(eind)versterkertip

Started by Dirk, September 12, 2010, 09:27:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Quote from: AbZ on September 15, 2010, 13:38:38
het midden van de Lage Landen, is het niet?  halverwege tussen A'dam en Duinkerken...
Ik weet ook niet waar Mijkie denkt dat Antwerpen ligt, maar in elk geval niet in het midden van zijn land...last time I checked ;)

Quote from: AbZ on September 15, 2010, 13:38:38
heeft misschien meer te maken met bekendheid van/met buizenamp merken en modellen,
en dat persoonlijke smaak +matching hierbij nog een grotere rol speelt dan bij solid state?
ik denk idd dat er op dit forum weinig buizenliefhebbers zijn, maar ik moet toegeven dat ik ook geen straight forward vraag stel, dus...ik blijf benieuwd naar alle advies.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Nahpets

Quote from: Dynky on September 12, 2010, 09:27:30
...maar dat wil niet zeggen dat ik stop met het rondkijken naar een fijne eindversterking voor m'n fronts (Dynaudio Confidence 5), dus als iemand nog een goede tip zou hebben voor een leuke eindversterker die anders/beter is dan de grote massa nieuwe amps die vandaag de dag te koop zijn, binnen een budget van pakweg 2000€, dan sta ik open voor tips. ;)

Ooit wel eens aan een ASR Emitter gedacht?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Dirk

Quote from: Nahpets on September 15, 2010, 21:06:40
Ooit wel eens aan een ASR Emitter gedacht?
Ik had nog nooit van ASR gehoord, wat ik nu net snel op hun site lees lijkt wel erg interessant, maar ik zie geen eindversterkers als dusdanig binnen hun gamma.
En om nou hun integrated achter mijn Kisto te gaan knopen vind ik een beetje zonde...tenzij je wat anders bedoelde natuurlijk.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

ok, heb me enigszins vergist blijkbaar, want ASR zelf noemt dit type hun eindversterker met bronkeuze en volumeregeling...for what it's worth ;)
de verkoper die je aangaf zit wel weer op een dikke 500km van me vandaan, wat ik voor een (voor mij) compleet onbekend product toch net ietsje te ver vind.
maar ik hou hem zeker in het achterhoofd en lees er nog wat over door, thx voor de tip !
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

#29
.

Dirk

#30
Quote from: AbZ on September 15, 2010, 21:42:06
Deze had je natuurlijk al gezien:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104396.0
Vraagprijs kan vast wel naar het voorgestelde budget zakken maar ja, die kleur  :dry:
of vind je het technisch ook niets?  

(Ik denk dat ik in die prijsklasse iig wel voor monoblokken zou gaan, maar welke??)
Ik heb ze zeker gezien, maar 'k zou het een beetje vreemd vinden als Mayko na 2 dagen al naar mijn vooropgestelde maximumbudget (= 2000€) zou afzakken, ipv zijn vraagprijs.
mocht ie dat toch willen, weet ie me zeker te vinden...dan zet ik me misschien wel over m'n afkeer voor champagne  ;)
eerlijk gezegd ben ik me het voorbije halfuur wat aan het inlezen mbt die ASR...en ze lijken me echt wel een kanshebber te worden. op de shortlist zijn ze in elk geval al toegevoegd  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

mijkie

Quote from: Dynky on September 15, 2010, 20:55:57
Ik weet ook niet waar Mijkie denkt dat Antwerpen ligt


had ik ff gemist , succes met zoektocht verder
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Dirk

Quote from: Nahpets on September 15, 2010, 21:06:40
Ooit wel eens aan een ASR Emitter gedacht?
btw...heb je zelf ervaring met deze ASR versterkers, of was je tip ingegeven adhv ervaringen van anderen ?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

frank2

kijk eens op de site van wenw voor meer eind/voor en intr. versterkers, er staat een Jadis buizenversterker op die ik pas geleden daar beluisterd heb op 2 verschillende speakers, klonk echt lekker.
http://www.wenwaudio.nl/content/artikelen/artikelen.aspx?AHG_IDGR=3&AHG_IDKL=3&ASG_IDGR=22&ASG_IDKL=22
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Dirk

