MaxxMark's bouw van zijn HT - Part Deux - Versterker is er!! Atmos!! YAY! \o/

Started by MaxxMark, September 1, 2010, 18:38:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Jazeker! Ik wil 2 (geluidsarme) luchtslangen door de spouw aan de achterkant leggen. Deze gebruik ik voor ventilatie naar binnen en naar buiten. Ik wil dan de airco unit buiten de ruimte houden. Maar de daadwerkelijke airco installatie komt later. Ik neem dan ook de rest vh huis mee (werkkamer, slaapkamer, woonkamer en ht)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

gonzales

Mooi om te zien. Weer een project wat goed aangepakt wordt. Er gave ruimte hoor!

MaxxMark

#52
Potverdrie, ik zie dat ik al even geen update meer gedaan heb. Dus bij deze.

17 maart is de volgende foto gemaakt. Het begin van het isoleren van de buitenmuur en het plafond

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-03-19%2017.40.38.jpg

Hier is ook nog daglicht te zien :) aan de linkerkant zijn de 3 voor na laatste isolatieplaten de platen die tegen de afdichting van het raam zitten. Dit komt ook aan de andere kant.

Ik heb hier tegen de muren de isover glaswol gelijmd met Insta-Stik een pur-achtige lijm die je met een lijmpistool aanbrengt. Een geweldig product! Want het is blijkbaar niet heel 'normaal' dat je minerale wol tegen een muur wilt plakken. Het hecht vrijwel direct en is zeer sterk.

Tegen het dak zijn oude latten van het dakbeschot gegaan waarop 8cm glaswol ligt. Dit ligt bewust niet tégen het dak aan omdat daar bovenop weer isolatiemateriaal ligt en ik houtrot wil tegengaan. Op diverse plekken is aan zowel boven als onderkanten tochtkieren gehouden om enige vorm van luchtcirculatie aan te houden. Na contact te hebben gehad met de fabrikant van de isolatie op het dak had ik er ook voor kunnen kiezen om eerst een dampwerende folie tegen het dak aan te zetten en vervolgens 12cm isolatie (dikte van de draagbinten) daar tussen kunnen verlijmen. De toegevoegde waarde is echter naar mijn mening niet groot genoeg om dit alsnog te gaan doen.


27 maart is de isolatie van de buitenmuur afgerond en is er héééééél vééééél opgeruimd. Het hout (oude dakbeschot van voordat de dakopbouw er op ging) is verzaagd en naar andere bestemmingen (of de vuilstort) gegaan. En de beplating is tegen het raam gegaan. Die kant is nog niet afgesloten omdat we mogelijk via het raam nog materiaal naar binnen willen krijgen met behulp van een ladderlift.

Alleen de houten binten liggen er nu nog. Die moeten ook een keer naar de vuilstort. Maar na 100x 2 trappen op en af had ik daar geen zin in :)


https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-03-27%2019.33.39.jpg

Ik heb er hier uiteindelijk voor gekozen om extra versteviging (in de vorm van het oude dakbeschot) tegen de gipsplaten voor de ramen te zetten. Dit zorgt er voor dat het geheel een heel stuk stijver is geworden. Ik heb dit gedaan door ze met montage kit te verlijmen en vervolgens voldoende gewicht er op te leggen om 24u te hecten.

De achterkant is overigens in een voorstrijk gezet gevolgd door witte latex. Dit om te zorgen dat vanaf buiten het er niet te armoedig uit ziet en het er uit ziet alsof er (witte) rolgordijnen hangen.


En de 29e heb ik omdat dat uit kwam mijn PJ in de ruimte gezet om een gevoel te geven van het formaat.  Mijn huidige scherm is 280cm breed. Omdat ik heel misschien wil kijken naar een nieuw scherm ben ik gaan kijken wat gaat passen. En volgens sketchup (zie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/Screen%20Shot%202015-03-26%20at%2013.59.50.png) zou op 320cm een 21:9 scherm passen. Dus om die reden heb ik maar even een plaatje geprojecteerd op 320cm breed. Het gaat hier wel om de buitenmuren (ipv de binnenmuren in de kamer-in-kamer), maar als ik dit zo zie denk ik dat 230 inderdaad een prima maat is en dat groter misschien ook nog mogelijk is.

Wat wel direct opviel was dat een RS-10/HD-350 toch wel wat problemen heeft met lichtopbrengst als je 'maar' 50cm breder projecteert.


https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-03-29%2021.39.27.jpg

Ondertussen heb ik mijn ondervloer besteld (zie ook: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=132792.msg2471735#msg2471735) en ben gegaan voor Polypress platen 8cm dik. Door problemen bij de leverancier laat dit echter al enige tijd op zich wachten :(

De verwachting is dat het binnen 2 weken alsnog binnen komt.

