Netspanningsbeveiliging

Started by djaxx, September 21, 2013, 13:19:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

djaxx

Graag zou ik , na het lezen van enkele horroverhalen, mijn ht willen gaan beveiligen tegen blikseminslagen enz.
Nu beni k totaal niet thuis in deze wereld en weet totaal niet wat ik me moet aanschaffen, wat zijn de verschillen, welk is aan te raden?

Bedankt alvast

chansig

Gewoon stekkers eruit als je weggaat en onweer verwacht wordt....of niet spelen als er onweer komt.

Meest goedkope oplossing.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

meest veilig ook, want bij direct inslag knalt het meestal dwars door de stekkerdoos heen of komt binnen via datakabels
JBL PRX Power!

Ronin79

Ik heb altijd van die net-filters tussen mijn apparatuur zitten.

Jaren geleden had ik bijvoorbeeld een zeer goede Monster HTS (geen stekkerblok) verkocht
aan een mede-forum lid. Volgens mij moeten ze ook beschermen tegen inslag, of in ieder geval
als je zoiets ertussen hebt zitten ... verzekerd tegen inslag.

Raphie

die verzekeringen betalen niet uit, wel eens de voorwaarden gelezen?  :D

geloof mij nou maar die filtertjes op vloersloffen doen geen flikker bij directe inslag, of je nu Belkin, Monster of Brennenstuhl neemt
JBL PRX Power!

djaxx

Dus al die dure apparaten om ertussen te plaatsen doen geen flikker?

Wat als er wat gebeurd tijdens het kijken? Heb dit gehad op mijn dj installatie en beide voedingen van mijn pick ups waren kapot. Volgens de reparatiedienst het gevolg van een netspanningspiek.

erik s.

Quote from: djaxx on September 21, 2013, 14:10:55
Dus al die dure apparaten om ertussen te plaatsen doen geen flikker?

Wat als er wat gebeurd tijdens het kijken? Heb dit gehad op mijn dj installatie en beide voedingen van mijn pick ups waren kapot. Volgens de reparatiedienst het gevolg van een netspanningspiek.
die goedkope shit van de Blokker is idd niets. een serieuze beveiliging kan weldegelijk wat doen.
je moet echter wel bedenken dat geen enkele beveiliging 100% is.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

chansig

Ik denk dat wat Raphie aangeeft (directe inslag) dat daar niets tegen bestand is....we kunnen het blind gaan testen.  :D

En wat Erik zegt over dat Blokker spul...ws een erg krap bemeten voeding.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

erik s.

je kunt beveiliging op diverse plaatsen aanbrengen, oa in de meterkast.
als je wilt loskoppelen, trek dan ook de netsnoeren uit de apparaten.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Midcall

Quote from: chansig on September 21, 2013, 13:21:09
Gewoon stekkers eruit als je weggaat en onweer verwacht wordt....of niet spelen als er onweer komt.

Meest goedkope oplossing.

Gr Hans
En beste oplossing in meerdere opzichten. Ik ben het met Raphie eens dat de werking van dit soort blokken ernstig worden overschat wanneer de bliksem inslaat, maar wat ik zelf een groter probleem vindt, nagenoeg alle filterblokken hebben een negatief effect op de kwaliteit van je geluid. Vooral een verlies aan dynamiek is voor mij onoverkoombaar en prik mijn versterkers daarom ook gewoon in direct in de wcd in de muur.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Raphie

Quote from: Midcall on September 21, 2013, 15:54:44
En beste oplossing in meerdere opzichten. Ik ben het met Raphie eens dat de werking van dit soort blokken ernstig worden overschat wanneer de bliksem inslaat, maar wat ik zelf een groter probleem vindt, nagenoeg alle filterblokken hebben een negatief effect op de kwaliteit van je geluid. Vooral een verlies aan dynamiek is voor mij onoverkoombaar en prik mijn versterkers daarom ook gewoon in direct in de wcd in de muur.
ook dat, een dunner schriller geluid krijg je er 9 v/d 10x als bonus bij  ;D
JBL PRX Power!

djaxx

Wel idioot om elke keer alles te moeten gaan uittrekken :(

Midcall

#12
Je doet nu of het 6 keer per dag boven je huis onweert.

Je moet je ook niet bang laten maken. De kans dat je de staatsloterij wint (mits je meedoet natuurlijk) is groter dan dat bij jou de bliksem inslaat en al je apparatuur daardoor overlijdt. Of staat je huis in een grote open vlakte?
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

djaxx

#13
Haal hier blijkbaar wel dingen door elkaar.
Ik heb een netspanningspiek gehad op mijn dj apparatuur vorig jaar, geen bliksem. Aanleiding is niet gekend maar mijn pick ups waren wel stuk.
Ik zou me hiertegen willen beschermen voor de ht en tegelijk dacht ik me dan ook te kunnen beschermen tegen blikseminslag met zo een blok.
Verbeterd het geluid dan ook nog eens is dat mooi meegenomen en wilde me dus zo een blok van gelijk welk merk aanschaffen.
Enig idee welk de beste zijn prijs/kwaliteit bekeken, waar let ik op?

chansig

Dat is dan een hele behoorlijke piek geweest...Verder niets kapot ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

djaxx

Quote from: chansig on September 21, 2013, 17:37:31
Dat is dan een hele behoorlijke piek geweest...Verder niets kapot ?

Gr Hans

Nee , enkel de beide pick ups.

chansig

Verder helemaal niets op die groep aangesloten ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

djaxx

Op die kamer stonden mijn pick ups, mengpaneel en versterker. Was oude elek en ken daar niet veel van dus , dont know. Intussen ligt er overal nieuwe elektriciteit.

Midcall

Quote from: djaxx on September 21, 2013, 17:36:37
Haal hier blijkbaar wel dingen door elkaar.
Ik heb een netspanningspiek gehad op mijn dj apparatuur vorig jaar, geen bliksem. Aanleiding is niet gekend maar mijn pick ups waren wel stuk.
Ik zou me hiertegen willen beschermen voor de ht en tegelijk dacht ik me dan ook te kunnen beschermen tegen blikseminslag met zo een blok.
Verbeterd het geluid dan ook nog eens is dat mooi meegenomen en wilde me dus zo een blok van gelijk welk merk aanschaffen.
Enig idee welk de beste zijn prijs/kwaliteit bekeken, waar let ik op?
Tegen piekspanning zijn de filterblokken een stuk effectiever inderdaad. Als je genoegen neemt met de negatieve invloeden op je geluid kan je deze voor dit doeleinde gerust aanschaffen. Ik heb zelf er vele getest in mijn set; 2 verschillende van Monster, HMS, 2 verschillende van Furutech, een Isotek, PS Audio en nog een merk waar ik even iet opkom, iets met AV. Ik vond de HMS Energia zelf de beste, deze had het minste negatieve invloed op de dynamiek van mijn set. Ik ga er van uit dat allen evenveel bescherming bieden tegen piekspanning op het net, dat onderdeel heb ik wijselijk niet getest.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

skank1

Quote from: chansig on September 21, 2013, 13:21:09
Gewoon stekkers eruit als je weggaat en onweer verwacht wordt....of niet spelen als er onweer komt.

Meest goedkope oplossing.

Gr Hans

+1
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Raphie

Quote from: Midcall on September 22, 2013, 10:56:48
Ik ga er van uit dat allen evenveel bescherming bieden tegen piekspanning op het net, dat onderdeel heb ik wijselijk niet getest.
Dit is dus een gevaarlijke aanname, het enige dat je dus heb getest, is hoeveel ze minder klinken dan een "normale verdeeldoos, zonder aan/uit of electronica"
En die verschillen vond je dus bij sommige blokken niet zo groot.
JBL PRX Power!

Raphie

Quote from: djaxx on September 21, 2013, 16:52:10
Wel idioot om elke keer alles te moeten gaan uittrekken :(
ja hoe durven ze!!!  Onweer, het zou verboden moeten worden, waar kan ik klagen !?! :(  :D
JBL PRX Power!

SpeedyAndré

Soms komt de bliksem érg dichtbij  :D :D
Een paar van m'n cams draaien 24/7 dus ik kon vastleggen waar die enorme klap voor de deur vandaan kwam  :o
Op het dak lijkt het wel dag en een paar keer werd het echt teveel voor de cams  :hehe:
Sorry voor de kwaliteit hier en daar, zonder compressie wordt het 'filmpje' wel erg groot ...
Geen schade aan overgehouden btw, maar er kan meer dan genoeg spul ter ziele gaan hier.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

jaco

I had gisteren mijn HT, NAS, werk PC en download PC draaien.
Dipje in stroomnet of zo, licht knippert 1 keer, UPS van de NAS klapt om en direct terug en de PC's draaiden door.
HT zit achter exactpower filters en daar draaide ook nog alles door.

En ja hoor even checken:
plaats  van                          tot                          wat                         waardoor                                aantal getroffenen
almere  17-10-2013, 12:32 17-10-2013, 14:02 Storing Elektriciteit  kabel  graafwerkzaamheden  < 25

Is wel wat anders dan bliksem uiteraard..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm