(eind)versterkertip

Started by Dirk, September 12, 2010, 09:27:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Quote from: Kjelt on September 24, 2010, 00:03:25
Quote 1 en quote 2 zijn met elkaar in tegenspraak.
Want een goed thermisch ontwerp in mijn definitie (en die van het bedrijf waar ik werk) wil zeggen dat de gebruikte componenten hun levensduur behalen en dat is hier duidelijk NIET het geval.

Hoezo? De koeling van deze versterker kan niet beter (waar wil je de componenten laten als er nóg meer koelribben moeten komen?), dus het thermisch ontwerp is naar mijn idee prima. Dat ze er vervolgens voor kiezen om deze versterker zo warm te laten worden door hem in volledig klasse A te laten draaien en daarbij de elco's laten koken, is volgens mij een ontwerpfout. Daarom zei ik dat deze versterker "te warm" wordt.

Zoiets is alleen op te lossen met geforceerde koeling (fan) of door niet volledig klasse A te draaien. Niet door elco's van 105 graden te gebruiken, die zitten er volgens mij al in en die trekken de temperatuur nog steeds niet op de lange duur (vergeet niet dat iedere circa 3 graden hogere temperatuur al een halvering van de levensduur van een elco is). De topplaat van de KSA-80 kun je niet aanraken zonder je vingers te branden, dat betekent een temperatuur van ruim 80 graden. Binnenin zal het nog heter zijn. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Quote from: Audiofiel on September 24, 2010, 08:08:46
Hoezo? De koeling van deze versterker kan niet beter (waar wil je de componenten laten als er nóg meer koelribben moeten komen?),
Je zou erbijv. zoals eerder gemeld voor kunnen zorgen dat de thermisch critische componenten fysiek gescheiden en thermisch geisoleerd tov de warmtebronnen worden gemonteerd. Bijv. door de voeding in een aparte kast onder te brengen die dan weer geisoleerd op de bodem van de eindtrappen gemonteerd wordt. De warme lucht gaat omhoog en de bodemunit blijft relatief koel. Het ziet er niet uit daarom wordt het waarschijnlijk niet gedaan echter zoals je zelf al aangeeft is dit ontwerp dus niet zoals het hoort. Jij hebt het over een ontwerpfout, ik heb het over een thermische ontwerpfout omdat het juist fout gaat in de warmtehuishouding bij deze versterker. Elektrisch is ie prima ontworpen mag ik aannemen.

Dirk

ok, door enig toeval heb ik een redelijk makkelijk en correct contact met 3 verkopers, dus ff keuze teveel lijkt het wel ;)
een ASR Emitter 1.3 en een Krell KSA-80 voor haast dezelfde prijs, óf eenzelfde type ASR maar dan met de accuvoeding, voor vanzelfsprekend wat meer geld, maar nog steeds binnen het voor mezelf vooropgesteld maximumbudget.
choices, choices...  :dry:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

#53
nog ff wat leven in dit draadje proberen te krijgen.
M'n bron upgrade is vandaag uitgevoerd, een Dynamik PSU in de DS.
Alhoewel ik er sceptisch tegenover stond, ervaar ik wel degelijk een wat bredere stage, met ook iets meer slam en definitie. Echte a/b zou fijn zijn, maar dat is gezien het inbouwen van de PSU nogal lastig uitvoerbaar...en ik heb ook maar één DS  :D
kortom, bron is voor mijn gevoel aangepakt en ok bevonden, mijn aandacht kan weer 100% naar de EV, waarbij de shortlist in aangepaste vorm er momenteel als volgt uit ziet :

ASR Emitter 1.3 HD (bwjr na 1998)
Pass Aleph 0s
Linn Akurate 2200
Electrocompaniet AW-100DMB
Pass X150
Classé CA-201 (oud model)
Perreaux Prisma 350
Krell KSA (enkel S series)


ik heb bewust het 2e deel anders neergeschreven, schrappen doe ik ze (nog) niet, maar ik kijk er ook niet meer zó actief naar uit...maw de eerste 4 staan wel als 1e keus op mijn lijstje...en ook in de volgorde van 1 > 4 zoals je ze hier ziet staan.

Jullie tips blijven meer dan welkom, bij voorkeur gebaseerd op eigen gebruiks- of luisterervaringen ;)
Ik blijf ook erg benieuwd naar buizen-EV, maar feedback daarover blijft relatief beprekt, wslk ook omdat er veel minder mensen mee aan de slag gaan/zijn.


Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

ok, deze week een nieuwe kandidaat aan de shortlist toegevoegd...en meteen m'n lijstje toch ook maar ff stevig ingekort, om 't mezelf niet nog lastiger te maken  :D

ASR Emitter 1.3 HD (bwjr na 1998)
Burmester 828MkII (mono's)
Pass Aleph 0s
Linn Akurate 2200


Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

s.t.

Tegen de Linn Akurate kan ik niet op. Maar als je goedkoper gaat zoeken. Wat dacht je van Linn Majik 2100?

Dirk

Quote from: s.t. on October  1, 2010, 21:54:26
Tegen de Linn Akurate kan ik niet op. Maar als je goedkoper gaat zoeken. Wat dacht je van Linn Majik 2100?
ik zoek het niet specifiek goedkoper, wel beter/anders
als ik voor een Linn eindversterking zou gaan wil ik niet lager gaan qua model dan de Akurate, da's meer een gevoelskwestie dan iets met gezond verstand voor alle duidelijkheid ;)
maar tenzij ik nog tegen een leuke tweedehands aanloop, lijkt het deze keer geen Linn te worden...eerder een ASR of de Burmester die ik op het oog heb.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz

Een Linn-versterker is prachtig van klank, maar vindt een heel moeilijke belasting (zoals een Dynaudio) gewoon niet fijn. Dan kun je beter grijpen naar de eerder door Audiofiel genoemde powerbakken. Je levert dan in sommige gevallen wel wat van de verfijning en snelheid van een Linn versterker in voor rust en controle.

Een Majik 2100 kun je vergeten op jouw speakers, een Akurate zou gaan, maar zie hierboven...

Dirk

Quote from: garmtz on October  1, 2010, 22:16:18
Een Linn-versterker is prachtig van klank, maar vindt een heel moeilijke belasting (zoals een Dynaudio) gewoon niet fijn. Dan kun je beter grijpen naar de eerder door Audiofiel genoemde powerbakken. Je levert dan in sommige gevallen wel wat van de verfijning en snelheid van een Linn versterker in voor rust en controle.

Een Majik 2100 kun je vergeten op jouw speakers, een Akurate zou gaan, maar zie hierboven...
ik apprecieer je eerlijkheid mbt de Linn, die ik gezien de waarde van jullie vorige tips (m'n huidige set is daar immers voor een groot deel een rechtstreeks gevolg van ;)) erg naar waarde schat.
wat denk je mbt de rest van m'n shortlist ?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

s.t.

Quote from: Dynky on October  1, 2010, 22:10:27
ik zoek het niet specifiek goedkoper, wel beter/anders
als ik voor een Linn eindversterking zou gaan wil ik niet lager gaan qua model dan de Akurate, da's meer een gevoelskwestie dan iets met gezond verstand voor alle duidelijkheid ;)
maar tenzij ik nog tegen een leuke tweedehands aanloop, lijkt het deze keer geen Linn te worden...eerder een ASR of de Burmester die ik op het oog heb.

Eerlijk antwoord. EN zelf nooit de Majik op Dynaudio gehoord dus weet niet hoe die combinatie klinkt.

Dirk

Quote from: s.t. on October  2, 2010, 17:03:07
Eerlijk antwoord. EN zelf nooit de Majik op Dynaudio gehoord dus weet niet hoe die combinatie klinkt.
Garmt bevestigd hierboven eigenlijk al wat ik vermoedde, nl dat de Majik te licht zou uitvallen voor mijn specifieke Dyns (83dB is nou eenmaal geen rendemnet wat vele amps graag aan de klemmen zien hangen)
ik denk dat ik het wel in de juiste richting zoek...maar sta open voor verdere tips  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


Dirk

Quote from: kalimero on October  2, 2010, 17:15:10
Mooie mono blokjes voor je dyn's.  ;)

http://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/versterker-en-receiver/classe-cam-350-eindversterkers-monoblok-77920650.html?qq=classe
al enkele weken geleden kontakt mee gehad, maar die is niet zuiver op de graat.
Heb van hem al reply's gekregen onder 2 verschillende namen, vanaf 4 verschillende adressen...en nu is hij "net verhuisd naar Newcastle", maar ik mag gerust langskomen...jaaja  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Mario D

Quote from: Dynky on October  2, 2010, 17:19:51
al enkele weken geleden kontakt mee gehad, maar die is niet zuiver op de graat.
Heb van hem al reply's gekregen onder 2 verschillende namen, vanaf 4 verschillende adressen...en nu is hij "net verhuisd naar Newcastle", maar ik mag gerust langskomen...jaaja  ;)

Wel jammer natuurlijk, toen ik deze monstertjes zag dacht ik direct aan je dynaudio's.  ;D

Dirk

Quote from: kalimero on October  2, 2010, 17:28:54
Wel jammer natuurlijk, toen ik deze monstertjes zag dacht ik direct aan je dynaudio's.  ;D
je was niet de enige  :D
thx voor het meedenken  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

ik kreeg al via PM de vraag waarom/hoe ik bij de Burmester kwam, dus bij deze ff een woordje uitleg.
Ik heb mijn speakers indertijd gekocht van een Duits (Dyn ;))audioliefhebber, waar ik ettelijke uren heb zitten kletsen en luisteren (tot na middernacht) alvorens de rit terug naar huis aan te vangen...met deze beauties in de koffer.
Hij draaide op een 100% Burmester setup, wat hemels klonk...op alle volumes en met alle denkbare muziekstijlen.
Ik herinner me ook nog een zeker gevoel van "nou, dat valt tegen" de eerste minuten dat ik de set (daags nadien) bij mij thuis aansloot, op toen nog Lyngdorf eindversterking.
M'n eigen set is later nog wel verder gegroeid (andere bron en vv), met telkens een duidelijke stap in de goede richting wat mijn smaak betreft, maar ik denk regelmatig terug aan de setup die ik toen gehoord heb...en z'n raad inzake versterkers voor deze specifieke Dyns.
Toen werden ze weliswaar gevoed door een 911MkIII, maar volgens hem was de match met deze set ook erg goed met de mindere goden uit hun gamma...vandaar dat ik dus ook uitkijk naar een Bur om het hier zelf te gaan ontdekken.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Audiofiel

Bur is inderdaad ook erg mooi en stuurt ook alles aan. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Dirk

kleine update vd feiten...
volgende week donderdag krijg ik meer dan waarschijnlijk de Burmesters op bezoek in m'n eigen set, dus een heel mooi gebaar van de verkoper, temeer omdat ie er dan helemaal mee naar mij toe komt, zonder enige aankoopverplichting van mijn kant.
ik kijk er al naar uit  :pompom:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

ok, de luisterdemo met de Burmesters is tot nader order uitgesteld (enkele dagen voor hij gepland stond) wegens het voorbijkomen van een mooi buitenkansje om m'n bron te upgraden...en ik kan m'n centjes maar één keer spenderen, dus de versterking is uitgesteld naar begin 2011 ;)

ik ben hiervoor nog op zoek naar vergelijkingsmateriaal, maar daarvoor heb ik maar ff een ander topic geopend

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105934.msg1823025#msg1823025
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

erik s.

ik heb hier een Musical Fidelity A308 eindversterker staan die je zo mag proberen. hij combineert iig goed met de Dynaudio Confidence C2.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Dirk

#70
bedankt voor het aanbod !
fyi : hij stond ook al op m'n shortlist, maar eerlijk gezegd meer onderaan...al is die positie natuurlijk 100% gebaseerd (in mijn specifiek geval) op subjectieve vooroordelen, die door zo'n luistertest weer compleet van tafel geveegd kunnen worden ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

SB MARANTZ

Quote from: Audiofiel on September 24, 2010, 08:08:46
Hoezo? De koeling van deze versterker kan niet beter (waar wil je de componenten laten als er nóg meer koelribben moeten komen?), dus het thermisch ontwerp is naar mijn idee prima. Dat ze er vervolgens voor kiezen om deze versterker zo warm te laten worden door hem in volledig klasse A te laten draaien en daarbij de elco's laten koken, is volgens mij een ontwerpfout. Daarom zei ik dat deze versterker "te warm" wordt.



Hoe kom je erbij dat elco's gaan koken wanneer de versterker met een hoge bias werkt?
Het enige wat echt heet wordt zijn de power Tr's en drivertjes.
De omgevingstemperatuur wel eens gemeten?

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

SB MARANTZ

Quote from: Dynky on November  1, 2010, 11:02:12
op subjectieve vooroordelen, die door zo'n luistertest weer compleet van tafel geveegd kunnen worden ;)

De meeste vooroordelen worden tijdens een luistertest van tafel geveegd imo.
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

Kjelt

Quote from: SB MARANTZ on November  1, 2010, 11:13:30
Hoe kom je erbij dat elco's gaan koken wanneer de versterker met een hoge bias werkt?
Het enige wat echt heet wordt zijn de power Tr's en drivertjes.
De omgevingstemperatuur wel eens gemeten?
Dat zegt hij niet althans dat wil hij daarmee niet zeggen. Het gaat erom dat het thermisch ontwerp mbt de afvoer van warmte van deze versterker inadequaat is.
Daardoor (dus onvoldoende warmteafvoer) wordt de binnenzijde van de versterker te heet met als gevolg dat de elco's hun fabriekslevensduur bij lange na niet halen.

SB MARANTZ

Jij kent blijkbaar het ontwerp van deze versterker?
Waar zijn de power Tr's geplaatst en welk type is het?

De opgegeven fabrieksspec's gelden nog steeds bij volle belasting of is daar in dit ontwerp geen rekening mee gehouden? ;-)
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com