Komende week komen er een flink aantal gipsvezelplaten binnen. Er gaat 2x 12.5mm gipsvezelplaat op de vloer met daartussen GreenGlue gesandwiched. Ik heb 2 dozen a 12 stuks staan en ga eens kijken hoe ver ik daar mee kom op de vloer. De uiteindelijke muren gaan ook met GreenGlue aangepakt worden (alleen zal er daar gebruik gemaakt worden van normale gipsplaat van waarschijnlijk 9.5mm of misschien 12.5 voor extra massa of half om half)

Daarna zal het hout bestellen worden en de binnenkamer constructie opbouwen.

Het kost allemaal een hoop tijd, maar de anticipatie heeft toch ook wel wat. En de voortgang wordt (helaas) vooral bepaald door tijdgebrek :(
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

#53
Nou het heeft allemaal wat langer geduurd dan verwacht. Maar vandaag is eindelijk de ondervloer (bonded foam) binnengekomen!

Twee weken terug al een lading gipsvezelplaten die op mijn ondervloer gaan komen (waar ik dus niet zo veel mee kon, behalve naar zolder brengen).

Geen praatjes zonder plaatjes:

De gipsplaten:

en:


De ondervleor:


en verhuisd naar binnen:

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bmateijsen

QuoteWat wel direct opviel was dat een RS-10/HD-350 toch wel wat problemen heeft met lichtopbrengst als je 'maar' 50cm breder projecteert.

Vergeet ook niet mee te nemen dat je nu op een wand projecteert die eigenlijk geen 'gain' heeft....

MaxxMark

Dat is inderdaad ook zo!

(ondertussen liggen de platen op zolder, morgen leggen, 1e laag er op en misschien een stukje green-glue-en + 2e laag)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jaco

Hou er rekening mee dat green glue smerig spul is, het plakt overal aan..
De bouwer van mijn ht had nog nooit zoiets gezien.
En je hebt een groter lijm pistool ding nodig voor hun maat tubes, tenminste jaren terug was dat zo.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

MaxxMark

#57
Thanks voor de stickyness tip! Ik heb laatst al met Insta-Stik gewerkt (voor het lijmen van het glaswol op de muur) dat is nog erger dan pur-schuim. Is GreenGlue nog erger? :o

En het lijmpistool heb ik ook. Ik heb eerst stad en land afgezocht naar of ze dergelijke (amerikaanse) spuiten ook in NL verkochten, maar helaas :( Uiteindelijk dus maar voor (imo veel te veel geld) zo'n spuit er bij gekocht. En het zijn inderdaad flinke tube's!

En al grotendeels passend gelegd.


full: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-05-01%2021.51.30.jpg

Zometeen nog de laatste platen bijsnijden en dan ligt het vol. Dan kan morgen de zaagtafel weer naar boven om de gipsplaten op maat te krijgen en alles netjes te leggen.
(overigens ook de gipsplaat stapels zo veel mogelijk langs de randen of boven dragende muren gelegd, geen idee of ik ergens gewichten overschrijd, maar indien dat het geval is, dan het liefst zo dicht mogelijk bij een dragende muur :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jaco

Quote from: MaxxMark on May  1, 2015, 21:56:42
:hmmm:Thanks voor de stickyness tip! Ik heb laatst al met Insta-Stik gewerkt (voor het lijmen van het glaswol op de muur) dat is nog erger dan pur-schuim. Is GreenGlue nog erger? :o

En het lijmpistool heb ik ook. Ik heb eerst stad en land afgezocht naar of ze dergelijke (amerikaanse) spuiten ook in NL verkochten, maar helaas :( Uiteindelijk dus maar voor (imo veel te veel geld) zo'n spuit er bij gekocht. En het zijn inderdaad flinke tube's!

Je had die van mij mogen lenen.. Maar ja dat is te laat nu.

Ik heb het spul niet aangeraakt, dat werk allemaal laten doen en ik was aan het werk toen het geplakt is. Mijn vrouw heeft wat fotos gemaakt toen volgens mij en ik sprak de bouwer als ik thuiskwam.
Alles is hier in 3 dagen gedaan, ik wilde niet te lang in de rommel zitten.

Succes ermee.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

MaxxMark

#59
Ik zie dat ik een foto mis van de gipsplaten in lagen op de bonded foam; dus bij deze:


full: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-05-02%2021.36.12.jpg


Vandaag een van de logistieke vraagstukken getackeld. Het houtwerk voor de binnenmuren en kozijnen en een klein stuk buitenmuur (bij het trapgat).

Resultaat:

full: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-05-11%2016.50.47.jpg

Alles netjes op maat gezaagd met stift beschreven welke stukken het zijn en klaar gelegd om naar de zolder te krijgen.

Daarna aan de slag gegaan met GreenGlue voor de vloerdelen. Pff Jaco heeft niet gelogen. Het is inderdaad bijzonder sticky/smerig spul. En het blijft heel erg sticky en glad. Zodra de plaat voldoende besmeerd is blijft hij vrij flexible qua plaatsing. Iets wat natuurlijk niet handig als je hele vloer vrij van de muur ligt :)

Uiteraard wil ik zo min mogelijk direct contact met de eerste gipsplaatlaag, maar zoals het nu lag was het geen optie, dan zou uiteindelijk de hele bovenlaag gaan schuiven. En de kracht van GreenGlue is júist dat het flexibel blijft.

Omdat bij muren er ook van uitgegaan wordt dat de 2e laag gipsplaat (hoewel zo min mogelijk) vastgeschroefd wordt in een resilliant channel, heb ik besloten om de hoekplaten met gipsplaatschroeven vast te zetten zodat er ergens een ankerpunt is. Ook bij platen op een enkele rij heb ik besloten de start en eindplaten vast te zetten. Als de boel gesettled is (30 dagen?) kijk ik of ik de schroeven er weer uit zou kunnen halen. Of besluit ik alsnog dat ik het gewoon zo laat.. Zijn er anderen met dergelijke ervaring? En wat hebben jullie toen besloten? Gewoon (zo min mogelijk) alles vastzetten? of iets anders?

Hoe heb jij dat gedaan Jaco? Ik meende dat jij ook gipsvezelplaten en greenglue op je vloer had met daaronder cocosmatten toch? Of had jij geen GreenGlue gesandwitched? je vloer zitten?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

wolfkampf

fucking hell wat een project  :clapping:  :clapping: deze ga ik zekers volgen leuk!
succes  :pompom:
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

jaco

#61
Greenglue zit bij mij tussen de gips lagen in op de wanden en plafond. Maar de voorste laag is wel geschroefd op veel punten. Dus niet de hele wand is flexible. Of dit 100% de juiste methode is ben ik niet zeker van, maar het moet wel blijven zitten inderdaad.
De vloer hoeft geen greenglue lijkt me, die moet genoeg stijf en zwaar genoeg zijn. Bij mij is hij volgens mij met flexibel blijvende kit gedaan om alle naden goed dicht te krijgen. Er ligt een soort van steenvezel plaat op het vilt en dan daar een OSB plaat op omdat de steenvezel alleen wat te veel veerde/doorboog.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

MaxxMark

Dat doorbuigen van de gipsvezelplaat is mij ook opgevallen en baarde mij ietwat zorgen. Na het verschroeven vande platen en toevoegen van greenglue* is de gehele vloer wel een stuk stijver geworden, maar aan de randen is de invering nog wat aan de ruime kant.

Ik ga hier nog eens rekenen wat de lijnlast wordt (grofweg reken ik op een eigengewicht v 700kg (de gispwand +  50% v/h plafond)) wat zou neerkomen op 120kg per meter. Met die waarde kan ik kijken wat de invering van het agglomeer is en bepalen of dit grenswaardes overschrijdt of niet (maximaal 10% invering ofwel 0.8cm).

Mocht het meer dan 0.8cm zijn dan moet ik kijken wat ik doe. Of de wanden iets verder van de randen zetten (ofwel meer draagvlak en incidenteel ook meer spouw) of dat ik alsnog een geroteerde laag OSB op de bestaande gipsvloer leg.


* ik heb toch gekozen om greenglue in de vloer toe te passen. Mijns inziens is dit een zwakke schakel in mijn constructie omdat er geen totale ontkoppeling is en het dus iedere hulp kan gebruiken. Ik ben echter wel voor de 'minimale' hoeveelheid gegaan en niet voor de maximale (1 tube zou 70% effect hebben, 2 tubes 100%, de meerprijs vond ik iets té ;) )
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

#63
Hout is al verhuisd en vandaag bezig geweest met het bouwen van het muurtje bovenaan de trap evenals dat de omloop op de vloer is gelegd (en vastgeschroefd).

Ik zat een beetje in de rats over het doorbuigen van de vloerplaten en ben gaan puzzelen hoe dat te ondervangen was. Uiteindelijk voor een combinatie van 2 oplossingen gekozen:
1) de omloop op de vloer is ipv horizontaal, verticaal gelegd. Hierdoor buigt het hout minder en is de verdeling van gewicht beter. Deze balken zijn ook met 2 schroeven per vloerplaat vastgezet aan de vloer zodat optimale versprijding van het gewicht plaatsvindt
2) ik heb de spouw aan de met 5 centimeter verbreed. Hierdoor is er meer draagvlak op de zwevende vloer en dus een mindere last.

Nadat de boel vast zat bemerkte ik al dat het verschil in inveren gigantisch was (ook met het gesimuleerde gewicht; 2 personen + 25kg cement) en zag dat de invering netjes binnen de 0.8cm (10%) bleef. Achteraf zou de spouw ook iets kleiner nog kunnen, maar better safe than sorry!

