Het XTZ speakers/subwoofers/apparatuur ervaringen-topic

Started by XpanD, October 2, 2010, 21:42:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonG

Quote from: Martijn90 on April 10, 2020, 09:55:22
Ik heb ook een XTZ sub gehad, van een paar generaties terug. Daarbij had ik dezelfde ervaring, ik ben hem uiteindelijk aan en uit gaan zetten als ik hem ging gebruiken.

Ja, als ik zo her en der lees is dat de enige mogelijkheid. Maar dan ga ik dat wel via de harmony doen m.b.v een stekker welke bv via deze geschakeld  kan worden. De aan en uit knop is ergen op de achterkant, niet handig.

Martijnst1990

Quote from: RonG on April 10, 2020, 10:21:02
Ja, als ik zo her en der lees is dat de enige mogelijkheid. Maar dan ga ik dat wel via de harmony doen m.b.v een stekker welke bv via deze geschakeld  kan worden. De aan en uit knop is ergen op de achterkant, niet handig.
Dat is dan een goeie oplossing inderdaad. Ik kon er makkelijk bij, dus heb het gewoon handmatig gedaan.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

RonG

In mijn HT heb ik daar geen last van, de Klipschen gaan er beter mee om maar het staat daar ook 90% gewoon hard :)

Carrol

Quote from: RonG on April 10, 2020, 09:50:23
Hij springt soms wat laat in, er is een tijdje een rustig moment, dan komt zeg maar actie en de sub is er niet gelijk.
Denk dat ik dit beter moet afstellen op de avr, denk daar de sub harder zetten en de sub zelf war zachter oid.

Ook vervelend is het wanneer ik muziek aan heb, gewoon in de achtergrond, dan had ik de sub er graag bij. Maar omdat het zacht staat springt hij niet aan.

Mocht het met instellen niet lukken ben ik het denken om de sub op always on te zetten maar dan aan en uit schakelen met de harmony remote.
Las deze tip op het AVS forum. Moet alleen nog even uitzoeken wat ik daarvoor nog nodig heb
En dat is niet te verhelpen?
Met m'n rel sub geen last van,is idd irritant
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

RonG

Quote from: Carrol on April 10, 2020, 10:59:32
En dat is niet te verhelpen?
Met m'n rel sub geen last van,is idd irritant

Vooralsnog niet, wil ook niet de avr zo instellen dat het misschien wel werkt maar qua geluid niet meer klopt.
Simpelste oplossing is "altijd aan" bij gebruik. Dat had ik met de oude sony sub ook maar daar zat de knop op de bovenkant.

Maar nu, welke smartplug? Heb een harmony elite met zo'n hub maar ook philips hue.
Wat ik dan wil is dat wanneer ik een activiteit kies de sub aan gaat en vise versa.

Carrol

Kun je geen mailtje sturen naar xtz en het probleem voorleggen
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Kerre

Heb je toevallig geen homey of homebridge ofzo draaien? Want dan zou je een slimme stekker kunnen automatiseren samen met de Logitech Harmony
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

RonG

Quote from: Kerre on April 10, 2020, 17:18:08
Heb je toevallig geen homey of homebridge ofzo draaien? Want dan zou je een slimme stekker kunnen automatiseren samen met de Logitech Harmony

Nee, dat heb ik niet.

Idske

Ik zet mijn 12.17 Edge ook met de hand aan en uit. Eerlijk gezegd nooit op auto on/off gehad omdat ik hem nooit aan wil hebben als ik hem niet gebruik

Hij staat bij mij ook ineen dedicated ht dus wat minder gebruik dan in een huiskamer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

angelo41

Quote from: RonG on April 10, 2020, 11:21:34
Vooralsnog niet, wil ook niet de avr zo instellen dat het misschien wel werkt maar qua geluid niet meer klopt.
Simpelste oplossing is "altijd aan" bij gebruik. Dat had ik met de oude sony sub ook maar daar zat de knop op de bovenkant.

Maar nu, welke smartplug? Heb een harmony elite met zo'n hub maar ook philips hue.
Wat ik dan wil is dat wanneer ik een activiteit kies de sub aan gaat en vise versa.
smartplug? in de action. 8euro. en verbinden met uharmony of google home

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


RonG

Quote from: Carrol on April 10, 2020, 13:42:03
Kun je geen mailtje sturen naar xtz en het probleem voorleggen

Ik heb ze een mailtje gestuurd, eens kijken wat ze zeggen.

Als workaround schakel ik de sub nu via een klik aan klik uit. Zal eens kijken of dat iid ook automatisch ka met zo'n smartplug via mijn harmony.

Carrol

Nou ben benieuwd wat ze zeggen,of t zo te verhelpen is.... laat t maar weer ff weten
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

toetertje

Heb je nu al geprobeerd om de gain van de sub omlaag te zetten,
en het volume van het subkanaal in de receiver omhoog te zetten.
Dat werkt bijna altijd.

RonG

Quote from: toetertje on April 11, 2020, 21:23:02
Heb je nu al geprobeerd om de gain van de sub omlaag te zetten,
en het volume van het subkanaal in de receiver omhoog te zetten.
Dat werkt bijna altijd.

Ja dat heb ik idd ook gedaan.

RonG

Hier het antwoord van XTZ,

Bij mij staat de gain op 12 uur en sub output op de AVR ook op 0. Crossover op 80Hz voor alle speakers.

The auto on feature actually only requires a signal of about 6 mV to trigger, which is quite low compared to max line out level. But the signal has to be within the frequency range that the subwoofer plays, and maybe that is the problem since dialog and light music does not contain that much bass, and only impulses. Also, the amplifier has to receive a clear/strong signal (above the trigger level) for a short while to fully charge the circuits that hold it in on mode. If the level drops within that time-frame the circuits will make it go to standby in matter of minutes, not 13 minutes as when fully charged. It is a careful balance as an even lower trigger level would mean a risk to end up at a low enough level that the amp considers background noise in the cable as a signal and therefore never going to standby.

We know this is not ideal, but seems to work in most cases. For example I myself have a 12.17 Edge with a signal cable of 8 meters (Supra Sublink), gain at 9 o'clock and sub output unchanged (0 dB) on my Yamaha AVR and it triggers just as I want it, with very few exceptions. We are looking into other possible solutions for future amp designs. It is just nothing that can be changed on the SA-1 amp since it is part of the hardware design.

Good that you have found kind of a solution. Another solution (work-around) could be a powerstrip with master-slave functionality and setting your AVR in the master plug making it trigger the slave plug where the subwoofer is connected. Besides that the only thing I can think of is increased the sub output more and lowering the gain on the sub to compensate for the difference in level.

LS2

Quote from: RonG on April 16, 2020, 08:38:24
Hier het antwoord van XTZ,

Bij mij staat de gain op 12 uur en sub output op de AVR ook op 0. Crossover op 80Hz voor alle speakers.

The auto on feature actually only requires a signal of about 6 mV to trigger, which is quite low compared to max line out level. But the signal has to be within the frequency range that the subwoofer plays, and maybe that is the problem since dialog and light music does not contain that much bass, and only impulses. Also, the amplifier has to receive a clear/strong signal (above the trigger level) for a short while to fully charge the circuits that hold it in on mode. If the level drops within that time-frame the circuits will make it go to standby in matter of minutes, not 13 minutes as when fully charged. It is a careful balance as an even lower trigger level would mean a risk to end up at a low enough level that the amp considers background noise in the cable as a signal and therefore never going to standby.

We know this is not ideal, but seems to work in most cases. For example I myself have a 12.17 Edge with a signal cable of 8 meters (Supra Sublink), gain at 9 o'clock and sub output unchanged (0 dB) on my Yamaha AVR and it triggers just as I want it, with very few exceptions. We are looking into other possible solutions for future amp designs. It is just nothing that can be changed on the SA-1 amp since it is part of the hardware design.

Good that you have found kind of a solution. Another solution (work-around) could be a powerstrip with master-slave functionality and setting your AVR in the master plug making it trigger the slave plug where the subwoofer is connected. Besides that the only thing I can think of is increased the sub output more and lowering the gain on the sub to compensate for the difference in level.


De gain op 12 uur is toch best fors voor zo'n sub? Ik zou ook eens proberen om hem op 9 uur of zelfs nog iets minder te zetten. Dat moet toch haalbaar zijn bij een correcte plaatsing?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

RonG

Quote from: LS2 on April 16, 2020, 17:38:04
De gain op 12 uur is toch best fors voor zo'n sub? Ik zou ook eens proberen om hem op 9 uur of zelfs nog iets minder te zetten. Dat moet toch haalbaar zijn bij een correcte plaatsing?

Ga het proberen maar hij kan maar op een plek. Als ik de gain terug schroef moet hij op de avr weer hoger, is dan toch hetzelfde?

LS2

Quote from: RonG on April 16, 2020, 17:49:00
Ga het proberen maar hij kan maar op een plek. Als ik de gain terug schroef moet hij op de avr weer hoger, is dan toch hetzelfde?
Dan is het signaal vanuit de receiver naar de sub toch sterker? En zal hij eerder aanspringen dacht ik altijd... Tenminste dat is mijn eigen ervaring. Maar ik ben ook geen goeroe  :ph34r:
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

RonG

Quote from: LS2 on April 16, 2020, 18:26:31
Dan is het signaal vanuit de receiver naar de sub toch sterker? En zal hij eerder aanspringen dacht ik altijd... Tenminste dat is mijn eigen ervaring. Maar ik ben ook geen goeroe  :ph34r:

Ja, klopt. Dat is ook wat ik geprobeerd heb maar het mocht niet echt baten. Denk dat ik nog eens een nieuwe Audyssey meting ga doen. Dat heb ik nog niet gedaan.

Carrol

Tis dus een probleem dat ze in de volgende modellen willen voorkomen..wel goed dat ze gereageerd hebben en dat je wat aan kunt doen,in ieder geval wat tips gegeven.
Succes ermee
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Nico111

Ik heb de 12.17 en de versterker is nu vervangen voor een Edge versterker. Met beide versterkers heb ik geen problemen met de auto in/off. Ik speel met een Marantz 6010 en meet hem in met Audyssey.
Na het inmeten zet ik de sub level wel hoger, dus misschien is dat het verschil.
En ik heb de optie dat hij blij lageren volumes het geluid van de sub harder zet. Ik weet even niet hoe dat heet. Zou misschien ook een oplossing kunnen zijn.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

RonG

Quote from: Nico111 on April 16, 2020, 23:26:08
Ik heb de 12.17 en de versterker is nu vervangen voor een Edge versterker. Met beide versterkers heb ik geen problemen met de auto in/off. Ik speel met een Marantz 6010 en meet hem in met Audyssey.
Na het inmeten zet ik de sub level wel hoger, dus misschien is dat het verschil.
En ik heb de optie dat hij blij lageren volumes het geluid van de sub harder zet. Ik weet even niet hoe dat heet. Zou misschien ook een oplossing kunnen zijn.

dynamic EQ (denk ik) , deze staat idd niet aan bij mij. Goede tip!

Nico111

Ja dat is hem. Heb het even nagekeken voor je.
Ik merk tot nu toe dat je Edge iets langer nodig heeft om aan te springen dan de niet Edge versterker.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

Martijnst1990

Zijn hier mensen die spelen met XTZ 99.36 fronts? Ik heb ze nu aangesloten op een Denon X4500H en ben wel eens benieuwd of de speakers veel baat hebben bij een losse eindversterker met meer vermogen. Ik vind het nu goed klinken, maar misschien mis ik wel erg veel wat ik nu niet weet :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ralf67

Met een X4500 en een extra eindversterker op de fronts heb je zeker baat.

Meer controle en de Denon heeft meer power voor de overige kanalen.

Deel van dit voordeel valt weg als je je fronts op 80 hz hebt staan, en de subwooofers het laag laat doen.