(eind)versterkertip

Started by Dirk, September 12, 2010, 09:27:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Quote from: SB MARANTZ on November  1, 2010, 11:13:30
Hoe kom je erbij dat elco's gaan koken wanneer de versterker met een hoge bias werkt?

Koken is uiteraard overdrachtelijk bedoeld. En bij volledig klasse A spreek je niet over een hoge bias. Dan heb je niet een vooraf ingestelde basisstroom, maar een continue stroom door de torren lopen. Bij echte klasse A zoals de Krell KSA-80 heeft is het totale opgenomen vermogen altijd constant. Dat wil zeggen dat het vermogen bij idle volledig opgaat aan warmte en bij muziekweergave een som is van warmte + muzieksignaal. Dat betekent dus ook dat de versterker 'koeler' wordt als je harder gaat spelen. De KSA-80 is zo'n versterker. Flink opdraaien om de temperatuur te laten dalen. Beetje de omgekeerde wereld. :hehe:

QuoteHet enige wat echt heet wordt zijn de power Tr's en drivertjes.
De omgevingstemperatuur wel eens gemeten?

Ja, dat kan ik op de kamerthermostaat aflezen. ;D Maar ik heb ook de temperatuur binnen in de kast gemeten. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Quote from: SB MARANTZ on November  1, 2010, 12:13:35
Jij kent blijkbaar het ontwerp van deze versterker?
Waar zijn de power Tr's geplaatst en welk type is het?
De opgegeven fabrieksspec's gelden nog steeds bij volle belasting of is daar in dit ontwerp geen rekening mee gehouden? ;-)
Enige indicator dat het (thermisch) ontwerp niet helemaal deugt is de extreem korte levensduur van de elco's, tenzij er in de gebruiksaanwijzing staat dat deze versterker alleen bij omgevingstemperaturen lager dan 0 graden Celsius mag worden bedreven want dan houdt ik mijn mond  :D

SB MARANTZ

Quote from: Audiofiel on November  1, 2010, 12:14:12
Koken is uiteraard overdrachtelijk bedoeld. En bij volledig klasse A spreek je niet over een hoge bias. Dan heb je niet een vooraf ingestelde basisstroom, maar een continue stroom door de torren lopen. Bij echte klasse A zoals de Krell KSA-80 heeft is het totale opgenomen vermogen altijd constant. Dat wil zeggen dat het vermogen bij idle volledig opgaat aan warmte en bij muziekweergave een som is van warmte + muzieksignaal. Dat betekent dus ook dat de versterker 'koeler' wordt als je harder gaat spelen. De KSA-80 is zo'n versterker. Flink opdraaien om de temperatuur te laten dalen. Beetje de omgekeerde wereld. :hehe:

Ja, dat kan ik op de kamerthermostaat aflezen. ;D Maar ik heb ook de temperatuur binnen in de kast gemeten. ;)


Dan heb je zeker nooit over de emitter R's gemeten @ idle?  :D (mA)


Wat heb je in de kast gemeten aan temperatuur?
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

Audiofiel

Bij de Krell in de kast tussen de 75 en 79 graden, met de voeler tussen de sleuven door 5cm naar binnen. Dat was in het voorjaar. Ik heb in de zomer niet meer gemeten. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

SB MARANTZ

Dat is behoorlijk!  :crazy:

Ik heb eens een KSA50S onder handen genomen.
Na reparatie een tijdje mee gedraait.
Het koellichaam werd uiteraard ook pisheet maar inwendig toch niet zo hoor.
Constructie was correct kwa plaatsing van de power Tr's dus die stonden lekker buiten het chassis te roken.
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

Dirk

voor wat het waard is ; ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat het geen zuivere klasse A wordt die ik ga aanschaffen.
reden : de huidige energieprijzen bij een continuverbruik van pakweg 200W of meer
audiobeleving is me veel waard, maar ook ik heb m'n grenzen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

SB MARANTZ

#81
Daar heb je absoluut geen klasse A versterker voor nodig, geloof me.

Oudere AB en nieuwere D schakelingen zijn prima!


Euh zelfs semi complementaire kunnen nog makkelijk meekomen.  :crazy:
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

Audiofiel

Quote from: SB MARANTZ on November  1, 2010, 12:35:23
Dat is behoorlijk!  :crazy:

Ik heb eens een KSA50S onder handen genomen.
Na reparatie een tijdje mee gedraait.
Het koellichaam werd uiteraard ook pisheet maar inwendig toch niet zo hoor.
Constructie was correct kwa plaatsing van de power Tr's dus die stonden lekker buiten het chassis te roken.

De KSA-50S is geen pure klasse A versterker, maar een AB met hoge bias (in dit geval zelfs in meerdere 'Stages'). ::)


Mocht je de oudere KSA-50 bedoelen (zonder de S), daar zat juist een flinke ventilator in. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

SB MARANTZ

#83
Dat klopt  niet maar kwa dissipatie maken die 2 elkaar niet veel. :D

Ik staar me niet blind op 360 graden klasse A of just hoge bias.
M.i. zijn het beide niet erg slimme schakelingen.
Typisch jaren 80.

Ik heb 1.82A Ruststroom wat je overigens altijd hebt over de emitter R's gemeten dus 600 mV over 0,22 Ohm Per PTr.
als Ils twee maal Ibias wordt gesteld is het weldegelijk klasse A.



The "Sustained Plateau Biasing" concept is a patent-pending way for Krell to have its class-A output-stage cake and eat it too, without paying the penalty of wasting large amounts of wall power as heat. A fast "anticipator" circuit, one for each channel, looks at the incoming signal and increases the output stage's bias current if the level would be likely to turn off one half of the transistor array on half-cycle peaks. In this manner, when there's little or no signal, the amplifier is not being asked to pass a large standing bias current with the concomitant radiation of heat. If the signal level allows it, the amplifier's output bias progressively drops back to the lower levels after 20 seconds or so. If continuous high powers are required that would lead to overheating, the amplifier reverts to classic class-AB operation.
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

Wijx wondere wereld

in principe zijn de meeste versterkers klasse A de eerste paar watt
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Audiofiel

Quote from: Wijx wondere wereld on November  1, 2010, 16:30:11
in principe zijn de meeste versterkers klasse A de eerste paar watt

Precies, de meeste AB versterkers hebben een bepaald gedeelte dat ze in A draaien. Een pure klasse A versterker daarentegen verbruikt continu zijn maximale vermogen. In rust (geen muziek, wel aan) verbruikt zo'n versterker dan het meeste. Die KSA-80 is zo'n pure klasse A, net als bepaalde Sumo versterkers. Ze zijn behalve vreselijk heet ook slecht voor je stroomrekening. De KSA-80 deed bijna anderhalf kilowatt continu. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

EJ

Quote from: Audiofiel on November  1, 2010, 16:44:07
Precies, de meeste AB versterkers hebben een bepaald gedeelte dat ze in A draaien. Een pure klasse A versterker daarentegen verbruikt continu zijn maximale vermogen. In rust (geen muziek, wel aan) verbruikt zo'n versterker dan het meeste. Die KSA-80 is zo'n pure klasse A, net als bepaalde Sumo versterkers. Ze zijn behalve vreselijk heet ook slecht voor je stroomrekening. De KSA-80 deed bijna anderhalf kilowatt continu. ;)
Correctie: in rust is het rendement het laagst, je schreef zelf al dat een klasse A versterker continu zijn maximale vermogen gebruikt. ;) Het theoretisch maximum rendement van een klasse A versterker is 25%, effectief nog veel lager.

Audiofiel

Ik weet niet welke veronderstelde tegenstrijdigheid jij denkt te corrigeren, maar misschien moet je gewoon even opnieuw mijn post lezen.  ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Dirk

oh...ik dacht ff, leuk, wat nieuws
...maar jullie wauwelen nog wat door over klasse A  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

dre73

Quote from: Audiofiel on November  1, 2010, 19:45:08
Ik weet niet welke veronderstelde tegenstrijdigheid jij denkt te corrigeren, maar misschien moet je gewoon even opnieuw mijn post lezen.  ;)

:D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

EJ

Quote from: Audiofiel on November  1, 2010, 19:45:08
Ik weet niet welke veronderstelde tegenstrijdigheid jij denkt te corrigeren, maar misschien moet je gewoon even opnieuw mijn post lezen.  ;)
Misschien vergis je je, maar je schrijft toch echt 'in rust ... verbruikt het meeste' terwijl je ook schrijft 'verbruikt continu zijn maximale vermogen'. In rust verbruikt hij net zo veel als op vol vermogen. Zoals ik al schreef bedoel je het rendement is in rust het laagst.

Audiofiel

Ik bedoel toch precies hetzelfde? Dus ik snap het belerende 'correctie:..." niet zo goed. ::)

Ik schrijf duidelijk dat bij volledig klasse A het totale vermogen gelijk blijft (maximaal is). Met de zinsnede "In rust verbruikt zo'n versterker dan het meeste" bedoel ik dat je geen nuttig resultaat hebt, maar wel het maximale verbruik. Alles wordt dan letterlijk 'verbruikt'. Of eigenlijk: weggegooide energie. Tenzij je van elektrische verwarming houdt. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

EJ

#92
Quote from: Audiofiel on November  1, 2010, 21:38:21
Ik bedoel toch precies hetzelfde? Dus ik snap het belerende 'correctie:..." niet zo goed. ::)

Ik schrijf duidelijk dat bij volledig klasse A het totale vermogen gelijk blijft (maximaal is). Met de zinsnede "In rust verbruikt zo'n versterker dan het meeste" bedoel ik dat je geen nuttig resultaat hebt, maar wel het maximale verbruik. Alles wordt dan letterlijk 'verbruikt'. Of eigenlijk: weggegooide energie. Tenzij je van elektrische verwarming houdt. ;D
Zo belerend is dat niet, je creeert in 2 zinnen een tegenstelling door hoe je het schrijft, niet hoe je het bedoelt. Schrijf wat je bedoelt. ;)

Neemt niet weg dat klasse A leuk is, mits je een goed gevulde portemonnee hebt. :D

Dirk

Quote from: Audiofiel on November  1, 2010, 16:44:07
In rust (geen muziek, wel aan) verbruikt zo'n versterker dan het meeste.
ok ok, ik zou graag ff een eind maken aan dit gewauwel  ;) (wat haast nergens meer over gaat)
Audiofiel schreef idd (zie hierboven) dat hij in rust het meest verbruikt.
als je dan op de letter gaat spelen hoort daar idd te staan dat hij dan het laagste rendement heeft.
hij verbruikt immers hetzelfde bij geen uitsturing als bij volle uitsturing, cq hij verbruikt niet meer, maar het rendement is wel lager.
nou...en nu graag weer on-topic  :D :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea