Hulp nodig bij instellen nieuwe speakers

Started by Sven81, September 27, 2003, 19:11:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sven81

Hallo,

Ik heb een nieuwe reciever met boxen gekocht en heb een paar vragen over het instellen.

Reciever:     Onkyo TX-SR601E
Front:          Mordaunt-Short 906 (45hz tot 22khz)
Surrounds:  Mordaunt-Short 902 (55hz tot 22khz)
Center:        Mordaunt-Short 905C (60hz tot 22khz)
Sub:            Mordaunt-Short 309W (35hz tot 200hz)

Moet ik de boxen instellen op "small" of "large"? Voor de center en de surrounds zowieso "small" (denk ik), maar hoe zit het met de fronts? In de fronts zitten 3 drivers, 1x een tweeter en 2x een 5,25" mid/bass driver. In de fronts zit een "3way with 1st order mid and HF with DVP" filter (staat in de manual).

Volgende is, dat ik voor de verbinding van de reciever naar de sub een ixos kabel heb met een splitter erbij. Als ik de kabel zonder splitter aansluit op de sub (linker input kanaal op de sub) dan is alles goed, maar als ik de splitter erbij aansluit en op de sub zowel links als rechts input aansluit dan begint de sub constant te brommen en de sub bromt iets zachter als ik een knop achterop de sub aanraak. Bij de Hifizaak waar ik alles gekocht heb raadde ze me zo'n kabel met splitter aan.

Gr, Sven.

Sven81

Wat ik ook nog wou vragen is: Waarop zou ik de crossover frequentie het beste kunnen instellen op de reciever. Ik heb de keuze tussen: 60, 80, 100, 120, & 150 Hz.

Gr, Sven.

VlisChris

Als ik jou was zou ik
a. Even het verhaal Small vs Large van Jacco doorlezen ;)
b. Je speakers op small zetten
c. Je cross-over op ongeveer 1.5 keer de laagste freq van je speakers zetten. Dus zeg maar 60 Hz. Misschien beter om op 80 te gaan zitten, maar dat moet je zelf even uitproberen ;D
Je sub weet ik zo ook niet.
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Sven81

HOi,

Bedankt voor je reply. Bij punt c zeg je dat ik de crossover in moet stellen op 1,5 x de laagste frequentie van mijn speakers. Ik kan op de reciever alleen maar de crossover instellen voor alle speakers tegelijk. Van welke speaker moet ik dan de laagste frequentie pakken en deze x 1,5 doen. Fronts gaan tot 45hz x 1,5 = 67hz & center tot 60hz x 1,5 = 90hz.

Is het beter om de crossover naar boven of naar beneden af te ronden of maakt dat helemaal niet zoveel uit?

Gr, Sven.

garmtz

Ik zou gewoon gaan luisteren naar zowel het 60 als 80 Hz crossover. Ik zou wel alles op small zetten en evt. proberen met je fronts op large. Dit soort dingen is toch een kwestie van uitproberen. Als je er op uitkomt dat het op large beter klinkt, staat je sub waarschijnlijk slecht opgesteld of afgeregeld. Koop dus een geluidsdrukmeter als je die nog niet hebt, want zonder zo'n ding krijg je je sub gegarandeerd nooit goed afgesteld.

Dat winkels nog steeds zo'n splitter aanraken is echt totaal onbegrijpelijk voor mij. Smijt dat ding weg en sluit gewoon op 1 ingang aan.

bmateijsen

Inderdaad vreemd dat ze nog zo'n splitter adviseren.. heb onlangs nog eens bij Ruad hifi een discussie hierover gehad..

Zijn credo.. was dat het gewoon zo hoorde.. En niets anders.. (ahum.. wat een argumentatie..)

Groet bjorn

Sven81

Een geluidsdrukmeter, is dat hetzelfde als een decibelmeter? En waar kun je zo'n ding kopen en wat is de prijs hiervan ongeveer?

Als ik dan zo'n ding heb, hoe ga ik dan te werk met het afstellen?

Ik hoor eigenlijk geen verschil tussen de crossover op 60hz & 80hz. Wel als ik de Front speakers op "Large" zet heb ik het gevoel dat het geluid wat voller is en wat meer volume heeft.

Gr, Sven.

hifiman

Bij het lezen van dit topic krijg ik spontaan ook 2 vragen :P

1. Waarom de crossover niet gewoon op de hoogst mogelijk frequentie? Tenslotte wordt er door de receiver al gefilterd toch?

2. Wat is er mis met zo een kabel? Het lijkt me beter beide ingangen (lees beide eindtrappen in de subwoofer) te benutten dan alleen eentje, m.a.w. je verliest dan mijns inziens 3 dB aan power. Hetgeen weer geen punt is als je de sub nooit tot aan zijn maximum kunnen gebruikt.


Groetjes,

Ronald

robin

gewoon alles lekker op large zetten. Klinkt veelal voller en natuurlijker. Die center speaker kan dat echt wel hebben!

Dat gemierenne..k over crossover gewoon alles lekker standaard houden. Vervolgens luisteren en niet meer aankomen.

robin

garmtz

Quote from: robin on October  8, 2003, 14:43:38
gewoon alles lekker op large zetten. Klinkt veelal voller en natuurlijker. Die center speaker kan dat echt wel hebben!

Dat gemierenne..k over crossover gewoon alles lekker standaard houden. Vervolgens luisteren en niet meer aankomen.

Misschien kun je eens het topic 'large of small?' lezen om wat inzichten te verkrijgen in het hoe en waarom van dit alles. Jouw ideeën zijn gebaseerd op muziekweergave, niet filmweergave. Hier de link, veel leesplezier:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=17;action=display;threadid=9413

Major_Ton

De twee ingangen op je subwoofer is voor een stereo bron. Bijvoorbeeld wanneer je de sub op je stereo pre out connecties hebt zitten van een stereo versterker. Het LFE/sub kanaal is mono en hoeft dus niet met een splitter kabel aangesloten te worden. Dit kan alleen maar, zoals beschreven, brommen veroorzaken. Bovendien, een subwoofer met 2 discrete eindtrappen moet ik nog tegenkomen!

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

hifiman

Tsja das inderdaad een goeie, ik ging er van uit dat mijn subwoofer 2 discrete versterkers aan boord heeft, dat concludeerde ik uit het feit dat bij mijn suppie juist brom optreedt als ik 1 ingang niet aansluit. Zelf heb ik een Yammie YST-SW320 overigens.

Ik heb dus juist achteraf alsnog die splitter (feitelijk een T-stuk want er wordt niets gesplit) toegevoegd.

Uiteraard zal het zowiezo per suppie kunnen verschillen natuurlijk.

Groetjes,

Ronald