Mono vs stereo subwoofer

Started by dazzdax, September 29, 2010, 13:23:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Staaled

Quote from: AbZ on September 30, 2010, 15:53:48
Tijdsverschillen!  (Ben dus niet de enige  :smile:  maar faseverschillen kunnen natuurlijk ook goed hoorbaar zijn.)

Voor de rest duidelijk verhaal.
gelijk heb je , zal het aanpassen. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

vester86

#51
Quote from: AbZ on September 30, 2010, 15:15:24
Erg moeilijke vraag, vrees ik.  Mensen kunnen enorm veel op/in/met het gehoor onderscheiden, maar hoe ze dat precies voor elkaar krijgen, dwz welke 'cues' ze daarvoor gebruiken, is lang niet altijd duidelijk.  Een van de redenen dat we de bron van lage tonen minder goed kunnen localiseren is iig wel dat het tijdsverschil bij aankomst (dwz bij de oren, L&R) in verhouding tot de golflengte minder groot is dan bij hoge tonen.  Het lijkt me niettemin duidelijk dat je bij dubbele subs de verschillen met je stereo/front speakers zo klein mogelijk wil houden.

[edit wegens denkfoutje:  tijdsverschil, geen faseverschil]
een verschil van 2 ms tussen links en rechts is al hoorbaar, daarmee bepaald ons gehoor namelijk richting. bij lage frequenties is dit (inderdaad) niet hoorbaar. als grens zou je zo'm 100 hz aan kunnen houden tussen hoorbaar en niet

edit: was al gezegd hierboven

Staaled

ik heb heb hier even schaamteloos een post van Soundoctor "aka" Barry Ober gekopieerd.(AVSforums, JLaudio thread, page 197 )
Barry is één van de ontwikkelaars van JLaudio subwoofers.

"For those people most interested in JUST HT, (not necessarily 2-channel bizness, more about that in a bit) I suggest IF POSSIBLE you simply couple the sub(s) to the room and therefore TO YOUR LISTENING POSITION as well as you can, and then and only then after you are satisfied with the below 80 Hz activity in the room, THEN you couple the sub(s) to the rest of your system, paying full attention to the phase and impulse response.

In many modern movies (unlike music CD's) there is rather little correlation between the LFE on the DVD and frequencies ABOVE 80 Hz; therefore if you must err, err in the direction of better room coupling below 80 Hz.

For the realm of 2-channel music / audiophile intentions, the phase relationships below 80 and above 80 ARE critically important, since IF you are attempting to reproduce music which has fundamentals of below 80 and a harmonic structure extending well up above 80, then your main concern is impulse response and therefore phase response, or you will have soft, flabby boomy bass with not enough musical correlation as you deserve and probably paid for.

Imagine a correctly recorded kick drum (that itself is a fantasy, but...) It has a fundamental of 50-60 Hz; a sub-harmonic an octave lower (25-30 Hz) and since it is AN IMPULSE HIT, (it is essentially the leading edge of a square wave) it has a series of mostly odd harmonics going all the way to at least 4k or 8k. So theoretically, if you are attempting to reproduce this holy grail of a live drum kit in your living room, when the kick hits, every driver in your system must be in phase correctly.

Most modern subs have a certain amount of group delay, inherent in the physics because of the filtering and the mechanical issue of moving the driver. Therefore it is quite possible that in your HT system, while playing music, you THINK you are "in phase" but your sub is 360 or 720 degrees "late". Yes you perceive this as being in phase because the bass does not "cancel" but it is not as tight and focused as you might like, or quite possibly have ever heard."
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

AbZ

Ik wou ook al melden, een piano heeft nog twee oktaven onder de 110Hz...
maar het stukje "for the realm of 2-channel music / audiophile intentions" slaat de spijker op z'n kop.  Je luistert zelden voor je plezier naar een sinus, zonder harmonischen, hogere formanten, etc.

Martijn M

Een delay van één of twee ms zou volgens mij niet zo veel uit moeten maken voor de laagste frequenties. Er is wel onderzoek gedaan naar de hoorbaarheid van group-delay. Bij middenfrequenties is ons gehoor het meest gevoelig voor de meeste soorten fouten in geluid en ook voor group-delay. Bij lagere frequenties wordt het steeds moeilijker om het te horen. Vooral ook doordat in het laag veel reflecties optreden is ons gehoor bij lage frequenties heel ongevoelig voor fouten in het tijddomein. De invloed van resonanties op de frequentieresponse is wat we horen.

Op dit moment heb ik er even geen bronverwijzing bij. Als daar interesse naar is, zoek ik het even op.
Dutch & Dutch

yorkie13

even een interessant topic weer omhoog halen.
Gisteren ben ik even kort aan de slag geweest met 2 x een xxls400 DF gesloten subwoofer.

Ik ga deze op diverse plaatsen neerzetten en bij stereo gebruiken onder de 60 hz.
Bij LFE tot 120 hz.
Als DSP wordt een antimode tussen de subwoofers geplaatst.

De eerste korte luisterervaringen zijn veelbelovend , met 1 sub links en 1 sub rechts van de fronts.
het laag is erg goed verdeeld over de ruimte.

vester86

Quote from: RA SUBS on November 22, 2010, 12:35:20
even een interessant topic weer omhoog halen.
Gisteren ben ik even kort aan de slag geweest met 2 x een xxls400 DF gesloten subwoofer.

Ik ga deze op diverse plaatsen neerzetten en bij stereo gebruiken onder de 60 hz.
Bij LFE tot 120 hz.
Als DSP wordt een antimode tussen de subwoofers geplaatst.

De eerste korte luisterervaringen zijn veelbelovend , met 1 sub links en 1 sub rechts van de fronts.
het laag is erg goed verdeeld over de ruimte.
ga je de subs ook apart aansturen, en zo ja: als je alleen op links (bij muziek) laag hebt: hoe zit het dan met de laagverdeling?

yorkie13

De beide subs worden elk mono aangestuurd, maar krijgen allebei via basmanagement laag onder de 60 hz

Ik kan wel links en rechts apart aansturen, dan moet ik er een 2de Neutrik kabel tussen hangen.

Maar nu deze week even op de 2.1 manier, klinkt lekker, DSP kan ertussen en 1 subwoofer moet nog 50 uurtjes inspelen.

De hele dag lekker laten inspelen met radio aan, dus dat is met 2 tot 3 dagen geregeld.

Martijn_H

Ralf

Plaats eens 1 sub halverwege de achterste muur en 1 sub tussen je fronts. Speel dan vooral ook met de fase en zorg dat de fase juist niet gelijk is. In sommige gevallen pakt dat heel mooi uit. Als je frontweergevers vrij laag komen kan je ook beide subs achter je in een hoek plaatsen. Omdat de fases elkaar tegenwerken zal je niet heel veel output winnen, maar wel een veel homogener laag krijgen. Ik heb trouwens al veel geëxperimenteerd met 4 subs dus schud niet alles uit de losse mouw.

yorkie13

4 subs, dan mis ik er nog 1, heb maar 3 x xxls400 staan op dit moment :D

En het op de diverse plaatsen neerzetten van de subwoofers ga ik zeker ook doen en is zeker
interessant.

Of het leefbaar is, is een 2de.

wat je eigenlijk gaat doen is de roommodes aanspreken en deze gebruiken om optimaal laag te verkrijgen.

Verder is het gebruik van 2 DF subs op een subdude handig om er een FF van te maken, slecht een zaak van sub op zijn zijkant
leggen.