Update over H3DII......wat kan hij en wat doet hij ???

Started by J.A.F._Doorhof, September 28, 2003, 19:05:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Ok,

Na alle horror verhalen over de bugs en niet werkende software een update sinds versie 2.2a.

Beeldkwaliteit
Is met de laatste release op ongekende hoogte gekomen voor de H3DII.
De diepte en detail is ongekend en het is echt een genot om naar het beeld te kijken.
Tevens zijn de pans op dit moment nog steeds zeer soepel, en menige NTSC DVD ziet er bijna net zo soepel uit als een PAL DVD.  ;D

Instelmogelijkheden
Zien is geloven, maar de instel freak kan zich nu ECHT uitleven, even in vogelvlucht:

* Enhancements.
Horizontaal, verticaal EN diagonaal.
Met tresholds, van 0-255 instelbaar.
Dit is een soort sharpness control maar dan VEEL subtieler, de standaard waardes zijn ondertussen uitgetest en als acceptabel bevonden, op het 200TVL patroon van AVIA is nauwelijks ringing te zien maar de film zelf krijgt er wel een behoorlijke hoeveelheid detail bij. De ringing bij AVIA kan geheel verdwijnen door de horizontale waarde 4 punten naar beneden te zetten.
Heel leuk is de optie om de enhancements uit te zetten, je kunt dan zien wat het precies doet, want goed ingesteld is het geheel subtiel maar GOED zichtbaar.
Hoewel ik een hekel heb aan sharpness controls ben ik toch de enhancement sektie gaan gebruiken en gebruik nu de standaard settings.

* Chroma filtering.
Een ware droom voor de tweaker, de chroma valt uitéén in de volgende sekties.
Chroma delay (het bekende werk)
Chroma upsampling 4:4:4, chroma wordt opgescaled naar de volle resolutie, iets wat het verschil tussen de H3DII en H3DI en andere scalers duidelijk laat zien. Je ziet dit terug in een simpel weg mooiere kleurscheiding en op de één of andere manier spatten de kleuren meer van het scherm.

* Noise filtering.
Valt uitéén in 2 sekties.
Noise filtering, op zich een zeer geavanceerd en subtiel systeem dat meestal op auto blijft staan, ruisende DVD's blijven ruizen als het grain bevat, maar de noise floor zelf wordt wel verlaagt, een erg knappe conclusie.
Fleshtone filtering, speciaal noise filter dat zich alleen maar bezig houdt met huidstinten, voordeel daarvan zou zijn dat de gezichten natuurlijker blijven.

* Adjustments voor beeld.
VEEL te veel om zo op te noemen maar valt uiteen in:
HD-Aux
Instellingen op de HD-Aux of scaler chip. Contrast, Brightness en Saturation.
Contrast reageert ongeveer als de Mike Parker mods, je kunt het output voltage van de chip omhoog brengen IDEAAL voor CRT bezitters.
Je moet alleen wel heel goed opletten omdat er niets clipped in het beeld van een pluge pattern kun je makkelijk TE hoog gaan en eventueel schade aan je projector toebrengen, ga niet boven de waarde 15-17 zitten (zelf gebruik ik 11).
Lut controls
Veel instellingen van de Chip van de Deïnterlacer
Controls
Hieronder vindt je oa een ZEER uitgebreide gamma instelling en wederom Contrast, Brightness, saturation etc.
Video EQ
Een aparte curve voor 0-10-20-30-40-50-60-70-80-90-100 IRE voor zowel Y als Pr als Pb.

* Deïnterlacing options
Nu volledig compleet met :
DCDi aan/uit
Film mode aan/uit/auto
En TEVENS kun je voor ELKE setting opgeven of er laidback, relaxed, normal of aggresive moet worden gekeken, IDEAAL voor voetbal of snel bewegende beelden.

* Scaling opties.
Te veel om op te noemen, maar BUITEN de bijgeleverde resoluties kun je met het programma videoproc allerhande extra resoluties aanmaken (een soort powerstrip) en deze opslaan voor gebruik binnen de H3DII GUI.

* NTSC/PAL
Voor elk type kun je een voorkeursresolutie opgeven.
Druk je een PAL DVD in de speler zal de software volledig automatisch naar de PAL resolutie schakelen en bij NTSC naar de NTSC resolutie.

* Systemen.
Op dit moment is er ondersteuning voor : PAL/NTSC/PAL60/SECAM

* Aspect ratio's
Nu ook weer helemaal werkend.
De keuze is (uitgaande van een 16:9 display):
Anamorphic source - geeft alles weer als het hoort, dus met de lange gezichten, de projector zal de squeeze moeten doen.
LTBX source - maakt van LTBX materiaal anamorphic
4:3 - plaatst een 4:3 beeld binnen het gesqueezde anamorphic beeld.

* Orbiting.
Orbiting functie tegen inbranden.

Inputs
Standaard bezit de H3DII op dit moment:
RGB OF Component OF 3x Composite
Composite op BNC OF SDI
S-video

Via verschillende uitbreidingsboards is er meer te krijgen waaronder een aparte RGBs S-video module als je een sat receiver op RGB wilt aansluiten en je DVD speler op Component.

Outputs
Hier wordt het leuk.

optie 1
Maak gebruik van je eigen videokaart (in de nieuwe software kan de HD-Aux UITGESCHAKELD WORDEN !!!! iets dat eers niet kon), je kan nu dus zonder kabels te wisselen je windows videokaart gebruiken.

Optie 2
DVI output (via HD-Aux)

Optie 3
RGBHV analoog (via HD-Aux)

Optie 4
RGBHV analoog via 5x BNC (via apart opsteekkaartje), HD AUX is NIET meer nodig voor scaling met versie 2.2a.

Optie 5
RGBHV analoog op 5x BNC's met de Mike Parker 1.3 modificatie.
Binnenkort leverbaar.

Wat is er ZEKER opgelost.
Hoewel ikzelf en andere met mij met de H3DI en H3DII geen noemenswaardige lipsync problemen hebben gehad is het met de H3DII en de ONBOARD scaler blijkbaar helemaal opgelost. Alle reacties op dit moment zijn totaal positief (dit zijn ook mensen die met de Radeon nog steeds lipsync hebben, maar met de RGBHV output of HD-Aux niet).
Dit is voor 99,9% te wijten aan het feit dat windows NIETS meer van doen heeft met de werking van de H3DII, hij fungeert alleen nog als schil.

Wat is er nog mis ?
Op dit moment is er nog één klein probleem dat eigenlijk al geen naam meer mag hebben.
Op sommige momenten kan het voorkomen dat op BARCO projectoren er een hele kleine S-vorm in het beeld kan optreden. Dit is echter met 1 of 2 x wisselen verdwenen. Immersive heeft volgens zeggen de oplossing bijna te pakken.
Dit is echter GEEN reden om van de kaart af te zien.

Conclusie
Sinds versie 2.2a kan ik niets anders zeggen als dat de H3DII weer HELEMAAL up to date is en verkoopbaar / bruikbaar is.
Door de inmense hoeveelheid mogelijkheden is het wel voor sommige mensen wat wennen om alles aan de gang te krijgen, maar met de hulp van de PDF's en ons en het Immersive forum mag niets je in de weg staan om te genieten van een werkelijk fantastisch product.

Heb je vragen of opmerkingen, shoot.....

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

Kleine correctie :
De lipsync problemen zijn er met de H3D II nog steeds, het is enkel in associatie met de HDaux en RGBHV output dat het verdwenen is. Alhoewel deze namiddag eens satelliet gekeken via de Xcard en voila daar was hij weer de lipsync, ook met de HDaux en RGBHV ! Vlottend nog wel !
En voor de Hdaux - RGBHV combinatie moet je er wel een 2de monitor bijzetten want anders zie je niet wat je doet op de CRT.

En Frank, velen met mij hebben wel degelijk lipsync problemen met de H3D I en II als de output via de radeon gaat. Lees er maar eens het Immersive forum op na.

J.A.F._Doorhof

Quotehet met de H3DII en de ONBOARD scaler blijkbaar helemaal opgelost

Nog duidelijker kan ik het er niet neerzetten ONBOARD scaler, DUS de scaler van de H3DII.

Je hoeft GEEN 2e monitor te gebruiken, je kunt gewoon gebruik maken van de doorlus functie, ik snap niet waarom dat bij jou niet werkt.

Lipsync problemen met de X-card zullen aan windows moeten liggen, met de EXTERNE input van een DVD speler is volgens tot nu toe iedereen de zwevende lipsync waar ze last van hadden verdwenen, hij is nu stabiel op 3 frames (wat normaal is voor een scaler).

De X-card draait nog steeds onder de windows schil, mischien dat het daar mis gaat ?

Heb je je doorlus probleem al doorgemailed aan Mark ? die kan je vast een oplossing bieden. Ik kan het hier op dit moment niet testen omdat ik geen analoge uitgang op mijn Radeon heb (MP mod).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

Ik heb het op het forum gezet.
Het vreemde is dat DVD met de Xcard geen lipsync geeft maar Sat via de Xcard wel.
Ik zou nog eens moeten nakijken welke audiocodec ik gebruik in de filtergraph, maar ik denk dat het ook die van de Xcard is.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

Het doorlusprobleem zal gecompliceerd zijn.
Als ik een monitor aan de VGA hang heb ik even een Windows opstart scherm met veel strepen door het beeld en dan niets meer. Het is een Club Radeon die ik bij gekocht heb met opgesoldeerde 5 BNC's. Kan daar het probleem liggen of is het iets anders ?

En nog meer slecht nieuws voor de H3D II : Na de problemen met de HDaux heb ik de RGBHV terug afgeschakeld en terug aangesloten op VGA kaart.
HD-aux op disabled gezet en terug beeld op alle uitgangen. Het probleem is dat de kwaliteit niet meer zo goed is als met de vorige drivers. Er zit een groene waas op contouren, vooral als die een lichter gekleurd oppervlak aflijnen ! Wat is daar de oorzaak van ?

J.A.F._Doorhof

Check even je resoluties van de HoloGUI.
Als je omschakeld naar RGBHV van de Radeon dan schakelt hij terug naar 480P in de software.

Het doorlussen snap ik niet waarom dat niet werkt.

Als het goed is kun je binnen je Hologui de stand AUTO gebruiken.
Als je de Holosoftware NIET opstart zou je gewoon beeld moeten hebben.

Mail anders even met Tom of Mark, ze zijn erg druk en checken niet dagelijks het forum.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Bij mij was de radeon driver helemaal van slag. De zaak zakte terug naar 4 bits kleur op 480P of zo. Mijn monitor gaf zelfs geen beeld omdat hij dat niet syncte..
Ik heb uit ellende XP maar ge-herinstalleerd en met de standaard drivers (niet de ATI catalyst maar de door MS bij XP geleverde versie daarvan)
Nu werkt alles goed.

Ik zal de passthrough wel proberen te testen. Ik heb zo'n kabel liggen en een gewone radeon7200 met VGA uitgang. Zou dus moeten werken.

Jaco

pietnoeck

Nope,
Alles is normaal. Beeldkwaliteit via WinDVD is volledig normaal. Resolutie blijft op 1440/1152.
Trouwens de groene glans krijg ik ook gewoon op Tv bij 800/600 resolutie.
Dus is een driver probleem van de H3D.

Maar Frank hoe zit het nu met de VGA uitgang van de Radeon, als die gemod is bij jullie met 5 BNC's , valt dan de VGA uitgang uit ? Want op een pc monitor valt het beeld ook weg.

jaco

Bij mijn radeon 7200 (Gemodificeerd door overbouw mod van andere kaart) werk zowel de 5 BNC als de VGA plud. HEt zit ook parrallel dus waarom zou het niet werken.

Ik denk dat Frank de Mike Parker mod bedoeld. Misschien dat daar de VGA plug bewust inactief gemaakt wordt voor een beeldverbetering of zo ?

Jaco

J.A.F._Doorhof

In principe blijft je VGA uitgang werken, maar je mag NOOIT, NOOIT tegelijkertijd BNC's aansluiten en een VGA connector, dan is de kans 90% aanwezig dat je je kaart vernield.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Piet,
Probeer aub eens NIET de din connector maar een DVI naar VGA connector.
Ik kom meer mensen tegen die met de X-card in place de DIN ingang niet kunnen gebruiken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

Maar ik dacht juist dat de DVI uitgangen het nog niet deden en dat dus was aangeraden om een VGA - Din kabel te gebruiken.

J.A.F._Doorhof

DVI werkt niet maar wel analoog over DVI, tenminste dat heb ik begrepen.
Als het goed is heb je bij je ATI een verloop stekker gekregen voor analoog naar DVI.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

@Piet.

Klein probleempje waar we geen rekening mee hebben gehouden.
Als je de RGBHV output kaart gebruikt krijgt het HD-Aux board geen analoge output, dit kan zijn waarom je geen beeld krijgt.

Ik zal Jaco vrijdag een dongle meegeven voor DVI naar analoog input en kijken of dat werkt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Het zou toch de analoge INput moeten zijn via de HDAUX die Piet nodig heeft ? Het werkt dus bij mij ook niet op de din plug.
Is het zeker dat het inderdaad niet alleen een pass through poort is, die dus doorgezet wordt op de analoge output pinnen van de DVI connector ? Ik heb begrepen dat het wel een input is die gedigitized wordt, maar alle specs zijn wat dat betreft niet echt 100% duidelijk te vinden in een beschrijving (of ik heb die althans niet gevonden)

Jaco

J.A.F._Doorhof

Ik twijfel gewoon, we wachten even de test met de convertor bij jou af lijkt me het verstandigste.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

Ik zie dat er op Immersive een poll over loopt.
Dus nog even afwachten want ze weten het daar blijkbaar ook niet.
En aangezien ik geen DVI kabel heb om aan te sluiten op de bovenste analoge DVI ingang wacht ik af.
Weet trouwens iemand waar je zo'n kabel kan vinden en wat hij kost ?
Hij zat namelijk neit bij de Radeon kaart Frank, er zat enkel de gemodde kaart in de doos.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Ik heb bij Immersive issues een call voor je aangemaakt, had je zelf ook even kunnen doen ;).

Je hebt alleen maar een convertor nodig, dat is een stekker van DVI naar VGA elke PC shop moet die zo op voorraad hebben, ze kosten bijna niets ik dacht iets van € 7,50.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

QuoteIn principe blijft je VGA uitgang werken, maar je mag NOOIT, NOOIT tegelijkertijd BNC's aansluiten en een VGA connector, dan is de kans 90% aanwezig dat je je kaart vernield.

Als het goed is kan je dit oplossen met een extra el cheapo pci videokaartje, ik heb er in ieder geval eentje bij geritseld om eens te checken...

@Frank, hoe kunnen ze van een 4:2:0 in hemelsnaam 4:4:4 maken? Wat er niet is krijg je niet terug toch? Of moet ik het vergelijken met bv upscaling zoals dat bij luminantie gebeurd?

J.A.F._Doorhof

Hi,

Als je je BNC's loskoppelt kun je je VGA aansluiten, het gaat erom dat er niet 2x een monitor aanhangt als het ware.

Het upsamplen van 4:2:0 naar 4:4:4 is inderdaad upsampling wat er niet is is er niet, maar het ziet er een stuk beter uit....:D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mark C00len

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  1, 2003, 10:12:16
In principe blijft je VGA uitgang werken, maar je mag NOOIT, NOOIT tegelijkertijd BNC's aansluiten en een VGA connector, dan is de kans 90% aanwezig dat je je kaart vernield.

Toch wel als je de andere connector pakt ? VGA zitten mijn BNC's op en dan kan ik op de DVI uitgang toch wel een monitor aansluiten ?

J.A.F._Doorhof

DVI wel, maar je VGA connector dus NIET.
Maar dat geef ik ook aan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview