(stroom)probleem Sphynx Project Three DAC

Started by audiolover, September 9, 2010, 08:56:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiolover

Ik heb een (stroom)probleem en snap niet wat er mis gaat:

Miijn Sphynx NOS DAC heeft meerdere RCA/COAX/SPDIF ingangen:  1 is aangesloten op de cdspeler en 2 idem op pc. Via cdspeler is alles OK, DAC blijft continue gelocked op 44.1kHz en ongeacht wat ik inschakel in huis, géén storingen.
Zodra ik de DAC gebruik met signaal vanaf mijn pc gaat het mis, de tikjes en plopjes van in/uitschakelende apparatuur in huis storen het SPDIF/COAX signaal! De DAC verliest zelfs de "lock" want het lampje wat aangeeft of de DAC het signaal goed gelocked heeft gaat aan/uit op het moment dat ik een lamp o.i.d. in- of uitschakel.
Als ik de DAC optisch aansluit is het probleem verholpen, dit is voor mij echter geen oplossing.
Het wisselen van de ingangen maakt niet uit.

De soundcard in de pc is een Maudio 24/96 Audiophile (heeft een scheidingstrafo op de SPDIF uitgang), massa van de pc is op geen enkele manier met SPDIF in verbinding.
DAC heeft géén aarde aansluiting via lichtnet, óók bij de DAC heeft het SPDIF signaal geen verbinding met aarde of behuizing.

Wat gaat hier fout, hoe kan ik ervoor zorgen dat de storing vanuit de pc verdwijnt?
Is de pc lichtnet aansluiting filteren een optie of weet iemand een andere oplossing?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

audiolover

Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

EJ

Is je pc geaard aangesloten? Met randaarde bedoel ik.

audiolover

Alles is geaard aangesloten, ik heb het met en zonder aarde geprobeerd. Alles staat in fase en ik heb zowel de pc als de DAC ook "uit" fase geprobeerd maar dat helpt niet. Ik wil nu nog netfiltering uitproberen maar ik verdenk de DAC ervan erg gevoelig te zijn.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

EJ

Ik denk dat je dac inderdaad erg gevoelig is. Geluidskaarten in een pc zijn in principe gewoon prima antennes, net als de voedingen van pc's. :(

Netfilter zal vermoedelijk niet helpen, je dac is immers niet geaard.

Rowdy

Misschien helpt het om de behuizing van je PC afteschermen met aluminiumfolie.

EJ

Quote from: Rowdy on September 12, 2010, 20:31:58
Misschien helpt het om de behuizing van je PC afteschermen met aluminiumfolie.
Waarschijnlijk niet, de grootste stoorbron zit namelijk in de kast... Zeker tot 10 GHz.