Mono vs stereo subwoofer

Started by dazzdax, September 29, 2010, 13:23:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dazzdax

Beste allen, ik wil graag mijn (fullrange) elektrostaten combineren met een subwoofer. Is het beter één subwoofer te nemen (ik denk dan aan een REL Stentor) of twee subwoofers? Ik luister enkel stereo. Alvast bedankt.

Chris

yorkie13

Voor elektrostaten is de optie van bv 2 kleine gesloten subwoofers ook een idee.
Dnk bv aan de Rel strat III of de BK Gemini II.........
Ze hoeven niet echt heel laag te gaan.
Je kan dan echt 1 subwoofer voor het linker, en 1 subwoofer voor het rechter kanaal gebruiken.

Maar de optie van de genoemde Rel Stentor is dan ook zeker niet verkeerd.

Audiofiel

#2
Ik heb zelf jaren gedraaid met deze subkasten op mijn Acoustat One electrostaten. Supersnelle woofers, niet extreem diep, maar "mee kunnen komen" met de snelle electrostaten was voor mij de belangrijkste reden van deze zelfbouw.

Een Rel Stentor (of welke dan ook) zal niet bepaald mooi huwelijken met een electrostaat is mijn ervaring. Daarvoor heb je gewoon een veel snellere woofer nodig. De door mij gebruikte Scanspeak 18W8545 heeft een hele zware magneet (1 Tesla per stuk!) en een zeer los opgehangen membraan, dus extreem snel.







Ze stonden trouwens te koop omdat ik ze niet meer gebruik, maar het topic is al verdwenen bij een schoonmaakactie. Als je interesse hebt, mag je ze best wel eens uitproberen. Maar let op, het gaat hier om passieve subs, dus je hebt wel een (eind)versterker nodig (met eventueel een crossover, maar die geef ik er gratis bij) of een sub plateamp natuurlijk. Voordeel is dat je vrij bent in keuze van eindversterker. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

AbZ

weliswaar niet meer in de marktsectie maar nog steeds een verleidelijk idee, die baskasten...  :smile:

theshadow

ik zou niet weten waarom je er twee nodig moet hebben. Als het gaat om db's dan wel maar voor stereo?????????
Knap als iemand lage tonen kan plaatsen in de zin van links er rechts.

Martijn M

Hoe meer subs hoe beter. Twee is een goed compromis, maar mooier zou zijn vier subs! Dit heeft niets te maken met het kunnen horen van richting van lage tonen, maar met het feit dat je minder last hebt van staande golven als je meer subwoofers gebruikt.
Dutch & Dutch

vester86

#6
Quote from: theshadow on September 29, 2010, 14:54:21
ik zou niet weten waarom je er twee nodig moet hebben. Als het gaat om db's dan wel maar voor stereo?????????
Knap als iemand lage tonen kan plaatsen in de zin van links er rechts.
voornamelijk voor de spreiding van de lage tonen in de ruimte, lage frequenties gaan zich koppelen en zich gedragen als "1 speaker"...
de extra dB's zijn leuk meegenomen, dat corrigeer je toch wel weer  :bigsmile

theshadow

volgens mij maak je het probleem met staande golven alleen maar groter door gebruik te maken van twee subwoofers.
Mijn voorkeur gaat uit naar 1 goede subwoofer dan twee slechte m.a.w. investeer liever je geld in 1 goede sub i.p.v. het geld opdelen en twee subs halen

Raphie

meer conus oppervlak is meer druk (mits in fase)  ;)
JBL PRX Power!

Martijn M

Quote from: Raphie on September 29, 2010, 15:16:56
meer conus oppervlak is meer druk (mits in fase)  ;)

Ja, dus dat betekent dat ze dicht bij elkaar moeten staan om zogezegd te 'koppelen'.
Als je een uniforme basweergave door de ruimte nastreeft, is dit niet de optimale methode.
Quote from: theshadow on September 29, 2010, 15:12:53
volgens mij maak je het probleem met staande golven alleen maar groter door gebruik te maken van twee subwoofers.
Mijn voorkeur gaat uit naar 1 goede subwoofer dan twee slechte m.a.w. investeer liever je geld in 1 goede sub i.p.v. het geld opdelen en twee subs halen

Bekijk dit eens: http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Technologyleadership/Documents/White%20Papers/LoudspeakersandRoomsPt3.pdf

Slechts subwoofers zou ik sowieso links laten liggen, maar een goede subwoofer hoeft niet enorm duur te zijn. Met name bij het ontwerpen van een gesloten subwoofer kan eigenlijk niet zo veel mis gaan.


Dutch & Dutch

Audiofiel

Quote from: theshadow on September 29, 2010, 15:12:53
volgens mij maak je het probleem met staande golven alleen maar groter door gebruik te maken van twee subwoofers.
Mijn voorkeur gaat uit naar 1 goede subwoofer dan twee slechte m.a.w. investeer liever je geld in 1 goede sub i.p.v. het geld opdelen en twee subs halen

Het voordeel van meer subs hangt af van de manier van opstelling. Gebruik je 2 subs voor méér druk, dan is direct boven op elkaar plaatsen de manier. Wil je het laag beter distribueren door de ruimte, dan moet je ze juist meer uit elkaar plaatsen (tot zelfs één in elke hoek). Tenslotte kun je ook meer subs gebruiken voor een betere koppeling aan je bestaande speakers. Bij twee stereo electrostaten is het mooi om de subs heel dicht bij de electrostaten te plaatsen (niet zoals op mijn foto er tussen in, maar eerder aan de buitenkant). In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd is het laag wel degelijk richtinggevoelig. Althans, het diepste laag niet, maar 70-100 Hz bijvoorbeeld wel degelijk.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

En kun je het voelen uit welke richting het komt?

Mijn ervaring was dat mijn geluidsbeeld in mijn woonkamer na aanschaf van een tweede DD-15 veel homogener is geworden.

AbZ

:google:  met zoektermen  auditory localization subwoofer Braasch Griesinger

(tip van Katz)


dazzdax

#14
Hoi allen, bedankt voor jullie reacties. Ik zal het artikel waar Keyzer naar verwees eens gaan lezen. Ik heb overigens ooit ergens gelezen dat als je twee subwoofers zou nemen de subwoofers op twee totaal verschillende plekken in relatie tot de wanden en positie van de speakers moet plaatsen. Dus bijv. één links achter en één rechts voor of zoiets. Klopt dat?

Chris

Martijn M

Quote from: dazzdax on September 29, 2010, 20:21:46
Ik zal het artikel waar Keyzer naar verwees eens gaan lezen. (...) Klopt dat?

Lees het artikel maar ;) .
Dutch & Dutch

Audiofiel

Niet in mijn ervaring. Maar ik moet zeggen dat ik een extreem asymetrische opstelling van twee subs nog nooit heb geprobeerd. Lijkt mij ook niet erg goed voor de homogeniteit. Zeker niet boven de 40-50 Hz.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

meten is weten, de Velodyne DD serie heeft een grafisch meet en afregel circuit aan boord waardoor je ziet wat er gebeurt als je de subwoofers verplaatst. Met 1 subwoofer hield ik in mijn kamer bij specifieke frequenties dalen en bergen in de grafiek echter met twee subs (gewoon L en R positie) konden deze dalen en bergen behoorlijk worden beperkt. Perfect krijg je het nooit gezien de afmetingen van een kamer inherent dalen zullen meebrengen echter je kunt een grote verbetering bewerkstelligen door meerdere bronnen te gebruiken.

AbZ

Hou je er bij de plaatsing dan ook rekening mee dat de DSP in zo'n Velodyne ook extra delay met zich meebrengt?  Daar hoor/lees ik namelijk nooit iets over, de kwestie van delay.  Kan toch 'n meter schelen...  of heb je daar geen last van?

vester86

Quote from: Audiofiel on September 29, 2010, 20:27:01
Niet in mijn ervaring. Maar ik moet zeggen dat ik een extreem asymetrische opstelling van twee subs nog nooit heb geprobeerd. Lijkt mij ook niet erg goed voor de homogeniteit. Zeker niet boven de 40-50 Hz.
mee eens, je krijgt rare fase en uitdovingsverschijnselen is mijn ervaring

vester86

Quote from: AbZ on September 29, 2010, 22:04:59
Hou je er bij de plaatsing dan ook rekening mee dat de DSP in zo'n Velodyne ook extra delay met zich meebrengt?  Daar hoor/lees ik namelijk nooit iets over, de kwestie van delay.  Kan toch 'n meter schelen...  of heb je daar geen last van?
ligt eraan, als je fronts diezelfde meter meeverhuizen, dan is het netto verschil 0.
de DSP in zo'n sub stelt niet veel voor dus de delay is ook niet groot, er hoeven geen hele heftige berekeningen gedaan te worden

AbZ

Quote from: vester86 on September 29, 2010, 22:45:43
ligt eraan, als je fronts diezelfde meter meeverhuizen, dan is het netto verschil 0.
Dit snap ik niet, om de delay te compenseren (dwz om het verschil nul te maken) zou de sub toch juist een meter naar voren moeten staan ten opzichte van de fronts?

Quote from: vester86 on September 29, 2010, 22:45:43
de DSP in zo'n sub stelt niet veel voor dus de delay is ook niet groot, er hoeven geen hele heftige berekeningen gedaan te worden
Heb ergens gelezen dat het voor de Antimode drie 'voet' (kleine meter) uitmaakt.

vester86

Quote from: AbZ on September 29, 2010, 23:02:49
Dit snap ik niet, om de delay te compenseren (dwz om het verschil nul te maken) zou de sub toch juist een meter naar voren moeten staan ten opzichte van de fronts?
als de DSP in de subwoofer (de velodyne) een "delay maakt", (vertraging in het geluid dus) dan wordt die in feite virtueel een stukje naar ACHTEREN geplaatst... immers, hoe meer delay, hoe langer het duurt voor er geluid uit komt en hoe verder weg de speaker lijkt te staan. om dat te compenseren moet je de fronts ook "virtueel" naar achteren zetten, dus een delay meegeven.
Heb ergens gelezen dat het voor de Antimode drie 'voet' (kleine meter) uitmaakt.
[/quote]dan staat een sub met anti-mode dus ca 3ft meer naar achteren

AbZ

#23
Quote from: vester86 on September 29, 2010, 23:13:34
als de DSP in de subwoofer (de velodyne) een "delay maakt", (vertraging in het geluid dus) dan wordt die in feite virtueel een stukje naar ACHTEREN geplaatst... immers, hoe meer delay, hoe langer het duurt voor er geluid uit komt en hoe verder weg de speaker lijkt te staan. om dat te compenseren moet je de fronts ook "virtueel" naar achteren zetten, dus een delay meegeven.
Heb ergens gelezen dat het voor de Antimode drie 'voet' (kleine meter) uitmaakt.
dan staat een sub met anti-mode dus ca 3ft meer naar achteren
:blink: weet niet zeker of ik je uitleg goed begrijp maar wellicht bedoelen we hetzelfde :-\

Als het geluid 'te laat' uit de sub komt, dus virtueel naar achteren wordt verplaatst,
dan moet ie in the real world toch naar voren (dwz naar je toe) om nog gelijk op te gaan met de fronts? 
Of je plaatst de fronts verder naar achteren (van je af), wat relatief op hetzelfde neerkomt.

Dit natuurlijk onder de aanname dat er bij de fronts geen delay gegeven is.
Anders wordt het moeilijker met bv surroundinstellingen.

ps 1 ik noem het in dit topic omdat het zo misschien ook lastiger wordt met stereo subs
ps 2 of kan het ivm de lange golflengten ook al dmv fase bijgeregeld worden?

Audiofiel

PS1: Idealiter wil je dat de sub gelijk af zou stralen met de fronts (als ware het een fullrange systeem), dus hoe dichter de subs bij/naast de fronts, hoe beter.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.