Spikes op B&W 603 S3

Started by Cent, September 28, 2003, 18:15:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cent

Mijn speakers hebben altijd "gewoon" op de grond gestaan zonder spikes. Omdat ik steeds nieuwsgierig werd over de werking van spikes wou ik eens een poging wagen. Nou heb ik onderop elke speaker 1 van de 4 spikesgaten  los zitten. Als ik de spike aandraai (spikes welke worden meegeleverd bij de 603 S3) blijft hij een beetje los zitten. Ik heb zelfs dat ding (geen idee hoe het eigenlijk heet) al los in mijn hand gehad. Mijn vraag is dan ook: Is het normaal dat dit zo los zit of zal ik gebruik moeten maken van mijn garantie? Ook vraag ik me af of dit te verhelpen is met een beetje houtlijm of andere spikes. Alvast bedankt.

Menno

Scarp

Zit de schroefdraad die in de speaker zit los? Of schroef je de spikes er niet goed op?

Als de schroefdraad zelf niet vast zit, dan is dat een fout van de speaker.

Indien de spike niet goed vast zit, je moet ook de bout erop schroeven, die moet altijd strak geschroeft worden, terwijl je de rest van de spike niet helemaal erin hoeft te schroeven, want je kan dan de hoogte nog een beetje aanpassen om de speakers waterpas te krijgen.

Cent

Scarp bedankt voor je snelle reactie.

Het schroefdraad in de speaker zit los. Het is zeg maar een dopje met weerhaken wat ca 4cm diep in de speaker zit. Op het moment dat ik de moeren aandraai komt het dopje iets naar buiten en de spike is dan nog beweegbaar. Het rare is dat er bij elke speaker 1 los zit.  ???. Omdat er eentje bijna uit was komen vallen en ik deze er terug in heb moeten doen, draait hij ook gewoon door bij het vastdraaien van de spike.

Scarp

Ik heb zelf 603's gehad en dat hoort niet zo. Was het vanaf dat je ze had al zo? Nieuw gekocht?

Als je nog garantie hebt, gewoon eens contact opnemen met de winkel waar je ze gekocht hebt. Ze horen niet los te zitten. Spikes horen stevig te zijn.

Bert

Quoteom de speakers waterpas te krijgen.
:D :D
Hoeft niet perse waterpas te zijn hoor als ie maar stabiel staat en niet kan kantelen.

hillie

Ik ken het probleem. Je moet de spikes niet te vast draaien want dan kun je de moer (ofwel schroefdraad) in de spaanderplaat los draaien. Er is maar iets kracht voor nodig. Garantie kun je altijd claimen, maar ik denk dat je het beter zelf kunt repararen door een beetje houtlijm te gebruiken. Ik heb 1 moer die een klein beetje lost zit en dus ga ik voorzichtig om met de spikes.

Gerald

Scarp

Quote from: Bert on September 28, 2003, 20:15:40
Quoteom de speakers waterpas te krijgen.
:D :D
Hoeft niet perse waterpas te zijn hoor als ie maar stabiel staat en niet kan kantelen.
Als je ze schuin zet dan staan ze meestal niet stabiel. Wanneer staan ze stabiel zonder echt te kunnen kantelen? Hmm.... waterpas misschien?

hillie

QuoteAls je ze schuin zet dan staan ze meestal niet stabiel.

Al staan de spikes schuin dan verkrijg je stabiliteit door de spikes in hoogte verstellen. Dit doe je ook op natuurstenen vloeren. Op het schroefdraad van de spikes zit een extra moer die je gebruikt om de spikes op hoogte vast te zetten op de moer in de speaker. Dit voorkomt dat de spike weer los gaat zitten en door trillingen of verplaatsen gaat verdraaien.

Zet de speaker op de kop (op een deken of zo) en lijm de moeren met de spikes er iets ingedraaid; dus met de punten omhoog. Doe dit voor alle 4 spikes tegelijkertijd. Kijk vervolgens langs het oppervlakte om te zien of ze (op oog) loodrecht staan; zoniet dan corrigeer je ze door iets aan te drukken. Laat de lijm drogen en controlleer af en toe of ze niet weggezakt zijn. Een winkelhaak gebruiken is vaak een nuttige tool.

Gerald.

Cent

Quote

Zet de speaker op de kop (op een deken of zo) en lijm de moeren met de spikes er iets ingedraaid.


Als ik het goed begrijp is je advies om de moeren binnenin de speaker er uit te halen, de spikes hier op te zetten en ze hierna opnieuw goed vast in de speaker te lijmen !?  Dit lijkt mijzelf ook de beste optie, maarja een beetje doehetzelfen met luidsprekers maakt mij een beetje nerveus.  ;)


Quote

Ik heb zelf 603's gehad en dat hoort niet zo. Was het vanaf dat je ze had al zo? Nieuw gekocht?

Als je nog garantie hebt, gewoon eens contact opnemen met de winkel waar je ze gekocht hebt. Ze horen niet los te zitten. Spikes horen stevig te zijn.


Ik heb inderdaad nog garantie, maar het viel me zo op dat alle moeren binnenin de speaker lichtelijk bewogen. Na het (flink) aandraaien van de moer op de spike komen ze er gewoon uitzetten. Ik zal het eerst proberen goed te lijmen. In iedergeval voorzichtigheid geboden blijkt.



garmtz

Even gewoon als losse opmerking: het kan wel degelijk uitmaken of je speakers waterpas staan of niet.... Kantel maar eens een van je speakers heel licht en schrik van het effect...

Scarp

Ik heb m'n speakers zo waterpas mogelijk staan, dan staan ze het stabielst. De mogelijkheid om de hoogte in te stellen (doormiddel van die extra moer) zit er niet voor niets op.

Cent

Waterpas leek mij zoiezo al logisch. Het is een kleine moeite en die extra moer zit er inderdaad niet voor niks op, maar wat mij zorgen baat is dat de spike beweegt als het vast zit in de speaker. Is het verstandig om ervoor te kiezen om eerst maar eens goede spikes aan te schaffen en pas dan de moeren in de speakers te lijmen? Zoja, heeft er iemand een goede tip voor spikes? Ik heb mijn speaker staan op een steen (ca 15kilo p.st.). En de steen ligt op laminaat.

Met vr.gr.
Menno


hillie

Vraag je dealer voor twee setjes spikes, een goede dealer geeft je spikes voor niets; anderzijds koop twee setjes en geef de dealer een boos gezicht, hehe. Niet alle soorten spikes passen op de B&W.

Gerald.

VlisChris

Quote from: garmtz on September 30, 2003, 00:12:18
Even gewoon als losse opmerking: het kan wel degelijk uitmaken of je speakers waterpas staan of niet.... Kantel maar eens een van je speakers heel licht en schrik van het effect...

Waarschijnlijk hetzelfde effect als het "Toe In" effect bij stereo?
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.