#34
Quote from: frank2 on September 19, 2010, 11:32:48
kijk eens op de site van wenw voor meer eind/voor en intr. versterkers, er staat een Jadis buizenversterker op die ik pas geleden daar beluisterd heb op 2 verschillende speakers, klonk echt lekker.
http://www.wenwaudio.nl/content/artikelen/artikelen.aspx?AHG_IDGR=3&AHG_IDKL=3&ASG_IDGR=22&ASG_IDKL=22
Ik weet wel waar er wat te koop is (ik kocht ook al bij Karel en ken zijn uitleenbeleid, enkel jammer dat ie net wat ver zit voor mij), de vraag die me nu rest is of er nog concrete tips zijn (liefst gebaseerd op eigen ervaring, niet louter op "horen zeggen dat") mbt bepaalde merken/modellen, zodat ik m'n shortlist wat kan finetunen eer ik begin aan echte zoek- en luisterseesies.
De kans dat ik ook nog bij W&W terechtkom om wat uit te lenen is bestaande, tenzij er natuurlijk een mooie deal aan m'n neus voorbijkomt waar ik gewoon niet aan kan weerstaan  :D
De allereerste stap die ik nu trouwens ga maken is de bron (Majik DS) upgraden dmv de Dynamik PSU, wat een merkbare verbetering zou moeten betekenen...
ik heb trouwens m'n twijfels of de Jadis waarnaar je verwijst m'n Dyns zo leuk zou vinden, want hun gevoeligheid is niet echt hoog te noemen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

ff een vraagje tussendoor ; ik overweeg misschien een mooi uitziende Krell KSA-80 aan te schaffen, maar wat ben ik nou (maximaal) kwijt als de Elco's aan vervanging toe blijken te zijn ?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Audiofiel

Tussen de €900-1200 voor een volledige servicebeurt inclusief nieuwe elco's.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Dirk

Quote from: Audiofiel on September 22, 2010, 22:40:49
Tussen de €900-1200 voor een volledige servicebeurt inclusief nieuwe elco's.
hmm...dat valt me nog aardig tegen :dry:
moet ik wel rekening mee houden bij eventuele aanschaf.
Is eigenlijk ook te horen (zien ?) of ze aan vervanging toe zijn, of valt zoiets enkel vast te stellen dmv meting binnen in de amp ?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

#38
.

Audiofiel

En simpelweg een kwestie van tellen. Een KSA-80 moet 1x per 8 jaar nieuwe elco's hebben. Die wordt zo heet dat je er een ei op kunt laten (aan)bakken. Normaal zou die in 2010 al aan zijn 3e set elco's moeten zitten...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Dirk

Quote from: Audiofiel on September 23, 2010, 06:54:42
En simpelweg een kwestie van tellen. Een KSA-80 moet 1x per 8 jaar nieuwe elco's hebben. Die wordt zo heet dat je er een ei op kunt laten (aan)bakken. Normaal zou die in 2010 al aan zijn 3e set elco's moeten zitten...
hmm...dus zelfs als ie net gereviseerd is (wat de verkoper beweert en hij zou de bon hebben om dit te bewijzen) weet ik alzeker dat ie er binnen x-aantal jaar weer aan moet geloven.
dat gegeven plus de hoge electriciteitsrekening maakt dat ik hem toch maar aan me ga laten voorbijgaan denk ik...en van het (100%) klasse A idee afstap.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kjelt

Slecht ontwerp van de versterker dan, 100% klasse A wil niet zeggen dat de elco's altijd te heet worden  ;)
Elco's mogen best tot 85 graden en de speciale tot 105 graden bedreven worden daar zijn ze op gespec'd alleen dan moet je er dus voor zorgen dat de koellichamen en de natuurlijke convectie groot genoeg zijn om de temperatuur binnen in de versterker lager dan 80 graden te houden.

Dirk

Quote from: Kjelt on September 23, 2010, 08:45:24
Slecht ontwerp van de versterker dan, 100% klasse A wil niet zeggen dat de elco's altijd te heet worden  ;)
Elco's mogen best tot 85 graden en de speciale tot 105 graden bedreven worden daar zijn ze op gespec'd alleen dan moet je er dus voor zorgen dat de koellichamen en de natuurlijke convectie groot genoeg zijn om de temperatuur binnen in de versterker lager dan 80 graden te houden.
zo dacht ik er in eerste instantie ook over...ik geef hem (de verkoper incl de amp ;)) dus nog even het voordeel van de twijfel
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Audiofiel

Een vriend van mij had vroeger een KSA-80. Klonk prima, daar niet van. Maar je moest je vingers er niet bovenop leggen, want dat pak ik bijna nog liever een hete koekepan beet. :-X


Iedere keer als hij hem aanzette, moest hij eerst alle zware apparatuur uitzetten. Grote lampen, (af)wasmachine, etc. Want anders lag de stop er weer uit. ;D

Quote from: Kjelt on September 23, 2010, 08:45:24
Slecht ontwerp van de versterker dan, 100% klasse A wil niet zeggen dat de elco's altijd te heet worden  ;)
Elco's mogen best tot 85 graden en de speciale tot 105 graden bedreven worden daar zijn ze op gespec'd alleen dan moet je er dus voor zorgen dat de koellichamen en de natuurlijke convectie groot genoeg zijn om de temperatuur binnen in de versterker lager dan 80 graden te houden.

Koellichamen niet groot genoeg?  :o


Die koellichamen zijn groot genoeg op de KSA-80. Sterker nog, dat is 60% van de behuizing!!

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Quote from: Audiofiel on September 23, 2010, 14:54:22
Koellichamen niet groot genoeg?  :o
Die koellichamen zijn groot genoeg op de KSA-80. Sterker nog, dat is 60% van de behuizing!!
Kennelijk niet als de elco's iedere 6 jaar vervangen dienen te worden.
Het is gewoon een kwestie van thermisch ontwerpen en warmte huishouding, vaak doordat het design dan lelijk wordt wordt hier op bezuinigd/beknibbeld.
Hoeft trouwens niet eens een kwestie te zijn van nog grotere koellichamen maar bv meer van de positie en de isolatie van de elco's in de versterker zodat deze niet door de transistoren en andere thermische componenten worden opgewarmd.

Audiofiel

Quote from: Kjelt on September 23, 2010, 16:00:45
Kennelijk niet als de elco's iedere 6 jaar vervangen dienen te worden.
Het is gewoon een kwestie van thermisch ontwerpen en warmte huishouding, vaak doordat het design dan lelijk wordt wordt hier op bezuinigd/beknibbeld.
Hoeft trouwens niet eens een kwestie te zijn van nog grotere koellichamen maar bv meer van de positie en de isolatie van de elco's in de versterker zodat deze niet door de transistoren en andere thermische componenten worden opgewarmd.

Helemaal mee oneens. Thermisch ontwerp is prima, en lelijkheid (persoonlijk) door grote koellichamen is er al. Maar.......:

Deze versterker wordt gewoon binnen dit ontwerp veel te warm.

En om daar elco's bij te zoeken die bestendig zijn, moet je vér boven de 105 graden celsius zoeken. Dan zit je pas lekker goed bij een graadje of 125... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Dirk

dus als ik het goed begrijp zijn jullie het ermee eens (los van z'n klankeigenschappen) wegens technische redenen niet de beste keus is ?
Ik heb me inmiddels al wat meer ingelezen mbt de KSA-series van Krell en de S-modellen zouden dan weer een pak beter zijn (lees : minder heet worden en dus ook technisch op lange termijn stabieler zijn)
jammer dat die S'en nog lastiger te vinden zijn (binnen mijn budget) dan de gewone KSA  ;)
Maar het pad van de ASR is momenteel eentje wat me wel aanspreekt...nou alleen nog een mooie deal kunnen maken :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

owkee...weer eentje die m'n aandacht trok ; Pass Aleph 0s (de stereo versie van de Aleph 0, zuivere klasse A 50W, dus deze winter kan de verwarming gerust een graadje lager :D)
En een look waar ik gewoon stil van word :inlove:
alle comments die ik tot nog toe gelezen heb zijn haast zonder enige uitzondering lovend...én ik vind weinig of niets terug qua horrorverhalen mbt dure revisies (zoals bij de Krell).
iemand die hier wat beter mee bekend is ?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

EJ

Even een zijdelingse opmerking over klasse A versterkers: globaal gezien heeft een pure klasse A versterker een rendement van maximaal 25%, dat is dus alleen bij volledige uitsturing. Daarmee kun je de spec's (lees het opgenomen vs het afgegeven vermogen) aardig controleren. Dat sommetje klopte in ieder geval bij die Krells ernstig goed gezien de grootte van de koellichamen. Klasse A trappen worden ook altijd gewoon heet, tenzij de koelblokken zwaar overgedimensioneerd zijn. :)

Kjelt

Quote from: Audiofiel on September 23, 2010, 16:29:09
Helemaal mee oneens. Thermisch ontwerp is prima,

QuoteDeze versterker wordt gewoon binnen dit ontwerp veel te warm.

Quote 1 en quote 2 zijn met elkaar in tegenspraak.
Want een goed thermisch ontwerp in mijn definitie (en die van het bedrijf waar ik werk) wil zeggen dat de gebruikte componenten hun levensduur behalen en dat is hier duidelijk NIET het geval.