Het XTZ speakers/subwoofers/apparatuur ervaringen-topic

Started by XpanD, October 2, 2010, 21:42:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NattePrei

Hmmm, de 99.25 als surrounds.... Hoop toch dat dat de upgrade voor volgend jaar gaat worden. Of toch misschien wat versterking hulp voor de .38`s. Al met al een meer dan tevreden gebruiker.

Sent from my Dell Streak using Tapatalk

yorkie13

Waar stuur je de 99.38 nu mee aan ?

Mijn onkyo had er best moeite mee, terwijl een 2 x 35 watt buizenversterker prima gaat.

NattePrei

Met een Denon 3808. Ik vind dat de denon het prima doet, echter wel met het idee dat de woofers een aparte aansturing verdienen en hier nog absoluut winst te behalen valt.

Sent from my Dell Streak using Tapatalk

Juggels

Ik heb nu sinds een maandje mijn XTZ 99 W10.16 hier staan en ik ben er echt super blij mee! Als ik eerder van het merk had geweten had ik mijn Dali's misschien niet gekocht en was ik voor een allround XTZ setup gegaan.

Anyway, de sub speelt echt super, Lord of the Rings en The Dark Knight kijken waren echt een feest :D Ik krijg alleen de Auto-On niet lekker aan de praat i.c.m. mijn Marantz receiver. Heb al op meerdere plekken gelezen dat het output level van de Marantz receiver te laag is om de sub automatisch aan te krijgen. Voorlopig dus nog maar even handmatig aan en uit zetten.
Receiver: Marantz NR1501
Speakers: Dali Concept 6; Dali Concept 1; ALR/Jordan Entry Center; XTZ 99 W10.16
Bronnen: HTPC; LG BD550
TV: Sony KDL40W5500

Martijnst1990

Dat probleem heb ik ook met mijn Pioneer receiver icm de XTZ 99W12. Duurt heel lang voordat hij aangaat, en ook halverwege de film wel is uitgaat en dan dus weer een tijd zonder sub speelt voordat hij weer aanspringt.

Mijn sub staat niet weggewerkt, dus kan zo bij de aan/uit knop, dus nu zet ik hem gewoon aan als ik hem nodig heb.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

Dat is weer een mooie functie in de losse xtz DSP 1 amp, ik kan de auto on/off instellen en heb deze op 10 minuten staan.
Dat werkt prima in de praktijk.

dim

Hoi,

Ik ga op advies van RA SUBS zaterdag eens luisteren in eindhoven. Als het me allemaal bevalt mag ik een demoset een week thuis neerzetten. Geweldige service tot nu toe.

Ben benieuwd...

yorkie13

Welke luidsprekers ga je beluisteren ?

De 99.26 of zuilen ?

gdzr

Quote from: Juggels on January  1, 2011, 18:45:54
Ik heb nu sinds een maandje mijn XTZ 99 W10.16 hier staan en ik ben er echt super blij mee! Als ik eerder van het merk had geweten had ik mijn Dali's misschien niet gekocht en was ik voor een allround XTZ setup gegaan.

Anyway, de sub speelt echt super, Lord of the Rings en The Dark Knight kijken waren echt een feest :D Ik krijg alleen de Auto-On niet lekker aan de praat i.c.m. mijn Marantz receiver. Heb al op meerdere plekken gelezen dat het output level van de Marantz receiver te laag is om de sub automatisch aan te krijgen. Voorlopig dus nog maar even handmatig aan en uit zetten.

Dit heb k dus ook. Duurt redelijk lang voordat deze aangaat. ik heb de XTZ 99W12.16. Icm een Marantz SR5004. Maar ik kan zo bij de aan en uit knop. Dus meestal zet ik hem zelf wel ff handmatig aan.  Voor de rest heb ik niks meer dan lof voor XTZ. Heb ook een subwoofer kabel van hun, super kwaliteit, dikke connector, dikke kabel. Mooi afgewerkt!
Panasonic TH37Pv70Marantz SR5004 • KEF iQ50 • KEF iQ10 • XTZ 99w12.16 • Xbox 360  • Macbook Pro 17" 2.66Ghz, 4GB DDR3

dim

Quote from: RA SUBS on January  4, 2011, 19:50:38
Welke luidsprekers ga je beluisteren ?

