2-weg monitor project

Started by B., September 13, 2010, 00:22:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B.

De basis voor mijn nieuwe project...



Spaanplaat kasten met RVS omlijsting.


Koen K


B.

De kasten zijn kant-en-klaar gekocht van het merk Translator.
Het spaanplaat is een nadeel, het RVS een voordeel. Misschien dempt het wat van het nadelige spaanplaat (positief denken).

De BR poorten worden als eerst dichtgeplakt met een schijf MDF, want ik wil geen BR. Lekker strak gesloten en de subwoofer het allerlaagst laten weergeven.
Deze monitor hoeft niet onder de 50Hz te spelen.

Wat betreft de drivers, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik wil de kasten eerst in 't echt zien en voelen, alvorens ik beslis in welke klasse dit project zich straks mag presenteren. Ik neig wel al sterk naar de Dayton Reference series, gezien de super prestaties.

Al spelende wijze zal ik keuzes maken. Misschien gaat het wel compleet een andere kant op en worden het breedbanders! In dat geval kan ik de tweeter-uitsparing als BR gebruiken :D  (in tegenstrijd tot mijn voorkeur naar gesloten, maargoed).

We gaan het meemaken :)

B.

Quote from: Koen K on September 13, 2010, 00:25:41
Ah, de Translator Impact 15  :smile:

Dat heb je snel door! Kan ook niet anders als je zoveel verschillende speakers door je handen hebt gehad als jij ;) 8)

Wel eens in 't echt meegemaakt? Misschien kun je iets vertellen over de kwaliteit van de kasten, afwerking, etc..
Deze kasten zijn blind gekocht voor een ''nu beslissen'' prijs.

Koen K

:P

Ja, ik heb ze gehad en vond ze niet verkeerd klinken. Wel wat flets. Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om zelf mooie panelen te maken. Het RVS ziet er erg goed uit (was bij mij gewoon geborsteld kaal RVS), maar de voor- en achterkant vond ik teleurstellend qua afwerking. Ze pasten er bij mijn setje zelfs niet helemaal goed in. Bovendien stoorde het me dat ze niet gespiegeld waren t.o.v. elkaar.

Heb zelf ook nog sterk met het idee gespeeld om er iets mee te doen zoals jij van plan bent. Ik zat toen vooral aan een gesloten isobarische optie te denken met 4x Dayton RS270S (dacht ik, niet 100% zeker meer). Dan zou er best wel wat laag uit moeten komen.

Ik denk in elk geval wel dat de kasten de moeite waard zijn, mits je zelf een goede baffle en achterpaneel maakt  :smile:

B.

Ik zou er een extra baffle op kunnen plakken en deze bekleden met skai leer. De baffle zou dan hoeken moeten krijgen die aansluiten op de hoeken van de kast. Een beetje diamant-achtige vormgeving dus. De uitsparingen voor de drivers worden dan niet gespiegeld, maar komen exact in het midden.

Het RVS lijkt blauw te zijn, maar wordt hoogglans zwart gespoten.

Heb jij ergens een foto van de Impact 15? Ik kan namelijk helemaal niks vinden op mijn grote vriend Google.

Koen K

#6
Waarom zou je de baffles niet gewoon vervangen door eigen brouwsels van MDF? Weet je tenminste dat het goed is en je hoeft de vorm van de speakers dan niet zo aan te tasten...

Ik heb nog een foto gevonden van de speakers op mijn bureau... Het is al een jaartje geleden dat mijn kamer zo ingericht was maar goed  ;D


Interficior

Zo te zien zit er geen tweeter in de speaker maar een soort van hoogmid speaker. Als je een tweeter wilt zul je hoe dan ook een nieuwe baffle maken. Dayton RS270 lijkt me niet te passen hierin, fysiek. Ik denk dat je voor een tweeweg het beste af bent met bijvoorbeeld een Dayton RS180, eventueel met voorschakelcondensator. Dit met een tweeter die hoog belastbaar is (lage crossfrequentie) zoals de Seas H1212, SB Acoustics 29nogwat of een tweeter met een hoorn ervoor gezet.
Take it or lease it

yorkie13

#8
Ik heb nog wel een setje kort gebruikte Seas Nextel 18NX001 liggen, die voor een redelijk prijsje weg mogen.
Dan kan je bv de seas Bifrost bouwen.

http://www.lautsprecherbau.de/artikel/29-lautsprecherbau-magazin-2008/41-ausgabe-1-2008/66-bifrost

Koen K

Quote from: Interficior on September 13, 2010, 08:44:29
Zo te zien zit er geen tweeter in de speaker maar een soort van hoogmid speaker. Als je een tweeter wilt zul je hoe dan ook een nieuwe baffle maken. Dayton RS270 lijkt me niet te passen hierin, fysiek. Ik denk dat je voor een tweeweg het beste af bent met bijvoorbeeld een Dayton RS180, eventueel met voorschakelcondensator. Dit met een tweeter die hoog belastbaar is (lage crossfrequentie) zoals de Seas H1212, SB Acoustics 29nogwat of een tweeter met een hoorn ervoor gezet.

Er zat normaal inderdaad een Vifa met een hoorntje in  ;)

B.

Het wordt waarschijnlijk ook de combinatie Dayton RS180 (die staat vast!) en de Seas H1212 (tenzij er betere alternatieven zijn, want de Dayton laat een klasse hogere tweeters nog wel toe, de NEO3 van B&G bijvoorbeeld).

Camiel, standaard zit er een dome tweeter in met een hoorn. Als ik de nieuwe baffle's ga ontwerpen zal ik rekening houden met de maten.

Ralf, de Bifrost gaat helaas niet lukken, aangezien ik slechts 10 liter kastinhoud tot mijn beschikking heb.


S@m

Binnenzijde beplakken met vibraflex extreme (loodbitumen)..?




B.

Quote from: S@m on September 13, 2010, 18:44:14
Binnenzijde beplakken met vibraflex extreme (loodbitumen)..?





Goeie tip!! Dat ga ik zeker doen.

Interficior

#13
Hoe laag kun je een NEO3 crossen dan? Ik weet niet of die beter is dan een H1212 in non-dipoolopstelling. Ik denk het niet eerlijk gezegd. Iets boven de 6k begint 'ie te pieken dus op 2k heb je relatief veel derdeordevervorming. Vandaar is laag crossen (hence: hoorn) ook handig, lijkt me.

Maar volgens mij was er al iemand die een ontwerp had gemaakt hiermee. Ik dacht dat het die lonesaguaro was maar die heeft dat niet met die combinatie gedaan.
Take it or lease it

B.

#14
De ModulaMT is een ontwerp met RS180 en de H1212.
Soms zie je 'm ook met de Dayton tweeter. Maar de H1212 van Seas heeft zich meerdere malen bewezen vind ik!

B.

Kan op slot. De verkoper laat niks meer van zich horen.

Helaas, geen 2-weg project meer voor mij :D  Jawel hoor.. Maar nu met eigenbouw kasten (t.z.t. een nieuw topic).