Ervaringen TMA satellieten!

Started by Martin vd Donk, September 27, 2003, 11:35:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Martin vd Donk

Hoi,

Eerst kort wat voor stereo installatie ik in mijn bezit had.
Accuphase E305V.
Kef constructorserie CS10.
Denon DSC2560 cd speler.

Ik was met de bovengenoemde installatie erg tevreden totdat ik een dvd speler in mijn pc zette samen met een voor pc begrippen high-end 5.1 setje. Mijn vriend kocht een Sony surround receiver samen met een set pascal speakers. Dit klonk natuurlijk veel beter dan mijn pc opstelling. Ik besloot over te stappen op een surround installatie en heb de stereo spullen allemaal opgeruimd.

Wat nu te kopen? Ik wil het wel klein houden omdat ik niet zoveel ruimte in mijn kamer heb.  Ik heb besloten om maar eens naar het luisterkasteel van de firma Stassen in Tegelen te gaan. Het was wel een roteind rijden (140km) maar het was de moeite.

Een kort verslag van de luisterdag.

Eerst een telefonische afspraak gemaakt en donderdag vol moed naar tegelen gereden. Daar werden we hartelijk ontvangen door Michael Kersten. Eerst kregen we een rondleiding in het kasteel. Wat je daar allemaal ziet je ogen vallen uit je hoofd. Ongelooflijk wat een spul daar allemaal staat. Ze hebben 21 luisterruimtes.
Na een half uurtje rondgekeken te hebben zijn we een luisterkamer in gegaan om. De volgende spullen stonden opgesteld. Receiver Onkyo 6100 dvd speler Onkyo 500 en ca 50 luidsprekers.
De versterker werd ingesteld op cd audio. Ik kreeg het advies om de speakers in een 2 kanaals setup te beluisteren om de verschillen beter te kunnen beoordelen. Hup een cd van Eric Clapton (unplugged) erin daarna een van Oletta Adams en eentje van The Dire Straits (brothers in arms).
Eerst naar boekenplank speakers geluisterd. Hiervan waren er 2 speakers met een mooi klankbeeld. Hierna de vloerspeakers beoordeeld. De beste vloerspeakers waren een paar grotere Kefs maar het verschil met de kleinere boekenplank speakers was niet heel groot.
Totdat we de satellieten beluisterden samen met een rustig ingestelde sub. Oei dit viel zwaar tegen tot 1 merk satellieten. Dit waren satellieten van het merk TMA type compact 10. Die klonken redelijk tot goed.
Michael erbij gehaald en de bevindingen verteld en doorgesproken. We waren inmiddels 2 uur verder.
Michael stelde voor om nog 2 paar satellieten erbij te pakken. Dit werden satellieten van Kanton en van TMA de compact 20. Dit was meteen de goede richting op. De TMA's klinken zeer goed. Mooi hoog en midden goed strak en snel. En wat meteen opviel was de verstaanbaarheid. De Kanton's klonken ook erg goed iets minder agressief wat ik wel wat mooier vond maar de verstaanbaarheid was stukken minder.
De TMA compact 20 klinkt voor een satelliet uitstekend. Echt een groot vershil met de ander satellieten uit deze prijsklasse.

Merken overige satellieten beluisterde:
Kanton
JBL
KEF
Sony
Infinity

Voor de rest heb ik een perfecte dag gehad. Michael heeft zich een goede gastheer getoond niets was hem teveel. En heerlijk die rust ik heb geen andere klant gezien. We zijn 4 uur lang met rust gelaten in de luisterkamer.

Mijn conclusie is wil je rustig kunnen luisteren/vergelijken op naar het luisterkasteel. En wanneer je geen ruimte hebt voor grote speakers en je vastzit aan satellieten ga dan eens luisteren naar de TMA's.

Groeten en veel plezier,

Martin vd Donk
Martin vd Donk