De 99.26 of zuilen ?

Allebij even denk ik.

Er moet er eentje in de hoek komen dus het is even de vraag of een zuil de beste keus zou zijn...

Ik begrijp dat ze wel goed te tunen zijn in het laag en hoog.

Zou mijn  receiver (onkyo 607) de zuil goed kunnen aansturen?...

yorkie13

Dat is met de foam pluggen goed te doen.

Ik draai met de 99.26 monitors en die gaan tot een 42 hz in het laag zou je denken

Echter met een 5 m brede kaer en de luidsprekers 40 cm van de achterwand is het laag bij 33 hz te nadrukkelijk aanwezig.

Er is een piek van + 7 db, en dat is iets te veel van het goede.
Met de plug in de baspoort is deze piek weg, en is het laag precies goed.

De bandtweeters heb ik gewoon op 0 db staan, ofwel geen bruggetjes geplaatst.

En mocht je toch de gelegenheid hebben , beluister dan ook zeker de DSP amp met de 99w10.17P subwoofers erbij.

dim

Hoi,

Ik heb op dit moment een BK monolith staan met een BFD voor EQ. Dus op dat front ben ik wel ok op dit moment.

De speaker aan de linkerkant komt wel echt in de hoek tussen de sub en de muur, dat zal het grootste vraagteken zijn. Met mijn vorige setup(met KEF Q11) was de bas veel te nadrukkelijk aanwezig aan de linkerzijde. Ik hoop dat de XTZ's beter te temmen zijn met de tuning optie. Bijvoorbeeld door de linkerzijde te beperken en de rechter meer bas te geven, deze staat namelijk midden in de kamer.


Apoc@

Quote from: Martijn90 on January  2, 2011, 12:10:17
Dat probleem heb ik ook met mijn Pioneer receiver icm de XTZ 99W12. Duurt heel lang voordat hij aangaat, en ook halverwege de film wel is uitgaat en dan dus weer een tijd zonder sub speelt voordat hij weer aanspringt.

Mijn sub staat niet weggewerkt, dus kan zo bij de aan/uit knop, dus nu zet ik hem gewoon aan als ik hem nodig heb.

Ik heb de sub gewoon altijd aan staan (mits ik films aan het kijken ben), de standby modus gebruik ik nooit. Ik zou gewoon achter op de 99W12 de switch omzetten als ik jou was.
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

dim

1 vraag,

Ik heb op dit moment de 99.36 pianolak thuisstaan. En heb deze single wire aangesloten.

Als ik nu de Bi-wire optie wil gebruiken, welke terminals gebruik ik dan?.

Ik neem aan het laag op de bas terminal met de brug naar het midden intact. En de mid/tweeter brug verwijderen en het hoog vervolgens op de tweeter terminal aansluiten?.

Ze klinken erg goed, maar ik heb het idee dat mijn onkyo 607 een beetje underpowered is, vandaar dat bi-amp mischien iets zal verbeteren.


yorkie13

Dan zou ik juist de bas op 1 aansluiting doen, en de midden +bandtweeter op een andere aansluiting.

Je kan met de Onkyo 607 ook nog gaan biampen, als je nu 5.1 draait.
Je hebt dan 2 versterkers over voor biampen.Dit geeft meer controle over de luidsprekers
en zal een groter effect hebben als biwire.

dim

Hoi,

Ik wist niet dat er nog keuzes te maken vielen in de aansluitingen. Ik heb al eerder gebi-amped met de onkyo, maar dacht altijd dat de bas en het mid door 1 kabel gingen, en het hoog via de extra aansluiting.

Maar dit kun je dus zelf bepalen?.

Ik vraag het nog maar even voor de zekerheid, ik wil niet marc z'n speakertjes opblazen...


yorkie13

Daar had ik met mijn 607 en de 99.38 ook last van, en die kon je helaas niet biampen.
nu de xtz 99.26 met subs wel, en de 707 heeft met een extra eindtrap voldoende controle.

