1 set speakers met twee versterkers....

Started by twdi, August 27, 2010, 19:42:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twdi

Ik lees hier nog wel eens dat mensen hun oude vertrouwde analoge 2.0 versterker houden voor muziek en een AV reciever er bij zetten voor TV en films.

Wellicht is dat voor mij ook een idee, maar kan ik een set vloerstaanders delen tussen die twee versterkers? Scheelt een speakerset natuurlijk.?

Thesqualer

of de stereo versterker als eind-versterker gebruiken op de surround.
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

twdi

Dat heb ik meer gehoord, maar dan loopt mijn audio signaal toch ook nog door de AV versterker?
Volgens mij wil je dat nu juist voorkomen

Thesqualer

Quote from: twdi on August 27, 2010, 19:57:25
Dat heb ik meer gehoord, maar dan loopt mijn audio signaal toch ook nog door de AV versterker?
Volgens mij wil je dat nu juist voorkomen

als het goed is zijn er wel speaker splitters of iets dergelijks te koop.
Maar of dit de kwaliteit te goede komt?

Misschien toch een extra paar speakers en een 2de opstelling creeeren
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

Vin_cent

Quote from: twdi on August 27, 2010, 19:57:25
Dat heb ik meer gehoord, maar dan loopt mijn audio signaal toch ook nog door de AV versterker?
Volgens mij wil je dat nu juist voorkomen

Nee juist niet.

Film: Signaal van mediaspeler naar av receiver, het signaal van de fronts lopen dan van de AV naar de stereo versterker en dan naar de speakers

Muziek: Signaal van mediaspeler gaat direct naar stereoreceiver
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

twdi

maar dan moet ik toch alsnog op de analoge stereo versterker speakers aan sluiten...............
Ik kan de uitgang van de analoge versterker toch niet terug lussen naar de av receiver?

Ik bedoel dat ik 1 set front speakers aan zou willen sluiten op twee versterkers en wil kunnen switchen.

Thesqualer

De pre-out van je surround versterker gebruiken en die naar de stereo-versterker.
Dan dient de stereo altijd als eind-versterker bij stereo.
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

Vin_cent

Als ik het goed begrijp wil je het stereo geluid verbeteren dmv een stereoversterker ipv gebruik van je av.

Als je de mediaspeler voor muziek aansluit op de stereoversterker maak je geen gebruik van je av.



Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

twdi

Jongens.. sorry maar zo moeilijk is mijn vraag toch niet? :)

Je neemt twee vloerstaande speakers.
je neemt een analoge stereoversterker waar je een cd speler op aansluit
Je neemt een moderne AV receiver waar je de tv en dvd speler op aansluit

So far so goed, maar dan heb je maar 1 set speakers die je met beide versterkers wil gebruiken. De versterkers hoeven niet gekoppeld te worden. Dus als ik een cd wil luisteren luister ik analoog, wil ik een film kijken, wil ik de av receiver horen maar beide wel door dezelfde 2 speakers. :)

Kan dat en zo ja hoe?

Vin_cent

Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

twdi


Dirk

Quote from: twdi on August 27, 2010, 22:35:10
Jongens.. sorry maar zo moeilijk is mijn vraag toch niet? :)

Je neemt twee vloerstaande speakers.
je neemt een analoge stereoversterker waar je een cd speler op aansluit
Je neemt een moderne AV receiver waar je de tv en dvd speler op aansluit

So far so goed, maar dan heb je maar 1 set speakers die je met beide versterkers wil gebruiken. De versterkers hoeven niet gekoppeld te worden. Dus als ik een cd wil luisteren luister ik analoog, wil ik een film kijken, wil ik de av receiver horen maar beide wel door dezelfde 2 speakers. :)

Kan dat en zo ja hoe?
Wij snappen het niet...?
Vin_cent legt je nochtans vrij duidelijk uit hoe het kan, maar als je geen enkele verbinding wil tussen je beide versterkers, dan rest er simpelweg maar één optie (ook al aangegeven), da's een speaker switchbox, die je al kan kopen bij de alle onlineshops (Conrad etc) of bij bvb een MM, maar dan speek je over een budget-schakelkastje wat eenvoudigweg zal schakelen tussen 2 "bron-versterkers", in dit geval je AV-receiver >< stereoversterker.
Deze dingen zijn ook met het predikaat "high-end" te koop (ik heb er onlangs bvb eentje gezien van een Duits fabrikant die begonnen vanaf 400€), maar ook daar kan je je weer de vraag bij stellen of dat nou z'n prijs "waard is" ;)
ze zijn btw ook verkrijgbaar met remote, als je van de luie soort bent  :D

Of dat aan het eind van de rit hoogwaardiger/beter is dan het voorgestelde traject van bvb Vin_cent, kan enkel jij zelf uitmaken, maar ik zie dat je het geduldige type bent, dus...geniet ervan om het te ontdekken  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Pos

#12
Quote from: twdi on August 27, 2010, 22:35:10
Jongens.. sorry maar zo moeilijk is mijn vraag toch niet? :)

Je neemt twee vloerstaande speakers.
je neemt een analoge stereoversterker waar je een cd speler op aansluit
Je neemt een moderne AV receiver waar je de tv en dvd speler op aansluit

So far so goed, maar dan heb je maar 1 set speakers die je met beide versterkers wil gebruiken. De versterkers hoeven niet gekoppeld te worden. Dus als ik een cd wil luisteren luister ik analoog, wil ik een film kijken, wil ik de av receiver horen maar beide wel door dezelfde 2 speakers. :)

Kan dat en zo ja hoe?

Je moet de versterkers juist wel koppelen dmv de al aangegeven pre-outs. Welke apparatuur heb je nu of wil je aanschaffen?
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

Vin_cent

Quote from: Pos on August 28, 2010, 09:11:50
Je moet de versterkers juist wel koppelen dmv de al aangegeven pre-outs.

Voordeel van deze constructie is dat je AV receiver veel meer vermogen overhoud voor je rears en center en je fronts worden aangestuurd door een stereo versterker(die vaak veel beter is).

Ik wil het nog wel een keer heel simpel uitleggen.

Je sluit je dvd of bd speler aan op je av receiver. Je sluit je cd speler op je stereo versterkerker. Daarna lus je de av receiver door met je stereoversterker middels je pre-outs. Fronts sluit je aan op stereoversterker, de rest op je av-receiver.

Als je de via de cd speler muziek luistert gebruik je alleen de stereo versterker en fronts. Als je via de dvd of bd speler film kijkt gebruik je de avreceiver en stereoversterker.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250


Vin_cent

of je kopot deze en dan ben je 175 euro goedkoper uit en hebt het voordeel dat je fronts altijd door je bester versterker worden aangestuurd:

http://www.hifisuply.nl/index.php?item=audioquest-alpha-snake-interconnect-vanaf-0_5m--per-paar&action=article&group_id=10000004&aid=5631&lang=NL
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

bokkes

Quote from: twdi on August 27, 2010, 22:26:46


Ik bedoel dat ik 1 set front speakers aan zou willen sluiten op twee versterkers en wil kunnen switchen.

Vin_cent hij vraagt niet naar de goedkoopste oplossing  ;)
bokkes
Zou ook kunnen switchen met 2 paar luidspreker kabels natuurlijk.

twdi

#17
Helder, maar hoe regel ik het handeltje dan in? De huidige recievers gaan zich via een microfoon zelf instellen, dus als ik dan daarna aan de analoge versterker draai, klopt die instelling toch niet meer?

Moet ik dan ook steeds het volume van de analoge versterker bij draaien als ik de receiver kwa volume verander?

Vin_cent

Zet de stereoversterker op een vaste stand, regel dan je reciever in. Als je dan film gaat kijken moet je de stereo receiver weer op dezelfde stand zetten. Verder regel je alles via de receiver als je film kijkt.

Heb je een display op de stereo receiver waarbij je het volume kan aflezen? Dan is het helemaal makkelijk.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

twdi

Aha. Nee, de analoge versterker is een Denon PMA925R en die heeft geen display. Die is ook niet zo jong meer.
De AV uitbreiding die ik nu op het oog heb, is een Denon AVR 2311 dus wellicht vervangt zo'n moderne receiver de oude denon makkelijk. Geen idee nog.

Ik ben nog in een begin stadium van uitzoeken en heb de AVR2311 nog niet gehoord. Wel een marantz met Focal JMLab Chorus 816 V's en daar was ik ook wel erg over te spreken. Wil binnen kort nog langs stassen.

Vin_cent

Ik denk dat ondanks dat het een oudje is je toch een betere kwalitiet haalt als je beide gebruikt. Je receiver wordt immers deels ontlast. Je kan het natuurlijk eerst proberen, je hebt vast wel een setje interlinks liggen. Ik ken die stereo versterker niet, maar je kan vast wel een stand vinden die je snel terug kan vinden.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

vik

Quote from: twdi on August 27, 2010, 22:35:10
Jongens.. sorry maar zo moeilijk is mijn vraag toch niet? :)

Je neemt twee vloerstaande speakers.
je neemt een analoge stereoversterker waar je een cd speler op aansluit
Je neemt een moderne AV receiver waar je de tv en dvd speler op aansluit

So far so goed, maar dan heb je maar 1 set speakers die je met beide versterkers wil gebruiken. De versterkers hoeven niet gekoppeld te worden. Dus als ik een cd wil luisteren luister ik analoog, wil ik een film kijken, wil ik de av receiver horen maar beide wel door dezelfde 2 speakers. :)

Kan dat en zo ja hoe?

Ik zat een beetje met hetzelfde. 

Ik wil precies hetzelfde gaan doen met een Krell versterker. Die heeft een Theater through put mode erop zitten.

Lees anders mijn topic ff:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=103155.msg1759686#msg1759686



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Vin_cent

Quote from: vik on August 29, 2010, 00:57:31
Die heeft een Theater through put mode erop zitten.

Dan is het helemaal makkelijk ;)
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250