Deze keer plaatjes vanuit een andere hoek (richting het trapgat)! Houdt het spannend  :pompom:


https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-05-21%2017.06.18.jpg

De muur bij het trapgat was uiteindelijk heel snel gebouwd. Paaltjes op de grond, platen er tussen, schroeven maar! Daarna uiteraard de diverse naden dichtgekit:


https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-05-21%2017.06.41.jpg

En een laatste aanzicht:


https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-05-21%2017.08.49.jpg
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

simsatit

Je pakt het serieus aan, leuk project!
Hoeveel procent resonantie beperking van de lagere frequenties naar aangelegen ruimtes  denk je te kunnen halen met deze bouwwijze?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

MaxxMark

Deze aanpak is uit 2 oorzaken ontstaan:
1) de huizen in mijn straat zijn gebouwd rond de oorlog en hebben een draagconstructie die onderling verbonden is. Ofwel contactgeluid vloeit heel makkelijk naar buren toe. Ik wil met een luxe-product mijn buren niet tot overlast zijn
2) ik vind het gewoon heel interessant en leuk om te doen. De 'fun' zit hem ook deels in het doen van het project :)

Hoeveel beperking (in procenten) ik hoop te halen ga ik geen concreet antwoord op kunnen en willen geven. Alles is zo zwak als de zwakste schakel. Als ik niet secuur genoeg ben geweest in het sealen van naden heb ik al weer een probleem. Ook door de constructie van deze huizen weet ik uiteindelijk niet hoe goed (of slecht ;)) de uiteindelijke constructie zal zijn. Ik hoop natuurlijk dat ik uiteindelijk ongestoord op hoog piekvolume kan draaien. Maar ik settle voor een situatie waarin ik richting referentie volume kan draaien. Ook vind ik het gewoonweg belangrijk dat uiteindelijk de akoestiek en dus de geluidservaring gewoonweg goed is, daar heb je niet perse hoog volume voor nodig.

Er valt veel te berekenen, maar ik heb niet alles doorgerekend. Veel is op basis van best practices in het algemeen (bijv acoustics 101). Maar zaken als de massa-veer-massa berekeningen voor vloer (agglomeer) en wand zijn zo veel mogelijk doorgerekend en worden hoofdzakelijk beinvloed door praktische zaken waardoor suboptimale situaties zijn ontstaan (er is door de kamerafwerking helaas een tripple-leaf-achtige constructie naar de buren toe ontstaan en valt mogelijk te zeggen dat deze muur niet meer 'oneindig zwaar' is)

Daarnaast zijn constructietechnische zaken uiteraard oorgerekend (welke balken heb ik nodig voor de dakconstructie)

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

gonzales

Tjonge jonge, wat een klus zeg. Petje af voor je aanpak!

MaxxMark

#67
Het is weer tijd voor een update-je!  O0

Deze week ivm doorschuivende projecten een week 'vrij' genomen (voor zover je als zelfstandige vrij kunt nemen) om verder te gaan aan de zolder. Het weekend en vandaag zijn zeker niet onverdienstelijk geweest!

Na overweging over het verdere verloop heb ik besloten dat doorgang via het raam aan de voorkant niet meer nodig is (de gipsplaten voor de binnenmuren kunnen binnendoor naar de zolder. Met platen van 200x60 is dit namelijk prima te doen. De afsluiting aan de voorkant kon daardoor dicht. De gipsplaten zijn er nog 1x vanaf geweest om de afsluiting luchtdicht te maken. Daarna is deze vastgeschroefd, afgekit en vervolgens dichtgezet met mineralewol.

Vervolgens zijn de binnenmuren tot aan de 1e omloop (+-2m hoog, onderkant van het schuine dak) voor 90% geplaatst. Evenals dat aan een kant (de lange kant) de staanders voor het schuine dak zijn geplaatst.


https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-06-08%2023.17.36.jpg

Het stuk dat nu nog open blijft is het stuk waar de deur komt te staan. Overigens heb ik er hier voor gekozen om in ieder geval mijn binnendeur (die op de zwevende vloer staat) een certified geluidswerende deur te laten zijn (een akoestisch isolerende deur van Merford/akoestiekwinkel.nl). Potverdrie wat is zo'n deur zwaar, log en onhandig naar boven te krijgen :)


https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-06-08%2023.18.33.jpg

Verder heb ik de onderdelen binnen voor de mechanische ventilatie naar de ruimte toe. Ik heb er voor gekozen om voor 2 x 2 flexibele geluidsabsorberende luchtkanalen te gaan. Deze worden in de spouw gelegd aan de achterkant, boven vensterbank hoogte, waar effectief een 15cm spouw is, itt de 5cm elders. Één uitgang komt direct achter de deur (uiterst links; afvoer) en de andere uitgang komt uiterst rechts (in de hoek; aanvoer). Beiden krijgen een Silenthub-100 fan die aan de uitgang kant geplaatst wordt (dus vóór beide geluiddempende kanalen). Twee omdat de airflow aardig wordt belemmerd door geluidswerende elementen :)


https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-06-08%2023.15.57.jpg

Ook heb ik een aantal Inno-dempers aangeschaft voor het geval de geluidsdemping naar buiten toe niet voldoende is. Mocht het uiteindelijk zo zijn dat zowel 2x de flexibele geluiddempende slang en de inno-dempers onvoldoende geluid dempen (of dat er onvoldoende airflow is) dan heb ik er rekening mee gehouden dat ik eventueel een suskast in de binnenruimte plaatst (30cm diep 60 cm breed bij +-120 hoog zodat airflow minimaal wordt beinvloed). Hier wil ik dan enkele polyester varianten van minerale wol als lamellen in plaatsen).


