waarom zou je in plain stereo ook de afstanden en level moeten instellen? Ik laat deze middels plain stereo standaard staan (dus 0 mtr en 0 dB). Dit bij de speakers op large. Bij de stereo instelling waar ik de sub laat mee doen heb ik dit wel ingesteld.
Voor de HT zijn deze wel ingesteld.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

djaxx

Bedankt Philip, ga me er eens in verdiepen!

Btw, welke software word best gebruikt om te testen? Is dit ergens te downloaden of moet je die ergens aankopen?

HTip

Quote from: RA SUBS on October  3, 2010, 18:31:37
Zeer leerzaam topic, in basis duidelijke uitleg.

maar hoe de x-over van de subwoofer te bepalen :80, 100 of 120 hz voor de LFE ?

Ik heb nu alles op 80 hz staan , fronts center en surrounds, en de subwoofer op 120 hz.
Db meter via het linker kanaal op 0 en dan alles op 75 db afgeregeld.

De 4G voldoe ik bijna aan, center en fronts zijn gelijke monitors en staan precies op gelijke afstand
van de luisterplek, nu 3,75 m.
De surrounds zijn dipools op 1,5 m van de luisterplek.
Als je in je processor/receiver de x-over kan instellen moet je de x-over van de sub zo hoog mogelijk zetten. Bij voorkeur helemaal uit. Alleen als je dat niet kan, dan stel je de x-over van de sub volgens dezelfde regel in.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Denon Focal on October  3, 2010, 20:42:42
Mooi topic, hier kunnen we allemaal wat van leren.

Ik heb altijd begrpen dat voor stereo een gelijkzijdige opstelling de beste is (afstand tussen de speakers is hetzelfde als de afstand van de speaker tot de luisterpositie), Dat zou betekenen dat de hoek 60 graden moet zijn, cq 30 zoals jij hem beschrijft). Is 25 of 35 graden een compromis of klinkt dat ook goed?
Ik heb mijn fronts op 25 graden en dat klinkt prima. Misschien moet je dan wat met toe-in/out spelen om het correct te krijgen. Hangt ook weer af van het afstraalgedrag van je speakers.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Blue-Eyes on October  3, 2010, 20:46:34
Je stelt dat dit voor zowel stereo als HT geldt.



Mag je me wat uitleggen.

Waarom zou je in plain stereo ook de afstanden en level moeten instellen? Ik laat deze middels plain stereo standaard staan (dus 0 mtr en 0 dB). Dit bij de speakers op large. Bij de stereo instelling waar ik de sub laat mee doen heb ik dit wel ingesteld.
Voor de HT zijn deze wel ingesteld.

Heb je gelijk in. Als je in stereo zonder sub speelt dan heb je geen last van delays en levels. Voor een pure stereoset ben je dus klaar na de plaatsing ;)

Ik zal ook dat toevoegen. Is iets voor morgen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Quote from: Marsh on October  3, 2010, 17:35:24
In de uitleg van HTip geeft hij aan dat je het master volume omhoog moet zetten tot je DB meter 75db aangeeft, enkel gaat mijn db meter niet zo ver, maar is het 0 t/m 10.
Er zit toch een joekel van een range-knop op zo'n ding? :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Quote from: djaxx on October  3, 2010, 20:58:58
Bedankt Philip, ga me er eens in verdiepen!

Btw, welke software word best gebruikt om te testen? Is dit ergens te downloaden of moet je die ergens aankopen?
Geen idee of je bepaalde software kan downloaden. Er zijn genoeg test-DVD's te koop, o.a. AVIA, DVE, CARA.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive