MaxxMark's bouw van zijn HT - Part Deux - Versterker is er!! Atmos!! YAY! \o/

Started by MaxxMark, September 1, 2010, 18:38:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

denoontje

Oe vervelend dat de geluidskaart kaduk is...gewoon ff arcam mailen.

Heb je de crossover in de grafiek getweakt of in het setup menu?

Ik draai nu ook met autocurve, maar heb de respons van de speakers (die dirac  eerst gemeten had ) iets gevolgd.ndu sgeen vlakke respons. Hierbij de grootse rare afwijkingen wel gecorrigeerd. Dit alles geeft wel meer dynamiek. Moet alleen nu nog eens met de volumes spelen. Want alles staat vet in de plus gecorrigeerd (in set up menu van +6 tot +12db). Dus die ga ik denk ik allemaal nog eens 6db omlaag halen. Ooknog even testen met 11.1 testsignaal van de atmos disc.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MaxxMark

Ik heb in de crossover alleen in de  grafiek getweakt. Van 70Hz tot +- 100Hz de lijn op de speakers en op de sub recht gehouden tov de auto-curve (kan nu helaas ff net de graphs er bij toveren, laptop met project files ligt op kantoor).

Met mn experimenten heb ik alles onder de 0db getrokken zodat je geen boosts hebt maar alleen demping. Maar zoals gezegd was ik daar niet helemaal tevreden over (ik geloof overigens niet dat dat te maken heeft met het onder de 0 trekken, maar ben er van overtuigd dat dat puur door het verloop van de grafiek komt). Na de update heb ik vrij letterlijk alleen maar op 'auto target' geklikt en vervolgens alleen in die 70 tot 100 range alle kanalen (sub + speakers) gelijk getrokken.

Wat ik verder steeds heb gedaan is dat ik eerst de sub met de SMS-1 zo vlak mogelijk heb getrokken en vervolgens Dirac z'n ding heb laten doen. Daarna pak ik de DD Atmos demo disc met een 7.1.4 test-track, en laat die test-patronen afspelen. Vervolgens stel ik de levels per kanaal op basis van dát signaal af op mn DB meter. Dit in tegenstelling tot het test-signaal in de Arcam zelf. Mijn motivatie daarvoor is dat de levels in het menu van de versterker zelf zijn en dus vóór Dirac Live zijn, terwijl wat een Demo disc afspeelt per definitie ná Dirac is (dat weet je met bijna 100% zekerheid, terwijl het test signaal 'open for debate' is). Dit wordt naar mijn mening bevestigd door de ervaring tot nu toe; voor de laatste update moest ik op meerdere kanalen best wel wat (meerdere db's) omhoog of omlaag om op mn DB meter op 0 te laten komen. Sinds de update zijn de verschillen 0.5 tot max 1.5 db.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

denoontje

Ik heb de velodynes niet eerst geeqt. Bjorn gaf aan dat dirac dat al voldoende zou doen en anders laat je de sub 2 maal door een eq lopen.  Nu heb ik ook 2 ultras en na diverse experimenten met ralphh kwamen we erop uit dat die velodyne eq niet heel veel deed aan de gaten en bergen in mijn ruimte.

Dat van sub en andere gelijk trekken in de grafiek heb ik ook gedaan bij vorige curves. Maar na de update en nieuwe meting ook nog te doen.

Nu mijn vakantiefotoboek klaar is kan ik in de avonden weer even gaan tweaken in de ht[emoji1303]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MaxxMark

Ik heb het puur vanuit logica standpunt benaderd; de Velodyne heeft met zn SMS-1 een instant response op wat er gebeurt. Ofwel als ik de test sweeps laat lopen, weet ik meteen hoe hij zich gedraagt op de luister positie. Dit in tegenstelling tot Dirac, die een interpretatie geeft van de 9 luisterpunten en daar een "op basis van zijn input en aan de hand van een gewogen gemiddelde een  ingeschatte output geeft van wat hij verwacht dat het resultaat zal zijn" (even daargelaten dat volgens (als ik het me goed herinner) Audioholics het resultaat heeft gecontroleerd en het vrij goed overeen komt met het gemeten resultaat van REW).