Wat ik overigens uiterst interessant vind (en ook een beetje eng ::) ) is hoe de verschillende manieren van geluidsdemping werken. De afgeveerde vloer zorgt er op dit moment  voor dat als je (in de binnenruimte) een slagtol, circelzaag, of hamer gebruikt, je dit qua contactgeluid in de rest van het huis zo goed als niet meer hoort. Maar zodra ik muziek opzet merk ik dat het geluid nog voldoende manieren weet te vinden om óm de geïsoleerde vloer heen te gaan en dóór de vloer naar beneden te dringen (indien deuren dicht zitten hoor je toch dat er geluid 'van boven' komt) en daar hinderlijk aanwezig te zijn. Het is natuurlijk heel logisch dat bij een incompleet geheel het effect verre van definitief is, maar ergens had ik verwacht dat er op het vlak van direct/luchtgeluid ook al wat meer demping was geweest.

Gezien de voortgang de afgelopen dagen denk ik dat het de komende week wel eens erg hard kan gaan!   :pompom:
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com


MaxxMark

#69
Even wat tekstuele progressie geven.

De afgelopen week heeft veel in het teken gestaan van klussen, klussen klussen. En veel friemelen en fröbelen bij de deur/uitgang (die overigens nu bijna dicht zit).

Verder wel een leuke ontwikkeling. Maandag wilde ik Auralex AC-3 Resilient Channels bestellen. En wilde die uiteindelijk bestellen bij Acoustifix.nl. Nadat ik geen reactie had gekeregen had ik de telefoon gepakt en kreeg ik tot mijn verbazing Ronald van Mutrox aan de telefoon. Omdat ik Mutrox al kende van naam (ook via Beter Beeld & Geluid) raakte we aan de praat en ging het heel snel van een aankoop naar hoe Mutrox mij evt zou kunnen helpen. Ik vroeg namelijk er naar waarom het was en of het nou klopte dat ze voor kleine Doe-Het-Zelfers weinig konden betekenen. Dit was iets wat hij vaker hoorde en zei dat dat geenszins waar was! Mutrox kan óók heel goed advies geven aan de DIY bouwer!

Van het een kwam het ander en uiteindelijk hebben we besloten om een afspraak te maken en ben ik gisteren (vrijdag) langsgeweest om te kijken wat ze voor mij in deze fase nog kunnen betekenen.

Mijn conclusie is dat het een super tof bedrijf is! Kennis van zaken, passie voor hun werk en er niet vies van zijn om dieper in de materie te gaan! Ik wil denk ik nog een meet&greet schrijven over mijn bezoek. Want net als een bezoek aan Beter Beeld & Geluid is het bezoek aan Mutrox gewoon een zeer informatieve maar bovenal hele toffe ervaring!



edit: Oh en qua wat er goed (en fout) was aan mn huidige constructie; dat viel allemaal heel erg mee. Er zijn zaken die beter (goedkoper?) hadden gekund, zoals de plaatsing van het glaswol. Beter had ik dat aan één kant gedaan ipv aan twee kanten. Dat was ook waarschijnlijk goedkoper geweest. Verder kwamen we tot de conclusie dat ik de RC8 Resilient channels helemaal niet nodig had. En hebben we het nog gehad over verzwaring van de muren en evt vloer.

De enige 'domper' was een beetje dat zijn verwachting was dat vanwege de constructie van het huis (een huis van rond 1945) hij de verwachting heeft dat de extreme dempingen waarschijnlijk niet mogelijk zullen zijn. Hij had natuurlijk de waarheid niet in pacht, dus ik hoop dat ie het verkeerd heeft ingeschat ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

#70
Ik dacht dat ik redelijk bij was met foto's plaatsen. Maar dat is niet het geval :D Ik heb niet stilgezeten in ieder geval. Eens kijken hoeveel foto's met verhaal ik kwijt ga kunnen.

Rond 20 juni is het dak van de binnenconstructie er in gegaan. Dit waren balken van 45 x 69 x 45000 lang die het plafond moeten gaan dragen. Het "leukste" was hoe deze binnen moesten komen. Een 4.5 meter lange balk krijg je niet zomaar de trap op. Buitenlangs kon niet (meer) in verband met de zonnepanelen en het afgesloten raam.



https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-06-20%2018.35.41.jpg

9 juli was de buiten-deur (de 2e deur) besteld. Een 'eenvoudige' wit geverfde HPL geluidswerende deur. Het kozijn was op voorraad dus dat is geplaatst en met veel passen en meten is de binnendeur (zware geluidsisolerende deur) geplaatst en is het kozijn geplaatst voor de buitendeur. Ook hier is veel gepast, gemeten, etc. om te weten of de deur op juiste hoogte komt. Hierbij goed opgelet dat de buitendeur verhoogd is, maar los staat van de binnendeur. Ook heel goed opgelet op wat er qua vloerafwerking zou gebeuren. Komt er nog een extra laag (massaplaat + gipsplaat)? Of niet? En wat voor impact kan dat hebben.



Inclusief binnendeur (met valdorpel).



Grappig was hierbij dat de binnendeur in zijn geheel natuurlijk in de kamer-in-kamer constructie zit. En omdat het houtskelet relatief weinig weegt, en de deur behoorlijk zwaar is (100kg inclusief kozijn. Dat was nog best een drama om boven te krijgen) kwamen we er achter dat als de deur opengaat, de hele constructie meebeweegt ::). Een lange tijd heeft de constructie daarom met lijmklemmen direct naast de deur vastgezeten aan de buitenmuur. Dit om te voorkomen dat de deur niet goed sloot en perongeluk de rubbers aan de onderkant kapot zouden gaan.


Dit was het moment dat ik er achter kwam dat er wat verkeerd was gegaan met de balken van de binnenconstructie. Hoewel ik bij het constructie-technisch doorrekenen van de balken goed heb opgelet, kwam ik er achter dat ik bij het shoppen voor de balken een fout had gemaakt. De balken zouden net aan te licht zijn op het gebied van doorbuiging. Na veelvuldig te hebben gerekend bleek het qua spanning in orde te zijn, maar qua doorbuiging niet. Wat hierbij wel relevant was, was het feit dat in alle berekening uit wordt gegaan van een 'normaal dak'. Ofwel een dak die bloot staat aan regen, wind, sneeuw, etc. Helaas kon ik niets vinden over situaties waarin een dak vrij is van invloeden van buitenaf. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om op strategische plaatsen de balken te 'verlengen' en de stijfheid van de constructie te verhogen door de balken onderling, en met de draagconstructie, extra te verzwaren/verstevigen.

Ook bleek bij de door mij te willen gebruiken gipsplaten (dubbellaags fermacell 12.5mm 1500x1000) het noodzakelijk is dat er rachels aanwezig zijn op iedere 50cm. Dit om te voldoen aan de constructie-technische regels. Terugverwijzend naar de houten draagconstructie leveren de gipsplaten zelf ook een extra vorm van stijfheid aan de constructie.


En zodoende:


als je goed kijkt zie je dat op de 2e draagbalk bijvoorbeeld een extra rachel aan dikte is toegevoegd. Dit verbetert de stijfheid van de balk, en voorkomt extra doorbuiging.

Hierboven zonder onderlinge versteviging.

Hieronder met versteviging. tussen de balken onderling zijn balken met een evengrote hoogte en dikte geplaatst. Ook zie je bovenaan dat er tussen de bovenste 2 balken ( tussen de \  /  ) een extra balk zit om de kracht/spanningsoverdracht tussen voor en achter te koppelen. De kant met de deur heeft namelijk een kleinere overspanning (3.5m tegenover 4.5) en daardoor veel beter in staat om gewicht/spanning/doorbuiging te weerstaan.


https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-07-19%2016.28.35.jpg

Hiermee was mijn hout-frame-constructie afgerond. Ook hier liep ik tegen vertragingen aan. Ondanks al het accuraat rekenen bleek bij de deur een denkfout te zijn gemaakt en zit de deur eigenlijk te ver richting de achterkant van het huis. In latere foto's zal dit duidelijker te zien zijn. Dit is in ieder geval de reden waarom er één rachel (vanaf de deur gezien) ontbreekt. Dit is omdat de deur feitelijk 'in' het dak opengaat. Het komt allemaal goed, maar op dat moment was het flink balen.

28 juli kwamen de bestelde gipsplaten binnen. 2 pallets aan gipsplaat. Ofwel 2x60 = 120 gipsplaten a 22kg/stuk. 180m2 aan gipsplaat. Een 'klein' wagentje kwam mijn vrij smalle straat inrijden (de straat wordt met enige regelmaat door de brandweer gebruikt bij oefeningen om door 'smalle straten te rijden').





Naar aanleiding van het gesprek met Mutrox heb ik besloten de vloer toch nog extra te verzwaren. Het is het meest kritieke punt van geluidsoverdracht. En met name het laag kan daar onder te lijden hebben. Om die reden heb ik besloten om nóg een extra laag aan te brengen op de vloer. Eerst een extra laag massaplaat (geleverd door Mutrox) gevolgd door een laag gipsplaat (12.5mm).



Hiermee komt de vloer uiteindelijk uit op 2x 12.5mm + 1x massaplaat + 1x 12.5mm.

Gelukkig hadden we hier enigszins rekening mee gehouden bij de deur, en is er nog voldoende ruimte voor een ondervloer + vloerbedekking :)


De buitenmuren bij de deur waren een doorn in het oog (of eigenlijk een kritiek punt waar op dit moment nog veel geluid doorheen ging) dus heb ik besloten deze buitenmuren te gaan doen. Een pokkeklus was dat. Heel veel rare hoekjes priechelwerk etc.





Ik heb daar direct 2 lagen gips gedaan zodat ik er meteen klaar mee zou zijn. Helaas ben ik daar vergeten om de greenglue tussen de 2 platen te doen. Gelukkig ging het hier alleen om de buitenmuren, maar toch jammer.

Het maakte de boel in ieder geval al een stuk donkderder binnen:




In dat weekend heb ik met hulp van vrienden even het grootste deel van de vloer (op de massaplaat) er in geknald:



De oplettende kijker heeft het glaswol gezien. Dit is de 2e laag die in de houtconstructie moest komen. Ik ging uit van: buitenmuur - isolatie - spouw - isolatie - gips. Bij Mutrox kwam ik er achter dat de plek van isolatie eigenlijk niet heel veel uitmaakt en ik beter voor: buitenmuur - 2x zo dikke isolatie - spouw - muur had kunnen gaan. Dit was geen optie meer natuurlijk. Maar maakte het voor mij wel makkelijker om te zeggen dat ik de het gips gewoon ín de spouw doe ipv tussen de draagconstructie. Dit heeft veel tijd gescheeld.



Nadat het isolatie er in zat heb ik met hulp de eerste stukken plafond/muren/wanden kunnen plaatsen. Erg verdienstelijk, maar zwaar werk:


https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-08-15%2021.15.46.jpg

Ventilatie is niet onbelangrijk. Hiervoor heb ik 2x2 geluidsarme slangen gevolgd door flexibele slang naar de gang gelegd. Hierin komen 2 Silent fans die ieder 180m3 kunnen verplaatsen. één voor aanvoer één voor afvoer:





En een dag later afgerond. De slang ligt hier wel ín de spouw en dus tussen glaswol in. De 2 geluidsarme slangen zijn hoofdzakelijk om te zorgen dat de luchtverbinding naar buiten stil gemaakt wordt.

En weggewerkt:


En de stand tot dat moment in 2 overzichtsfoto's:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-08-21%2019.19.13.jpg


https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-08-21%2019.19.36.jpg


Dit was ongeveer het moment waarop alle 'kleine klote stukken' naar voren gingen komen. Een voorbeeld hiervan:


De deur stond waterpas. Echter liep de draagconstructie dat niet helemaal. Ofwel. Er moesten veel passtukjes geplaatst worden om het weer recht te krijgen. Ook hier heb ik er voor gekozen om direct 2 lagen te plaatsen. Hier realiseerde ik me gelukkig op tijd dat ik de green glue tussen moest doen (niet in deze foto, daar kwam ik pas een week na dat moment achter ;) )

Ook was dit het moment waarop ik het nog een bak drukker qua werk kreeg en ik dus steeds minder toe kwam aan het klussen op m'n zolder. Goed voor de financiën, maar niet voor de voortgang. Ook heb ik tussen de bedrijven door mijn oude scherm verkocht. En heb ik nu een extra stok achter de deur om op te schieten (projecteren op een wit laken is gewoon echt écht ÉCHT k*t.).

De momenten dat ik geklust heb heb ik ook vrij weinig foto's gemaakt. Ik fast-forward dus eigenlijk naar vandaag waarop te zien is dat een groot deel van de muren af zijn en er nog een heel stuk priegelwerk (zie deur) gedaan is:


Hier zie je goed hoe de deur 'in' het plafond terecht is gekomen. Met een beetje kunst-en-vlieg-werk heb ik er voor gekozen om de gipsplaten tegen de achterkant van de draagbalken aan te zetten. Dit betekent helaas dat er er daar minder glaswol in de muur zelf zit. Helaas op een vrij cruciale plek. Wel is het zo dat er nog altijd een spouw van 4cm is en aan de buitenkant nog altijd 8cm glaswol zit (het plafond had dikkere stukken glaswol).

ook zie je de vierkantjes op de gipsplaten. Die geven (met een veilige marge) de randen van houtconstructie waar op vastgeboord kan worden. Door de passtukken (en de lastige costructie er achter) was het moeilijk om goede montageplekken te vinden.

Het 'drama' dat de hoek van de deur heet:


De draag-schoen van de balken steken 2mm uit aan de bovenkant en zijkant. Hierdoor konden de 2 gipsplaten die op de balken liggen niet compleet aansluiten op de zijbalk (die op de draagconstructie rust). Hier zitten heel veel vulstukjes om te zorgen dat de binnenmuur er tegenaan gezet kan worden en er voldoende schoefoppervlak is. het hout waar je recht op kijkt is dus de draagmuur die ín de binnenruimte zit. Daarachter zit de spouw gevolgd door glaswol. Ik ga er waarschijnlijk voor kiezen om, als ik de eerste laag gips er tegenaan zet, de een fles purschuim te pakken en de boel daar gewoon vol te pur-en.

Uiteraard nog een overzichtsplaatje van de achterkant zoals die vandaag de dag is:



Maar last but not least! De hele reden waarom ik vandaag weer een post ben gaan doen....

Gisteren is de 2e deur binnengekomen. Een interessant moment, omdat ik eens wilde testen hoeveel geluidsbesparing ik op dit moment al kon bereiken. Mutrox had al gezegd dat ik niet te vroeg moest gaan meten en kijken of er 'voortgang was'. En in de huidige situatie is er genoeg aan te merken op de huidige constructie (de hele eerste laag van de binnenkant zit er nog niet eens tegenaan!). Toch vond ik het interessant om te weten. Dit omdat de deur (hoewel nog zonder rubbers) wel betekent dat ik de ruimte voor het eerst daadwerkelijk kan afsluiten.

