Tannoy Devon restauratieproject [Dillema, wie helpt me uit de brand?]

Started by Douma, September 18, 2010, 13:02:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Hoe ging dat gezegde ook alweer? Wie A zegt moet ook B zeggen? Nou, in mijn geval komen C en D er ook nog bij. :dry:

Twee weekjes geleden heb ik een stel Tannoy Devon luidsprekers op de kop getikt om eventueel mijn Klipsch'en te vervangen. Aangezien dit toch niet ging gebeuren wilde ik de Devon's weer te koop zetten. Jammergenoeg had een vorige eigenaar er stalen platen op gelijmd. De drivers waren wel volledig gereconed door Lockwood in Engeland, die zijn dus technisch in perfecte staat. Ook het filter zou een opfrisbeurt hebben gekregen. Niet door Lockwood, maar door een vorige eigenaar. Omdat de Devon's met behuizingen in deze staat niet gemakkelijk te verkopen zijn had ik het plan opgevat om de behuizingen op te knappen. Stalen platen eraf(A) en een mooi net stukje nieuw houtfineer(B) erover heen.

Gisteren de drivers verwijderd en toen lachte een volledig tapijtzaak mij tegemoet. De kasten waren volledig dicht gestopt met vloerbedekking en pritex. Naast de originele demping. Goed, dacht ik, dan ook direct dat spul maar verwijderen(C). Wat nog wel wat voeten in de aarde had aangezien de vloerbedekking vastgeniet zat. Om de speakerterminals en filter te beschermen van mijn werkzaamheden heb ik deze ook verwijderd. En daar kwam D al om de hoek kijken. Wat een verschikkelijke puinhoop is er van de filters gemaakt. Er zal vast een gedachte achter hebben gezeten, maar de uitvoering is werkelijk om te huilen.

Om een lang verhaal kort te maken... Aangezien de Devon's prachtig klinkende luidsprekers zijn en de drivers in nieuwstaat zijn verdienen de Devon's het om in originele staat hersteld te worden. In deze staat kan en wil ik ze niet verkopen. Met als resultaat: een projectje!

Wat ga ik doen?

1. Kasten bijwerken met polyesterplamuur zodat er een nette basis voor het nieuwe fineer ontstaat.
2. Baffle en achterkant opnieuw zwart verven.
3. Kasten fineren met essenfineer en een beschermlaag geven.
4. Filters in originele staat herstellen.

Eerst een paar foto's:









Ik heb de hoeken van de kasten en de gaatjes in de achterkant inmiddels bijgewerkt met polyesterplamuur:



Ik hoop dit project binnen enkele weken te kunnen voltooien en zal proberen regelmatig updates te geven.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Douma

Quote from: dre73 on September 18, 2010, 13:10:29
zo,wat ziet dat filter er uit zeg! ::)

Klopt. Daar schrok ik ook best van. Ben nu wel erg benieuwd hoe de Devon's klinken als ze weer in originele staat zijn teruggebracht.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

dre73

als het goed gesoldeerd is hoeft het weinig uit te maken,maar ik zou er inderdaad wel even tijd in steken :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

JeKa

Yo, het lijkt wel een verrassingspakket wat je hebt gekocht! Leuk projectje.

advr

leuk projectje, ga ik volgen. ben wel fan van de Tannoy's ;D

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

scrutinizer

Heb je de org. schematuur? Er is hier wel wat gewinterschilderd met corr. netwerkjes. :(

Succes met je project(je)

:)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Douma

Quote from: scrutinizer on September 18, 2010, 15:59:31
Heb je de org. schematuur? Er is hier wel wat gewinterschilderd met corr. netwerkjes. :(

Succes met je project(je)

:)

Anton.

Ik heb het originele schema bij de hand. En inderdaad, er werd flink gecorrigeerd.

Ik heb inmiddels een pcb bijna schoon. Als ik beide schoon heb ga ik eens kijken in hoeverre die nog bruikbaar zijn. Anders laat ik misschien een stel nieuwe printen maken. 95% van de componenten zijn nog bruikbaar. De condensators zijn zo goed als nieuw en de weerstanden die nog heel zijn meten netjes de opgegeven waarden.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Douma

Quote from: dre73 on September 18, 2010, 16:36:27
gewoon hard-wired uitvoeren.

Dat is ook nog een optie. Ik moet alleen wel voor een fundament voor de potmeters zorgen. Maar dat is niet al te lastig op te lossen.

"Nothing lasts, but nothing is lost."

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Douma

#11
De filters in mijn Devon's komen zo te zien uit de Tannoy Eaton en zijn vervolgens aangepast naar de Devon en verder gemodificeerd. Het is nu dus even wat uitzoekwerk. Ik heb gelukkig schema's van beide filters. Dat maakt het iets makkelijker.

Work in progress:



Waar ik niet helemaal zeker over ben is waar ik de condensator van 4,7uF op aan moet sluiten bij de spoel. Volgensmij moet deze op 'groen' aangesloten worden. Iemand die dit voor mij kan bevestigen? De aansluitpunten van de spoel, van boven naar beneden: rood, oranje, geel, groen, blauw, zwart.

Filterschema:

"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

#12
Als ik naar het schema van het filter van de Super Red Monitor kijk, dan is duidelijk te zien dat er een verbinding met 'groen' is. Als ik dit schema dan vergelijk met dat van de Devon, puur op tekenwijze dan lijkt me dat ik de 4,7uf inderdaad op groen moet aansluiten.




Ik heb een filter inmiddels inelkaar zitten. Met de driver aangesloten meet ik met mijn simpele multimeter 6 Ohm. De HPD315 driver heeft een Re van 5,6 Ohm. Dit lijkt dus te kloppen. Ik denk dat ik de originele pcb's blijf gebruiken.



Het oude filter en het herstelde filter:


"Nothing lasts, but nothing is lost."

dre73

als alles speelt wel de condensators even normaal vastzetten.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Douma

Quote from: dre73 on September 19, 2010, 14:32:57
als alles speelt wel de condensators even normaal vastzetten.

Dat ga ik zeker doen. Lijmpistool zou voldoende moeten zijn toch? Of kan ik beter gaatjes boren en tie-wraps gebruiken?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

dre73

Quote from: Douma on September 19, 2010, 14:43:14
Dat ga ik zeker doen. Lijmpistool zou voldoende moeten zijn toch? Of kan ik beter gaatjes boren en tie-wraps gebruiken?

lijmpistool moet ook gaan.
maar gezien de gebruikte componenten zou ik er nog even mee wachten!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Douma

Quote from: dre73 on September 19, 2010, 14:48:48
maar gezien de gebruikte componenten zou ik er nog even mee wachten!

Wat bedoel je hier precies mee?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

dre73

Quote from: Douma on September 19, 2010, 14:51:32
Wat bedoel je hier precies mee?

de qs is nogal muf en de clarity kan nogal pittig zijn.
dus misschien dat je er nog een ander in zal willen zetten ;)
eerst testen,want misschien is het wel helemaal geweldig! 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Douma

Quote from: dre73 on September 19, 2010, 14:55:20
de qs is nogal muf en de clarity kan nogal pittig zijn.
dus misschien dat je er nog een ander in zal willen zetten ;)
eerst testen,want misschien is het wel helemaal geweldig! 8)

Ah, op die manier. Tja, het liefst had ik de originele condensators. Deze heeft een vorige eigenaar erin gezet. Maar hoe kom ik aan de originele condensators? Hier een foto waar een beetje op te zien is wat voor spul erin zat:

"Nothing lasts, but nothing is lost."

dre73

orginele is niet nodig,er is zat moois en betaalbaars verkrijgbaar! ;)
eerst luisteren en je bevindingen posten :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Douma

Quote from: dre73 on September 19, 2010, 16:58:13
orginele is niet nodig,er is zat moois en betaalbaars verkrijgbaar! ;)
eerst luisteren en je bevindingen posten :D

Nou, voor originele zou ik misschien nog willen betalen omdat ze dan nog verder in originele staat worden hersteld. Maar ik ben niet van plan meer te investeren dan fineer + materiaal om de kasten weer netjes te krijgen. De Devon's zullen niet blijven en investeringen in het filter zal ik niet terugkrijgen. Ik zal het daarom doen met de huidige componenten.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

mimic

Hey D,

mijn vader zoekt voorzichtig voor in zijn vintage recording studio een stel flinke vintage monitoren. ( tandberg o.i.d )

Zou dit niet wat voor hem zijn?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Douma

Quote from: mimic on September 20, 2010, 19:16:28
Hey D,

mijn vader zoekt voorzichtig voor in zijn vintage recording studio een stel flinke vintage monitoren. ( tandberg o.i.d )

Zou dit niet wat voor hem zijn?

One way to find out. ;) Hangt natuurlijk erg af waar hij naar op zoek is. Dit zijn geen full-range luidsprekers die tot oorverdovende geluidsniveaus in staat zijn.

Zodra de Devon's weer in ere hersteld zijn jullie altijd welkom.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

scrutinizer

#23
Quote from: Douma on September 19, 2010, 15:10:24
Ah, op die manier. Tja, het liefst had ik de originele condensators. Deze heeft een vorige eigenaar erin gezet. Maar hoe kom ik aan de originele condensators? Hier een foto waar een beetje op te zien is wat voor spul erin zat:



Probeer het eens bij deze jongens, misschien kunnen ze je op weg helpen. ;)

http://www.wellgainelectronics.com/ittgbpmt2r001uf400v.aspx

Het zijn metalized polyprops .....
Bij een ontwerp als dit zou ik echter gaan voor good old WIMA MKP 10's, Douma.

Plezier!!

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Douma

#24
Quote from: scrutinizer on September 21, 2010, 13:19:00
Probeer het eens bij deze jongens, misschien kunnen ze je op weg helpen. ;)

http://www.wellgainelectronics.com/ittgbpmt2r001uf400v.aspx

Het zijn metalized polyprops .....
Bij een ontwerp als dit zou ik echter gaan voor good old WIMA MKP 10's, Douma.

Plezier!!

Anton.

Bedankt voor de tip Anton. Ik zie op die website alleen niet zo snel waarden van boven de 1uF. Ik heb de WIMA's zelf gebruikt in mijn CD104. Waarom zou jij voor de WIMA's gaan in dit geval?

Edit: lastig te vinden die MKP10's. Ik heb 1.5uF, 3.3uF, 4.7uF en 6.8uF nodig. Iemand een mooi adresje hiervoor? Niet dat ik ze direct ga halen, maar dan kan ik voor mezelf gaan bekijken of het me waard is.
"Nothing lasts, but nothing is lost."