Richtlijnen voor afstellen van stereo-/surroundset

Started by HTip, October 3, 2010, 16:33:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Quote from: Dennis75 on July  1, 2012, 10:39:57
Ik heb als fronts de Kef XQ40, onlangs van Marcel (HChifi) overgenomen. Daarvoor had ik de Jamo S606 welke Audyssey ook op -12db zette.

In ieder geval goed om te weten dat je de vulume levels kunt corrigeren en toch de ruimte-akoestische filters in tact laat.


Hmm, die Kef's hebben geen speciaal hoger rendement (90db/W/m) .... wat zijn de afmetingen van de ruimte waarin alles opgesteld staat ?
Toch wel raar dat voor die Kef's de receiver naar -12dB gaat voor de fronts.
Voor de Klipschen had ik monitoren van 91dB/W/m gevoeligheid en op m'n zolder, die 6m x 6m x 3.5m is was zo meestal de waarde -3dB tot -5db bij het inmeten.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Dennis75

Quote from: jvanhambelgium on July  1, 2012, 10:52:02

Hmm, die Kef's hebben geen speciaal hoger rendement (90db/W/m) .... wat zijn de afmetingen van de ruimte waarin alles opgesteld staat ?
Toch wel raar dat voor die Kef's de receiver naar -12dB gaat voor de fronts.
Voor de Klipschen had ik monitoren van 91dB/W/m gevoeligheid en op m'n zolder, die 6m x 6m x 3.5m is was zo meestal de waarde -3dB tot -5db bij het inmeten.
[/quote

Mijn woonkamer in 11m bij 3.5m en een kleine 4m hoog.

Ik zit in de lengete van mijn woonkamer.

Ik zat eerst in de breedte. Mijn woonkamer is behoorlijk lang en helaas niet zo breed.
Nu vind ik het surround geluid beter tot zijn recht komen omddat de surrounds achter mij staan.
Misschien moet ik het weer een keer omdraaien.
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

HTip

Inderdaad raar dat je fronts op -12dB worden ingesteld. Maar ik ken Audyssey niet goed genoeg om daar een uitspraak over te doen. Probeer het eens zonder Audessey en alles handmatig in te stellen. Ben benieuwd of je het dan beter vindt klinken.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Cobraatje

Quote from: HTip on July  1, 2012, 22:43:33
Inderdaad raar dat je fronts op -12dB worden ingesteld. Maar ik ken Audyssey niet goed genoeg om daar een uitspraak over te doen. Probeer het eens zonder Audessey en alles handmatig in te stellen. Ben benieuwd of je het dan beter vindt klinken.
-12dB meting betekent bij de sub dat de meting maxed out is en niet goed. Denk dat het voor de fronts hetzelfde is en er iets niet klopt. Hoeveel metingen doe je en met welke afstand? Hoe plaats je de microfoon?
Bij correcte metingen, niet aan de afstanden e.d zitten. Audyssey berekend wanneer het geluid van alle speakers tegelijk bij je
1e opgegeven luisterpositie is. Bij gebruik van een sub, alles op small en minimaal een crossover van 80Hz gebruiken.
Meer info: http://batpigworld.com/fadq.html#audyssey

jvanhambelgium

Quote from: Cobraatje on July  2, 2012, 00:21:25
-12dB meting betekent bij de sub dat de meting maxed out is en niet goed. Denk dat het voor de fronts hetzelfde is en er iets niet klopt. Hoeveel metingen doe je en met welke afstand? Hoe plaats je de microfoon?
Bij correcte metingen, niet aan de afstanden e.d zitten. Audyssey berekend wanneer het geluid van alle speakers tegelijk bij je
1e opgegeven luisterpositie is. Bij gebruik van een sub, alles op small en minimaal een crossover van 80Hz gebruiken.
Meer info: http://batpigworld.com/fadq.html#audyssey

Als het actieve speakers zouden zijn kan het wel , vandaar dat je gelijkt hebt met de subwoofer (waarin een amp zit). Als je de gain wat hoog zet zal de calibratie hem wat afremmen...
Maar voor een passieve speaker zie ik eigenlijk maar 2 mogelijkheden ; héél rendementsvolle speakers (> 100dB/W/m) of een hééél kleine ruimte => maar beide zijn hier niet van toepassing...

Mogelijks probleem met de meetmicrofoon (afwijking) ?
Nu dit zijn "maar" volume levels en staan los van Audessey filters, maar stel je voor dat je meetmicro niet goed werkt ? Mischien is de meting dan ook niet te vertrouwen...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Dennis75

#255
Quote from: Cobraatje on July  2, 2012, 00:21:25
-12dB meting betekent bij de sub dat de meting maxed out is en niet goed. Denk dat het voor de fronts hetzelfde is en er iets niet klopt. Hoeveel metingen doe je en met welke afstand? Hoe plaats je de microfoon?
Bij correcte metingen, niet aan de afstanden e.d zitten. Audyssey berekend wanneer het geluid van alle speakers tegelijk bij je
1e opgegeven luisterpositie is. Bij gebruik van een sub, alles op small en minimaal een crossover van 80Hz gebruiken.
Meer info: http://batpigworld.com/fadq.html#audyssey

De microfoon staat op oor hoogte en ik doe 6 metingen. De 1e meting staat hij op de luisterpositie en de rest van de metingen steeds 50 cm van de 1e meting rondom.
De subvolume, BK400, staat net niet op de helft, lowlevel filter staat uit en de crossover staat helemaal open gedraaid.
Voor de rest probeer ik ervoor te zorgen dat het omgevingsgeluid zo min mogelijk is. Dit lukt aardig.

Dat artikel neem ik later op de dag nog wel door. Ben nu aan het werk.
Wat bedoel je met "sub maxed out"
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

Cobraatje

Quote from: Dennis75 on July  2, 2012, 08:11:03
De microfoon staat op oor hoogte en ik doe 6 metingen. De 1e meting staat hij op de luisterpositie en de rest van de metingen steeds 50 cm van de 1e meting rondom.
De subvolume, BK400, staat net niet op de helft, lowlevel filter staat uit en de crossover staat helemaal open gedraaid.
Voor de rest probeer ik ervoor te zorgen dat het omgevingsgeluid zo min mogelijk is. Dit lukt aardig.

Dat artikel neem ik later op de dag nog wel door. Ben nu aan het werk.
Wat bedoel je met "sub maxed out"
Probeer eens alle 8 metingen en op verschillende hoogtes. Verder kun je het metingengebied ook uitbreiden.
Sub maxed out op -12dB betekend dat de plaatsing en instellingen van de sub zodanig zijn dat Audyssey geen goede correctie kan uitvoeren en de sub op -12dB zet. Dit betekend dat de sub niet goed ingeregeld is.

jvanhambelgium

Quote from: Cobraatje on July  2, 2012, 13:27:06
Probeer eens alle 8 metingen en op verschillende hoogtes. Verder kun je het metingengebied ook uitbreiden.
Sub maxed out op -12dB betekend dat de plaatsing en instellingen van de sub zodanig zijn dat Audyssey geen goede correctie kan uitvoeren en de sub op -12dB zet. Dit betekend dat de sub niet goed ingeregeld is.

Ola, alle metingen dienen ideaal op dezelfde hoogte te gebeuren. Je moet de microfoon zetten op de hoogte dat je oren hangen ;-)
Niet beginnen met tussen metingen door op andere hoogtes te werken !
-12dB wil inderdaad zeggen dat de sub "te sterk" staat ! Staat die "GAIN" volledig open oid ? Moet wel zoiets zijn. Begin eens met hem op 1/4 te zetten oid zodat je uiteindelijk ergens tussen -3dB en +3db komt te zitten. Als hij "te zacht" staat zal Audessey aangeven om het signaal wat op te krikken vandaar de positieve dB-correctie.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Dennis75

Met alle respect,

Cobraatje zegt verschillende hoogtes en jij zegt dezelfde hoogtes.

Lijkt mij dat de eerste meting op de luisterpostitie op oor hoogte moet zijn, dit is de belangrijkste.

@Cobraatje, de sub staat goed ingeregeld, zoals in de link die jij in je post zette.
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

Cobraatje

Quote from: Dennis75 on July  2, 2012, 15:16:38
Met alle respect,

Cobraatje zegt verschillende hoogtes en jij zegt dezelfde hoogtes.

Lijkt mij dat de eerste meting op de luisterpostitie op oor hoogte moet zijn, dit is de belangrijkste.

@Cobraatje, de sub staat goed ingeregeld, zoals in de link die jij in je post zette.
Normal gesproken geeft dezelfde hoogte het beste resultaat. In jouw geval zou ik uitproberen met verschillende hoogtes en een breder luistergebied. Levert dit veranderingen in de -12dB voor de fronts op, dan weet je weer meer.
Zelf werkt het bij mij in de kamer met verschillende hoogtes het beste. Niet volgens de regels, maar het klinkt voor mij het beste en daar gaat het uiteindelijk om  8).

Dennis75

Zojuist weer een nieuwe meting gedaan. Dit keer 8 stuks met de sub op 1/4. Alle metingen op dezelfde hoogte. Audyssey zet de fronts op -12, de surrounds op -9 en de sub op +0.5.

Ik ga hem nu met een db meter afstellen met HTtip zijn gids erbij.

In ieder geval bedankt voor de hulp!
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

Dennis75

En toch klinkt het geweldig zoals Audyssey het neerzet. Even de nu al broemde Frankp demodisc opgezet. Finding Nemo en Cloverfield. Dus laat het maar even staan zo.

Toch wel vreemd, de sub staat een stuk zachter afgesteld dan de metingen ervoor.

Misshien moet ik dan alleen de front, center en surrounds met de db meter afstellen.
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

jvanhambelgium

Quote from: Dennis75 on July  2, 2012, 16:00:24
Zojuist weer een nieuwe meting gedaan. Dit keer 8 stuks met de sub op 1/4. Alle metingen op dezelfde hoogte. Audyssey zet de fronts op -12, de surrounds op -9 en de sub op +0.5.

Ik ga hem nu met een db meter afstellen met HTtip zijn gids erbij.

In ieder geval bedankt voor de hulp!

Die fronts blijven me intrigeren !! Why o why -12dB voor een niet speciaal gevoelige speaker...
De sub staat nu goed ; +0.5dB is OK

Als je het nu wat "magertjes" zou vinden qua bass was je mischien een bass-head die eigenlijk altijd met een setup speelde die teveel bass-instelling had  >:D >:D
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Dennis75

Quote from: jvanhambelgium on July  2, 2012, 18:18:54
Die fronts blijven me intrigeren !! Why o why -12dB voor een niet speciaal gevoelige speaker...
De sub staat nu goed ; +0.5dB is OK

Als je het nu wat "magertjes" zou vinden qua bass was je mischien een bass-head die eigenlijk altijd met een setup speelde die teveel bass-instelling had  >:D >:D

hahahaha lol
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

Dennis75

Nog even wat vragen met betrekking tot de db meter.
Ik heb de db meter bij RAsubs gekocht
Je moet het testsignaal op de linkerfront afspelen.
De draaiknop van de db meter zet je op 70 db.
Onderaan de db meter heb je een correctie gebied van +10 tot -6db
Wanneer ik het mastervolume nu opschroef en het metertje in het correctie gebied +5 aangeeft zit ik op 75db.

Wanneer ik nu het testsignaal op de center afspeel en volgens het correctie gebied bijvoorbeeld +3 aangeeft moet ik in de processor +2 invoeren. Zie ik dit goed?

De db meter moet naar voren gericht worden of naar de speaker?
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

jvanhambelgium

Quote from: Dennis75 on July  3, 2012, 12:13:47
Wanneer ik nu het testsignaal op de center afspeel en volgens het correctie gebied bijvoorbeeld +3 aangeeft moet ik in de processor +2 invoeren. Zie ik dit goed?

De db meter moet naar voren gericht worden of naar de speaker?

Yep, zoiets. Je speelt het testsignaal af en kijkt hoeveel je meter aangeeft ... het verschil doe je bij of af dmv de settings op de receiver.
Denkelijk moet je de dB-meter richten naar de speaker, niet vertikaal houden oid. Staat wel ergens in het boekje met mogelijks een grafiek van de gevoeligheid etc.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

HTip

Quote from: Dennis75 on July  3, 2012, 12:13:47
Nog even wat vragen met betrekking tot de db meter.
Ik heb de db meter bij RAsubs gekocht
Je moet het testsignaal op de linkerfront afspelen.
De draaiknop van de db meter zet je op 70 db.
Onderaan de db meter heb je een correctie gebied van +10 tot -6db
Wanneer ik het mastervolume nu opschroef en het metertje in het correctie gebied +5 aangeeft zit ik op 75db.

Wanneer ik nu het testsignaal op de center afspeel en volgens het correctie gebied bijvoorbeeld +3 aangeeft moet ik in de processor +2 invoeren. Zie ik dit goed?

De db meter moet naar voren gericht worden of naar de speaker?

Hoe je de dB-meter moet houden zijn de meningen over verdeeld, maar het varieert tussen een hoek van 45 graden en rechtop. Punt is dat je je achter de meter moet bevinden, dus ook als je het signaal laat wisselen tussen rechtsvoor en rechtsachter. De testschijven hebben hiervoor een automatische procedure. Die begint zoals in mijn gids linksvoor en loopt zo door alle kanalen heen.

Mijn CARA DVD doorloopt het proces als volgt: FL+C, C+FR, FL+FR, FR+SR, FL+SL en tot slot SL+SR. Op die manier krijg je een mooie evenwichtige verdeling en homogeen geluidsbeeld. Of je trouwens 75dB of 85dB (THX standaard) gebruikt maakt niet uit. THX is alleen veel harder ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Dennis75

Beste Htip,

Bedankt voor de tip, ik ga er van het weekend weer mee aan de slag.

Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

LuPo

Weet iemand een meter die nog te koop is met c/slow instelling? Ik las dat Ralf de Radioshack niet meer verkoopt.

morca

Zie signature :hier staat niks.
Wat wil je er mee in gaan regelen  :D

Serieus,ik heb de vraag al een paar keer langs zien komen op het forum,maar niemand met een antwoord.


LuPo

Quote from: morca on November 22, 2012, 01:11:57
Zie signature :hier staat niks.
Wat wil je er mee in gaan regelen  :D

Serieus,ik heb de vraag al een paar keer langs zien komen op het forum,maar niemand met een antwoord.

Hahaha! ;)

Deze meter is niks? http://www.conrad.nl/ce/nl/product/100593/SL50-Digitale-decibelmeter/0508010&ref=list

Martijnst1990

Quote from: LuPo on November 22, 2012, 07:52:39
Hahaha! ;)

Deze meter is niks? http://www.conrad.nl/ce/nl/product/100593/SL50-Digitale-decibelmeter/0508010&ref=list
Ken de meter zelf niet, maar meestal word er voor het instellen van je HT een analoge meter gebruikt, dit zou makkelijker/meer gericht af te lezen zijn.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

hihi

Ik gebruik ze nooit dus laat deze vraag even over aan iemand die er beter antwoord op kan geven.
Martijn heeft wel gelijk,ik zie ook alleen die analoge .....

LuPo

Voor mensen die nog op zoek zijn naar een analoge dB meter met C/Slow functie is deze misschien wat.

LuPo

Ik heb net mijn dB meter ontvangen. Prima apparaat!

Gelijk aan de slag gegaan. Alle speakers in Channel level op 0 gezet. Vervolgens met mastervolume FL afgesteld zodat hij 75dB aangeeft op dB meter. Het mastervolume stond toen op -2,5 dB. Dat laten staan en vervolgens de C afgesteld. Deze moet op +1,0 om ook op 75dB uit te komen. Vervolgens FR die moest op -0,5. Daarna SR welke op +3,5 moest en SL die op +4,5 moest.

Ik heb het idee dat het nu een stuk beter staat afgesteld. De achterspeakers staan hier niet ideaal namelijk en eigenlijk hoorde ik tijdens films meestal alles alleen van voren. De surround speakers moesten gewoon een heel stuk harder. Audyssey deed dat volgens mij niet voldoende.

Hopelijk heb ik het goed gedaan. :D