De deur was gelukkig alleen ingefreesd voor het slot, maar zonder slotgat. En gelukkig bleek dat we vrij precies hadden gemeten en dat hij vrij goed past.



Maar de hamvraag was natuurlijk. Wat gaat het effect zijn?

Als test heb ik de Sonos Play 1 (die in de ruimte staat) aangezet met random muziek die toevallig net aan stond.  En et wat vluchtige tests was ik al best onder de indruk. Maar... Meten = weten.. Dus...

Heb ik mijn trouwe Voltcraft Decibel meter gepakt. Muziek voluit aangezet en decibel meter op +- 1.5 meter van de Sonos gehouden. C-weging  en op slow gezet... +- 100db.

Vervolgens de ruimte uitgelopen en de eerste deur dicht gedaan (hierbij gemeld dat het geluid dus in principe vrij door het glaswol heen kan en via de spouw alsnog naar buiten kan, zie de foto van de binnen deur aan het begin van de post).
Hier zat al een flinke demping in het geluid in. Het ging naar 80db. Niet slecht voor een 'niet af zijnde constructie'.

Vervolgens samen de deur in het kozijn gezet (ook hier geldt weer, geen perfecte sluiting).

Hier was al een hoop verbazing.. Ik kijk naar de DB meter: 65db. Dat betekent dus al een demping van 35db!

Ik ben een verdieping lager gaan staan (mijn werkkamer, direct onder de ruimte) om daar ook nog eens te meten. Het geluid wat ik daar hoorde zou - als ik het zou ervaren van mn buren - buitensporig zijn. De lage tonen kwamen heel goed door. En het klonk alsof je door een straat met een discotheek liep. Veel oompf. De DB meter gaf maar een uitslag van +- 54db. Als je het hebt over toegestane normen, dan was dat zeker acceptabel. Maar op het oor was het nog wel te veel.

Conclusie:
Zelfs met nog maar 80% van de eerste laag op muren en plafond (en dus vrije luchttoegang tot de spouw) is het effect al bizar te noemen. Ik ben nu al zeer content, en ben ontzettend benieuwd naar hoe het uiteindelijk effect gaat zijn.
Wel ben ik een beetje bang wat het gaat betekenen voor het sublaag. Want een sonos heeft natuurlijk een vrij beperkt bereik (al worden de tonen rond de 80Hz flink geboost) en is dus verre van representatief

Voor zover mijn major update! Ik ben al erg content. Maar de laatste loodjes wegen het zwaarst. Zeker met de beperkte tijd die ik op het moment heb is de voortgang langzaam. Ook ben ik bang dat de 2e laag (waar ook GreenGlue toegepast wordt) langer gaat duren dan verwacht. Maar met het niet meer hebben van een goed scherm en het nu al hoorbare resultaat is in ieder geval de motivatie weer hoger dan ooit om toch de klus-uurtjes te pakken die ik kan vinden!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

WilliamB

#71
Wat een project zeg, en wat een ruimte. Ik heb je topic met interesse gelezen ( en blijf het volgen ) en hier veel tips uitgehaald voor mijn ( Klein ) project volgend jaar.
mijn ruimte gaat 5 bij 4 worden en wordt gebouwd in een houten vrijstaande gebouw naast mijn huis. Ook wil ik, net als jij geen last veroorzaken bij de buren.
:worship:
SET 1- Marantz PM11s1 / SA11S1 / Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, Tempo 6, Spark 5, Celsius /Marantz SR8012 /Sony vpl-vw590es isf /SVS PC13 ultra / Zidoo z1000 pro
SET 2- Marantz PM7004 / Teac NT-505 / Rega P3 / Dynaudio Focus 160

cine(d)rama

Het is een hele klus zo  8) .
Maar het is ( lijkt ) een enorme ruimte  ;D .

Goed (voor) werk , mijn complimenten  :clapping:

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

MaxxMark

#73
Thanks voor de complimenten :) En foto's blijven altijd erg tof om terug te zien. Soms kijk ik nog door de bouw van mn oude HT heen en dan denk ik "ohja, dat deden we toen zus of zo".


Tijd voor een kleine update

Er is weer veel tijd gaan zitten in kleine pietluttigheden... Afwerken van hoekjes en randjes op de meest onmogelijke plekken. Een flinke pain in the......



En erg lijkend op een vorige foto maar toch subtiel ander:



De 2e deur is nu netjes afgehangen. Scharniersleuven in het kozijn gefreesd, etc. Helaas wel lichte beschadigingen opgetreden bij transport (binnenshuis). Maar dat ding is dan ook wel aan de zware kant en zeer onhandig :)

Verder is de hele 1e laag gips op de wanden en plafond aangebracht en voor een groot deel dichtgekit. Ik heb de hoop (misschien ijdele hoop) dat laag 2 wat voorspoediger zal gaan. In ieder geval geen nare rotstukjes meer.


https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_0054.jpg


https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_0054.jpg
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

rho