Maar hoe bevallen de xtz 99.36 ?

dim

Tot nu toe prima.

Ze zijn relatief goed in de hoek te plaatsen in vergelijking met mijn vorige speakers.

De tuningoptie werkt ook best wel en geeft meer balans in het laag.

Enige punt is de center...ik kan de 99.25 echt niet kwijt. Ik draai nu met een surround speakertje van monitor audio(radius HD) die qua klank wel matched, maar niet 100 %. Vanaf volgende week heeft marc de grotere versie hiervan die ook een stuk lager gaat. Hopelijk is dit een betere oplossing.

Nog ter verduidelijking: als ik ga bi-ampen dan kan ik laag apart aansturen en mid/hoog apart?.

mscofield

Ik ben aan het kijken voor een receiver die bij een set 99.26's worden gebruikt. Het is al niet makkelijk vergelijken met zulke grote apparaten, maar ik ga het toch proberen.
Ik ben geinteresseerd in het hoekje tegen de tegen de 1000 euro aan, waar bijvoorbeeld Denon(1911, 2311), Marantz(5005/6005), NAD(t747) en Pioneer vallen.
Los van de functies en puur op geluid: zou ik een van bovenstaande merken al kunnen wegschrappen voor de luistersessie?
De XTZ kunnen wel wat warmte gebruiken denk ik, ze moeten in ieder geval niet scheller klinken.
Dan kom ik snel uit bij Denon (hoewel de Marantz sr5005 me tot nu toe het meest aanspreekt).

Ook: heeft er iemand ervaring met het luidsprekerkabel van XTZ?

ps. 80% films

dim

Hoi,

Je hebt voor deze speakers echt wel een versterkertje nodig. Naar mijn idee is mijn huidige onkyo 607 niet opgewassen tegen de 99.36's...Ik ga dus eerst eens upgraden(Denon 4311 :sigh:), maar weet niet of de 99.26's minder vermogen vragen.

Als je vooral films gaat kijken en dus voor surroundgeluid gaat zou ik eerder de denon kiezen dan de marantz. Marantz maken receivers die wat meer op muziek gericht zijn dan surround. Ik denk dat de denon's wat meer film eigenschappen hebben.

Ik zou inderdaad geen schelle versterker aansluiten op de Xtz's.

Weet iemand of marc nog leeft?, ik krijg hem niet meer te pakken...

yorkie13

Ik denk dat de receiver en kabels die je gaat combineren met de XTZ luidsprekers
puur persoonlijk is.
Een 607 had wat moeite met de xtz 99.38, maar de 707 dat gaat weer prima.

Ik gebruik nu een Supra classic 4.0 kabel, welke erg goed bevalt.
Maar zoals gezegd is dat puur persoonlijk.

Gewoon een kwestie van de diverse kabels testen als dat kan.
Een receiver met voldoende power is wel prettig.
Een andere oplossing zou een extra eindversterker zijn op de pre out van de receiver.

mscofield

Bedankt allebei. Heb de 99.26's in bestelling staan, dus ben een surround receiver aan het zoeken.
De Marantz sr5005 vind ik sowieso al erg mooi om te zien, de Denon klonk wel erg goed in surround inderdaad.
Ik zit eigenlijk ook te denken aan de 3310, die nu voor rond dezelfde prijs (€1000) te krijgen is.
Die zou wel een stukje meer power kunnen geven..

NattePrei

En? hebben we al wat staan? weer een tevreden xtz gebruiker?  :popcorn:

mscofield

Nog niks van Marc gehoord over de luidsprekers. Misschien maar goed, want ik zit nu in een tentamenweek.
Heb trouwens al wel een receiver gekocht: een Denon 3310 voor een leuke prijs.
Denk dat ik daar meer plezier mee ga beleven dan met een Denon 1911/Marantz SR5005 van rond dezelfde prijs.

mscofield

Update: Ze zijn binnen bij Marc, ik heb ze betaald en ze zullen snel hier staan. :)