Het XTZ speakers/subwoofers/apparatuur ervaringen-topic

Started by XpanD, October 2, 2010, 21:42:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

XpanD

Hallo allemaal,

Ik zag dat er nog geen topic voor XTZ bestond, maar er wel veel interesse voor dit merk is op dit forum. Daarom deze topic! Als je ervaringen hebt om te delen, of als je nieuws hebt over XTZ, laat het hier dan weten! :)
Marantz SR6013 > Yamaha P3500S > XTZ Master M2 + 2x2 JL Audio 10w3v3-4

sparda

Net 2 99.26's gekocht. Waanzinnig goed voor het geld imo :p
Ze staan nu wel in mijn studio in Leuven dus ik heb ze nog niet uitgepakt. Ik heb ze in mat zwart gekocht,
maar toch nog even bekijken of dat niet wat plastiekerig overkomt, anders even terug rijden voor de walnut :p
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

Martijnst1990

Speel zelf ook met 3 maal 99.26's als fronts + center in de kleur walnut en een 99 W12.16 subwoofer. Bevalt allemaal erg goed, ik ben in ieder geval helemaal overtuigd door XTZ. T.z.t. word dit waarschijnlijk uitgebreid met nog 2 maal de 99.26 als rears.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

cine(d)rama

Lijkt me zeker niet verkeerd .

Wil eigenlijk zelf gaan bouwen met Seas  maar denk dat dat met de prijs kwaliteit verhouding van XTZ niet echt nodig is en er zit volgens mij toch ook seas in XTZ :sigh:.
Moet nog wel een keer gaan luisteren  ;D .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

XpanD

Quote from: cine(d)rama on October  4, 2010, 12:17:45
Lijkt me zeker niet verkeerd .

Wil eigenlijk zelf gaan bouwen met Seas  maar denk dat dat met de prijs kwaliteit verhouding van XTZ niet echt nodig is en er zit volgens mij toch ook seas in XTZ :sigh:.
Moet nog wel een keer gaan luisteren  ;D .

Gr Andre .

Volgensmij heeft de 99.38 een Seas mid en woofer en een Fountek tweeter. :P
Marantz SR6013 > Yamaha P3500S > XTZ Master M2 + 2x2 JL Audio 10w3v3-4

sparda

De 99.26 heeft ook de SEAS woofer en Fountek tweeter ;)

Gewoon akelig goedkoop voor wat erin zit :)
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

yorkie13

De XTZ 99.38 gebruikt ook nog eens een Seas L26 aluminium
woofer 8)
Ik ga nu 2 extra subjes bouwen met dezelfde woofer
En deze aansturen net de XTZ 400 watt DSP AMP.

NattePrei

Ik heb dan verder geen concrete luister ervaring met de producten van xtz maar afgaande op de reviews en ervaringen van andere heeft mij doen besluiten voor dit merk te gaan. In eerste instantie zou ik voor een set monitoren .26 op stands gaan icm met een leuk klein muzikaal subje, echter staat er nu ineens een stel .38 op het forum te koop... Het is ook de eerste luidspreker die mijn vrouw kan bekoren.

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey


yorkie13

Zeker eerst gaan luisteren, er zit een behoorlijk verschil tussen de xtz 99.26 en de xtz 99.38.
De 99.38 klinken een stuk warmer en hebben echt de ruimte nodig.

De monitors zijn een stuk eenvoudiger te plaatsen.

NattePrei

De huiskamer is 6 bij 6.
In het midden zit een trapje naar boven. Het plafond in het zitgedeelte is 3.5 meter hoog. (beetje splitlevel idee maar dan 1 niveau verschil)
Dit zou toch wel genoeg ruimte zijn?

Ps. Warm is goed!

yorkie13

ik heb ze hier in een ruimte van 5 x 6 mm staan, aangrensend nog eens 25 m2 kamer.

2,4 m uit elkaar en 80 cm de kamer in.

Als je ze redelijk vrij kan opstellen dan moet het goed gaan.
Als je gaat luisteren, doe dat dan eens met de 2 baspoorten met de pluggen erin.
De 99.38 is dan als het ware een gesloten systeem, en dat geeft vooral bij muziek een hele mooie bas.

NattePrei

Ik kan ze opzich wel aardig de kamer in plaatsen echter zit ik aan beide kanten tegen enerzijds een muurtje (waar het niveau verschil begint) en anderzijds zit ik met een raampartij. Ze zouden dan iets meer als 2 meter uit elkaar komen te staan, 60 tot 80 cm van de achterwand en +- 60 cm van de zijkant af...

In het verleden heb ik juist wel eens problemen met een sub gehad omdat deze moeilijk te plaatsen bleek te zijn en een enorme overkill was.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat het bij de verkoper prima klinkt echter in mijn eigen situatie minder goed... blijft dat niet altijd een gok?

AbZ

Wellicht beter ff uitproberen wat die laaggeplaatste woofers bij zo'n muurtje doen...

maar als dat goed gaat:  mooie speakers mèt goede WAF, wil je nog meer?

NattePrei

Quote from: AbZ on October  6, 2010, 16:48:37
Wellicht beter ff uitproberen wat die laaggeplaatste woofers bij zo'n muurtje doen...

maar als dat goed gaat:  mooie speakers mèt goede WAF, wil je nog meer?

Feit blijft dat ik ze niet in mijn eigen situatie uit kan proberen dus ergens blijft het een gok.
Dat ze mooi zijn en in mijn ogen alles meehebben wist ik natuurlijk al :-)

yorkie13

je hebt bij de xtz 99.38 als het ware 2 subs ingebouwd in de luidsprekers.
Kan dus best lastig zijn om het laag goed te krijgen.
Zeker als je al eerder problemen met een subwoofer hebt gehad.
Ga je ze met een gewone stereo versterker aansturen, of een HT receiver met DSP en/of audyssey ?

NattePrei

Nu komen ze alleen te spelen op mijn Denon 3808.

AbZ

Grote kans dat je een probleem met het laag krijgt (zie ook toelichting van Ralf/RA).

Waarom niet uitproberen?  Uurtje rijden?   Gewoon vragen of de verkoper dat bespreekbaar vindt.

NattePrei

Met de volgende ruimte moet ik het doen. Kan iemand een inschatting maken of dit zal gaan?
Met betrekking tot mijn sub overlast, deze stond toendertijd in de hoek links en de overlast had ik niet op de luister positie.
Hier was de bass voor mijn gevoel goed, echter in de hoek bij de eettafel was het veel te overdreven...



Vanaf de andere kant gezien:



Adviezen zijn welkom.

yorkie13

Laag moet goed zijn op de luisterplek, elders in de kamer is dit minder van belang.
Bij serieuze stereo of HT wil je een hotspot hebben.

de split level maakt het in de praktijk best lastig denk ik
Problemen in het laag kom je vaak rond de 40 hz tegen

om een voorbeeld te geven voor de XTZ 99.26 monitors die ik in de HT gebruik, die staan 40 cm van de wand.
Ze worden op 80 hz gefilterd en ondersteund door een subwoofer.
Dit werkt in de praktijk prima.

Maar ga in elk geval luisteren naar de XTZ 99.38, zijn gewoon hele mooie luidsprekers voor die prijs.
En zeker nu ze door de WAF zijn.

Martijnst1990

Wauw, gezellig huis zo, qua inrichting en ook aan het water :)

Zou inderdaad sowieso gewoon gaan luisteren, als ik het zo lees moet het met het laag wel goed komen, denk dat bijna elke ruimte ergens wel een piek in het laag zal hebben.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

NattePrei

Bedankt,

Het laag van mijn ex-sub (JBL es250p) gaf een klein probleem op het hoger gelegen eet gedeelte en de gang daarnaast.
De luisterruimte/huiskamer is inderdaad niet de meest ideale. De tuning opties op de .38 leek mij nou een mooi iets om mee te spelen.
Een afspraak om te luisteren is al in de maak.

Bedankt voor de opmerkingen zover.

(wonen aan het water is inderdaad wel erg lekker, ook schrikken als een kudde zwanen de sloot als start- en landingsbaan gebruiken. Gebeurde ook wel eens als ik net aan het inmeten was...)


yorkie13

Luisteren is kopen 8)

Komt wel goed met de roomtuning die bij de luidsprekers mogelijk is/

NattePrei

Haha, precies!

Ik kan me bijna niet indenken dat het me tegen gaat vallen...
Pianolak is ook zoooo mooi :-)