Ofwel, de SMS 1 geeft een gemeten en direct resultaat op basis van de input. Ik heb dan ook het klaslokaal voorbeeld uitgevoerd. Eerst heb ik de DD15 op de bank gezet en ben daarna gaan kijken waar hij het beste tot zijn recht kwam. Dit was niet meer recht achter de bank, maar direct rechts naast de bank. Dat resultaat was relatief vlak (voor zover mogelijk en gecheckt). Daarna ben ik op basis van het resultaat gaan tweaken tot een zo recht mogelijk resultaat en kwam op dit uit:



In het laag vrij strak, maar vanaf een Hz of 35 werd het vrij wild. En zeker die boost op 55Hz zint mij niet (ik heb het gevoel dat daar een dip in mn ruimte zit)

saillant detail is dat de vorige versie van Dirac Live er dit van maakte volgens Dirac: http://www.maxxmark.com/dropbox/IMG_2903.jpg maar de SMS-1 er dit van vond: http://www.maxxmark.com/dropbox//IMG_2902.jpg waarbij je heel duidelijk hoorde dat tot 40HZ alles gedempt werd en dat daarna hij gigantisch geboost werd. Je kan mij een hoop wijs maken, maar daar ging Dirac zelfs voor het ongetrainde oor goed de fout in ;)

In ieder geval, op basis van bovenstaand plaatje wist ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de sub "voldoende goed presteerde" en vind dat een zekerder uitgangspunt dan de primaire inschatting van Dirac.  Ofwel; de eerste EQ (velddyne zelf) is gefocust op het (sub)laag en is daar vrij zeker van. En Dirac op de rest; eq (veel specifieker) in het frequentiedomain als ook eq in het time domain (impulse).

Met de laatste update heb ik dus ook de Velodyne niet opnieuw ge-eq-ed (want ik wist dat die al 'goed'  was) maar alleen Dirac opnieuw gedaan. Het verschil was op het oor al duidelijk; die dips waren er niet meer, de integratie was way beter en het gevoel van openheid was geweldig. En na het gelijkzetten van de volume levels (sinds de laatste update moest ik de levels met "EQ uit" omhoog doen ipv omlaag omdat Arcam geluisterd heeft naar zn gebruikers ipv de 'waarheid' te volgen) geeft het verschil tussen "EQ uit" en "EQ aan" (met behoud van identiek volume) een heel duidelijk hoorbaal verschil.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Tijd voor een update!

Afgelopen woensdag is Bjorn van BB&G nog een keer langsgeweest met een vervangende USB geluidskaart voor de Arcam (ik verwachtte half dat ze een soort van certified/bijpassende USB geluidskaarten zouden gebruiken, maar het bleek een eenvoudig off-brand USB geluidskaartje te zijn. Wel iets meer rigide dan wat er bij zat. Die viel uit elkaar als je er naar keek :-X) en de final calibratie-sessie

Het was nu pas omdat al mn speakers het nu doen, het geluidskaartje er was, de Hight channel speakers ge-eq-ed konden worden en mijn zelfbouw sub was vervangen voor een DD-15. Ofwel; nu was het de final sessie :hehe:

Het was meteen weer raak, want hoewel ik alles vanuit logica standpunt benaderde was Bjorn meteen al van mening dat "EQ op EQ" (eerst velodyne 'recht' krijgen en daarna Dirac zn gang laten gaan) niet the way to go is. Dus de Velodyne is meteen gefactory-reset. Z'n presets op default en de x-over gebypassed. Daarna werden nog even de 'hidden features' gebruikt (servo calibratie van de woofer) en gingen we naar Dirac.

Veel ging wel zoals ik zelf ook wel had gedaan, maar het zijn de fijne kneepjes die het afmaken. Het weten hóe het moet klinken vs weten hoe je het moet doen zijn toch duidelijk twee verschillende dingen. Ik kan ook prima de Dirac handleiding en de theorie er achter volgen. Maar het real-life  resultaat is wat telt. En ik kan dan vergelijken tussen voor en na en zeggen "Ja het klinkt beter".  Maar ik mis de ervaring om te zeggen "goh er mist detail in het hoog" waarna gerealiseerd wordt dat de target curve in het laag wel goed stond, maar in het hoog te vroeg afviel.

Uiteindelijk toch wel weer een boel geleerd. Dirac Live is een super gaaf product en maakt het leven van een installateur (en de technisch onderbouwde doe-het-zelver) een stuk makkelijker, maar merk toch iedere keer weer dat de jaren ervaring van BB&G het altijd weer wint van het pietje-precies volgen van handleidingen, guides en best practices.

Het is nu weer lekker genieten!

Ik wil nog een paar kleine dingetjes met de ruimte zelf doen. Mn scherm-masking zit nog niet definitief vast en moet nog beplakt worden met vilt. Dat is nu nog gepoedercoat mat-zwart aluminium. Alle panelen zijn nu wel netjes geverfd (in een van de laatste plaatjes zijn die nog wit ;)).


Je zou denken dat het dan eindelijk klaar is. Maar de volgende 'wens' staat al op het programma. Mn RS-10 begint toch wel aan zijn einde te komen. Is al een paar keer gerepareerd en hij vertoond verkleuring aan de rechterkand (naar geel). Dat komt door opwarming in het optisch blok waardoor een prisma gaat afwijken (zo ik begreep). Dit is al een keer gerepareerd en is nu weer teruggekomen. Ondertussen begint het repareren er van duurder te worden dan vervangen.

Daarnaast merk ik dat ik met een 21:9 scherm hinder ondervind aan het wisselen tussen 16:9 en 21:9. De RS10 had nog geen lens-memory. 
En daarnaast merk ik op 21:9 (320cm breed) dat de pixel fill-rate parten gaat spelen (de zwarte ruimte tussen de pixels). In lichte scenes gaat dat opvallen als een soort van waas/raster. Ik wil het geen screendoor-effect noemen (want dat is wel heel extreem) maar dat effect is het wel. Idealiter zou ik naar een 4K projector willen gaan, maar er is op het moment geen 4K geld :) Ik ga dus kijken of er mogelijk een leuke nieuwere JVC tweede hands langs komt die een hogere pixel-fill heeft. Ik las dat ze tegenwoordig (bijv de JVC X5000) een 6e generatie paneel heeft die ook weer een hogere pixel-fill heeft tov zijn voorganger. Er van uitgaande dat de RS10 generatie 2 zal zijn (want de HD1/ HD100 zullen wel generatie 1 zijn geweest) zullen generatie 4 of 5 ook mogelijk interessant zijn. Ook ben ik benieuwd naar hoe een e-shift zou ogen op mijn scherm. Wel een hogere fill-rate, maar nog net geen 4K.

Het meest interessant vond ik toch de JVC Z1. Maarja... Voor € 35.0000 mag dat ook wel.. A man can dream though :sigh:
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

denoontje

Goed verhaal...gewoon ff sparen voor die jvc[emoji1303][emoji1319][emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Maikel_audionerd

Quote from: MaxxMark on September 15, 2016, 18:13:44
Tijd voor een update!

Afgelopen woensdag is Bjorn van BB&G nog een keer langsgeweest met een vervangende USB geluidskaart voor de Arcam (ik verwachtte half dat ze een soort van certified/bijpassende USB geluidskaarten zouden gebruiken, maar het bleek een eenvoudig off-brand USB geluidskaartje te zijn. Wel iets meer rigide dan wat er bij zat. Die viel uit elkaar als je er naar keek :-X) en de final calibratie-sessie

Het was nu pas omdat al mn speakers het nu doen, het geluidskaartje er was, de Hight channel speakers ge-eq-ed konden worden en mijn zelfbouw sub was vervangen voor een DD-15. Ofwel; nu was het de final sessie :hehe:

Het was meteen weer raak, want hoewel ik alles vanuit logica standpunt benaderde was Bjorn meteen al van mening dat "EQ op EQ" (eerst velodyne 'recht' krijgen en daarna Dirac zn gang laten gaan) niet the way to go is. Dus de Velodyne is meteen gefactory-reset. Z'n presets op default en de x-over gebypassed. Daarna werden nog even de 'hidden features' gebruikt (servo calibratie van de woofer) en gingen we naar Dirac.

Veel ging wel zoals ik zelf ook wel had gedaan, maar het zijn de fijne kneepjes die het afmaken. Het weten hóe het moet klinken vs weten hoe je het moet doen zijn toch duidelijk twee verschillende dingen. Ik kan ook prima de Dirac handleiding en de theorie er achter volgen. Maar het real-life  resultaat is wat telt. En ik kan dan vergelijken tussen voor en na en zeggen "Ja het klinkt beter".  Maar ik mis de ervaring om te zeggen "goh er mist detail in het hoog" waarna gerealiseerd wordt dat de target curve in het laag wel goed stond, maar in het hoog te vroeg afviel.

Uiteindelijk toch wel weer een boel geleerd. Dirac Live is een super gaaf product en maakt het leven van een installateur (en de technisch onderbouwde doe-het-zelver) een stuk makkelijker, maar merk toch iedere keer weer dat de jaren ervaring van BB&G het altijd weer wint van het pietje-precies volgen van handleidingen, guides en best practices.

Het is nu weer lekker genieten!
Goed te horen dat ze bij BB&G al jaren vakwerk leveren.
Quote from: MaxxMark on September 15, 2016, 18:13:44
Ik wil nog een paar kleine dingetjes met de ruimte zelf doen. Mn scherm-masking zit nog niet definitief vast en moet nog beplakt worden met vilt. Dat is nu nog gepoedercoat mat-zwart aluminium. Alle panelen zijn nu wel netjes geverfd (in een van de laatste plaatjes zijn die nog wit ;)).
Ik kan uit ervaring vertellen dat vilt itt verf een groot verschil in de scherpte van de afkadering van je masking zorgt.

Quote from: MaxxMark on September 15, 2016, 18:13:44
Je zou denken dat het dan eindelijk klaar is. Maar de volgende 'wens' staat al op het programma. Mn RS-10 begint toch wel aan zijn einde te komen. Is al een paar keer gerepareerd en hij vertoond verkleuring aan de rechterkand (naar geel). Dat komt door opwarming in het optisch blok waardoor een prisma gaat afwijken (zo ik begreep). Dit is al een keer gerepareerd en is nu weer teruggekomen. Ondertussen begint het repareren er van duurder te worden dan vervangen.

Daarnaast merk ik dat ik met een 21:9 scherm hinder ondervind aan het wisselen tussen 16:9 en 21:9. De RS10 had nog geen lens-memory. 
En daarnaast merk ik op 21:9 (320cm breed) dat de pixel fill-rate parten gaat spelen (de zwarte ruimte tussen de pixels). In lichte scenes gaat dat opvallen als een soort van waas/raster. Ik wil het geen screendoor-effect noemen (want dat is wel heel extreem) maar dat effect is het wel. Idealiter zou ik naar een 4K projector willen gaan, maar er is op het moment geen 4K geld :) Ik ga dus kijken of er mogelijk een leuke nieuwere JVC tweede hands langs komt die een hogere pixel-fill heeft. Ik las dat ze tegenwoordig (bijv de JVC X5000) een 6e generatie paneel heeft die ook weer een hogere pixel-fill heeft tov zijn voorganger. Er van uitgaande dat de RS10 generatie 2 zal zijn (want de HD1/ HD100 zullen wel generatie 1 zijn geweest) zullen generatie 4 of 5 ook mogelijk interessant zijn. Ook ben ik benieuwd naar hoe een e-shift zou ogen op mijn scherm. Wel een hogere fill-rate, maar nog net geen 4K.

Het meest interessant vond ik toch de JVC Z1. Maarja... Voor € 35.0000 mag dat ook wel.. A man can dream though :sigh:
Slimme benadering, je hoeft helemaal niet top of the line geld uit te geven voor uitstekende prestaties. Zorg dat het gebied rond je scherm zo mat-zwart mogelijk is en laat je nieuwe beamer calibreren en je zult versteld staan.
Succes en veel plezier met de zoektocht naar de beste bang-for-beamer, uitzoekwerk is altijd erg leuk om te doen  ;D
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

bmateijsen

Was leuk om weer even bij te kletsen en in jouw home-cinema hoor je de voordelen van 11x dezelfde luidspreker meteen! Integratie van Dirac met de Arcam geeft een waanzinnige holografische ervaring. Erg leuk om de puntjes op de "i" te zetten! 8)

Veel plezier ermee!

HTip

Mooi dat alles op zijn plaats is gevallen. Komt me heel erg bekend voor dat als of Bjorn of Garmt is langsgeweest je dan ook echt beter beeld en geluid hebt 8)

Trouwens de RS10 is de HD350 ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MaxxMark

Ja dat weet ik.  maar Mn rs10 heeft wel een goud randje!  :D

(Ik wist niet meer wat de rs benaming was van de. Hd10 en 100. Waren dat misschien de rs1 en 2?)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MLCinema

Prachtige HT! Mooie combinatie van kleuren (heel dicht bij elkaar). Hoe staat het nu met de ruimte?
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

MaxxMark

Thanks :) Ben zelf ook reuze blij met de kleurcombinatie!

De status qua ruimte is onveranderd sinds de laatste keer. Er zijn nog altijd wat esthetische puntjes die opgepakt moeten worden (zoals het netjes wegwerken van kabels naar mn heights, en het plankje waar de projector op staat). Maar qua film kijken mag het gewoon als 'af' beschouwd worden en geniet dan ook met volle teugen!

Daarnaast heeft er nog wel een upgrade plaatsgevonden die eigenlijk niet direct gepland was. Ik heb mijn RS-10 vervangen voor een X-5000. Ik kreeg 'an offer I could not refuse' voor een x-5000 nieuw in doos inclusief alles. Na wat wikken en wegen besloten het maar wel te doen. Ook al is het als tussenstap naar een volwaardige 4K projector zodra die betaalbaarder zijn.

Ik heb er ondertussen al weer bijna 200 uur op staan en kan dus een korte (kritische) review over geven:

De grootste (en voor mij belangrijkste) verschillen ten opzichte van mijn RS10 zijn:
1. Het bizar grote verschil in lichtopbrengst. Een lamp die tegen zijn einde liep met een gloednieuwe die ruim 2x zoveel lumen doet is toch wel echt een wereld van verschil
2. De lens memory is een sight for sore eyes. Waar ik bij de RS10 steeds naar de PJ moest, is het nu een kwestie van op het knopje drukken. En dat is zéér handig bij een 21:9 scherm :D

Een belangrijke reden om niet voor een Sony variant te gaan (bijv de HW65) ligt bij de zwartwaardes. Met de JVC was ik erg verwend.


Wat mij verder op is gevallen:

Iris
De (auto) iris op stand 2 (of was het nou 1? in ieder geval de minst heftige) vind ik erg prettig. Toen de auto-iris zijn eerste intrede deed heb ik hem wel eens gezien/gehoord op de TW5500 en vond ik het te veel geluid maken en te duidelijk zichtbaar in het beeld. Bij de x5000 hoor je hem niet actief werken. Het enige wat ik wel hoor (en ietwat jammer vind) is dat als hij niets doet hij toch 1x in de 20 sec oid een soort check doet of zo en een korte 'prr-rrr' doet. Verder moet je bij het kijken van een film moeite doen om de iris (in het beeld) in actie te zien. Uitzondering is de aftiteling. of fade to black's waarbij kleine witte tekst kort veranderd naar langere teksten. Je ziet dan wel duidelijk dat de iris wat doet. Maar gelukkig komt dat zeer weinig voor. Het nadeel weegt niet op tegen het voordeel (overigens heb ik de iris standaard 50% dicht staan en dan op auto gezet waardoor hij van 100% dicht tot 50% dicht gaat).

Zwartwaardes / contrast
Hier aan verwant zijn de zwartwaardes. Bij de RS10 waren de zwartwaardes natuurlijk al lekker. Maar wat mij hier vooral opviel was dat omdat de lichtopbrengst van de x5000 zo veel hoger is, het contrast óók omhoog moet om het absolute zwart gelijk te houden. Hierin merkte ik dat bij een absoluut zwart  beeld (100%) het beeld eigenlijk zelfs iets lichter is dan wat de RS10 neerzette. Iets wat uiteraard logisch is, maar waar ik nooit bij stil had gestaan :)

Clear Motion Drive (CMD)
Dan Clear Motion Drive. Ofwel de tegenhanger van Sony's MotionFlow.
Hier blijkt toch wel keer op keer overduidelijk dat Sony zijn implementatie een stuk beter presteert dan JVC's CMD. In de high stand is de JVC niet om aan te zien en zijn de artifacts overal en bijna altijd te zien. En in de low stand vraag je je soms af of hij wel aan staat. De reden dat je weet dat ie aan staat is als je toch weer die artifacts ziet. Sony's motionflow doet dit ontzettend veel beter.

E-Shift 4
Uiteraard hebben we nog E-Shift, ofwel de 4K mode van JVC. Het verschil heb ik al grondig kunnen bestuderen bij de Home Cinema Happening. En hoewel ik de JVC beduidend beter vindt presteren dan Epson zijn implementatie, was daar al duidelijk dat het geen toevoeging biedt voor 1080p content. Het beeld wordt er beduidend softer door.

Wordt er echter een 4K bron gebruikt, dan is het beeld wel degelijk beter en scherper. Écht 4K zou ik het niet willen noemen. Eerder is van 2.5K of 3K. Wat ik wel jammer vind is dat het geluid van e-shift in stille scenes enigszins hoorbaar is. En daarbij kwam ik er achter (wat mij bij de Home Cinema Happening niet was opgevallen) dat ik, op mijn schermformaat, in sommige gevallen de onrust van e-shift waarneem.

Traaaaaaag
Een van de grootste achteruitgang bij de JVC's is dat ze onvoorstelbaar traag zijn. De RS10 was al traag (bij input switchen) maar de X5000 spant wel de kroon. 8 seconden wachten voor er beeld komt is eerder regel dan uitzondering. Dit is al hinderlijk omdat je lastig kunt vergelijken tussen CMD aan/uit (je moet elke keer 8 sec wachten). Maar is nog hinderlijker als je een PC er aan hebt hangen en je resoluties wisselt. Je hebt dan soms een situatie dat hij langer dan 8 seconden er over doet, en dan kan je niet bevestigen dat de resolutieverandering ok is (10 seconden timeout) en hij dus weer terug gaat naar zn vorige resolutie (weer 16 seconden extra wachten).


Conclusie
Ik ben zeker kritisch gaan kijken naar de projector en er zijn meer dingen die me (ietwat negatief) opgevallen zijn. Maar als je ook naar concurrenten kijkt (Sony's Hw65) dan zijn daar ook op en aanmerkingen te doen. Mijn conclusie is dan ook dat er op dit moment in dit segment geen 'absolute winnaar' kan zijn. Misschien dat de native 4K projectoren van Sony dat wel zijn, maar dat prijskaartje is ook wel totaal anders.

Voor mij zijn de voordelen van de JVC (hoofdzakelijk het hogere contrast/diepere zwart) belangrijker dan zijn tekortkomingen en zijn daarom ook de reden dat een Sony op dit moment voor mij geen optie zou zijn geweest. Ook ben ik blij dat ik voor de X5000 ben gegaan tegen een scherpe prijs, en niet voor een X7000 of X9000 met de intentie hem voor langere tijd te gebruiken.

Ik ben ontzettend blij met de verbeteringen wat betreft contrast en lichtopbrengst. En vooral de lens memory is voor mijn situatie een gigantische verbetering. Ik kan er in ieder geval weer een tijd tegenaan! Nu rustig wachten op een betaalbare 4K projector. Of dat een Sony is die de zwartwaardes van JVC kan evenaren, of een JVC die Sony's MotionFlow en scherpte kan evenaren, maakt mij niet uit. Maar ik ben wel van mening dat er aan beiden kanten 'iets' moet verbeteren om de stap te willen maken.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

hitsenbits

Ik lees niks over de vloer van een ht ruimte ik heb ook een eigen htruimte alles zo donker mogelijk gemaakt maar ik heb er niet al te donkere vloerbedekking liggen.
Heeft dat niet invloed op het geprojecteerde beeld?.
William.

MaxxMark

De vloer heeft net zo veel invloed als de muren en plafond. Het gaat natuurlijk puur om de reflectie van licht. En dus als je vloer wit is (en dus veel reflecteert) zal dat invloed hebben op je beeld.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

hitsenbits

Was ik al bang voor!! het is vloerbedekking niet al te donker weet niet hoeveel lichtere vloerbedekking reflecteerd,maar soms in donker opnames vindt ik het beeld niet altijd even goed als is verder alles in de ruimte donker.
Zal eens testen met een stuk zwarte gordijn die ik over de vloer kan leggen zien of dat verschil maakt.
William.

MaxxMark

Anderzijds moet je het natuurlijk ook niet gaan overdrijven. Je moet het altijd in perspectief blijven zien met de rest van je setup. Als in: men zegt dat in een perfect donkere ruimte er ook een verschil is tussen of je witte kleding of donkere kleding aan hebt. Maar als je projector en/of je scherm niet matchen met de ruimte (bijv een pj die zelf al geen gigantisch extreem contrast heeft) dan kan je nog zo'n perfect zwarte ruimte hebben, maar het contrast wordt niet veel beter. Het blijft proberen. Dus test het vooral. En als je geen verschil bemerkt, ga dan ook niet kosten wat het kost het proberen te verbeteren. Luister vooral goed naar je eigen gezonde verstand.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

hitsenbits

Ik heb trouwens een Epson Tw9000 met het contrast zit het wel goed denk ik.,aar ik heb wel de automatische Iris uit staan niet echt on het geluid maar soms zie je wel eens een vlekkering in het beeld door de Iris.
Volgens mij zie ik wel iets verbetering als ik tijdelijk een zwarte stof over de vloer leg of het echt veel is weet ik niet.

Sorry dat ik op een andere zijn topic zit de kletsen!!!!.
William.

MaxxMark

Ach, dat geeft niks toch? :)

Het lijkt me overigens vrij duidelijk. Als er verbetering is (en die zie je), dan is het nu kijken of het de investering waard is. Zowel geldtechnisch, als ook ruimte technisch (de ruimte zal dan wel weer donkerder worden, wat misschien vervelend is op momenten dat je geen film/serie kijkt)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

hitsenbits

Dat maakt voor mij niet uit dat het zo donker mogelijk wordt in die ruimte omdat ik die spicaal daar voor gebruik voor films kijken dan he(ThuisBios).
Maar zal eerst nog wel wat testen doen door films te kijken en dan tijdelijk de vloer donker maken.
Verder heb ik zlles al donker het plafond mat zwart de muren mat donker rood achter het scherm alles ook zwart en allemaal reflectieloos.Alleen de vloerbeding is dan nog te licht denk ik.
Je kan de vloerbedekking ook verven maar dat is een latere zorg.
William.

MaxxMark

Voor mensen die overwegen om GreenGlue te gaan gebruiken én voor mensen die overwegen om airco en ventilatie toe te passen waarbij de airco unit búiten de ruimte wordt geplaatst;

Ik ben deze week bezig om een andere doorvoer te maken voor mijn Airco. De 2x 100mm rond aan- en afvoer is onvoldoende gebleken. Voor het aan/afvoeren van frisse lucht is 2x 100mm prima (er kan ruim 100m3 lucht doorheen), maar voor aan/afvoer van koude/warme-lucht bleek het onvoldoende. In overleg met de installateur hebben we (of eigenlijk ik) vorig jaar uiteindelijk gesettled voor een aanvullende buisventilator (135mm) die de lucht ook uit de ruimte trekt. Hierdoor was het debiet aan lucht toegenomen en was het acceptabel. In de zomermaanden 2017 zijn er vrij warme dagen geweest (al waren het er niet veel) en compenseerde de airco voor de warmte die geproduceerd werd door mijn projector en de mensen die in de ruimte zaten. Ofwel het houdt de temperatuur constant. Het betekende dat ik een half uurtje voor ik film ging kijken, de airco aan moest zetten om de temperatuur normaal te krijgen. Vervolgens kon ik film kijken.

Het was acceptabel, en een alternatief zou betekenen dat ik de boel compleet overhoop moest gaan halen.

Dat heb ik deze (en vorige week) besloten te gaan doen :)

In het trappenhuis heb ik besloten de buitenmuren los te halen om te gaan kijken wat mogelijk is.

Eerst stijgertje in het trappenhuis gezet:



Bovenste platen losgehaald om in de spouw tekijken. Daar bleek weinig mogelijk:




Even overzicht van de situatie:



Even zitten puzzelen en denken en de conclusie is dat ik met akoestisch geisoleerde luchtslangen (2x 1m) de ruimte uit ga, de spouw in ga, op het laatste plaatje boven het trapgat een soort extra suskast (of eigenlijk een verlengde spouw) ga maken. Eventueel lekkend geluid  langs kieren (die uiteraard wel dichtgekit worden) vang je dan op. Evenals da ik meteen dit lelijke stukje dak kan gaan wegwerken. Verticaal (gelijk aan de gipsmuur) komt dan een extra afsluiting van die 'suskast'. 

Vervolgens ga ik 'onder' de airco horizontaal beplating hangen zodat alle slangen en de airco-unit zelf ook worden weggewerkt.

De betimmering:



Doorvoer naar de ruimte, gaten door de isolatie en de 'oude' wand op maat gemaakt:




Saillant detail; bij het maken van de ronde gaten de ruimte in ben ik door de met gipsplaat gesandwichte laag met GreenGlue heengegaan. Hier bleek dus dat bij het loshalen van de 2 gipsplaten dat de greenglue nog altijd vloeibaar/elastisch is. Dat is dus meer dan 2 jaar sinds het er op is gegaan. Ofwel; de toegezegde 'het blijft vloeibaar/elastisch' is dus zeker waar :)

En aan de binnenkant:




Volgende stappen zijn:
1. multiplex halen om de omkasting te maken
2. aircoslangen op elkaar aansluiten en op de doorvoer aansluiten
3. isolatie binnen de omkasting aanbrengen (waar mogelijk, dak mag natuurlijk niet ivm condensvorming)
4. doorvoer naar buiten de omkasting
5. aansluiten leidingen voor de airco
6. afwerken rondom de airco
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

DD2

Hele klus geweest zo te zien!

Maar frisse lucht is ook wat waard ;) (val je minder snel in slaap ook bij bepaalde films  ;D)

MaxxMark

Ik zag dat ik mn 'volgende stappen' nooit had gepost. Ondertussen hangt het al eventjes en is ook een paar weken terug de afwerking verder op orde gemaakt:

Een proefje voor de doorvoer en wegwerking in het puntdak boven mn trapgat:


Dit paste prima en daarna is het verder afgewerkt. Ik heb 2x 1meter flexibele akoestisch geisoleerde slang van 16cm (20cm inclusief isolatie) in de suskast rond gelegd. Daarbuiten heb ik het 'volgepropt' met reststukken glaswol en daarna alles vastgeschroefd:



Zoals je net aan kunt zien hangt de airco (kanaalunit) vrij heftig in het zicht. Na een paar maanden (waarin ik ook met de andere aircoleidingen heb zitten stoeien, die naar een ander deel van het huis gaan) was alles op orde en ben ik verder gaan afwerken.

De hoogte suskast is doorgetrokken naar het raam toe. Hierin zijn uitsparingen gemaakt voor de aanvoer van de airco. Evenals dat er is gezorgd dat de omvormer van mn zonnepanelen voldoende ruimte heeft om zijn warmte weg te voeren. Hier moeten nog roosters in.


Vanuit de trap gezien (waar je ook duidelijk ziet dat er in de gemaakte koof langs de HT twee, eveneens 16cm binnen/ 20cm buiten-slang, aircoluchtleidingen naar beneden lopen (slaapkamer en woonkamer).


Er zijn twee schuifhaakjes gemaakt gecombineerd met een "opleglatje" zodat de gehele plaat onder de airco weg kan mocht de aircomonteur er bij moeten.


Conclusie? Geen enkel probleem meer met koudeaanvoer in mn HT. Er ontstaat nog steeds een lichte overdruk in de ruimte (ik gok doordat de 2x 10cm leidingen 'kronkelend' door mn spouw lopen en dus niet de volle aanvoer van de 1x 16 kan afvoeren), maar de warmte kan, ook in de hete momenten van de afgelopen maanden, heel goed tegengegaan worden.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

DD2


denoontje


MaxxMark

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com